default-header

Open hart operatie of minder invasief

Home Forums De jongere hartpatiënt Open hart operatie of minder invasief

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #80596 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Mijn naam is Narda. Ik ben 47 jaar oud, moeder van 4 kinderen en ben aan het wachten op een oproep om geopereerd te worden aan mijn hart (mitralisklepreparatie) in Breda (binnen 2 weken als t goed is). Ik zie erg op tegen de operatie en probeer me vast te houden aan het feit dat ik me weer beter ga voelen.
    Kan iemand mij vertellen waar de keuze op wordt gebaseerd om deze operatie via een open hart te doen of via de minder invadieve methode (‘sleutelgat’). En wanneer krijg je dit te horen?

    #93325 Reageer
    Hermann1001
    Gast

    Dag Narda,

    Heb in het ziekenhuis in Enschede in 2013 een mitralisklepreparatie (met ’n omleiding) ondergaan. Zowel een open hartoperatie, als een ‘sleutelgat’ operatie wordt in het MST uitgevoerd. Voor de operatie navraag gedaan bij m’n cardioloog, of ik via ’n ‘sleutelgat’ geopereerd kon worden (leek mij minder belastend), maar dat was uitgesloten – technisch niet mogelijk. In eerste instantie zou ik een nieuwe mitralisklep krijgen, maar gelukkig kon de klep gerepareerd worden, wat pas tijdens de operatie is beslist.

    Overleg dit nog voor de ingreep met Uw cardioloog. Misschien kan Uw cardioloog U wat meer zekerheid geven. Een telefonisch consult moet toch niet zo moeilijk te regelen zijn, lijkt mij.

    Met vriendelijke groet,
    Hermann1001

    #93327 Reageer
    erikfocus
    Gast

    Hallo Narda,
    Ik heb in mei 2015 een minimaal invasieve operatie ondergaan aan de mitralisklep.
    Het betrof een klepreparatie en plaatsen van een ring.
    De operatie is in het OLVG gedaan door dr. Cocchiere.
    Als ik de keuze weer zou krijgen kies ik weer voor een minimaal invasief.
    Bij het intake gesprek gaf hij wel aan dat als reparatie niet mogelijk is er alsnog gekozen zou worden voor een “normale” operatie.
    Minimaal invasief wil voor mij zeggen dat de borstkas niet opengezaagd wordt, ik had veel last van gekneusde ribben.
    Ook is de kans op infecties bij minimaal invasief veel kleiner.
    Hersteltijd is naar mijn idee niet korter, wel moet ik hierbij aangeven dat mijn reuma daar ook een negatieve rol in speelt. Sterker nog, waarschijnlijk is reuma of reuma-aanval de oorzaak van hartprobleem.
    Ik denk dat de keuze meer is of het betreffende ziekenhuis op een minimaal invasief is ingericht.

    Ik wens je alvast heel veel succes en sterkte toe, het is en blijft een zware operatie.
    ps, ik ben 52 jaar.

    #93328 Reageer
    Narda
    Gast

    Beste Fresh boarder,
    Hartelijk dank voor je antwoord. Begrijp ik het goed dat je pas tijdens de opname hoorde dat het een minder invasieve ingreep zou zijn indien reperatie mogelijk is? Als ik zo het eea lees, lijkt dit wel mijn voorkeur te hebben (niet dat dat iets uitmaakt ;)).
    Je bent nu zo’n 9 maanden verder. Hoe gaat het met je?

    #93329 Reageer
    erikfocus
    Gast

    Het is bij mij een beetje vreemd gegaan, mijn cardioloog in het Wfg in Hoorn ging uit van de normale operatie.
    Tijdens mijn intake gesprek met dr. Cocchiere in het OLVG kreeg ik pas te horen over de minimaal invasieve operatie en indien nodig de normale operatie.
    De operatie nam bijna 2x zoveel tijd in beslag dan gepland, het plaatsen van de ring was niet ingepland.
    Tot zover nu bekend is de klep door een reuma-aanval verkalkt en deels afgescheurd.
    Op de reuma na gaat het redelijk goed, werk sinds een maand weer full-time.
    Ben wel vaak moe wat mede veroorzaakt wordt door de reuma en de verschillende medicatie.

    #93330 Reageer
    Narda
    Gast

    Dank je Erik,
    Heel veel sterkte met je verdere herstel!

    #93331 Reageer
    erikfocus
    Gast

    Narda,
    Heel veel sterkte en succes met jou operatie en het herstel hierna.
    Ik wil nog wel toevoegen dat ik veel baat heb gehad met de hart-revalidatie, 6 weken na de operatie is dat gestart.
    Heb de targets kunnen halen en een leuke groep en zeer goede begeleiding in het Wfg in Hoorn.

    #93332 Reageer
    SANNE88
    Gast

    Hallo Narda,

    Spannende tijd ga je tegemoet, maar je slaat je er wel doorheen.

    Ik heb allebei de operaties gehad.

    Ik had een lekkende mitralisklep door prolaps. Ze hebben bij mij een ringplastiek geplaatst. De operatie was minimaal invasief via de rechter zijkant. De operatie was geslaagd wat betreft het repareren van mijn mitralisklep. Helaas kwamen de artsen een paar dagen na de operatie erachter dat er een nieuwe lekkage was, nu in de aortaklep. Tijdens de eerste operatie bij het plaatsen van de ring heeft de chirurg met de naald mijn aortaklep lekgeprikt.
    Een week na de eerste operatie moest ik weer geopereerd worden, nu via het borstbeen.
    Via het borstbeen hebben ze overzicht over het gehele hart. Bij minimaal invasief alleen op de mitralisklep en niet wat erachter gebeurd (de aortaklep).
    Alles is gelukkig goed gerepareerd en ik ben nu nog herstellende. Inmiddels is het 5 maanden geleden.

    Mijn vader heeft ook de minimaal invasieve operatie gehad aan de mitralisklep. Bij hem wel helemaal goed gegaan.

    Ik moet zeggen dat ik dubbele pijnen hebt gehad. Veel pijn in rug, dit door de tweede operatie, maar na 1.5 maand is dat wel over.
    De minimaal invasieve operatie heeft ervoor gezorgd dat ik lange tijd een doof gevoel had aan de rechterkant van mijn borst. Het is inmiddels alweer bijna helemaal terug.

    Ik wil je heel veel sterkte wensen. En succes met het herstel. Hartrevalidatie is goed!

    Groet, Sanne

    #93334 Reageer
    Narda
    Gast

    Sanne, ik wens jou ook nog veel sterkte toe met het herstellen. Fijn om te horen dat het bij je vader wel goed id verlopen in 1 keer.
    Ik hoop snel te horen wanneer ik word geopereerd. Dat wachten is echt geen pretje.
    Narda

    #93335 Reageer
    SANNE88
    Gast

    Hallo Narda,
    Dankjewel. Vanmorgen bij de cardioloog geweest en het ziet er goed uit. Over half jaar echo en afspraak en dan hoor ik of het hart goed is herstelt en hopelijk kan ik dan stoppen met medicatie.
    De operaties gaan heel vaak goed 🙂
    Ik hoop ook heel erg dat je snel weet wanneer je aan de beurt bent. Wachten is inderdaad maar niks. Ook voor je koppie niet.
    Ik raad aan om (als het aangeboden wordt) zowel hartrevalidatie sport als met de psycholoog te praten erna. Ik heb groepsgesprekken gevolgd met 7 andere hartpatiënten en twee psychologen, dit is gestart vanuit de hartrevalidatie. Het is prettig.
    Groet en sterkte! Sanne

    #93336 Reageer
    Narda
    Gast

    Fijn, dat goede bericht voor je vanochtend!

    #133538 Reageer
    René Stuart
    Gast

    Vraag

    Bij mij is een ernstige mitralisklep insufficientie geconstateerd(AMC) Nu op de wachtlijst voor een OPEN hartoperatie om deze te repareren.
    Nu twijfel of een minder invasieve operatie niet ook mogelijk is en verstandiger/beter?
    Wat is hierover de gangbare mening?

    bvd René

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Reactie #93332 in Open hart operatie of minder invasief
Je informatie: