default-header

MRI scan en ICD

Home Forums Boezemdefibrilatie MRI scan en ICD

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #81232 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Goh, wat leuk….. samen wandelen is vaak (niet altijd dus 😉 ) toch inspirerender en gezelliger dan alleen wandelen…

    #78589 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Bij mij is al bijna 8 jaar geleden een ICD geinplanteerd en inmiddels heb ik een wissel ICD.(+/- 4 weken) Nou heb ik al jaren ernstige rugklachten die steeds heftiger worden. Mijn vraag is, heeft het zin en is het verantwoord om een mri scan te laten uitvoeren, om er achter te komen wat er precies aan de hand is. Ik heb gehoord dat daarover de meningen verdeeld zijn. Kan iemand hierover raad geven of een antwoord geven. Bij voorbaat dank.

    #81664 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Gerrit,

    ik heb sinds 5 jaar een ICD en krijg met enige regelmaat scans i.v.m. andere aandoeningen. Een mri-scan is vanwege de ICD niet mogelijk, het zijn dus altijd ct-scans waarbij straling vrijkomt. Binnenkort krijg ik weer een ct-scan waarbij hersenen en lever gecontroleerd worden. Ik heb het al vaker met mijn cardioloog over een mri-scan gehad maar het blijft ‘verboden terrein’ voor mij. Ik weet dat er tegenwoordig ook mri-bestendige ICD’s bestaan maar dan moeten de leads natuurlijk ook mri-bestendig zijn. Of je wel of niet voor een mri in aanmerking komt zou je met je cardioloog moeten overleggen. Het magnetisch veld kan de ICD beschadigen.
    Weet je wat de oorzaak van je rugklachten is? Artrose? Bij mij is dit zichtbaar geworden met behulp van een zgn Spect-CT-scan. Die heb ik gehad i.v.m. pijn heupgewricht en onderrug.

    Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt.

    Sterkte!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #81664 in MRI scan en ICD
Je informatie: