default-header

Pijn op de borst….mogelijke oorzaken

Home Forums Angina pectoris Pijn op de borst….mogelijke oorzaken

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door Vonne.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78865 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Pijn op de borst

    Wat betekent pijn op de borst?

    Bij pijn op de borst denken veel mensen al snel aan een hartaandoening, zoals een hartaanval. Het is echter een verschijnsel dat veel verschillende oorzaken kan hebben.

    Vaak wordt het veroorzaakt door maag- en slokdarmproblemen.

    De onderliggende oorzaak van pijn op de borst kan onschuldig zijn, maar is soms ernstig. U kunt het beste met uw klachten naar de huisarts gaan.

    Mogelijke oorzaken van pijn op de borst zijn:

    Slokdarmproblemen en maagaandoeningen, zoals brandend maagzuur en slikproblemen;

    Hartaandoeningen, zoals een hartinfarct en angina pectoris;

    Stress, een paniekstoornis of depressie;

    Hyperventilatie;

    Een gekneusde spier of spierpijn in de spieren die tussen de ribben zitten;

    Inbeelding. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld bang om een hartaanval te krijgen, omdat iemand in hun omgeving een hartaanval heeft gehad;

    Borstvlieskanker. Dit komt heel weinig voor;

    Longaandoeningen, zoals een longontsteking, longfibrose, longembolie, klaplong en longkanker;

    Syndroom van Tietze. (costochondritis)

    Bron: Kennisring Gezondsheidshulp:

    http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=57030

    #83444 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Pijn op de borst: Angina Pectoris:

    Het signaal “pijn op de borst” hoeft overigens helemaal niet van het hart af te komen. Er zijn heel veel andere aandoeningen die ook pijnklachten geven die lijken op die van angina pectoris. Bijvoorbeeld “zuurbranden”, “slokdarmkramp”.

    Zuurbranden
    Hierbij komt het zuur vanuit de maag terug in de slokdarm. Het heeft een ‘ bijtende’ werking. Soms komt het maagzuur zelfs in de mond. De pijn is brandend van aard en is gelokaliseerd in het ‘maagkuiltje’ en kan uitstralen naar de borst. De klachten treden veel al op enkele uren na de maaltijd, in liggende houding en vooral bij vooroverbuigen. De pijn als gevolg van zuurbranden neemt vaak af door iets te eten of na het innemen van bijvoorbeeld (warme) melk.

    Slokdarmkramp
    Door een gaatje in het middenrif functioneert de natuurlijke afsluiting van de slokdarm niet meer. Hierdoor kan het zuur vanuit de maag terugstromen in de slokdarmen (zuurbranden).
    De irriterende werking van maagzuur geeft aanleiding tot het krampachtig samentrekken van de slokdarm (slokdarmspasme).
    De pijn treedt met name op tijdens platliggen.
    De pijn reageert soms op het gebruik van nitroglycerine onder de tong (“tabletje of spray onder de tong”) waardoor verwarring met angina pectoris ontstaat.

    De klachten zijn onschuldig maar kunnen erg hinderlijk zijn. Indien de klachten heftig zijn en frequent optreden kan uw arts medicijnen voorschrijven die de zuuraanmaak in de maag remmen en daardoor de klachten van zuurbranden en slokdarmspasme verminderen.

    Meer info over andere oorzaken en wat uitleg daarbij:

    http://www.cardioselect.nl/hartziekten_signalen.php

    #83445 Reageer
    Vonne
    Gast

    Bij mij is er wel verschil tussen druk/pijn op de borst door het hart en pijn op de borst door maag of astma.

    Bij de druk op de borst door het hart straalt het bij meestal uit tot de kaken en soms doen de schouders ook mee. En in de kaken houd dat gevoel meestal iets langer aan.

    Tussen maag en astma vind ik het lastiger om onderscheid te maken. Ik kan bij beide kortademig zijn en heb geregeld het gevoel alsof ik vanuit de maag geen lucht krijg.
    De pijn op de borst voelt ook anders aan.

    Zuurbranden heb ik ook een tijdlang gehad en dat voelt nog weer anders aan.

    #127662 Reageer
    Naomie
    Gast

    Ik heb een keer hartklachten gehad maar had geen pijn op de borst.
    Ik was duizelig en had neiging om steeds weg te zakken. Flauw vallen naar mijn gevoel. Ook maagzuur en misselijk en neiging tot overgeven.
    Ik lag toen in het ziekenhuis voor verbrijzelde knie.
    Toen de zaalarts kwam vertelde ik hem mijn klachten. Naast mijn bed stond een apparaat waarmee ook hartfilmpje gemaakt kon worden. Hij voelde eerst pols. Geen pols. Toen in de hals geen hartslag. Stethoscoop hartslag traag en langzaam.
    Hij plakte stickers op me lijf en sloot mij aan. U bent bezig om dood te gaan zei hij. Dat gaan we niet doen hoor. Wel bij me blijven. Kijk me maar aan. Doe het voor mij. Nee niet de ogen sluiten. Dit ging maar door. De zuster die bezig was met een patiënt moest direct een injectie vloeistof halen en deze werd in de slagader ingespoten. Dat was een heel pijnlijke prik.
    Toen ik weer normaal kloppend hart had vroeg ik de dokter wat er gebeurde met mij. Hij zei tegen mij u had een dreigende hartstilstand. Het was niet de bedoeling om nu al zaal bezoek af te leggen. Daar is het te vroeg voor. Maar iets zei mij dat ik toch naar u toe moest. Ik had een angstig voorgevoel en wist niet waar het vandaan kwam. Totdat ik u zo aantrof in bed. Als ik later was gekomen op de tijd dat ik anders was gekomen dan had ik u niet levend aangetroffen. Dan was u overleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #83444 in Pijn op de borst….mogelijke oorzaken
Je informatie: