default-header

Prinzmetal Agina.

Home Forums Angina pectoris Prinzmetal Agina.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #78817 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo Hartgenoten.

    Afgelopen vrijdag heb ik weer een hartkatheterisatie ondergaan.Er is duidelijk geworden dat mijn linkerkransslagader voor 40% dicht zit.Tevens hebben ze via infuus tijdens de katherisatie een benauwdheidsaanval op de borst geforceerd.Hier kwam uit dat bloedvaten in mijn hart verkrampen en daardoor ontstaat zuurstof gebrek in de hartspier.Inmiddels heb ik 4 verschillende soorten medicijnen en het advies “gezond te leven”.Dat deed ik al 50 jaar!

    Is er nog iemand die deze diagnose heeft gekregen?En hoe gaat het nu met je hoe kan je functioneren in je werk e.d?
    Ik zelf werk in de wijkverpleging dus ik moet afwachten hoe mijn ziekte zich ontwikkelt en of ik mijn werk kan blijven doen.

    Groetjes ALice.;)

    #83141 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb al 2 jaar dit hierdoor heb ik al 2 omleidingen gekregen en nu wacht ik op een dotterbehandling.
    Ik heb geleerd om naar mijn lichaam te luisteren die geeft me aan hoe ver kan ik tot hier en niet verder .Dan neem ik rust en ga verder lukt het niet dan dnek ik morgen is er weer een dag.

    #83145 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hallo Alice

    Ik heb vorig jaar een hartkatheterisatie gehad en kreeg ook de diagnose Prinzmetal Angina.

    Ik kreeg een aanval van druk op de borst nadat ze de vloeistof in hadden gespoten.

    Ik had geen vernauwing van de kransslagaders.( Mijn cholesterol waardes zijn ook altijd goed)

    Maar de cardioloog kon het bloed zien lopen , wat betekent dat het niet snel genoeg loopt wat komt door verkramping van de bloedvaten. Verder is mijn hartslag in rust te hoog.

    Ik kreeg eerst de medicijnen Acetylsal ,Metroprol, Nitrolingual- pompsray,Amlodipine(Norvasc) en een statine.En ik gebruik al jaren Coaprovel voor te hoge bloeddruk.

    Daarmee ging het niet goed, de aanvallen namen toe.Ik heb dan druk in de borst die doorloopt tot in de kaken.

    Metropol en Norvasc zijn toen vervangen door Tildiem en de acetysal(kon ik niet op de maag verdragen) door Ascal Cardio brisper. Sindsdien gaat het wat beter maar heb nog steeds regelmatig druk op de borst.

    Groetjes, Yvonne

    #83146 Reageer
    zuster
    Deelnemer

    Hallo Yvonne.

    Wel appart dat jij het zelfde beschrijft als ik voel.Ik ben 50 jaar en heb pas sinds december vorig jaar die pijn.Wel heb ik al tijden soms een lichte druk op de borst.Ik ben nu al maanden thuis.Ik werk als “wijkzuster” dus heb een vrij zelfstandige baan.Ik betwijfel of ik dit werk nog wel kan uitvoeren want tot nu toe heb ik nog regelmatig pijn/druk op de borst bij stress of inspanning.Sinds 2 katheterisaties is het erger geworden.Ik gebruik sinds 2 maanden ascal cardio,metropolol,co-diovan,pantozol(voor de maag) en sinds de diagnose tildiem erbij.Van 1 naar 5 pillen! pffffff.De cardioloog zei je zal gezond moeten leven maar ik leef zeer gezond kan niet beter dus…..

    Lijkt me erg als je lyme hebt!!.Kun jij nog activiteiten doen door je prinz metal??
    Ik hoor het graag van je.

    Zijn er nog meer mensen met deze diagnose?Het schijnt een zeldzame vorm te zijn van agina pectoris.

    Groetjes ALice.;)

    #83147 Reageer
    zuster
    Deelnemer

    Hoi Moeke,

    Zo das behoorlijk heftig dat je door deze ziekte 2 omleidingen hebt gehad.En nu weer dotteren!

    Ik wens je heeeel veel sterkte toe!!!

    Groetjes ALice.;)

    #83148 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Prinzmetal angina (coronair spasmen of ook wel vasospastische angina genoemd) kan oa komen door gebrek aan magnesium in de cellen.

    Andere mogelijke oorzaken zijn: roken, endotheel dysfunctie, low-grade chronische ontstekingen.

    Groetjes,
    Lisa

    #83149 Reageer
    zuster
    Deelnemer

    Hallo Lisa,

    Heel erg bedankt voor je bericht.Er is zo weinig over bekend.Kan een cardioloog uitzoeken wat bij mij de oorzaak is?
    Dan zou er mischien meer schade voorkomen kunnen worden?

    Groetjes ALice.

    #83150 Reageer
    coert
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]Hallo Alice

    Ik heb vorig jaar een hartkatheterisatie gehad en kreeg ook de diagnose Prinzmetal Angina.

    Ik kreeg een aanval van druk op de borst nadat ze de vloeistof in hadden gespoten.

    Ik had geen vernauwing van de kransslagaders.( Mijn cholesterol waardes zijn ook altijd goed)

    Maar de cardioloog kon het bloed zien lopen , wat betekent dat het niet snel genoeg loopt wat komt door verkramping van de bloedvaten. Verder is mijn hartslag in rust te hoog.

    Ik kreeg eerst de medicijnen Acetylsal ,Metroprol, Nitrolingual- pompsray,Amlodipine(Norvasc) en een statine.En ik gebruik al jaren Coaprovel voor te hoge bloeddruk.

    Daarmee ging het niet goed, de aanvallen namen toe.Ik heb dan druk in de borst die doorloopt tot in de kaken.

    Metropol en Norvasc zijn toen vervangen door Tildiem en de acetysal(kon ik niet op de maag verdragen) door Ascal Cardio brisper. Sindsdien gaat het wat beter maar heb nog steeds regelmatig druk op de borst.

    Groetjes, Yvonne[/quote]

    #83151 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    zuster schrijft:
    [quote]Hallo Lisa,Kan een cardioloog uitzoeken wat bij mij de oorzaak is?
    Groetjes ALice.[/quote]

    Ik zou toch hopen van wel ALice :cheer: maar dat heeft hij mogelijk al gedaan, …. of niet? :unsure: ….. maar een gebrek aan magnesium in de cellen zal hij niet vinden met de routine lab onderzoeken, want die bepalen alleen maar magnesium in het bloed(serum) en dat zegt niets over de hoeveelheid IN de cellen. Mijn (jonge) cardioloog had (in 2004) nog nooit gehoord van een test die magnesium IN de cellen (intracellulair dus) kan bepalen…. en die was er toch echt wel (maar is duurder en wordt niet overal standaard gedaan).

    Groetjes,
    Lisa

    #83164 Reageer
    treffers84
    Deelnemer

    Dag allemaal,

    Ik lees hier zo jullie verhalen en vind dit heel intressant. Er komt hierdoor ook een vraag omhoog bij mij, misschien een domme vraag maar ik zit zelf in de race met onderzoeken.
    Hebben jullie voordat de catethrisatie is uitgevoerd ook alle andere testen als fietstest, echo en een holter gehad? En was daar dan ook al iets uitgekomen?

    Graag lees ik jullie reacties.

    #83165 Reageer
    zuster
    Deelnemer

    Hallo Treffers.

    Ik heb inderdaad eerst een echo en fietstest gehad.Die fietstest heb ik eigenlijk heel goed gedaan! Ik heb 125% gepresteerd en dat vinden ze erg goed.Mijn cardioloog zei dat er op het einde van de test een heeeeel kleine afwijking te zien was.En gezien mijn klachten en familie geschiedenis heeft hij een katheterisatie besloten.

    Die heb ik eerst in mijn eigen woonplaats gehad.Maar die cardioloog heeft niet die test gedaan om een aanval uit te lokken.Die zag 40% vernauwing in de linker kransslagader en zodoende heeft hij het ter beoordeling naar Breda gestuurd.Daar moeten wij naar toe als wij gedotterd worden!

    Ik kreeg 2 weken later een telefoontje uit breda dat ik verwacht werd voor die specefieke test!.Die doen ze tijdens een katheterisatie dus ik ben 2keer gekatheteriseerd.

    Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt.Ik ben heel blij dat ik nu weet waardoor ik pijn op de borst heb!Het is goed te benoemen en andere mensen begrijpen het dan ook.

    Hoe het verder verloopt is afwachten,ik hoop dat medicatie aanslaat!

    Groetjes ALice.:)

    #83166 Reageer
    treffers84
    Deelnemer

    Dag Alice,

    Dank voor je reactie, mijn fietstest kwam uit op 99%, dit was volgens de cardioloog goed. Maar wat ik vreemd vond is dat er na de fietstest (direct)door de dienst doende cardioloog
    Selokeen voorgeschreven werd. Als het allemaal ged is komt dat toch vreemd over.
    Ik hoop dat nog meer mensen hun ervaringen willen delen.

    Zelf krijg ik binnenkort een nuciuair onderzoek, daar schijnen ze ook veel uit te kunnen halen en minder risico te hebben gezien mijn jonge leeftijd (35) dan en katheterisatie, volgens de cardioloog.

    #83188 Reageer
    Vonne
    Gast

    Zuster schreef:

    [quote]Kun jij nog activiteiten doen door je prinz metal??
    Ik hoor het graag van je.
    [/quote]

    Hallo Alice

    Is een beetje lastig te beantwoorden dit omdat ik al erg beperkt wordt in allerlei dingen door de symptomen van de Lyme.

    Maar voor wat de Prinmetal betreft kan ik zeggen dat ik in elk geval beperkt wordt in wat ik graag deed: met de hond wandelen in en natuur gebied. Het tempo ligt nu nog lager dan eerst. Mijn hond is dol op wild en zodra hij die in het vizier krijgt en de sokken er in wil zetten en ik daardoor mijn pas moet versnellen en tegelijkertijd kracht moet zetten om hem te kunnen houden krijg ik direkt druk op de borst en wordt kortademig.

    Ook van warmte naar kou lokt een aanval uit, heb ik deze winter gemerkt.

    En jij dan, kun jij nog wel activiteiten doen ?

    Groetjes, Yvonne

    #83189 Reageer
    Vonne
    Gast

    treffers84 schreef :

    [quote]Hebben jullie voordat de catethrisatie is uitgevoerd ook alle andere testen als fietstest, echo en een holter gehad? [/quote]

    Ik heb eerst de fietstest gehad. Die ging goed maar direkt daarna kreeg ik druk op de borst en kramp in de kaken .

    Groetjes,Yvonne

    #83201 Reageer
    zuster
    Deelnemer

    Hallo Yvonne,

    Tot nu toe is het nog moeilijk te zeggen wat mijn beperkingen zijn.
    Het is afwachten tot mischien de Tildiem gaat werken!

    Vanmorgen vroeg werd ik wakker met een naar gevoel diep in mijn borst dat uitstraalde naar achter.Verder voelde ik me raar had het gevoel dat ik flauw ging vallen of zo.
    Het kwam steeds en ging ook snel weer weg.

    Groetjes ALice.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #83150 in Prinzmetal Agina.
Je informatie: