default-header

Resveratrol, goed voor het hart

Home Forums Supplementen Resveratrol, goed voor het hart

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 69)
  • Auteur
    Berichten
  • #79304 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Resveratrol’s heart health benefits pinpointed?

    22-Jun-2010

    Resveratrol – een stof in rode wijn – may be influencing both blood vessel function and the function of fat cells, say new studies which may help explain its heart health benefits.
    (resveratrol is ook als supplement verkrijgbaar, o.a. als extract uit het kruid polygonum cuspidatum (Japanese Knotweed root)).

    Two studies published in the American Journal of Clinical Nutrition report that red wine appears to have a direct effect on the health of the cells lining blood vessels, while resveratrol may also influence the function of fat cells, and reduce the risk of developing conditions related to obesity.

    The results were welcomed by Evi Mercken and Rafael de Cabo from the National Institute on Aging at the National Institutes of Health. In an accompanying editorial in the AJCN, the NIH scientists said “the potential effect of resveratrol in preventive medicine and treatment of metabolic diseases cannot be overlooked”. They called for well-designed human trials to further explore the potential benefits of red wine and resveratrol.

    The promise of long life

    Resveratrol, a powerful polyphenol and anti-fungal chemical, is often touted as the bioactive compound in grapes and red wine, and has particularly been associated with the so-called ‘French Paradox’. The phrase, coined in 1992 by Dr Serge Renaud from Bordeaux University, describes the low incidence of heart disease and obesity among the French, despite their relatively high-fat diet and levels of wine consumption.

    Interest in the compound exploded in 2003 when research from David Sinclair and his team from Harvard reported that resveratrol was able to increase the lifespan of yeast cells. The research, published in Nature, was greeted with international media fanfare and ignited flames of hope for an anti-ageing pill.

    According to Sinclair’s findings, resveratrol could activate a gene called sirtuin1 (Sirt1 – the yeast equivalent was Sir2), which is also activated during calorie restriction in various species, including monkeys.

    Since then studies in nematode worms, fruit flies, fish, and mice have linked resveratrol to longer lives. Other studies with only resveratrol have reported anti-cancer effects, anti-inflammatory effects, cardiovascular benefits, anti-diabetes potential, energy endurance enhancement, and protection against Alzheimer’s.

    Resveratrol and fat mass ………….

    Meer lezen kan hier:

    http://www.nutraingredients.com/Research/Resveratrol-s-heart-health-benefits-pinpointed

    #86995 Reageer
    Lisa
    Gast

    Informatie over resveratrol in het Nederlands:

    http://www.mediamedica.nl/content/resveratrol

    Citaatje:
    [quote]Resveratrol staat bekend als de stof uit rode wijn die een beschermende werking heeft tegen hart- en vaatziekten. Veel onderzoek met resveratrol is dan ook gericht op het gebied van coronaire hartaandoeningen (hartaandoening ten gevolge van vernauwde kransslagaders).

    Resveratrol heeft sterke antioxidatieve en ontstekingsremmende eigenschappen. Naast de cardioprotectieve eigenschappen heeft resveratrol ook een beschermende werking voor de hersenen (neuroprotectief) en een brede werking tegen kanker.[/quote]

    Meer toepassingen van resveratrol zijn te lezen in het artikel.
    Groet,
    Lisa.

    #86996 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    vandaag maar even een doosje wijn halen dan..hihihih…

    #86998 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik zal er aan denken wanneer ik weer geniet van een wijntje. Zo werken we doorlopend aan onze gezondheid!

    Groetjes,

    Suzan

    #86999 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    vinden jullie een spa rood ook goed?lekker koud en met heel veel bubbels en ijsblokjes,t,is net champagne,proost Nel

    #87000 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    wat jij wilt..zit zelf meestal aan de spa orange…hihihhi..maar af en toe een lekker wijntje bij het uit eten sla ik niet af…mits ik niet hoef te rijden uiteraard..

    #87001 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik denk er altijd om wanneer er nog gereden moet worden maar sinds ik van mijn cardioloog weer m´n wijntje bij het eten mag, dóe ik dat ook. Laatst bedacht ik na het eten spontaan dat ik een boswandeling wilde maken met een van onze hondjes en toen had ik wel een wijntje achter mijn kiezen. Voor het eerst van mijn leven werd ik op alcoholgebruik getest. De gedachte dat ik beter dat laatste beetje uit de fles niet had bij moeten schenken, schoot door mijn hoofd en toen me het blaasapparaat werd voorgehouden, was ik even bang dat ik niet voldoende lucht zou hebben om lang genoeg te kunnen blazen. Dat zie je wel eens op tv dat iemand dit niet kan of bewust boycot. Met mijn kortademigheid bleek dit blazen toch een makkie én ik zat onder de 0.2 (lager wordt niet gemeten, denk ik). Ik kan dus met een extra, nu ook door de resveratrol, gerust hart aan mijn wijntjes nippen. Wijn is eigenlijk ook het enige waar ik aan kan nippen. Met water en sapjes vind ik dit moeilijker. Ik doe er al heel veel ijs in om mezelf te remmen want m’n cardioloog heeft erop gehamerd dat ik de vochtbeperking serieus moet nemen.

    Groetjes,

    Suzan

    #87002 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ik krijg van water ook dorst hoor….klinkt raar..maar het is zo..

    maar volgens mij zou je twee glaasjes wijn mogen drinken als je nog moet rijden..

    maar ik merk dat ik er wel sneller last van heb dan vroeger…

    #87003 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Interessant te lezen dat ik de enige niet ben. Voordat ik hartfalen kreeg, dronk is ´s morgens alleen al ´liters´ thee en nu alleen nog maar halve glaasjes.
    Ik las gisteren over iemand die juist moeite heeft met drinken en laatst zo uitgedroogd was dat hij aan het infuus moest. Dat moet dan haast net zoiets zijn als anorexia. Daar vinden de mensen het moeilijk om iets te eten. Dat kan je je niet voorstellen tenzij het iets is dat je heel erg vies vindt.
    Ik heb inderdaad een paar vriendinnen die geen meer nemen want zelfs eentje al valt verkeerd. Ik hoop toch niet dat dit me ooit gaat overkomen. Het moet wel leuk blijven.

    #87004 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    ik zit juist aan de spa met prik om me zelf af te remmen,het liefst drink ik grape fruitsap en dan een pak per dag of……….een groot glasbitter lemmon of het maakt niet uit als het maar een heel groot glas is,ik dronk altijd 1 liter water per dag behalve m,n andere drinken,en dan m,n fruit en yoghurt nog.Ik zou toch verschrikkelijk veel af moeten vallen,maar ook dat niet anfin ik neem nog een slokje spa,fijne middag medehartjes,Nel

    #87005 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    spa rood zou mij ook afremmen..want ik vind die bubbels ietwat te veel Nel whahhahaa..
    als ik water dronk was het meestal gewoon spa blauw.

    moet zeggen dat die groen/blauwe spa..marie antoinet of zoiets wat beter smaakt wat minder veel bubbels..

    sapjes begin ik niet aan, krijg daar spontaan het zuur van ook als bij mijn spa orange de bubbels verdwenen zijn, ik moet dus wel wat drinken met koolzuur behalve in de koffie en thee en melk uiteraard

    #87006 Reageer
    Kelly Kathleen
    Gast

    Dat ken ik ook van mezelf. Spa blauw is zo achter de kiezen en Spa rood duurt een tijdje. Point is alleen dat al die kleine slokjes koolzuur een ramp voor het glazuur van je gebit is. Zure, (de fruit-) theetjes, hoe lekker ze ook zijn, staan bij mij ook op rantsoen. M’n tandarts adviseerde me om zure drankjes als die thee, vruchensapjes en koolzuurhoudende watertjes snel op te drinken om het tandglazuur te sparen maar dat is niets voor een hartpatiënt met vochtbeperking. Ik ga nippend door het leven. Het enige voordeel is wel dat alles nu nog veel lekkerder smaakt.
    Koffie, thee en citrusvruchten schijnen opvliegers te versterken. Daar heb ik ook geen behoefte aan. Ik zit nu aan de brandnetelthee. Nooit gedacht dat ik dit eens zou gaan drinken. Het ging per ongeluk want het zakje was een krijgertje (ik dacht dat je op z’n minst er geitenwollensokken bij moest aantrekken 😉 en ik wist dus niet wat erin zat. Het is nog lekker ook.

    #87007 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    hallo ,gek he, we heben een leven voor en een leven na,weet je dat ik soms iets pak wat ik niet mag eten en daar heel lang aan ruik en dan slik,dan kan ik smaken hoe het proefde,vind je me nu gek???????Ik mag b.v ook geen alcohol,ik weet zelf niet meer waarom,zal wel om medicijnen zijn,ik nam vroeger nog geen 10 pilletjes per jaar!Maar dit is het jaar dat ik het ga aksepteren ,vorig jaar was ik nog teveel in schok,Weet je ik ben zo blij met deze site ik heb hier al zoveel gelezen over jullie ,ik ga zelf ook wel wat van mezelf schrijven,ik vond het heel moeilijk om op te schrijven wie ik ben,en wat ik heb en doe,maar het komt er wel hoor,Nel

    #87008 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ben normaal niet zo’n thee drinker..maar ken wel de brandnetelkaas..en moet zeggen dat ik die ook wel lekker vind…

    vroeger…zo 10 jaar terug..slikte ik niet eens een paracetamolletjes..was allergisch voor het slikken van pillen zeg maar..indien niet nodig…laat maar zitten…
    wat eten of even slapen en die hoofdpijn die ik eens had ging dan wel voorbij…

    en nu…moet wekelijks die medicijnendoos vullen…whahhahah…en heb een speciale lade voor mijn medicatie..moet niet gekker worden…enneh..nog moet ik oppassen..dat ik mijn portie niet vergeet te nemen…pfffffff..ben daar dus geen ster in…

    koffie..daar kan ik werkelijk niet buiten…op de zaak neem ik de capochino veriant…omdat daar meer melk in zit…is minder sterk…en thuis gooi ik er ook melk in..want zwart verdraag mijn maag weer niet…

    verder heb ik nog niet echt dingen wat ik wel of niet mag…maar goed..wat nog niet is…kan nog komen he….tot zover geniet ik er gewoon van..bewust…want dat is veel lekkerder…hihihi

    #87009 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    hallo Marjolein en Susan,ik drink m,n koffie gelukig nog net als altijd,puur,heb m,n portie voor vanmiddag al op! Wat een lekker rustige middag ,ik ben gisteren naar strand geweest met m,n man en kleindochter,ik woon er vlak bij 10 min. fietsen,ook is mijn werk bijna op de Boulevard ,ik werk in een kledingwinkel, nu nog 16 uur ik hoop toch weer wat op te bouwen,misschien naar de 18-20 uur ,dat was 29 uur,ik vind het knap dat je gewoon weer werkt Marjolein ,je zal s,avonds best wel moe zijn ,maar ik snap het als je met veel plezier naar je werkt gaat en ze geven je de kans om het te blijven doen ,dan is dat alleen maar fijn. Grappig dat jullie allebei dierenlovers zijn, wij hebben nu alleen onze oude hond nog ,hij is 11 het is een kruising herder-bouvier,maar in ons vorige huis hadden we kippen en konijnen en zelfs eens een geit, en onze katten,maar alles wat gestorven is daar hebben we bewust geen andere dieren voor genomen,we moesten n.l. verhuizen uit onze grote bedrijfswoning nu naar een flat,eigenlijk voor het pensioen en de gezondheid van m,n man ,maar het is nu voor mij heel goed.Zo,n grote woning is altijd heel veel werk en een flat is zo schoon gemaakt.Het uitzicht is heel mooi en ik woon een stuk dichter bij m,n werk waar ik nu naar toe kan fietsen.Ik ben heel lang heel erg moe geweest zonder naar een dokter te gaan,ook m,n gezin wist er niets van ,mijn man was elke keer ziek en ik dacht het gaat wel over bij mij,gewoon doorgaan .Maar het houd een keer op ,hartfalen net als jullie ,de cardioloog denkt een stolsel en zegt,pech,nou dat vind ik ook .Hoewel het me deze winter heel veel moeite gekost heeft ,omdat ik elke keer mezelf wilde verdedigen,nee ,heb niet gerookt nee ,ik drink mischien maar een wijntje per maand nee ik eet geen ongezonden dingen en ik beweeg echt wel.Dat vind ik heel erg moeilijk,gek he daarom was het zo heerlijk om hier te lezen,dat heeft me echt veel goed gedaan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 69)
Reageer op: Reactie #86998 in Resveratrol, goed voor het hart
Je informatie: