default-header

Ontstekingsremmers van moeder natuur: kurkuma

Home Forums Supplementen Ontstekingsremmers van moeder natuur: kurkuma

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #79057 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Chronische ontstekingen liggen vaak aan de basis van hart- en vaatproblemen.
    Ontstekingen kunnen diverse oorzaken hebben. Allerlei infecties, diverse soorten toxinen, …..

    Bij bepaalde infecties kan een gevaarlijke cytokine storm ontstaan: zoals door het SARS virus, en door het vogelgriepvirus H5N1, en dat is wat die virussen dodelijk maakt.
    Ze ontregelen het immuunsysteem : ze jagen de afweer aan en blokkeren door hun toxinen tegelijkertijd de rem !.
    Gevolg: er zijn te veel cytokinen die ontstekingen (en daardoor weefselschade, bv in de bloedvaten) bevorderen en te weinig cytokinen die die ontstekingen weer op tijd netjes afremmen om schade te voorkomen en te beperken..

    Bij H5N1 stijgt vooral de cytokine TNF-alfa (tumor necrose factor alfa) extreem en bij influenza virussen zoals H1N1 stijgt vooral NF-Kb (Nucleair factor kappa B ), die dan weer TNF-alfa verhoogt, maar wel minder dan bij een agressief virus zoals H5N1.

    Er zijn medicijnen die de cytokine storm kunnen temperen door TNF-alfa te verlagen (die medicijnen krijgen mensen met reuma/arthritis bijvoorbeeld) maar die hebben als nadeel dat ze door het blokkeren van TNF ook minder bescherming geven tegen het ontwikkelen van kanker.
    Corticosteroiden blokkeren ook TNF maar hebben als groot nadeel dat ze ook de algehele weerstand tegen infecties verlagen (als bijwerking).

    Moeder natuur heeft diverse middelen die TNF-alfa kunnen remmen en tegelijkertijd ook beschermen tegen kankervormen.

    Ik noem er hier eentje: (eentje die ik zelf elke dag neem)

    Kurkuma:
    Dat is geelwortel…. het is het in het Oosten veel gebruikte Indische keukenkruid Koenjit, ook kurkuma genoemd (in het Engels : Turmeric).

    De gele kleurstof curcumine is waar het om gaat: dat remt ontstekingen goed (en is ook anti-kanker en het is een goede anti-oxidant). Vele studies documenteren de werkingen van kurkuma (zie curcumin op Pubmed bijv)

    Kurkuma (met de curcumin er in) is als supplement te koop (in capsules of los poeder).
    Het wordt matig opgenomen in de darmen, maar als er wat piperine bij zit (dat is een stof uit zwarte peper) wordt het een stuk beter geabsorbeerd.

    Piperine is zelf overigens ook een remmer van ontstekings-cytokinen.

    Kurkuma remt ook de NF-kappa B, en (speciaal voor Yvonne ook 🙂 ) het remt de activering van metalloproteinasen (MMP 9) die bij bv de ziekte van Lyme verhoogd zijn, en die MMP’s kunnen myeline afbreken (-> neuroborreliose klachten) en kraakbeen in gewrichten degraderen (zoals bij Lyme arthritis gebeurt).
    1,25(OH)D2 (de actieve vorm van vitamine D ) onderdukt ook de MMP produktie.

    Lisa

    #84592 Reageer
    Vonne
    Gast

    Dat zou ik wel graag willen proberen. Is het gewoon naast andere supplementen en medicijnen te gebruiken ?

    Groetjes, Yvonne

    #84593 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Yvonne,

    Ja, volgens mij wel (maar ik zou nog even kunnen checken of er interacties met medicijnen zijn, of anders kun jij zelf even zoeken of je wat vindt?).
    Als het niet mag, mag je ook geen Indische/Indiase gerechten eten, daar zit volop kurkuma in: :cheer:

    Ik neem het altijd bij de maaltijden (dat wordt aanbevolen, niet op lege maag nemen). Ik heb zelf sinds vandaag mijn kurkuma opgehoogd (nam veel te weinig denk ik, 1 capsule maar, maar ja, dat is toch nog beter dan niets 😉 ) en ik heb ook weer eens resveratrol op het menu gezet (dat remt ook de activiteit van NF kappa B, en zo ook indirect de MMP’s)).

    Groetjes,
    Lisa

    #84594 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Yvonne,

    Heb even snel gezocht: net als alle kruiden die ontstekingen remmen en het bloed daardoor ook wat “verdunnen” (minder laten klonteren), is er (versterkende) interactie mogelijk met medicijnen die ook bloed verdunnen (zoals Plavix en coumarine enzo).

    Maar aan de andere kant lees ik ook dat het bloedingen stelpt (bijv een bloedende wond in je vinger)………

    Mensen met een maagzweer kunnen beter geen kurkuma eten.

    Verder kan ik nog kijken welke Cyp450 ’s worden geremd of geinduceerd door kurkuma.
    Maar dat geef ik dan nog door ….

    Ik weet dat het zorgt dat paracetamol minder snel wordt gemetaboliseerd (paracetamol wordt in detoxfase 1 afgebroken tot een giftiger stof dan paracetamol zelf al is) , waardoor 1 dosis dus langer kan werken (want minder snel afgebroken) en dat de lever zo tegelijk ook meer bescherming heeft. Zo heb ik ook minder nodig van die pijnstiller, dus dat is weer mooi meegenomen 😆

    Het wordt al heel lang gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde….daar is denk vooral meer info te vinden over toepassingen en zo..

    Groetjes,
    Lisa

    PS:
    Piperine (in zwarte peper) kan de eliminatie van medicijnen zoals Dilantin en Inderal vertragen.

    #84601 Reageer
    Vonne
    Gast

    Dank je Lisa. Ik denk dat ik het eerst maar een keer met mijn Lymearts overleg want toen ik er net even op ging googelen was bijna het eerste wat ik tegen kwam een waarschuwing :

    http://www.nu.nl/gezondheid/1955499/kurkuma-beinvloedt-werking-geneesmiddelen.html

    Mijn leverfunctie is al om de haverklap verstoord dus ik denk dat ik het dan beter eerst kan overleggen.

    Groetjes, Yvonne

    #84604 Reageer
    Lisa
    Gast

    Vonne schrijft:
    [quote]
    Mijn leverfunctie is al om de haverklap verstoord dus ik denk dat ik het dan beter eerst kan overleggen.
    Groetjes, Yvonne[/quote]

    Hoi Yvonne,

    Dat artikel stond hier op de website al eens in het nieuws: zie mijn commentaar daarbij:
    http://www.hartgenoten.nl/nieuwsarchief/kurkuma-beloedt-werking-geneesmiddelen-dp1

    Als je lever niet goed werkt beschermt de kurkuma daar juist wat tegen, omdat ze de omzetting naar een veel giftiger stof uit paracetamol vertragen…. zoals ook silymarine (mariadistel: met die twee kruiden heb ik mijn jaren geleden afwijkende leverwaarden weer normaal gekregen).

    Ik zie net dat er een nieuw artikel over kurkuma is verschenen op het nieuws (hier).

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    2012: link gewijzigd: de oude die eerst wel werkte, vond nu het artikel opeens niet meer…….

    #84612 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hoi Lisa

    Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken maar lijkt me niet dat ze er maar zo een waarschuwing voor geven.

    Ik heb nog even verder gezocht en denk niet dat het geschikt voor mij is vanwege de volgende dingen :

    [quote]Individuals with stomach or gallbladder conditions should not take supplemental turmeric, because it may alter production of stomach acid and increase production of bile[/quote]

    [quote]Turmeric may also interfere with the effectiveness of antacids and other drugs that are taken to lessen the production of stomach acid[/quote]

    [quote]TURMERIC (in Curcuma) may interact with ASPIRIN (in Aspirin Chewable Tablets)

    Chemicals in turmeric may reduce the stickiness of blood components called platelets. Platelets are partly responsible for forming blood clots that stop bleeding from injuries. When taken together with drugs like aspirin that also decrease the blood’s ability to clot, turmeric can increase the risk of dangerous bleeding. Individuals who take both may need more frequent blood tests to make sure that blood is clotting properly. Those who experience problems, may need to stop taking turmeric until aspirin is discontinued. You may want to ask your healthcare provider about this potential interaction if you think you are having problems
    [/quote]

    Groetjes, Yvonne

    #84613 Reageer
    Vonne
    Gast

    Kurkuma kan ook nog interacties geven met ander medicijnen :

    What interactions should I watch for?

    Prescription Drugs

    Taking turmeric may increase the time blood needs to clot. When it is taken with antiplatelet or anticoagulant drugs, the effect of the drug may be increased, resulting in uncontrolled bleeding.

    Antiplatelets include clopidogrel and ticlopidine
    Anticoagulants include heparin and warfarin
    If turmeric is taken by mouth, it may change the production of stomach acid, potentially interfering with Histamine-2 (H-2) receptor blockers and proton pump inhibitors

    H-2 receptor blockers include :

    -cimetidine (Tagamet)
    -famotidine (Pepcid)
    -nizatidine (Axid)
    -ranitidine (Zantac)

    Proton pump inhibitors include :
    -esomeprazole (Nexium)
    -lansoprazole (Prevacid)
    -omeprazole (Prilosec)
    -pantoprazole (Protonix)

    Theoretically, turmeric may increase the blood sugar-lowering effects of insulin and oral drugs for diabetes, such as:

    -acarbose
    -Actos
    -Avandia
    -glimepiride
    -glipizide
    -glyburide
    -Glyset
    -metformin
    -Prandin

    Non-prescription Drugs

    Turmeric may decrease the ability of blood to clot after an injury. Aspirin mayalso delay clotting, so turmeric should not be taken orally at the same time as aspirin.

    The possibility that turmeric can increase or decrease the production of stomach acid could interfere with the effectiveness of antacids and over-the-counter medications such as Pepcid AC, Prilosec OTC, and Zantac AR.

    Herbal Products

    Theoretically, if turmeric is used with other herbs that affect blood clotting, bleeding may occur. Some of the most common herbal products that might inhibit blood clotting are:

    -Danshen
    -Devil’s Claw
    -Eleuthero
    -Garlic
    -Ginger (in high amounts)
    -Ginkgo
    -Horse Chestnut
    -Panax Ginseng
    -Papain
    -Red Clover
    -Saw Palmetto

    Because turmeric may decrease blood sugar levels, taking it with other blood sugar-lowering herbal products may result in hypoglycemia (blood sugar that is too low). Herbals that may reduce blood sugar include :

    -Eleuthero
    -Fenugreek
    -Ginger (in high amounts)
    -Kudzu
    -Panax Ginseng

    Some interactions between herbal products and medications can be more severe than others. The best way for you to avoid harmful interactions is to tell your doctor and/or pharmacist what medications you are currently taking, including any over-the-counter products, vitamins, and herbals. For specific information on how turmeric interacts with drugs, other herbals, and foods and the severity of those interactions, please use our Drug Interactions Checker to check for possible interactions

    http://tinyurl.com/yaho2m8

    #84614 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hallo Yvonne,

    Goed speurwerk weer 🙂

    Joh, Het lijkt wel een heuse medicijnen-bijsluiter die laatste mail…. met al die waarschuwingen en zo. Die meestal genegeerd worden bij medicijnen overigens…..

    Ja, als je veel maagklachten en maagpillen en zo hebt kun je het uit voorzorg maar beter niet nemen (bij een maagzweer wordt het ook altijd afgeraden, of als de galwegen geblokkeerd zijn).

    En je lijst bevestigd alweer dat als men medicijnen neemt, dat men dan veel van de gezonde voedingsmiddelen helaas niet meer mag eten en drinken … jammer toch.
    Ik neem geen dagelijkse medicijnen, dus ik hoef gelukkig niet te letten op wisselwerkingen B) .

    Het lijkt zo of kurkuma dus even sterk werkt als aspirine waardoor er te veel verdunning komt, …. maar…. dan zou men de aspirine dus kunnen vervangen door kurkuma :cheer:

    (Maar zo sterk verdunnend als aspirine werkt kurkuma niet. Kruiden werken anders dan bewerkte extracten daaruit. Kruiden werken meestal niet of blokkerend of versterkend etc, maar regulerend (normaliserend), zoals bijv meidoorn een te hoge bloeddruk verlaagt en een te lage bloeddruk verhoogt.

    Misschien is er een alternatief iets te vinden om de MMP’s (en de NFkappaB ) te minderen, die wel bij je medicijnen past. …. of heb je niet veel last van ontstekingen en pijn meer? Er is ook een medicijn tegen MMP geloof ik (maar daar verdiep ik me verder niet in).

    Ik ga er in ieder geval mee door, met mijn kurkuma, dwz ik ga een tijdje dus een stuk meer nemen dan ik nam en zien wat het doet tegen de gewrichtsklachten (mijn nek heeft bijna geen kraakbeen meer, zo lijkt het nu wel, en wat er wel nog is dan kraakt enorm. Mijn Lyme-nek noem ik het altijd maar ……………

    Groetjes,
    Lisa

    #84626 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hoi Lisa

    Lisa schreef:

    [quote]Goed speurwerk weer[/quote]

    Eerlijk gezegd heb ik er niet voor hoeven speuren 🙂 Ik wist die site nog van toen we het over olijfblad hadden en dacht laat ik daar ’s kijken wat ze over kurkuma schrijven

    [quote]En je lijst bevestigd alweer dat als men medicijnen neemt, dat men dan veel van de gezonde voedingsmiddelen helaas niet meer mag eten en drinken … jammer toch.
    [/quote]

    Ja, da’s wel waar. Maar ik durf het niet uit te proberen dan. Jij hebt je al jaren verdiept in kruiden en supplementen en zo en er aardig verstand van.

    [quote]Ik neem geen dagelijkse medicijnen, dus ik hoef gelukkig niet te letten op wisselwerkingen [/quote]

    Dat scheelt dan wel ja. Doe je eigenlijk alles zelf of ga je ook nog wel voor overleg en/of controle naar een arts ?

    [quote]Misschien is er een alternatief iets te vinden om de MMP’s (en de NFkappaB ) te minderen, die wel bij je medicijnen past. …. of heb je niet veel last van ontstekingen en pijn meer?[/quote]

    Ik weet ’t niet, zal er ’s opzoeken. Ik weet wel dat voeding en drank (groene/witte thee) met veel antioxidanten mij goed doet.

    Ja, heb wel veel pijn en last van ontstekingen. Vanaf begin september tot half oktober ging het niet zo best met mij. Nu gaat het mentaal wel weer maar wel heel veel last van lichamelijke klachten.

    [quote]Ik ga er in ieder geval mee door, met mijn kurkuma, dwz ik ga een tijdje dus een stuk meer nemen dan ik nam en zien wat het doet tegen de gewrichtsklachten (mijn nek heeft bijna geen kraakbeen meer, zo lijkt het nu wel, en wat er wel nog is dan kraakt enorm. Mijn Lyme-nek noem ik het altijd maar ……………[/quote]

    Ik ben wel benieuwd of het verbetering voor je zal geven. Ik hoop het voor je.

    Zo’n lymenek heb ik ook :laugh: Maar jij blijft dus ook chronische klachten houden ?

    Groetjes, Yvonne

    #84627 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]
    Dat scheelt dan wel ja. Doe je eigenlijk alles zelf of ga je ook nog wel voor overleg en/of controle naar een arts ?

    Zo’n lymenek heb ik ook :laugh: Maar jij blijft dus ook chronische klachten houden ?
    [/quote]

    Ik laat artsen regelmatig mijn bloed prikken om te laten testen in het lab.
    Met de huisarts hoef ik niet over supplementen te praten want daar weet ze niet veel van.
    Mijn natuurarts weet natuurlijk wel meer, maar ook dan nog niet alles wat ik heb gevonden. Maar dat zegt hij gewoon. We werken samen ipv dat hij bepaalt wat er moet gebeuren ….
    Hij kan in ieder geval wel ook helpen met onderzoeken en evt recepten als die nodig zijn 🙂 . Zo heb ik pas nog een test gehad en daaruit kwam dat ik met chronische ontstekingen zit (met verhoging van mijn koper). Nou, ziekte van Lyme = ontstekingen he (en de dagelijks portie toxinen die ik uit de omgeving (milieutoxinen) binnen krijg, maken het ook nog erger, dat geeft namelijk ook ontstekingsreacties.

    Ja, ik heb chronische (pijn)klachten door jarenlange ontstekingen waar ik niets van wist, al voordat ik met mijn supplementenreis begon was ik al in de lappenmand (“ME” ). De schade die in al die jaren van onontdekte Lyme is ontstaan, is niet gemakkelijk weer te herstellen, maar ik probeer te redden wat er nog te redden valt 😉 , en de spirocheten zelf zijn ook moeilijk te pakken omdat ze zo diep in de weefsels zitten, ….maar daar weet jij zelf ook alles van he.
    Misschien ben ik ze al kwijt, maar zit ik nog met de restschade.? Er is helaas geen test die kan aantonen dat je geen Lyme meer hebt……

    Had jij trouwens al eerder over die neuro- en gewricht-schade door MMP’s bij Lyme gehoord? Die MMP’s zijn vaak ook verhoogd bij reuma, en fibromyalgie. FM heb ik ook (door de Lyme?) volgens een massage therapeut dit jaar……

    Ja, dank je voor je goede wens, ik hoop ook dat de kurkuma de ontstekingen gaan aanpakken :cheer: ….. ik neem het al lange tijd, maar meer als leverbeschermer, nu ga ik het in een hogere dosis nemen tegen die MMP’s …..ben benieuwd :cheer:

    [quote]Ja, heb wel veel pijn en last van ontstekingen. Vanaf begin september tot half oktober ging het niet zo best met mij. Nu gaat het mentaal wel weer maar wel heel veel last van lichamelijke klachten.[/quote]

    Vervelend toch…. al die chronische klachten zijn erg vermoeiend (van ontstekingen en pijn word je moe!) Gelukkig gaat het mentaal weer beter met je
    (Lyme is een rotziekte he :angry: , die je niemand toewenst, en veel mensen (inclusief artsen) beseffen dat pas als ze het zelf krijgen of als iemand van hun naasten het krijgt.)

    Nou joh, groetjes weer en sterkte en beterschap, van een Hart- en Lymegenootje,
    Lisa 🙂

    #84648 Reageer
    Vonne
    Gast

    Lisa schreef :

    [quote]Mijn natuurarts weet natuurlijk wel meer, maar ook dan nog niet alles wat ik heb gevonden. Maar dat zegt hij gewoon. We werken samen ipv dat hij bepaalt wat er moet gebeuren ….
    [/quote]

    Dat is fijn dat het zo kan. Bij mijn ABNG arts kan ik meestal ook wel over de gevonden informatie overleggen. En hij is altijd blij met de informatie over Lyme die ik aandraag.

    [quote]Ja, ik heb chronische (pijn)klachten door jarenlange ontstekingen waar ik niets van wist, al voordat ik met mijn supplementenreis begon was ik al in de lappenmand (“ME” ). De schade die in al die jaren van onontdekte Lyme is ontstaan, is niet gemakkelijk weer te herstellen,[/quote]

    Nee, volgens de infectiologen van het Radboud zijn sommige dingen niet te herstellen als de bacterie te lange tijd zijn gang heeft kunnen gaan.

    [quote]Had jij trouwens al eerder over die neuro- en gewricht-schade door MMP’s bij Lyme gehoord? Die MMP’s zijn vaak ook verhoogd bij reuma, en fibromyalgie. FM heb ik ook (door de Lyme?) volgens een massage therapeut dit jaar…… [/quote]

    Mijn dochters en ik hebben ook een groot aantal van die drukpunten die je bij FM moet hebben. Veel FM patiënten blijken een positieve lymetest te hebben als ze zich daarop laten controleren.

    Ik heb wel over die MMP’s bij Lyme gelezen. Zoals deze b.v. :

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9466528

    Als je zoekt op Lyme Disease and Matrix metalloproteinases vind je er meer over.

    [quote]Lyme is een rotziekte he , die je niemand toewenst, en veel mensen (inclusief artsen) beseffen dat pas als ze het zelf krijgen of als iemand van hun naasten het krijgt.)[/quote]

    Ja klopt, het is echt een rotziekte en vind het heel erg dat mijn dochters er zo ziek van zijn en geen normaal leven hebben kunnen leiden en dat ondanks AB kuren en revalidatie dat nog steeds niet kunnen.
    De meesten mensen (inclusief artsen) weten niet wat voor een enorme impact het op allerlei zaken kan hebben.

    [quote]Nou joh, groetjes weer en sterkte en beterschap, van een Hart- en Lymegenootje,[/quote]

    Dank je , lief van je. En ik wens jou natuurlijk hetzelfde.

    Lieve groetjes, Yvonne

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Reactie #84648 in Ontstekingsremmers van moeder natuur: kurkuma
Je informatie: