default-header

Preferentiebeleid medicijnen verontrust CG-Raad

Home Forums Medicijnen Preferentiebeleid medicijnen verontrust CG-Raad

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #78944 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Minister Klink heeft onlangs laten weten dat hij het preferentiebeleid verder wil uitbreiden.

    De CG-Raad heeft zijn verontrusting over dit plan uitgesproken in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor VWS.

    Een verzekeraar mag nu één bepaald merk aanwijzen als het geneesmiddel dat via de basisverzekering wordt vergoed. Dit mag echter alleen bij medicijnen die dezelfde werkzame stof bevatten. Bijvoorbeeld: alle middelen die paracetemol bevatten.

    Minister Klink wil dit preferentiebeleid nu uitbreiden van ‘stofniveau’ naar ‘geneesmiddelengroep’.
    Bijvoorbeeld van alle pijnstillers wordt alleen paracetemol vergoed en de andere stoffen in principe niet. Werkt het niet dan heb je pech en dan moet je zelf maar een andere pijnstiller aanschaffen.

    Minister Kink stelt voor om te beginnen met de cholesterolverlagers.

    In de brief waarschuwt de CG-Raad dat deze uitbreiding van het preferentiebeleid slecht uitpakt voor chronische gebruikers, zoals chronisch zieken en ouderen.

    Samen met de artsen worden ze hierdoor ernstig beperkt in hun medisch noodzakelijke behandelmogelijkheden. Dit is onverantwoord, omdat juist deze groep vaak pas na lang uitproberen het juiste middel vindt of de juiste combinatie van middelen. De keuzemogelijkheid is dan geen vorm van keuzevrijheid, maar van medisch noodzakelijkheid en behandeloptie.

    Keuzevrijheid en medische behandelopties
    Deze uitbreiding van het preferentiebeleid is ook strijdig met een belangrijk doel van de Zorgverzekeringswet: het vergroten van de keuzemogelijkheden.
    Dit voorstel beperkt juist de keuzemogelijkheden terwijl het vaak medisch noodzaak is om meer behandelopties en keuzemogelijkheden te hebben.

    De CG-Raad roept de Kamerleden daarom op om tegen deze uitbreiding een principieel bezwaar aan te tekenen.

    Bron:
    http://www.cg-raad.nl/volksgezondheid/20090619.html

    #84432 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo allemaal,
    ik heb een voor mij brandende vraag die ik maar onder dit onderdeel,medicijnen ,plaats.

    Ik ben afgelopen vrijdag naar de cardioloog geweest ,alles goed, mag over een jaar terugkomen.
    Maar nu dit,ik gebruik drie maal daags sotalol 40 mg. kreeg van de cardioloog een herhaalrecept mee ,en toog naar de apotheek.
    Zegt de ass.tegen me dat gaat u geld kosten.
    Hoezo ,vraag ik heel onschuldig.
    Nou zegt het brave meisje ,die van 40 mg moet u zelf betalen,maar ik kan u wel die van 80 mg meegeven dat u die doormidden breekt ,dan kost het u niets.
    Dus ik begin te lachen en zeg wat maakt dat nou weer uit?
    Ja zegt ze dat is het hedendaags beleid,wij snappen het niet meer.En allebei van hetzelfde merk Sandoz.

    Ik snap er geen barst meer van ,U wel?

    Peter IJpelaar

    #84446 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    p.ijpelaar schrijft:
    [quote]Nou zegt het brave meisje ,die van 40 mg moet u zelf betalen,maar ik kan u wel die van 80 mg meegeven dat u die doormidden breekt ,dan kost het u niets.

    Ik snap er geen barst meer van ,U wel?

    Peter IJpelaar[/quote]

    Het is raar Peter…..

    Ik vulde sotalol in op de website http://www.medicijnkosten.nl/

    Een tablet van 80 mg kost minder dan een van 40 mg :silly:
    Of heb ik iets niet goed gedaan?. :ohmy:

    Die van 80 mg (van Sandoz) kosten 98 eurocent per 30 stuks………..
    Die van 40 mg kosten 1,25 per 30 stuks :blink:

    Nou, als dat alles zou zijn, was het voor veel mensen wel zelf te betalen ook nog 😉
    Wat staat er op het doosje als prijs? Vast geen 1,25 (x 3) voor die 40 mg he?

    Op mijn flesje nitrolingual staat (als te betalen) 13,90 euro: en het kost maar 2,15 euro volgens Medicijnkosten …. rara hoe zit dat?
    In 1996 kreeg ik Zocor, (heel eventjes gebruikt toen): ik weet nog dat die toen ca 100 gulden per maand kostten (20 mg tabletjes, dat was toen de normale hoeveelheid per dag)…..

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #84448 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Lisa,ik heb eens rondgesnuffeld op de website medicijnkosten
    en ik val van de ene verbazing in de andere.
    Zoals besproken Sotalol 80 mg € 0,98 op het doosje staat €10,71 ,daarnaast gebruik ik ook
    Cozaar 50 mg staat voor € 17,86 in de lijst ,maar op het doosje staat € 81,51.
    Allebei 30 x.

    Dat zijn nog eens prijsverschillen en langzaam maar zeker ga ik er toch wat meer inzicht
    in krijgen.
    Dan kan ik de apothekersass. niet kwalijk nemen dat zij er niets van snapt ,omdat zij denk
    ik niet op de hoogte is van deze problematiek.
    En als Klink zijn preferentiebeleid doorzet en andere medicijnen laat verstrekken ben ik en met mij vele anderen aardig in de aap gelogeerd ,want deze medicijnen helpen prima bij me.

    Bedankt voor de informatie Lisa en groetjes.

    Peter

    #84449 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Volgens mij is het de prijs per tablet…en de prijs kan verschillen per tablet bij grotere afnames denk ik…

    #84450 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]Volgens mij is het de prijs per tablet…en de prijs kan verschillen per tablet bij grotere afnames denk ik…[/quote]

    Per tablet? Maar dan zou een doosje generieke sotalol (80 mg) met 30 stuks ca 30 euro kosten(en er komen nog afleverkosten bij). Het doosje van Peter kost 10,71 euro.

    Het grootste deel van het bedrag (te zien op de doosjes medicijnen) gaat zeker naar de apothekers?

    Het scheelt ook nog per apotheek: de ene vraagt veel meer leverkosten voor een medicijn dan een andere apotheek (heb ik zelf pas nog gemerkt).

    Groetjes, Lisa 🙂

    #84451 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    staat een beetje krom inderdaad..er staat per tablet vandaar..
    maar als je het zo rekent ja..dan kan het nooit kloppen..

    maar die gasten verdienen er ook aardig aan zeg…en dan nog bepalen wat wij moeten slikken…steeds die merkverandering…of alleen de naam van de werkzame stof tabletten…
    kreeg ooit een AB kuurtje als voorzorg…nou…ipv het normale merk kreeg ik het merk werkbare stof…
    ik had eerst de dunne…zo erg..dat ik aambeien kreeg…vervolgens had ik ook nog een schimmel…ik ben langer bezig geweest met de bijwerkingen dan dat die kuur zo’n beetje duurde…en dat als voorzorg he…
    ik heb meermalen de “normale” AB gehad…nooit geproblemen mee gehad…zelfs niet als ik griep en holtenontstekingen had…
    zegt dat wicht bij de apotheek..dat het aan mijn afweer ligt die uiteraard dan minder was..hoezo minder…ik was niet ziek..kreeg het kuurtje alleen als voorzorg ivm mijn hart…
    trut….echt waar..maar dat goedje hoeven ze mij niet meer te geven…ga gewoon stampij maken…ik ga toch niet beroerd worden vanwege een medicatie die ik als voorzorg krijg??
    aambeien..zijn toch ook niet de dingen die je wilt hebben als je het aan je hart heb…

    #84452 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]kreeg ooit een AB kuurtje als voorzorg…nou…ipv het normale merk kreeg ik het merk werkbare stof…
    ik had eerst de dunne…zo erg..dat ik aambeien kreeg…vervolgens had ik ook nog een schimmel..[…]maar dat goedje hoeven ze mij niet meer te geven…ga gewoon stampij maken…ik ga toch niet beroerd worden vanwege een medicatie die ik als voorzorg krijg??
    aambeien..zijn toch ook niet de dingen die je wilt hebben als je het aan je hart heb…[/quote]

    Groot gelijk, niet meer nemen die AB kuur hoor. Was dat de enige die vergoed werd of zo? En Heb je de naam van de maker nog bewaard?.

    Ik had in 1999 iets dergelijks aan bijwerkingen als jij, maar dan wel door een merk medicijn, nl Augmentine (die ik kreeg omdat ik volgens de huisarts een oorontsteking had???, had ik nog niets van gemerkt zelf…..),
    In 1996 had ik het ook eens gekregen, tijdens mijn infarct toen (huisarts dacht namelijk dat ik een longontsteking had), en toen had ik geen last ervan. Maar in 1999 kreeg ik spuitluiers en een paar dagen lang enorme buikpijn (krampen) plus ik kreeg(in 1999) ook nog een zonneallergie door die AB. Nou die pillen wil ik niet meer he :blink:

    Ik zei tegen mijn huisarts: “nou, ik heb de kuur netjes afgemaakt (5 dagen), maar ik denk dat er niet veel opgenomen is”…… maar volgens de knikkende huisarts was dat “heus wel” gebeurd. ….. :S

    Ik heb een nieuwe huisarts en heb dit jaar mijn dossier (met daarin diverse fouten van de vorige arts, zag ik na opvragen van een kopie) met haar besproken en ik heb gewoon doorgegeven dat ik allergisch ben voor Augmentine (en nog wat andere dingen) en dat is nu allemaal, en eindelijk, genoteerd in mijn dossier (de vorige arts had niet eens de moeite genomen om mijn slechte reageren te noteren, ook niet ivm andere stoffen).

    Schimmels is altijd een mogelijke bijwerking van elke AB, omdat je beschermende darmflora ook wordt vermoord, daarom neem ik altijd bij AB ook probiotica (niet tegelijk innemen natuurlijk) en vitamine B complex. Dat horen artsen er eigenlijk uit zichzelf al bij aan te bieden, vind ik, en de verzekeraar zou het moet vergoeden.

    Groetjes, Lisa 🙂

    Maar sinds 1999 heb ik geen AB van de dokter meer genuttigd :-).

    #84455 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    als ik ga zoeken zal ik het nog wel vinden..

    vroeger had ik juist altijd augmentin en daar had ik juist geen last van…
    zo zie je maar dat het van mens tot mens anders is…
    ik kreeg toen augmentin voorschreven..maar kreeg dat andere middel…
    dus voortaan wil ik gewoon weer augmentin….denk dat ik last van de hulpstoffen heb…
    en ja..ik las dat die schimmel vaker voor komt bij AB kuurtjes…maar heb het al die jaren dat ik augmentin heb geslikt ook bij koorts en ziek zijn nog nooit gehad…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #84450 in Preferentiebeleid medicijnen verontrust CG-Raad
Je informatie: