default-header

Ondanks medicatie stijgt bloeddruk

Home Forums Bloeddruk Ondanks medicatie stijgt bloeddruk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80128 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo, ik ben nieuw op dit forum, dus eerst een korte intro.
    Ik ben een man van 53 en kamp al zeker 15 jaar met hoge bloeddruk (bp). Ik weeg 72 kg, meet 1m79, rook niet, sport gemiddeld en drink (sinds 1999) geen druppel alcohol.Eet zoutloos (hoewel wel veel brood en ik neem altijd zeer ruime porties). Aanvankelijk kon ik medicatie afbouwen door rigoureus te stoppen met inname van alle soorten cafeïne. Na enkele jaren steeg bp toch weer, waarna onder begeleiding van internist een heel scala aan medicijnen werd geprobeerd, zonder noemenswaardig effect. Uiteindelijk bleek kalium huishouding niet op orde, zodat Micardis werd voorgeschreven. Toen ook dat effect uitgewerkt raakte, werden geleidelijk aan meer meer pillen voorgeschreven, zodat ik op dit moment neem:

    Spironolacton 12,5
    Hydrochloor 2x 12,5
    Micardis 80
    Lercandipine 10

    Mijn bp zit nu doorgaans op 150-160 bovendruk en 95-100 onderdruk. Ervaar de laatste tijd doorlopend een gevoel alsof ik 5 glazen wijn op heb, heb enkele keren per dag het gevoel dat ik even ‘wegzak’, flauwval om omval door evenwichts-verlies.

    Ik overweeg een second opinion aan te vragen omdat ik niet kan geloven dat mijn bp met al die medicatie niet lager te krijgen is.

    Ik zit met zoveel vragen, zoals:
    1. Kan teveel eten (zonder dat ik er dik van word) hbp veroorzaken?
    2. zijn mijn ‘dizzy spells’ een gevolg van hbp of een voorbode van iets ergers?
    3. moet ik dan toch mijn toevlucht zoeken in een natuurlijk middel, en zo ja welk middel (geschikt voor verstoorde kaliumhuishouding)?
    4. moet ik iets veranderen aan mijn leefstijl (ik leef al zo sober, behalve ruime porties eten)?

    Zeer benieuwd en met spanning wacht ik jullie reacties af.

    #90176 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hi Greenwood,

    Hoge bloeddruk en eten… het kan verband houden.
    Ik heb te weinig informatie over je voor nadere overdenkingen (= met je mee denken over mogelijke oorzaken) maar wat me direct opviel in je bericht waren de woorden, iets wat je zelf aangaf dus al: [i]veel brood.[/i]…. en zoutloos.

    Ik vermoed dat je iemand bent die de Engelse taal wel beheerst en ik geef je dit artikel over iemand die hbp bleef houden, totdat hij met brood… ofwel GLUTEN eten stopte. Misschien is het iets om uit te proberen? ……een paar maanden geen gluten eten en kijken wat het doet?

    http://easyhealthoptions.com/alternative-medicine/when-food-causes-high-blood-pressure/

    Gluten kunnen allerlei klachten geven…. blijkbaar ook hbp. Het hoeft geen regelrechte coeliakie te zijn, een gewone intolerantie (geen allergie dus) voor gluten bestaat ook.

    Zoutloos eten … ik weet niet waarom je zouloos eet.
    Maar vaak verlaagt dat bp maar eventjes (in het begin alleen).
    Het is wel iets waar je je in zou kunnen verdiepn een keertje.
    Wat mijzelf overkomt, geldt niet per se ook voor anderen, maar ik wil het toch even zeggen: als IK te weinig zout heb gegeten, dan stijgt vaak mijn bp. Eet ik dan wat zout (iets zouts), dan daalt mijn bloeddruk weer, en vrij snel!! Misschien raar, maar het is wel waar 🙂 .

    Waarom (en waardoor) is je kalium verstoord? Had je te weinig? Of veel te veel juist?
    Is er een oorzaak voor de hbp gevonden? (zoals slecht werkende nieren?))

    Groetjes,
    Lisa .

    #90177 Reageer
    greenwood
    Deelnemer

    Hi Lisa,

    dank voor je uitgebreide reactie en het meedenken. Ik reageer in jouw volgorde.

    “Veel brood” en “zoutloos” zijn een regelrechte contradictie, ik weet het, maar het drukt wel uit hoe ik mij voed. Zo weinig mogelijke zoute producten en toegevoegd zout, maar met brood krijg ik al veel zout binnen.

    Je raadt het goed: ik heb de voorkeur voor die taal omdat veel relevante literatuur in het Engels gepubliceerd wordt. Glutenvrij…ik associeer dat met mensen waar je medelijden mee moet hebben omdat ze veel moois moeten missen. Maar ik ben dermate radeloos dat ik voor alles in ben, dus ook zo’n dieet. Ik zal eens surfen om te zien waar gluten in voorkomen en wat mijn alternatieven zijn.

    Het artikel is aardig, maar lijkt wetenschappelijke basis te missen. Heb je meer links voor me, medische opinies wellicht?

    Ik eet zoutloos omdat mijn internist mij dat opgedragen heeft.

    De kaliumverstoring houdt verband met een afwijkende waarden in het bijnierschors-hormoon (zeg/schrijf ik dat goed?). Daar kwam de internist na jaren aanmodderen achter, toen hij er mijn bloed specifiek op liet onderzoeken. Toen is ook de Micardis voorgeschreven.

    Wat voor additionele informatie heb je nodig om een beter beeld te krijgen?

    Ik zie dat je een fervent poster bent; mag ik vragen naar de achtergrond van je expertise?

    Dank en groet,
    Greenwood

    #90182 Reageer
    Lisa
    Gast

    greenwood schrijft:
    [quote]

    Je raadt het goed: ik heb de voorkeur voor die taal omdat veel relevante literatuur in het Engels gepubliceerd wordt. Glutenvrij…ik associeer dat met mensen waar je medelijden mee moet hebben omdat ze veel moois moeten missen. Maar ik ben dermate radeloos dat ik voor alles in ben, dus ook zo’n dieet. Ik zal eens surfen om te zien waar gluten in voorkomen en wat mijn alternatieven zijn.[/quote]

    Als je echt en veel kennis wilt vergaren, moet je Engels kunnen lezen ja (of het leren). Ik merk ook dat je goed leest 🙂
    Over gluten is veel te vinden….. en met de informatie kun je jezelf mogelijk goed motiveren om gluten een tijdje te laten staan (minstens 3 maanden, liever wat langer).

    [quote]Het artikel is aardig, maar lijkt wetenschappelijke basis te missen. Heb je meer links voor me, medische opinies wellicht?[/quote]

    Ik begrijp dat je graag (een liefst onafhankelijk) wetenschappelijk bewijs van een verband tussen gluten (brood) en hbp zou willen zien. Ik zie dat ook graag, maar zoals vaak in de gezondheids- (of ziekte-) wereld is lang niet alles onderzocht en ook wordt niet alles wat wel onderzocht is, openlijk geopenbaard aan het publiek.
    Er is niets mis met empirisch bewijs dat een maatregel werkt/kan werken, tenzij de maatregel slechts bij maar 1 persoon effectief is gebleken, of 2:
    Maar als er meerdere personen zijn die in de praktijk echt baat hebben bij een maatregel, zoals bv een glutenvrije voeding gaan eten ivm hun hoge bloeddruk (die er – eindelijk eens – lager door werd) dan is het zeker de moeite van het proberen waard, lijkt mij.
    Misschien helpt het jou ook….. maar misschien ook niet, een garantie zit er niet bij ;)….. maar als het niet werkt, dan weet je dat de oorzaak van de hbp elders ligt.

    Glutenvrij eten is daarbij niet gevaarlijk of onveilig om te doen…… dus wat let je :-). Het zal je gezondheid misschien zelfs wel in het algemeen ten goede komen. Wie weet???
    Zoals een betere darmfunctie…… en dan worden voedingsstoffen, maar ook de bloeddruk-medicijnen mogelijk pas echt goed opgenomen, en nu misschien niet?? Of verdwijnen dan de dizzy spells? (zou mooi zijn, want die zijn akelig).

    Op een coeliakie forum praten een paar leden (niet wetenschappelijk) over hun ervaringen met hbp en gluten: misschien heb je zin om het te lezen:
    http://www.celiac.com/gluten-free/topic/21702-celiac-disease-and-high-blood-pressure/
    (Als ik iets vind op pubmed of zo over hbp en gluten geef ik je het nog wel naderhand door.)

    Ter info:
    Op ortho.nl staan veel studies over bloeddruk en voeding/nutrienten bij elkaar:
    https://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/ziektebeelden/hoge_bloeddruk

    [quote]Ik eet zoutloos omdat mijn internist mij dat opgedragen heeft.[/quote]

    Was dat zoutloze eten al [i]voor[/i] of pas [i]na[/i] de aldosteron test en de Micardis? (ik neem aan dat je dat bijnierhormoon bedoelt dat je kalium verlaagt).

    [quote]Wat voor additionele informatie heb je nodig om een beter beeld te krijgen?[/quote]

    Welke soort info? Wel….bv dingen zoals:
    ben je wel eens getest op coeliakie? (welke uitslag?) Of op een glutenintolerantie?
    Welke klachten heb je nog meer? (naast hbp en nooit in gewicht toenemen terwijl je toch veel eet: wat overigens ook op glutenproblematiek kan wijzen, net als dizzy spells).
    Wanneer ontstond het kaliumprobleem, voor of na de bij jou niet-effectieve bp-medicijnen (die vaak met elektrolyten rommelen)?
    Gebruik of gebruikte je nog meer soorten medicijnen?
    Wat eet je gewoonlijk: ontbijt, lunch, diner (en wat niet!!! :huh: !)

    Dat soort dingen dus….. maar ik kan me voorstellen dat je dat allemaal niet zomaar in een openbaar forum wilt zetten. Maar in dat geval kun je mij altijd ook prive mailen (zie je account over het hoe).

    Over je medicijnen (die je noemde) wil ik nog iets vragen:
    Als ze duidelijk niets goeds voor je doen…. en zelfs je bloeddruk hoger maken (toch?), waarom blijf je ze dan toch nemen?…… just curious.
    Ik kom af en toe wel studies tegen waarin staat: dat BP meds bij sommige mensen de BP verhogen ipv verlagen.

    [quote]Ik zie dat je een fervent poster bent; mag ik vragen naar de achtergrond van je expertise?[/quote]

    Ik maak een lang verhaal kort .. 😉 …. ik heb veel berichten geplaatst sinds 2008 (al 5 jaar kom ik hier op de site besef ik nu), maar de laatste tijd ben ik hier veeeel minder vaak nog. Af en toe eventjes met wat informatie nog wel. Reageren doe ik ook nog zelden (nu wel op jouw bericht).
    En mijn kennis is uit noodzaak verzameld, ik moest mijn eigen dokter worden…………. ik ben dus een autodidact, met brede interesse, innerlijk gedreven oplossingen te zoeken/vinden (en natuurlijk ook oorzaken), en ik ben dus volkomen vrij in de keuze van mijn bronnen. Ik lees zowel reguliere studies/bronnen als complementaire/orthomoleculaire bronnen (dat doe ik sinds 1994 ongeveer).

    Kennis is macht he 😉

    Greetz,
    Lisa.

    #90424 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Greenwood

    Na het lezen van je verhaal, valt mij op dat je grote hoeveelheden eet.
    Vooral veel brood!
    Juist in brood zit veel zout.

    Er bestaat van BECEL brood…waarin maar de helft zout zit.
    Verkrijgbaar bij o.a Albert Heijn.

    Ook is het mogelijk bij de bakker natrium arm en zelfs zoutloos brood te bestellen.

    Met helemaal zoutloos brood heb ik wat moeite…smaakt nergens naar.
    Bovendien is helemaal zoutloos eten ook niet goed.
    Natrium en kalium gehalte kan daardoor wel eens in de war raken.
    Daar moet je alert op zijn.

    Zo heb ik lanzamerhand hand mijn weg gevonden in zoutloos eten.
    Slik wel Bètablokkers en nog andere medicatie.

    Sterkte en als je nog iets wil weten, hoor ik het wel.
    Cesarina

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #90176 in Ondanks medicatie stijgt bloeddruk
Je informatie: