default-header

Nieuw internationaal hart- en vaatcentrum

Home Forums Hartchirurgische centra Nieuw internationaal hart- en vaatcentrum

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #78625 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    VAALS – Over drie of vier jaar staat bij Heerlen een nieuw, internationaal hart- en vaatcentrum, dat aan de modernste eisen en inzichten voldoet. Dat maakten de voorzitters van de raden van bestuur van het azM en de Universiteitskliniek van Aken bekend.
    De plannen voor zo’n centrum zijn nagenoeg rond. Het cardiovasculair centrum gaat tussen de 150 en 200 miljoen euro kosten.
    De academische ziekenhuizen van Aken en Maastricht gaan nauw samenwerken. Het eerste resultaat van die samenwerking is de bouw van het nieuwe cardiovasculaire centrum op grensoverschrijdend industrieterrein Avantis tussen Heerlen en Aken. In het verlengde daarvan gaan de besturen van beide academische ziekenhuizen ,,samensmelten’’ om te komen tot een nieuw European University Hospital op Avantis. Het is dan het eerste internationale ziekenhuis in Europa.

    Voorzitter Henning Saß van de raad van bestuur van het Akense ziekenhuis zei, dat ziekenhuizen alléén de concurrentie op de markt niet meer aankunnen. Ook in Duitsland fuseren veel hospitaals. ,,Maar dat gebeurt binnen de landsgrenzen. Wij gaan samen over de grens heen’’, zei Saß.
    Het nieuwe centrum moet makkelijk kunnen concurreren met andere hartcentra door hoogstaande kennis en technologie op het gebied van hart- en vaatziekten. Er zou ook ruimte moeten komen voor kinderhartchirurgie. Het centrum moet patiënten aantrekken uit heel Europa. Patiënten die op zoek zijn naar de beste medische hulp, en die hulp wil het European University Hospital gaan geven, aldus Saß en voorzitter Guy Peeters van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC), zoals het azM tegenwoordig heet.
    Begin deze maand besliste de Europese Commissie dat inwoners van Europa makkelijker over de grens een medische ingreep of andere behandeling moeten kunnen kiezen. Die moet snel en probleemloos worden vergoed door de zorgverzekeraars. Patiënten moeten hun keuze kunnen maken zonder toestemming vooraf. Op die manier moet iedereen in Europa kunnen kiezen voor dat ziekenhuis, waar de beste medische zorg wordt gegeven. Maastricht en Aken anticiperen op deze ontwikkeling.

    Overigens, beide academische ziekenhuizen blijven gewoon gevestigd in Aken en Maastricht. Ze richten gewoon samen een nieuw centrum op. Naast het cardiovasculaire centrum komt er ook een centrum voor ionentherapie, een nieuwe vorm om kanker te behandelen. Dat gaat tussen de 120 en 150 miljoen euro kosten.

    #81358 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Hallo Arianne,

    Ik heb sinds 2 jaar een “reveal” en ik moet zeggen het geeft je meer rust. De ritmestoornis word nu opgeslagen en uitgelezen. Het zijn vaak helekorte aanvallen, die ze anders niet vangen.( 24 uur holter) Tegen de operatie hoef je niet aan zien, die zit er zo in.
    Hopelijk vinden ze snel een oplossing voor je problemen.

    Gr Jaap.

    #81359 Reageer
    Catootje53
    Deelnemer

    hallo Arianne,

    Ik kan me voorstellen dat je er tegen op zie.
    Zelf heb ik pas een EFO gehad. Dit leverde ook niets op.
    Dus nu krijg ik weer de zoveelste fietstest en holteronderzoek.
    En daarna mogelijk een reveal.
    En dit allemaal terwijl mijn eigen cardioloog zei dat ik een ICD nodig heb, gezien mijn hartinfarct.
    Ik ben nu bijna een jaar verder en heb nog elke dag last van mijn hart.

    Geef vooral de moed niet op, blijf positief, en bekijk alles maar van de zonnige kant.

    Gr. Catootje

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #81358 in Nieuw internationaal hart- en vaatcentrum
Je informatie: