default-header

reparatie of vervanging bicuspide aortaklep

Home Forums Hartkleppen reparatie of vervanging bicuspide aortaklep

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 75)
  • Auteur
    Berichten
  • #91438 Reageer
    dooraart
    Deelnemer

    Hallo’ ik zit met dezelfde twijfels. Goed om te lezen dat er ook mensen zijn die positief over een mechanische zijn. Lastig hoor. Veel sterkte allen.

    #91439 Reageer
    paimj
    Deelnemer

    Een maand geleden heb ik gereageerd op dit bericht en stond ik nog aan het begin van de hartrevalidatie, nu kan ik ondertussen zeggen dat het goed met me gaat. Ik voel me nu beter als voor mijn operatie op 31 maart. Ik ben blij dat ik voor een mechanische kep gekozen heb, omdat het hele traject toch erg zwaar is geweest.

    #91440 Reageer
    Hartpatient500
    Deelnemer

    Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Ben je al weer aan het werk, of gaat dat nog niet? verder geen complicaties achteraf gehad?
    Ik denk dat iedereen uiteindelijk wel blij is met zijn of haar keuze, onafhankelijk van welke beslissing je ook neemt. Het is voor mij alleen zo moeilijk om een keuze te maken voor de rest van je leven.
    Wat weegt zwaarder, met geluk na 15 jaar een reoperatie en en dus ongeveer 25/30 jaar geen pillen of dagelijks pillen nemen gedurende 30 jaar.
    Ik vond persoonlijk dit artikel erg prettig om te lezen in mijn bewustwordingsproces: http://circ.ahajournals.org/content/117/2/253.full
    Ik zie ook meer signalen dat de stricte grens van een mechanisch klep nemen onder de 65 jaar aan het verdwijnen is. Wellicht omdat er te weinig goed bewijs is dat mensen met de ene of de andere klep uiteindelijk langer leven.
    Ik ben wel jaloers op de mensen die een duidelijke voorkeur hebben voor bio of mechanisch. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker 😉
    Sterkte aan iedereen…

    #91666 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Hallo,
    Ik weet natuurlijk niet of je al een keuze hebt gemaakt, maar ik ken ook iemand met een bio klep die toch bloedverdunners moet slikken. Dus het is niet altijd gezegd dat een bio klep geen bloedverdunners nodig heeft. Ligt aan vele zaken. Ook ik heb een mech.klep gekregen 3 jaar geleden, ik was toen 52! Tevens heb ik bemerkt, een dag voor de operatie in het ziekenhuis, dat er op mijn kamer een man lag die persé een bio klep wilde, maar dat men hem toch ervan overtuigd had dat een mech.klep beter zou zijn. Hij was toen 40 jaar.
    Ook hij had een probleem met het tikken en de bloedverdunners. Jammer genoeg heb ik geen idee hoe het nu met hem gaat. Maar ik hoor het tikken alleen als het erg stil is en in bed heb ik er alleen last van als mijn hart wat sneller klopt dan “normaal”. Ik prik mezelf, en elk 1/2 jaar een controle check bij de trombose dienst. Gaat erg soepeltjes.
    Sterkte met de keuze, althans als je die werkelijk hebt.

    #91686 Reageer
    Elgiva
    Deelnemer

    Hallo,
    Drie jaar geleden( was toen 56 jaar) heb ik een nieuwe aortaklep gekregen. Mijn( 2 slippige) klep was verkalkt en er zat een aneurysma in de aortaboog. Een volledige Bental operatie en geen klepkeus. De bioklep werd afgeraden omdat ook de aortaboog vervangen moest worden.
    De operatie en het revalideren is me erg tegen gevallen…ik heb verkeerde verwachtingen gehad. Dacht na de operatie meteen weer te kunnen wandelen en fietsen…. Nee dus. De eerste keer zelf douchen in het ziekenhuis duurde eeuwen en toen ik eindelijk zelf mijn kleren aan had getrokken kon ik meteen weer onder de douche, omdat ik nat was van het zweten.
    De mechanische klep valt me heel erg mee! Ik ben gevoelig voor geluid en dacht veel last te hebben van het getik. Ik hoor hem nauwelijks en als ik hem soms hoor ben ik daar blij mee: hij doet het nog!
    Ook ik heb vreselijk veel nek en schouderpijn gehad. Achteraf natuurlijk niet zo gek als je borstkas helemaal open wordt gelegd. Pijn aan het borstbeen viel erg mee en was met een paracetamolletje erg goed te hebben.
    Vlak na de operatie ben ik nog een paar keer geholpen aan een boezemfiblilatie, maar nu geen last meer van.
    Voor de operatie heb ik altijd veel boeken gelezen. Na de operatie dacht ik tijdens de revalidatie veel te kunnen lezen. Nou, dat viel erg tegen. Het lukt me niet meer. Zelfs nu lukt het niet. Kan me niet zoals voor de operatie concentreren en onthouden van wat ik heb gelezen is ook een probleem. Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren?
    Verder gaat het goed en kan ik bijna alles weer doen. In juli voor de eerste keer de vierdaagse van Nijmegen gelopen en daar ben ik erg trots op!
    Heel veel succes!

    #91687 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ’t Is bijna twee jaar geleden dat ik een open hartoperatie heb gehad. Door de operatie hartfalen gekregen, wat ik sinds een half jaar weet. Ik kan me niet meer concentreren om te lezen, vergeet wat ik heb gelezen. Dit wordt toegeschreven aan hartfalen. Het ergste vind ik, dat ik weet, dat ik dingen vergeet, maar ik kan het in mijn herinnering niet meer terug vinden. Ook tijdens dagelijkse bezigheden vergeet ik soms, wat ik aan het doen was. De doorbloeding van de hersenen is niet meer optimaal, wat als reden aangegeven wordt en waar ik me iets bij kan voorstellen.

    Van andere lotgenoten hoorde ik, dat ze pakweg ’n jaar na de open hartoperatie hun concentratievermogen weer terug kregen. Anderen al eerder. Sommigen later.

    Ik vind ’t een groot gemis, dat ik niet meer in staat ben om een boek te lezen. Het gebeurt me ook vaak, dat ik een film of documentaire voor de 2de of 3de maal terug zie, weet, dat ik dat al gezien heb, maar me niet meer herinner waar het precies over ging en hoe de film/documentaire verder verloopt. Flarden kan ik me er (soms) wel van herinneren. Terwijl ik daarvoor een goed geheugen had – kon moeiteloos iets terug vinden in een boek om het te herlezen. Als ik me al iets herinner, weet ik vaak niet meer, waar ik het ben tegengekomen.

    Las laatst ergens, dat naarmate je meer oefent je er beter in wordt, maar dat dat voor het leven niet op gaat: hoe ouder (en zieker) je wordt, hoe meer moeite je met het leven krijgt. Deed je als kind alles spelenderwijs en met het grootste gemak, als oudere lukt dat niet meer. Dat slaat in ieder geval op mijn situatie.

    #91688 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Hallo Elgiva en Herman,

    Zo herkenbaar. Dat boeken verhaal. Ook ik ben een ontzettend leesbeest, maar ik kan me alleen concentreren op boeken die me echt pakken. Tevens heb ik het ook dat ik soms niet meer weet welk boek/film ik al gezien heb. Erg irritant. Ik gaf het op over verzadiging van de info. Maar nu ik dat van jullie lees….

    Groetjes en sterkte voor ons
    Edith

    #91739 Reageer
    Kockels
    Gast

    Dag allemaal,

    Ik heb een mitralisklepreparatie ondergaan een half jaar geleden. Dit blijkt niet goed te zijn verlopen, ik heb weer een serieuze lekkage en zal toch een nieuwe klep moeten krijgen. Heeft iemand op korte termijn 2 hartoperaties moeten ondergaan en wat zijn de ervaringen ?
    Dank voor de reactie.

    #91746 Reageer
    sandrar
    Gast

    Hallo

    Oh, wat leef ik mee met jou! Heb 2 weken geleden mijn tricuspiladisklep laten vervangen. Deze is ook eerst hersteld, maar ze hebben gelukkig nog tijdens de operatie gezien dat hij nog te erg lekte. Heb nog steeds veel pijn. Zou het mentaal zeer moeilijk hebben als ik te horen zou krijgen dat ik dit nog eens zou moeten doorstaan. Alvast heel erg veel sterkte!

    Sandra

    #92256 Reageer
    Vonneke
    Gast

    Hallo.
    4 maanden geleden ben ik geopereerd. Ik heb een aangeboren afwijking. Een tweeslippige aortaklep die al aardig aan het verkalken was. Er is een mechanische klep geplaatst van karbon. Na 1 week ben ik met gillende sirenes weer terug gebracht naar het ziekenhuis waar ik geopereerd was. Ik had 600cc vocht in de hartzak. Tja dan kan je hart haast niet meer kloppen. Gelukkig is het goed afgelopen. Maar nu na 4 maand valt het nog zo tegen. Heb nog steeds pijn aan de linkerkant van de borst. Mijn ademhaling gaat niet lekker. Ik vergeet blijkbaar steeds adem te halen. Geen idee wat ik hier tegen doen moet. Het is erg vervelend. Ben ook erg kortademig. Bij diepe inademing voel ik ook nog net als niezen en hoesten.
    Met de keuze van de hartklep ben ik superblij!!! No way dat ik dit alles nogmaals mee wil maken. Het tikken kun je vergelijken met het tikken van een ouderwets polshorloge. Je hoort het alleen als het heel stil us en dan nog niet eens altijd, als ik mijn schouders optrek en op mijn linkeroor lig. Heb dus absoluut geen spijt!! De beslissing is pas een half uur voor de operatie genomen. Ik wist het ook niet….

    Groeten
    Von

    #92257 Reageer
    Vonneke
    Gast

    Nog even ter aanvulling:
    Het slikken van de antistolling stelt niks voor. Gewoon elke avond je pilletjes slikken. Ik prik zelf, voer het smorgens in de computer en smiddags heb ik de nieuwe medicijnlijst in het postvak voor de komende week. Ze zijn bezig met onderzoekingen om de antistolling anders te gaan doen in de toekomst. Ik mag alleen niet meer dan 2 wijntjes per dag. Geen idee wat er gebeurt als ik er 3 neem.
    Het slikken neem ik voor lief.

    #92258 Reageer
    Dittie
    Gast

    Hallo Vonneke,

    Ik had ook een aangeboren 2slippige klep. Mijne is 4 jaar geleden vervangen.
    Ik herken alles wat je zegt, met de ademhaling had ik geen last, ik ben op het ziekenhuis goed begeleid met diep doorademen, aangezien je longen best wat te verduren hebben gehad.
    Ik heb tot een jaar na de operatie toch een pijngevoel gehad aan mijn “hart”. Heel af en toe nog wel eens drukkend gevoel. Ik heb toen gehoord dat er toch best wel litteken weefsel zit (vanwege open en dicht maken) en dat gaat trekken. Toen ik dat hoorde kon ik me daarbij neerleggen en na verloop van tijd was het weggetrokken. Ik loop 2 tot 3x per week hard. (Gewoon 8km p.uur) en het gaat allemaal goed.
    Mbt tot de bloedverdunners, ach ik drink best wel mijn wijntjes, probeer me aan 2 glazen te houden, maar het kunnen er best wel af en toe wat meer worden. Ik heb het gevoel dat je dan de alcohol sneller voelt 😉
    Alleen is het grappig het verschil van ing waarde van de zomer en de winter. Toch een andere manier van eten. Als je hier verder leest, zul je merken dat die ene nieuwe pil voor bloedverdunning ook de nodige problemen geeft. Het advies vd apotheek en cardioloog was, niet doen, gewoon blijven prikken en slikken;).
    Groetjes Edith

    #92259 Reageer
    dooraart
    Gast

    Hallo, ook ik had -bleek tijdens de operatie- een aangeboren 2 kleppige aortaklep die zeer ernstig verkalkt was. Ik ben 15 augustus jl.succesvol geopereerd en heb gekozen voor een mechanische klep. Ik hoor hem ook maar vooral s’nachts en het went. Ik prik en doceer zelf inmiddels en ben sinds november therapeutisch begonnen met werken ( onderwijs). Vanaf maart ga ik weer zelfstandig 3 dagen werken. Ik heb een part-time baan. De operatie en het herstel is goed gegaan en heb me steeds goed gevoeld. Wel veel last gehad van prikkels en vermoeidheid maar dat gaat steeds beter. Al met al is het me meegevallen.

    #92270 Reageer
    Vonneke
    Gast

    Hallo Edith.
    Ik heb ook geen moeite met het slikken van bloedverdunners. Ik had eigenlijk nog wel graag een keer willen duiken maar dat mag nu niet meer. Nou ja het zij zo.
    Ik voel niet alleen nog “iets”aan de linkerkant van mijn lijf, maar met grote regelmaat heb ik last van opgezette vingers aan beide handen. Ook heb ik het idee dat mijn linker been iets dikker is dan de rechter.
    Maar het meest heb ik last van mijn ademhaling. Heel kortademig. Door de complicatie van de tamponade heb ik 15 dagen in het ziekenhuis gelegen zonder 1 dag fysio…..Ik heb het idee dat dat er een beetje mee te maken heeft.

    Groeten Von

    #92271 Reageer
    Vonneke
    Gast

    Hallo Dooraart Fijn dat het voor jou is meegevallen!!
    Helaas kan ik dat niet zeggen. Door na 1 week nog een complicatie te hebben van een tamponade, liep het allemaal anders. 15 dagen ziekenhuis zonder 1 dag fysio….Ik heb echt last met de ademhaling. Heel vervelend. Ik weet niet goed wat ik daar aan moet doen. De cardioloog maakt zich geen zorgen. het gaat langzaam maar het lijntje gaat omhoog. Pas als er met 1 jaar nog geen verbetering is wil hij wel verder kijken.
    Wat ben ik blij met mijn hartklep van karbon!!! Dit wil ik geen tweede keer meemaken!! Herstel gaat zooooo langzaam…Nu na 4 maanden ben ik weer aanwezig op mijn werk als boventallig. Ik werk 3 avonden in de horeca maar dat lukt nu nog niet zo. Na 2 a 3 uurtjes ga ik weer naar huis……

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 75)
Reageer op: Reactie #91739 in reparatie of vervanging bicuspide aortaklep
Je informatie: