default-header

Operatie Anurysma

Home Forums Hartoperatie Operatie Anurysma

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80674 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Goedenavond,
    Sinds 2003 weet ik dat een verwijding heb in de kranssalgader van mijn aorta, en een 2 slippig aortaklep
    Elk jaar ga ik daarvoor op controle bij de cardioloog en wordt er regelmatig een ctscan gemaakt.
    Afgelopen week kreeg ik weer een scan en ECG van het hart en stond bij de echometing het Anurysma op 4,5 en laat de scan 5,1 zien.
    Nu gaat de cardioloog overleggen met de artsen van het VU of opereren al zinvol is
    Ook al weet ik het al 14 jaar, ik schrok toch en zou graag van mensen die al zo'n operatie achter de rug hebben willen horen hoe het is gegaan en of het mee of tegenvalt, al reageert ieder mens weer anders natuurlijk na een operatie.
    Wat ik een beetje tegen heb is dat ik een ernstige vorm van copd heb.

    #93631 Reageer
    janniejohanna
    Deelnemer

    Hallooma Inkie.

    Ik heb ook een nieuw stuk aorta gekregen, en een aantal omleidingen.

    Mij is het meegevallen.

    Het is nu 4,5 jaar geleden, en het gaat nog steeds prima met me. 

    Wens je dan ook heel veel sterkte toe, en daarna een fijn leven!

    #93633 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    mij hebben ze in het uz gent geholpen maar was dringend en kon via de lies dus geen

    open borst dat viel wel mee even een beetje rustig aandoen en nu kan ik weer alles is wel van 2012 geleden

     

    veel sterkte

    #93634 Reageer
    Rob Ruggenberg
    Deelnemer

    Hallo Oma Inkie,

    Het is een stevige operatie, maar het ligt er ook aan of ze iets in de boog gaan vervangen, of in het rechte stuk. Dat laatste is gemakkelijker.

    Bij mij is de hele aortaboog vervangen, inclusief de aansluitingen met de slagaders naar de armen en het hoofd. Dat is tamelijk risicovol, maar alles is goed verlopen (Catharinaziekenhuis Eindhoven).

    Ook ik heb COPD. Dat was op zich niet van invloed, maar maakt waarschijnlijk dat het herstel wat duurt.

    Nu, ruim een jaar later, kan ik nog steeds niet heel veel. Ik ben 71, en ben al blij als ik een half uur kan wandelen.

    Bij mij deed zich achteraf ook nog een complicatie voor: een littekenbreuk. Dat betekende opnieuw onder het mes. Er is toen een matje geplaatst. Dat werkt goed. Twee dagen later was ik weer thuis.

    Bij de vraag of ik de aorta-operatie aandurfde had ik geen opties. Niet opereren zou hebben betekend dat ik dit berichtje niet had kunnen schrijven…

    Succes en sterkte,

    Rob

    #93637 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo oma Inkie,

     

    Een aneurysma kan behandeld worden door middel van een buikoperatie waarbij op de plaats van het aneurysma een vaatprothese wordt aangelgd. Er is echter ook een methode ontwikkelt (endoprothese genaamd) waar bij via de lies een combinatie van een vaatwandprothes met stent wodt ingebracht. Hiervoor kan men met een lichtere narcose toe en is ook het herstel sneller. Echter niet iedereen komt hiervoor in aanmerking. Veel ziekenhuizen passen deze laatste methode ook toe.

    Anneliese Wijers-Barten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #93633 in Operatie Anurysma
Je informatie: