default-header

Pace maker verwijderen

Home Forums Pacemaker Pace maker verwijderen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #79084 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    @ Indien de drager van een pacemaker in een situatie komt van ondragelijk lijden zal de behandelende arts (cardioloog ) de pacemaker op verzoek van de patient dan verwijderen?Zodat dan het hart eerder zal stoppen .

    #84746 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Volgens mij zetten ze de pm uit zodat iemand dan kan overlijden.
    Wanneer iemand gecremeerd wordt halen ze de pm er uit. Wanneer je begraven wilt worden kan de pm blijven zitten. Ligt er ook wel aan hoe oud de pm is. Heb het ooit eens gevraagd tijdens een pacemakercontrole.

    #84757 Reageer
    lijster
    Deelnemer

    Dag Anna , Dat de pacemaker verwijdert wordt na overlijden en dit i.v.b met crematie wist ik maar of een arts /cardioloog dit doet en door deze handeling min of meer ingrijpt in het stervens proces kan ik niet vinden in alles wat ik tot nu toe heb gelezen . Mocht het zo zijn dat dit beschouwd wordt als hulp bij euthanasie zou ik het plaatsen van een pacemaker weigeren en het risico nemen van eerder overlijden , F

    #84761 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Dit is waarschijnlijk ook nergens te vinden. Ik heb met een vrouw gesproken en haar vader is zeer ernstig ziek kans op beterschap (coma) is er niet en het zou beter zijn wanneer hij kwam te overlijden, volgens haar.
    Het voorstel was toen om de pacemaker uit te schakelen zodat deze man eindelijk kon sterven. Ik begreep dat dit voorstel van een dokter kwam.
    Het is uw keuze om een pacemaker te weigeren. Maar ik heb van af mijn 18e jaar een pm.
    Dankzij mijn pacemaker heb ik twee schatten van zonen gekregen. Aardig wat de wereld gezien. Leuke banen gehad. Veel hobby’s. Een hoop meegemaakt, leuke en minder leuke dingen.
    Hoop nog een keer oma te worden enz. Ben nog elke dag blij dat er pacemakers zijn en vele pacemaker/icd dragers met mij dat weet ik zeker. Wij zijn allemaal blij dat dit soort middelen bestaan zodat je je kinderen kunt zien opgroeien. Oud kan worden met je partner. Genieten van je welverdiende pensioen. Dit wil toch niemand missen?
    Ik maak mij niet druk om mijn pacemaker bij overlijden. Ik heb meer angst voor de manier hoe en waar ik aan zal overlijden. Hoe mensen met bv. kanker aan hun einde komen dat is voor mij pas een schrikbeeld.
    En ik denk dat een pm uit zetten bij ondraaglijk lijden regelmatig gebeurd. Maar dit wordt natuurlijk niet aan de grote klok gehangen. Zal er bij mijn volgende pm controle eens naar vragen.

    #84762 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    http://www.sidned.nl/generator.php?id=11&sub=468
    Volgens mij beantwoord dit stukje van de Stichting icd dragers jouw vraag. Het betreft een icd in plaats van een pacemaker, maar ik denk dat dit op hetzelfde neer komt.

    Marjan

    #84764 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Hoi Marjan,

    Bedankt voor de info.
    Heb het gelezen. Ik ga er net als jij van uit dat bij ernstig lijden de pacemaker wordt uitgeschakeld. Ben er zelf niet zo mee bezig maar het is wel een prettige gedachte dat de mogelijkheid er is.

    Anna Ellis

    #84765 Reageer
    lijster
    Deelnemer

    Hallo Marjan ,De bewuste link gelezen en vooral de eind conclusie . Blijkt toch een laten we zeggen ”Weinig besproken onderwerp ” . Hier het ziekenhuis gebeld en daar is er een methode dat indien het hart nog afhankelijk blijkt te zijn van een Pace Maker de output wordt terug gebracht naar 0 . Fred

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #84757 in Pace maker verwijderen
Je informatie: