default-header

Prinzmetal Agina / coronaire spasmen

Home Forums Angina pectoris Prinzmetal Agina / coronaire spasmen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #80433 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Een goedemiddag,

    Toch maar een nieuw bericht aanmaken. Ben ondertussen een stuk verder met antwoorden, weet ondertussen veel meer. En toch weet ik nog zo weinig en heb ik nog zoveel vragen. Kan ook niet putten uit ervaringen van mensen uit mijn directe omgeving.

    De berichten die ik hier lees over deze kwaal hebben raakvlakken maar zijn over het algemeen toch ook weer anders.

    Even kort samengevat. Vorig jaar september ’s nachts met spoed opgenomen in het ziekenhuis met klachten die alles weg hadden van een hartinfarct, was het niet. Sinds kort heeft het echt een naam coronaire spasmen m.a.w. Prinzmetal Agina. Nu het beestje een naam heeft dacht ik mooi de oplossing is nabij en dat valt mij eigenlijk een beetje tegen. Mede doordat ik in een stressvolle periode zit heb ik alle dagen last, wat erg vermoeiend is. De medicijnen werken niet afdoende en de spray heb ik te vaak nodig. Daarom nu sinds kort preventief een nitraat. Was al een bekende met hartritmestoornissen en deze worden alleen maar erger. En nu ook nog erge hoofdpijnen als bijwerking. Maar als het goed is wordt dat minder na verloop van tijd. Heb geen verstopte adres, wel al jaren migrainepatiënt en ziekte van raynaud (vingers).

    Las wel ergens dat je actieve periode’s hebt afgewisseld met rustige periode’s. Ben ruim een jaar verder en het wordt alleen maar erger, hoop dat ik ergens een rustige periode inga. Ik heb overigens de aanvallen niet alleen ’s nachts en in rust. Ook als ik actief ben, bij emotie, als ik druk praat. Gaat eigenlijk de hele dag door. Medicijnen onderdrukken het nu ook nog niet, ben ook pas een weekje bezig dus ga er maar vanuit dat dat de reden is.

    Herkent iemand dit? En hoe vind je een weg om hier mee om te gaan?

    Bedankt voor het lezen en eventuele reacties.

    Groet, Pat

    #92001 Reageer
    nesia52
    Gast

    Hallo Pat, ik herken sommige dingen wel, ik heb wel een hartinfarct gehad, maar heb nog regelmatig verkrampingen naar en in mijn kaak, de artsen hebben tot nog toe niets kunnen vinden, maar blijf het eng vinden, omdat het zo erg lijkt op een infarct, soms heb ik weken geen last, en dan weer een keer 2x in de week, nytrospray helpt dan wel, maar vind het erg angstig, verder heb ik er ook nog geen antwoord op gevonden, misschien komen we er met elkaar achter wat het precies is, het lijkt inderdaad op Prinzmetal angina, maar is nooit bevestigd.
    Hartegroet Nesia.

    #92002 Reageer
    nesia52
    Gast

    Nog even dit Pat, ik heb ook veel last van stress en emoties, misdchien dat dit inderdaad meespeelt.

    #92004 Reageer
    pat2
    Gast

    Hallo Nesia,

    Heb je wel onderzoeken gehad? Bij mij werd het gezien aan de ECG, holter en werd het geconstateerd tijdens de hartkatheterisatie. Volgens mijn cardioloog zijn emoties/stress van directe invloed en moet ik die zoveel mogelijk uit de weg gaan.

    Misschien dat 1 van deze onderzoeken uitkomst voor je biedt. Het is wel heel vervelend hier last van te hebben zonder te weten waardoor het komt.

    Wanneer heb je een hartinfarct gehad? Gebruik je medicijnen?

    Sterkte

    Groet, Pat

    #92005 Reageer
    nesia52
    Gast

    Hoi Pat, dat hartinfarct is bijna 3 jaar geleden, maar ze hebben daarna nog onderzoeken gedaan, ook controles en hartfilmpjes , maar dat was allemaal goed.
    Ik heb alle medicijnen die je krijgt na een hartinfarct, bloeddrukverlagers, betablokkers, plastabletten, bloedverdunners, cholesterolverlagers, het hele rijtje.

    #92006 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Pat,

    Ik heb je via je profiel een email verstuurd, ben benieuwd of dit werkt.

    Groet,
    Annemarie

    #92007 Reageer
    Roland
    Gast

    Pat, email is niet verstuurd. Kijk even in je inbox. 🙂

    #92013 Reageer
    pat2
    Gast

    Hoi Nesia,

    Een aardige apotheek dus. Met een hartkatheterisatie kunnen ze een spasme opwekken, dan weet je het helemaal zeker. Bij mij gebeurde het spontaan. Wel balen dat je er nog steeds last van hebt. Is het teleurstellend dat je niet meer de oude bent geworden?

    Hi Annemarie,

    Tis gelukt, heb je mail binnen, net een berichtje teruggestuurd.

    Groetjes,
    Pat

    #92014 Reageer
    nesia52
    Gast

    Hoi Pat, nee het is geen teleurstelling, ik ben er beter uitgekomen dan menig ander, alleen af en toe die verkramping maakt me bang, heb het niet zo vaak. En had het voor het infarct
    Had ik ook vaak die verkrampingen, dus ik dacht dat het daarna over zou zijn, maar dus niet, ik denk zelf dat het in stresssituaties is, heb het niet vaak hoor, van de week dan een keer, daarvoor was 5 weken terug, dus zeg hooguit 1 keer per maand, bij de kathederisatie heb ik 2 stents gekregen, en toen ik na een week thuis had ik de eerste verkramping, op hartfilmpjes en echo,s is tot nog toe alles goed, dus misschien hoort het wel bij mij, angsthaas als ik ben.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #92013 in Prinzmetal Agina / coronaire spasmen
Je informatie: