default-header

Pacemaker en MRI-scan

Home Forums Pacemaker Pacemaker en MRI-scan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #79524 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Al een tijdje ben ik niet meer zo actief op dit forum. Van de week heb ik echter iets “bijzonders” meegemaakt, wat voor veel andere pacemaker gebruikers een uitkomst kan zijn.
    Twee jaar terug is bij mij een tumor geconstateerd. Niet veel later werd bij mij ook het AV-block geconstateerd, waarna de pacemaker is geplaatst. Gevolg daarvan is natuurlijk dat er geen MRI-scan meer gemaakt kon worden vanwege het magnetische veld.
    Hoewel er ondertussen een pacemaker is ontwikkeld die wel geschikt is om door de MRI-scan te gaan, was het geen optie voor mij om mijn pacemaker nu al te vervangen. Dit vanwege het feit dat hij waarschijnlijk nog ruim tien jaar meegaat.
    Toen zijn mijn chirurg, cardioloog en radioloog wat verder onderzoek gaan doen. En het blijkt dat pacemaker gebruikers onder bepaalde voorwaarde toch door de MRI-scan kunnen. Belangrijkste voorwaarde hierbij is dat de pacemaker niet direct in het te scannen gebied komt.
    Aangezien dit bij mij het geval is, is afgelopen dinsdag de scan gemaakt. Iedereen stond standby (inclusief reanimatieteam wat een nogal overweldigend overkwam), maar het bijzondere is dat ik niets heb gevoelgd. De bedrading is niet warm geworden, ik voelde de pacemaker niet trekken, de pacemaker zelf is niet beschadigd. Een perfecte uitkomst dus!
    Later kreeg ik trouwens te horen dat er al meerdere ziekenhuizen zijn waar dit gedaan wordt. Dat had ik best eerder willen weten! (Vandaar ook dit bericht.)
    Maar mooiste van alles is dat ik nu eindelijk weet dat er niets meer zit. Iets dat een CT-scan/PET-scan tot nu toe nog niet had kunnen laten zien. De spanning was het dus meer dan waard!

    #86702 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    GEFELICITEERD Nicc,

    Oh, wat zul jij in spanning gezeten hebben. Mooi dat je nu de zekerheid hebt dat alles “weg” is. Hiermede zal een grote last van je weggevallen zijn. En ook erg goed om te horen dat er inderdaad een oplossing gevonden is om toch door de MRI-scan te kunnen. Daar hebben wij allemaal wat aan.

    Ik had overigens begrepen dat – ook al is de PM aan vervanging toe – de draden meestal blijven zitten en dan kan het nog niet, want het zijn juist de draden die verhinderen dat je door de MRI kan.

    Gelukkig heb je dat nu niet meer nodig en kun je verder met je leven.
    Veel succes.
    Theo

    #88309 Reageer
    dieuwke
    Deelnemer

    hoi,

    ik weet niet of hier veel mensen lezen, ik kom voor het eerst hier.
    ik heb een medtronic dddr pacemaker, niet mri-safe, en heb onlangs rugletsel opgelopen door een val van mijn paard. hierdoor is het nodig dat ik een mri onderga.

    ik lees hier dat het toch soms kan met een gewone pacemaker, maar dat er zelfs een reanimatieteam klaarstond bij de persoon die hier schreef?!.. ik schrik hier toch wel van.

    de neurochirurg die mij behandelt was overtuigd dat het best kon, deed er nogal luchtig over. we wonen in polen en ik ben als de dood dat ze een foutje maken en het helemaal verkeerd zou kunnen gaan!

    wie kan mij nog goede tips/advies etc geven?

    p.s. ik wordt morgen al opgenomen.

    #88405 Reageer
    breedenbach
    Deelnemer

    hallo, ik ben net ingelogd hier leek me wel verstandig met lotgenoten discussies te kunnen hebben

    ik heb op 4 april 2012 een pacemaker -dddr gekregen vorige week dus
    had ook een av.block

    ben benieuwd naar meer mensen met deze hart kwaal
    de wond is nu erg pijnlijk das logisch en het feit dat ik niet de linkerarm normaal mag gebruiken valt me tegen.
    uit voorzorg 😉 draag ik een mutella anders ga ik toch wel steeds onbewust die arm gebruiken

    operatie verliep goed ik werd plaatselijk verdoofd heb dus alles mee kunnen maken
    was wel even wennen heb wel eerder in het ziekenhuis gelegen kijk operatie knie e.d maar stond er altijd op dat ik volledige narcose kon krijgen ,mja nu een keer live meegemaakt
    werd goed op mijn gemak gezet door het voorbereidend personeel in de operatiekamer
    dat resulteerde dat ik grappige :laugh: momenten beleefde en zelf chirurgiegerelateerde 🙂 moppen ging vertellen
    ja was me dus wel goed bevallen

    de pacemaker die ik heb is een st.jude medical dddr en met deze kan ik wel in diverse scan apparaten

    maar benieuwd naar meningen en ervaringen van mensen die er ook zo`n
    pacemaker hebben.

    #88406 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi,
    ik lees net je berichtje en kan je OP HET HART DRUKKEN om de arm WEL te bewegen. Je mag voorlopig niet met je arm naar achter draaien of naar boven strekken. Maar blijf hem bewegen! Dus weg die mitella! Ik kan je adviseren om af en toe kleine rondjes met de schouder te draaien. Zo kun je voorkomen dat je er een FROZEN SHOULDER aan overhoudt. Dan ben je namelijk verder van huis. Ik heb sinds dec 2010 een ICD. De 1e nacht in het ziekenhuis heb ik gehuild van de pijn (ben toch echt niet kleinzerig) maar de verpleegkundige gaf mij het belangrijke advies om toch vooral te blijven bewegen.
    Heel veel sterkte, het komt goed, hoor.
    Hartegroet van Annemarie

    #88407 Reageer
    breedenbach
    Deelnemer

    ok heb hem inmiddels al afgedaan ik geloof je hierin
    bedankt voor deze tip annemarie

    gr, henk

    #88408 Reageer
    hartendief
    Gast

    Hoi Henk,
    ik was ook blij toen een verpleegkundige mij daarop attendeerde. Het liefst houd je je arm zo stil mogelijk maar dit is dus niet goed. Wat betreft de pijn: dat was mij ook flink tegengevallen. Blijkbaar hebben ze het een beetje moeten forceren maar hij zit. Met sporten mag/kan ik niet alles doen maar daar is ook wel weer een mouw aan te passen.
    Hartegroet,
    Annemarie

    p.s. Met slapen gebruikte ik wel een extra kussen. Ik slaap altijd op mijn rechterzij. ICD zit links.
    Het kussen drukte ik tegen mijn borst zodat de linker arm wat ondersteund werd.

    #88409 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ik heb ook gewoon na de operatie mijn arm bewogen hoor..dat is gewoon het beste..het is inderdaad wel op passen dat je niet te hoog gaat…dus in dat soort gevallen pakte ik rechts..maar soms..als je er net zo voor staat dat links pakken toch makkelijker gaat krijg je wel de neiging..whahhahah..

    weet wel dat ik bont en blauw zag na de OK..behoorlijk beurs dus…maar nu slaap ik gewoon weer alle kanten op…en in begin heb ik ook een kussen gebruikt..als tip gehad hier..dacht ook van anne marie.

    maar nu slaap ik aan beiden zijden weer goed..en heb nauwelijks last ervan..behalve soms mijn lidteken..dat wilt nog wel eens jeuken…

    mijn ICD is in oktober 2011 geplaatst

    #88410 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Klopt Marjolijn, ben blij dat het ook jou geholpen heeft.
    Hartegroet, Annemarie.

    #89342 Reageer
    andrea1953
    Deelnemer

    hallo allemaal.
    ik zal me als nieuweling ,eerst even voorstellen. Ik heet Andrea Postmus :cheer: en heb dinsdag 29/1 een pacemaker gekregen, type DDDR, Mri-proof.
    Het is nu 2 dagen geleden.
    Ik moet zeggen ,dat het mij enorm is meegevallen. Ook tijdens mijn ingreep, hebben we af en toe gezellig gekletst en grapjes gemaakt.
    Ik heb weinig last van de linker arm, alleen de beperkingen die je de eerste 6 weken hebt, vind ik lastig. Ben ook nog linkshandig.

    Ik heb de pacemaker gekregen omdat mijn hartslag bij inspanning niet omhoog gaat.
    Met als gevolg dat ik dan dizzy en duizelig werd.
    Ben benieuwd wanneer ik het verschil ga merken. Hoop ook dat ik beter ga slapen en het niet meer zo koud heb.

    Wat zijn jullie ervaringen?

    #89343 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Andrea,

    Welkom op dit forum.

    Zelf heb ik sinds 2 jaar een ICD. Een beetje groter dan een pacemaker vanwege de dubbele functie, pacemaker en defibrillator. Ik vond de beperkingen wel meevallen. Niet met je linkerarm naar achteren draaien en niet boven je hoofd. Met fitness mijd ik de apparaten waarbij je gewichten boven je hoofd naar beneden moet trekken, overigens op advies van de ICD verpleegkundige. Het feit dat jij linkshandig bent zal wel wat lastiger zijn.

    Ik hoop dat je veel baat hebt bij de pacemaker.

    Een voorspoedig herstel gewenst.

    Hartegroet van Annemarie

    #89352 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    hoi andrea,
    welkom op het forum
    ik heb ook een pacemaker en ben ook linkshandig, en mijn pm zit dus rechts
    heb dit toen zelf aangegeven of dat mogelijk was
    ik denk dat de meeste pms idd links geplaatst worden, omdat je meeste mensen rechts zijn, maar weet dit niet zeker.
    na 6 weken kun je je arm ook weer meer belasten
    ik hoop voor je dat de pm een goede ondersteuning geeft, en dat je van je problemen af bent
    groetjes van mij

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Reactie #88410 in Pacemaker en MRI-scan
Je informatie: