default-header

Pacemaker en hardlopen

Home Forums Pacemaker Pacemaker en hardlopen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #78832 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Hebben er mensen ervaring met het hebben van een pacemaker en hardlopen. Heb 8 jaar geleden een pacemaker gekregen en door depri te zijn en te gaan stresseten flink aangekomen en gebleven. Oktober 2008 de knop omgedraaid en intensief gaan sporten, wil een mooi figuur hebben en uiteindelijk daardoor een leuke meid tegen te komen.

    Ben inmiddels 20 kg afgevallen door 4 uur per week te zwemmen en mn eten aan te passen. Afgelopen donderdag gestart met hardlopen, namelijk intervaltraining.

    Moet je nog extra opletten op maximale hartslag? wijkt dit af van normaal of niet?
    Kan dit niet zo 1,2,3 vinden.

    Was ook benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

    Groeten,

    Arie

    #83210 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    hoi arie,

    ik ben zelf ook een hardloper maar heb geen pacemaker.
    als je vragen hierover heb kan je altijd je doker vragen of een cardioloog.
    wel knap dat je zoveel bent afgevallen netjes hoor.
    als je gaat hardlopen begin dan niet met interval-training dat is wel ee zware belasting zeker als je net begint.
    ga eerst rustig joggen/hardlopen er staan vele schema’s op internet.
    waar ik een goede ervaring mee heb is de 5 x 3min. loop eerst duur opbouwen dan snelheid.
    die 5 x 3minuten gaat als volgd 3 minuten hardlopen en 3 minuten wandelen dit alles doe je 5 keer.
    ben je beter getraind dan kan je meer doen maar pas op.

    #83212 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Beste Willem,

    Dank voor je antwoordt. Inmiddels heb ik een pacemakertechnicus gesproken en kan de gemiddelde waarden voor max. hartslag aanhouden. Mag gewoon als ieder ander gaan trainen. Vriendin van mij is is sportdocente en die gaat me trainen.

    Mag ik vragen wat jou hier brengt op de site?

    Groeten,

    Arie

    #83229 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Hi Arie,

    Niets te danken hoor.
    Ben blij voor je dat je nu het anwoord weet.
    Ik ben zelf ook hartpatient heb in 2003 waarschijnlijk een hartinfarct gehad.
    Op 27 september 2008 had ik een hartritmestoornis dat was in het weekend.
    Op 29 sepember 2008 werd de echo gemaakt daar kwam de hartinfarct aan ’t licht.
    Ik had 4 verstopping en kwam in aanmerking voor een bypass.
    Alleen zat er een bloedprop in mijn hart dat een bypass onmogelijk maakte op korte termijn.
    Nu hebben ze mij gedotterd op 12 december 2008 en heb 7 stents.
    Heb nu geleerd dat ik niet meer terug kan komen op mijn nivo dat ik zat.
    Geniet nog steeds van hardlopen en ga dit zeker weer oppakken.
    Ik wens jou succes toe met trainen en wie weet komen wij elkaar ooit eens tegen.
    Wil gaan trainen voor de halve marathon van Katwijk de zwaarste halve van Nederland.

    Groetjes en nogmaals succes

    Willem

    #83231 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Beste Willem,

    Dat is best een heavy verhaal wat ik zo lees. Heb je geen moeite gehad om het e.e.a. te verwerken, althans zoveel in korte tijd. Ben altijd benieuwd hoe anderen daarmee omgaan. Ik heb er drie jaar over gedaan voordat ik mn pacemaker kon accepteren ( was 20 dus misschien dat leeftijd een rol speelt).

    Vanavond weer training gehad:
    2x 400 mtr warmlopen
    4x 400 mtr interval
    1x 1000 mtr in 5.32 min
    1x 1000 mtr in 5.10 min
    1x 500 mtr uitlopen

    Voel me erg lekker, alleen spierpijn in mn kuiten. Maarja wie mooi wil worden moet pijn lijden denk ik maar.

    In september ga ik met de sportdocente een triathlon meedoen in de Binnenmaas (Hoekse Waard), 1 km zwemmen, 20 km fietsen en 5 km lopen. Wordt dus nog lekker doortrainen.

    Fijn weekend.

    Arie

    #83246 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Hoi Arie,

    Ik heb er geen moeite mee ben een realist geloof ik.
    Leeftijd kan ermee te maken hebben hoewel ik vroeger ook al zo was.
    Ben blij dat je het heb geaccepteerd dat maakt het leven weer waardevol (dit is mijn visie)
    Wel een pittige programma maar je doel is mij duidelijk.
    Ik heb nog wel een tip voor spierpijn dat is naar je training je benen boven je hoofd plaatsen.
    Gewoon een muurtje zoeken met je lichaam op de grond gaan liggen en je benen tegen het muurtje plaatsen dit min. 15 minuten.
    Ik kreeg deze tip destijds van een zeer goede trainer, bij mij hielp dit mijn benen waren minder zwaar de volgde dag.
    Ik heb al heel wat gedaan behalve een triahlon.
    Ik vind het zeer knap en goed, dat jij dit gaat doen diepe respect van deze kant.
    Laat me even weten hoe het gaat met alles vind het wel leuk.
    Een collega van mij wou deze triathlon ook gaan doen.

    Een prettige weekend toegewenst van deze kant.

    Willem

    #83352 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Hey Willem,

    Sorry voor de late reactie, beetje druk gehad.

    Ik was toen ook 20 dus denk dat het de leeftijd was. ik zou dat jaar daarop ook gaan vliegen bij de KLM dus een droom vanaf mijn 10e jaar ging in vlammen op. Dat was toen.

    Dat van die spierpijn heb ik uitgeprobeerd, is wel wat anders dan ik deed. Gelukkig is een vriendin van mij sportdocente zoals ik zei, dus houdt me beetje in de gaten.
    Ook de koop van een hartslagmeter staat in de planning.

    Begrijp dat je eigenlijk alleen maar hardloop dus. Bedankt voor het respect maar soms moet je ergens gewoon 300% voor gaan. En voor je gezondheid is het nooit te weinig.
    Ik zal mn vorderingen laten weten. Vrijdagavond weer training, heb er weer zin in.

    Groeten,

    Arie

    #83354 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Hoi Arie,

    Dat klopt als een bus, als je zegt dat ik alleen hardloop.
    Hartslagmeter is zeker aan te raden geeft een goed beeld van hoe het met je is gesteld op dat moment.
    Je kan dan ook gedoseerd trainen wat uiteraard beter is.
    Er zijn heel veel hartslagmeters er zijn zelfs meters met een geheugen wat je dan weer kan opslaan in de CP.
    Deze meter is voor jou eigenlijk van toepassing mede door wat jij gaat doen (triathlon).
    Er zijn heel veel hartslagmeters op de markt kijk goed rond dat scheelt wat euries.
    Train zelf ook met een hartslagmeter sinds 1990 deze was toen alleen in Duitsland te krijgen.

    Succes leuk van je berichtje,
    Willem

    #83356 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Willem en Arie,
    Ik heb ook veel plezier gehad van mijn Polar hartslaghorloge (met geheugen)
    Ik ben dit gaan gebruiken na mijn 1e hartritmestoornis, toen ik de wandeltochten weer ben gaan oppakken. Als controlemiddel tegen een te hoge hartslag. Maar nadat ik mijn pacemaker had gekregen, gaf hij geen juiste uitslagen meer aan. Telde alles dubbel. Volgens mijn pm-technicus omdat de borstband gestoord werd door de pacemaker. Gelukkig niet andersom.
    Ik wens jullie veel succes met de training.
    groeten
    Theo

    #83371 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Hoi Theo,

    Bedankt voor jou bijdragen.
    Niet geweten dat een pacemaker zou kunnen storen.
    Ik heb zelf geen pacemaker heb daar geen last van.
    Is er bij jou een oplossing geboden of niet?
    Ik kan me voorstellen dat die PM-Technicus een oplossen heeft geboden.

    Groetjes,
    Willem

    #83387 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Willem,

    De “oplossing” was dat ik mijn hartslagmeter heb weggegeven aan mijn dochter, die deze nu naar volle tevredenheid gebruikt tijdens het sporten. Ik zou geen andere mogelijkheid weten. De meeste -nauwkeurige- hartslagmeters werken allemaal met een borstband, en aangezien geadviseerd wordt om je mobiel (of MP3speler) niet in je borstzak te dragen, lijkt me het dragen van welk type dan ook, geen prettig idee. Hoewel de PM-technicus aangeeft dat mijn pacemakers hier wel tegen bestand is.
    En geld uitgeven aan iets dat toch niet werkt, of nog erger: je op het verkeerde spoor zet, heb ik geen behoefte aan. Er is zo’n groot aanbod van hartslagmeters. Terwijl “mijn” type toch als een van de beste uit de bus kwam.

    #83389 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik heb mijn hartslagmeter binnen gekregen afgelopen zaterdag en gelijk getest. De borstband heeft een digitaal gecodeerd signaal waardoor de pacemaker niet zou moeten storen. Heb niet echt iets gemerkt.

    Heb gisteren 9 km gelopen in een uur met een gem. hartslag van 155, weet iemand of dit een beetje klopt? Doe het rustig aan dus afstand is nog niet zo spannend.

    Groeten,

    Arie

    #83391 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Arie,

    Met wandelen kom ik niet zo hoog, maar als ik op de crosstrainer sport, dan houd ik de algemene richtlijn aan. Die is: 220 minus je leeftijd.
    Als je het precies wilt weten, moet je een keer een fietsproef doen, daarbij hoor je, je maximum, alsook de veilige marge die je kunt aanhouden.

    Anders moet je eens kijken op:
    http://www.meetingpoint.nl/nl/discussie
    het forum voor runners.

    Succes
    Theo

    #83392 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Hey Theo,

    Dank voor je tip, ga gelijk eens kijken.

    Groeten,

    Arie

    #83395 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Hoi,

    Een hartslag van 155 is mooi, je hebt het rustig aangedaan met alle respect hoor Arie.
    Ik doe je nog even niet na ben al blij als ik nu 4 km kan halen.
    Het is zoals Theo neerzet 220 min je leeftijd is 100%.
    Het zou ook niet goed zijn als je met wandelen je max. hartslag zou bereiken dan is een doktersbezoek gewenst.
    Ik trainde meestal 80% van mijn max. vermogen in training.
    In de wedstrijd gebruikte ik nooit mijn hartslagmeter omdat het afleiden 1 keer wel gedaan heb er van geleerd.
    Wel een mooie hartslagmeter Arie, zou wel een paar euries hebben gekost.
    Het zou ook niet goed zijn als je met wandelen je max. hartslag zou bereiken dan is een doktersbezoek gewenst.
    Hoe gaat het met je training Arie?

    Groetjes,
    Willem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
Reageer op: Reactie #83392 in Pacemaker en hardlopen
Je informatie: