default-header

**Nog steeds pijn aan het borstbeen naar openhartoperatie**

Home Forums Hartoperatie **Nog steeds pijn aan het borstbeen naar openhartoperatie**

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #79497 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik heb nog steeds erge pijn aan mijn borstbeen naar een jaar geleden een openhartoperatie te hebben ondergaan, inmiddels zijn alle staaldraden verwijderd maar ben niet van de pijn af,nu zeggen ze dat dit kan komen door het kraakbeen en mag nu kijken of ze nog iets kunnen doen op de pijnpoli.
    Wie heeft deze klachten ook of heeft dit gehad?

    #86559 Reageer
    gheistek
    Deelnemer

    Ik heb in 2007 een open hartoperatie ondergaan en nadien altijd pijn gehad aan mijn borstbeen. Ik heb dat weleens aangegeven en er werd mij altijd verteld dat het erbij hoort en dat het wel minder zou worden. Vorig jaar werd de pijn erger en ben ik naar de huisarts gegaan. Deze raadde mij aan om eens naar een manueel therapeut te gaan. Ik ben daar 3 keer geweest en de pijn is zowat verdwenen. Nu doe ik dagelijks nog wel een paar oefeningen om mijn borstkas breder te maken. Het heeft mij in ieder enorm geholpen.

    #86562 Reageer
    wolfram
    Deelnemer

    :side: Ik heb een openhartoperatie ondergaan in april 2009(aorta klep +4 overbruggingen)
    Naast het fenomeen dat ik veel last heb ,van het getik,van die kunstklep,moet ik nog steeds goed opletten met het optillen van zware lasten of het hard slaan met een hamer.
    Na zulke handelingen heb ik telkenmale pijn ,in en rond het borstbeen.Volgens de cardiologe zou dit na verloop van tijd moeten beteren en kan er geen sprake zijn ,van het verwijderen van de staaldraad die rond het borstbeen zit.Je bent zo je ziet zeker niet alleen met dat probleem
    Wolfram

    #86584 Reageer
    spriet
    Deelnemer

    Mijn operatie is al 10 jaar geleden en heb vaak last van m,n borstbeen en nek.
    Mijn sleutelbeen is na de operatie niet in zijn kom terug geplaatst en na 1 jaar begonnen de klachten.Heb nu levenslang fysio,maar ondanks de ongemakken ben ik erg blij met m,n nieuwe klep.Af gelopen zomer was het 10 jaar en heb toen een kleppenfeest gegeven :laugh:

    #86598 Reageer
    llz
    Deelnemer

    Allemaal bedankt voor de reactie’s, ik hoorde van de hartchirurg al dat deze pijn vaker voorkomt en dat ze niet precies weten waar het door komt,maar het is verdomd lastig 🙁
    Ik ga eerst naar de pijnpoli en vandaar verder kijken wat ik nog kan doen en ga me orienteren in jullie adviezen

    #86664 Reageer
    Danny77
    Deelnemer

    okt 2009 operatie gehad.
    Nu erg last van knakken in het borstbeen….zijn m’n ribben zeggen ze :angry:
    Wel raar dan dat ik het precies in het midden van m’n borstbeen voel.
    Zal ermee moeten leren leven, maar een lekker gevoel is het niet !

    #86665 Reageer
    Jolanda
    Deelnemer

    ilz.
    zelf heb ik dit ook allemaal 2 jaar geleden meegemaakt en ook bij mij is het staaldraad toen weer verwijderd.
    toch bleef de pijn aan het borstbeen aan houden.
    ik ben toen naar een osteopaat gegaan en zij heeft mij toen erg goed enkele keren behandeld.
    de oorzaak is toch waarschijnlijk het litteken weefsel aan het borstbeen geweest want daarna ben ik zo goed als alles van de pijn af.
    toch blijft het natuurlijk altijd wel voelbaar,vooral met weersverandering kan ik hem nog voelen.
    als ik u was zou ik toch ook eerst zoiets gaan proberen,je hebt tenslotte niets te verliezen,baat het niet dan schaad het niet.
    succes ermee en beterschap gewenst.
    gr jolanda

    Dit had ik je al eerder gemaild.
    maar ik zou echt wachten met de pijnpoli en toch eerst naar een osteopaat gaan of een gewone therapeut.
    doen…..echt waar.
    gr jolanda

    #86666 Reageer
    Job Pieter Tent
    Deelnemer

    Het lijkt me ook verschrikkelijk lastig. Het is alsof je de ene kwaal voor de andere inruilt, vooral als het zo lang duurt.

    Maar Jolanda, ik denk dat u een wijze tip hebt gegeven. Vooral als u daar echt baat bij hebt gehad.

    De beschadigingen aan botten blijven eigenlijk altijd erg gevoelig. Vooral als er maar een dunne huidlaag overheen zit is het gevoelig voor temperatuurschommelingen. Door de koude komt er altijd ook meer spanning in de spieren en huid. Deze trekken ook weer aan het borstbeen. Warmte zou dan eigenlijk ook moeten helpen.
    Heeft iemand al eens geprobeerd om een kruikje ofzo op het borstbeen te houden? Ben gewoon even nieuwsgierig…


    @Danny
    , Eerlijk gezegd kan ik het me best voorstellen dat het vanuit de ribben komt. deze zijn vrij flexibel en niet zo gevoelig. Maar het borstbeen is juist stijf en als deze eerder beschadigd is zal deze extra gevoelig zijn voor vibratie… Maar het is ook maar een hersenspinsel. Zie het zo, als je pijn in een kies hebt, wijzen de meeste de verkeerde kies aan.

    Gr Job

    #86668 Reageer
    Danny77
    Deelnemer

    @ pieter,

    Probleem is dat ze het niet zeker weten, omdat ze het niet kunnen zien op een foto of het goed genezen is ja of nee.
    Een week na mijn operatie mocht ik naar huis (erg vroeg zeiden sommige mensen)
    Dezelfde dag een klein ongelukje gehad met m’n dochtertje…ik dacht dat ze van d’r stoel viel, dus wilde haar opvangen en strekte me ruw uit…foutje dus.
    Erg veel pijn aan m’n borst toen 🙁
    Sindsdien is dat knakken en heb dat nu dagelijks zeker wel een stuk of 10 tot 20 x.
    Maar er is mee te leven hoor.
    M’n hart is echter een heel ander verhaal jammer genoeg.

    #123178 Reageer
    Pascal
    Gast

    Ik ben 12 jaar geleden geopereerd.
    Bypas met 6 omleidingen
    2015 4 keer gedotterd .
    Nu nog altijd pijn op de borst
    Vooral met koud weer .

    Iemand mis een tip .?

    Mvg

    #123375 Reageer
    Jan Siefkes
    Gast

    Bypass-operatie (4x) in 2001, geboren 11-07-1939. Nu al 21 jaar pijn in mijn linkerborst, vooral ’s morgens. Nog steeds geen oplossing. Uitbehandeld bij de pijnpoli. Geprobeerd in 2022 kransslagader te openen. Echter verkalkt, dus mislukt. Verder nooit ademnoot. Sport 3x in de week, zonder klachten. Wat nu????

    #125709 Reageer
    Ingrid
    Gast

    Ik ben 3 jaar geleden geopereerd,aan mijn hart, verleden jaar is het staaldraad uit mijn borstbeen gehaald. Het is nog steeds pijnlijk, zoals ik het uitleg, het staat strak…
    Daarnaast heb ik ook borstkanker gehad en in de aangedane borst zit vocht, zorgt voor nog meer pijn.
    Ik weet het niet meer, wat nu?

    #125921 Reageer
    Hans
    Gast

    Hallo, mijn naam is het en heb september 2020 een openhartoperatie ondergaan. Nu 2 jaar later blijkt dat de bypasses nauwelijks of niet gewerkt hebben. Tot overmaat van ramp blijkt ook nog eens dat mijn borstbeen niet aan mekaar is gegroeid (wel vast met littekenweefsel) en dus behoorlijk beweging in zit. Hierdoor schiet mijn sleutelbeen er regelmatig uit de kom en drukt dan tegen mijn adamsappel word als zeer vervelend ervaren. soms dagen lang. Hierdoor heb ik nu ook buiten pijn op mijn borstbeen ook gevoelig schoudergewricht en adamsappel. Daardoor last met ademhaling en dus snel vermoeid. Het positieve is dat je het niet aan me ziet. Maar dag en nacht heb ik veel pijn .
    Kort geleden hebben ze me +/- 16 cm aan stens geplaatst in mijn hartkransslag ader. en dat werkt prima.
    Zou het mogelijk zijn dat men het borstbeen weer recht vast kan zetten. De draden zijn er al uit gehaald maar dat mocht niet helpen.

    #127769 Reageer
    marc bastiaans
    Gast

    na twee jaar geleden een bypass met vier omleidingen gehad te hebben erg veel last aan de zijkant onder mijn ribben.
    Het lijkt op kramp na het hartlopen wat niet zomaar overgaat.
    Deze pijn is soms zo heftig dat ik op de grond lig te kermen van de pijn(kramp) waardoor ik ook in de stress schiet omdat we niet weten wat het is.
    De hechtdraden worden binnenkort verwijderd maar de cardioloog gaf al aan dat dat weinig nut heeft.
    Heeft iemand dezelfde klachten en/of ideen wat er mee gedaan kan worden?

    #127879 Reageer
    Klaas mulder
    Gast

    Hoi.ik heb in augustus 2022 en hartoperatie ondergaan .4 omleidingen en de aders zijn uit mijn borstkas gehaald.dus niet uit mijn benen.nou heb ik veel last van en te strak litteken als ik mijn linkerborst aanspan trekt het litteken helemaal naar links rechts en beetje.dat is vrij pijnlijk.ik word er gek van.dus als ik met de auto rijd en ik stuur naar links gaat het hele litteken ook naar links , heel onatuurlijk en pijnlijk.ook doet mijn rechter schouder veel pijn het lijkt op en frozen shoulder.we zijn al ruim 8 maanden verder.iemand die dit ook ervaren heb?mvg nico.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #86598 in **Nog steeds pijn aan het borstbeen naar openhartoperatie**
Je informatie: