default-header

Revalidatie zonder hartslagmeter?

Home Forums Revalidatie Revalidatie zonder hartslagmeter?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #79970 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik ben net gestart met revalidatie na een hartinfarct. Ben vrouw, 46 jaar en behoorlijk sportief. Het verbaasde mij dat de hometrainers géén of niet werkende hartslagmeters hebben. Of als die er wel is, schijnen ze helemaal niet betrouwbaar te zijn.
    Ik heb het gevoel dat de begeleiding maar wat doet. Er wordt alleen bloeddruk en pols gemeten voor en na afloop.

    Ik vind dit heel erg vreemd en heb er eigenlijk geen goed gevoel bij.
    Hebben zijn jullie ervaringen?

    #89042 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi,

    Revalideer jij in een ziekenhuis? Ik heb de revalidatie inmiddels een paar weken achter de rug en ben zeer te spreken over de begeleiding in het azM. Continu controle hartslag bij fietsen en loopband. Soms zelfs aangesloten op monitor. En tussendoor bloeddruk en saturatie.

    Succes met het herstel.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #89043 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    ik heb revalidatie gehad in het ziekenhuis ,en later bij mijn fysio.met een schema voor de belasting van mijn hart, van de cardiloog.de fysio keek tussendoor hoe de hartslag zich hield,ik had zo,n hartslagmeter om.en de saturatie werd regelmatig gemeten.
    Gewoon aangeven wat je vind..en anders een andere zoeken.
    gr leny

    #89044 Reageer
    mjw46
    Deelnemer

    Bedankt voor de reacties!

    Het bevestigt helaas wel mijn vermoeden dat er maar een beetje aangerommeld wordt. En ja, ik revalideer in een ziekenhuis, maar blijkbaar is die maar matig ingericht op hart revalidatie.

    Ben erg teleurgesteld en schrok van de rommelige vrijblijvende training, ”gewoon zelf een beetje aan de knoppen zitten”.

    Er is hartslagmeting maar niet op alle fietsen.
    En als er al meting is, dan kan het ook de hartslag van de buurman zijn, omdat ze zo dicht op elkaar staan.

    Men gaf ook aan niet iedereen individueel te kunnen begeleiden, dus doe ik nu mee met een groepje oudere (dikbuikige) mannen. Erg veel heb je daar ook niet aan omdat ze nog geen drie woorden tegen elkaar zeggen.

    #89045 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Het hele programma dat me geboden werd vond ik goed. Eerst heb ik deelgenomen aan groepsgesprekken (pep module) en daarna 6 wk o.b.v. fysiotherapeuten de cardio fitness. Ook hier weer eerst een intake gesprek en looptest van 6 minuten. Het was een hele individuele benadering. Ik was steeds als enige vrouw tussen de mannen. Na afloop samen koffie drinken. En er was ruimte voor een praatje. Er werd weleens gekscherend gevraagd wie eigenlijk tot het ‘zwakke geslacht’ hoorde… 😛

    #89046 Reageer
    mjw46
    Deelnemer

    Hallo Hartendief en de andere,

    Ik ga vrijdag weer en kijk het nog even aan…
    Begin te begrijpen dat mensen afhaken na een paar keer (en ik ben een echte doorzetter)!
    Dit is weinig motiverend. Ik ga dan liever met vriendinnen een paar uur wandelen en ik train zelf vier keer per week op de crosstrainer.

    Intake was ook niet echt super. Kwam er huilend vandaan.
    De (sport)arts maakte rare opmerkingen en keek alleen maar op zijn beeldscherm. Geloofde niet dat ik zelf trainde en was erg sceptisch over mijn (levens)houding.
    Het enige positieve dat hij op kon merken was dat ik de slankste taille had van die dag…

    Groepsgesprekken zijn ook aangeboden en ga daar ook beslist naar toe.
    Hoop daar dan in ieder geval wat aan te hebben.

    #89047 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi,
    Ik lees dat je een paar keer per week op de crosstrainer gaat. Heb je zelf een hartslagmeter? Ik heb een ICD en moet mijn hartslag bewaken omdat die niet boven 165 bij inspanning uit moet komen. Juist bij de crosstrainer vliegt die bij mij omhoog.

    #89048 Reageer
    mjw46
    Deelnemer

    Hallo,
    Ja, gelukkig heb ik wél een hartslagmeter.
    Train al jaren op mijn crosstrainer, maar zou het inderdaad ook niet durven zonder meter.
    Daarom was ik ook zo verbaasd dat er zo laconiek over werd gedaan bij de revalidatie…
    Ik houd mijn hartslag ook in de gaten en train op een ”licht” programma!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #89044 in Revalidatie zonder hartslagmeter?
Je informatie: