default-header

onwetendheid over littekens in de medische wereld

Home Forums Algemeen onwetendheid over littekens in de medische wereld

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #80699 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik reageer op het artikel over littekens in Hartbrug van april 2018.

    In 2012 heb ik een hartoperatie gehad. Het litteken was goed genezen, maar na 3 weken werd het dik, rood en zeer pijnlijk. Ziekenhuis gebeld, maar ik moest naar mijn huisarts. Deze verwees mij weer terug naar de cardioloog.Nadat ik haar mijn klachten had verteld en ik haar het litteken wilde laten zien, haalde zij mijn t- shirt iets naar voren en na een snelle blik zei ze dat het wel over zou gaan. Toen ik haar zei dat ik geen pijn had als ik lag en niet bewoog was haar advies dat ik maar veel moest liggen.

    De apotheker waar ik was voor een verzachtend zalfje was wel op de hoogte van wat er aan de hand was, hypertrofie, een vorm van wildgroei van de littekencellen en hij adviseerde mij een siliconengel. Dit werkte niet goed omdat het litteken  al te erg was ontspoord.  Ik ben toen bij een huidtherapeute terecht gekomen. Zij heeft mij toen siliconenpleisters gegeven en vertelde dat ik die zeker 2 jaar zou moeten gebruiken. Deze waren een verademing en al na een paar weken was de pijn een stuk minder en werd het litteken wat soepeler. Wel zijn deze pleisters erg duur en worden niet vergoed door de verzekering omdat ze onder de verbandmiddelen vallen. Na 2 jaar was het litteken inderdaad genezen. 

    Tip van de apotheker. Als de huisarts een machtiging schrijft is de kans groot dat het wel vergoed wordt.

    Ik ben na de operatie nog vele malen in het ziekenhuis geweest voor ritmestoornissen en de daar behandelend artsen, verplegend personeel en fysiotherapeuten wisten niet van het bestaan van hypertrofie. Hoe is dit mogelijk, gelet op het feit dat bij een derde van de operaties hypertrofie optreedt. (hartoperaties, borstamputaties, keizersnedes).

    Ik ben dus niet de enige en ik ken mensen die dezelfde onwetendheid hebben meegemaakt. Ik ben blij met het artikel en spreek mijn hoop uit dat Hartbrug hier meer aandacht aan zal besteden.

    Marjan. echtgenote van hippo.

     

     

     

    #93714 Reageer
    hippo
    Deelnemer

    Ter aanvulling op het relaas van mijn echtgenote nog het volgende. Wij hadden allebei de Hartstichting al eerder een bericht gestuurd waarin we erop aandrongen dat het verschijnsel hypertrofie vermeld moet worden in de brochures betreffende hartoperaties. Is nog steeds niet gebeurd. Niet echt slim, zeker gelet op de wijdverspreide onwetendheid dienaangaande op alle niveaux in de medische wereld. Gelet op het percentage operaties waarbij hypertrofie optreedt geeft dit toch ernstig te denken. Dit is toch gewoon iets wat tot de basiskennis van iedere arts en verpleegkundige zou moeten behoren.

    #93721 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Marjan,

     

    Je geeft aan dat je de Hartstichting hebt gevraagd om het verschijnsel hypertrofie op te nemen in hun brochures. Wij zijn echter Hartpatiënten Nederland en staan helemaal los van de Nederlandse Hartstichting in Den Haag. Wij geven ook geen brochures uit.

    Wij hopen dat door middel van ons artikel in ieder geval meer mensen alert zijn op littekenvorming.

    Gelukkig is het bij jou allemaal goed gekomen.

     

    Anneliese Wijers-Barten

    Hartpatiënten Nederland 

     

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #93714 in onwetendheid over littekens in de medische wereld
Je informatie: