default-header

Motorpech (door Amy Silverstein)

Home Forums Boeken Motorpech (door Amy Silverstein)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78709 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    In de Telegraaf van 1 okt 2008 stond dit over Amy die met een donorhart leeft en daar nu een boek over heeft geschreven met als titel: Motorpech.

    Twintig jaar met een donorhart
    Waarom zou ze nog doorgaan? Het leven blijven in dit lichaam is een verplichting die voortdurend de vraag opwerpt: waarom?

    Amy Silverstein heeft een donorhart en is zó ziek dat ze worstelt met deze vraag terwijl ze de tas pakt voor haar man Scott en haar zoontje Casey die op ’mannenweekeinde’ gaan. Mensen zullen haar misschien ondankbaar vinden, denkt ze. Maar ze wil een einde aan haar lijden.

    Flauwvallen
    Ondanks een prognose van 10 jaar, leeft ze nu al twintig jaar met een donorhart. Net verliefd kreeg de rechtenstudente Amy op haar 23ste last van een klemmend gevoel op haar borst en flauwvallen.

    De arts kan behalve een lage bloeddruk niets vinden en wijt het aan stress, maar in de loop der tijd worden de symptomen erger. Als de artsen hartfalen constateren, begint voor haar een leven op het randje van de dood.

    Infuus
    De gedachte dat haar hart ziek is, maakt haar zó bang en recalcitrant dat ze zelfs op de vlucht slaat voor een verpleegster die een infuus wil aanbrengen.

    Ze steekt haar kop in het zand en wil zo snel mogelijk weer terug naar haar oude leven. Ze meent dat ze zich beter voelt door de medicijnen en negeert koppig de signalen die haar lijf afgeeft, maar haar hart wordt steeds zwakker.

    Als ze hoort dat de artsen denken aan een harttransplantatie, is ze geschokt. Haar hart zal ondanks een transplantatie nooit meer sterk genoeg kunnen worden om te kunnen sporten of een zwangerschap te verdragen, aldus de arts.

    Twijfels en frustraties
    Op aangrijpende wijze beschrijft Silverstein de schaduwkanten van een transplantatie. De voortdurende angst voor afstoting,de oneindige moeheid en misselijkheid, de ziekmakende medicijnen, de twijfels en frustraties, de worsteling met het dagelijks leven en de strijd met haar omgeving die verwacht dat ze beter is. Maar ze beschrijft ook het wonder van het leven, de liefde van Scott en de vreugde als ze samen een kind adopteren.

    Motorpech, door Amy Silverstein, uitgeverij Mistral, €18,95.

    #82259 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Lijkt me een heel interessant boek en ik zal het zeker gaan lezen

    #82307 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Beste Hartgenoten,

    Hartgenoot Lisa besteedde al aandacht aan een recensie van het boek Motorpech door Amy Silverstein. Hartelijk dank daarvoor, Lisa.

    Heeft u een speciale reden waarom dit boek juist naar ú of uw naaste thuis gestuurd zou moeten worden? Laat het ons snel hier weten in dit forum. Hartgenoten geeft een exemplaar weg aan degene met het beste argument. Reageer dus snel!

    Hartgenoten.nl

    #82467 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ik heb zelf de keuze voor transplantatie niet mogen maken, er werd voor mij beslist dat ik niet in aanmerking kwam. Maar als ik wel had mogen kiezen, dan weet ik het nog niet zo net, wat mijn keuze zou zijn. Heb al zoveel negatieve zaken gehoord in mijn omgeving, dat ik eigenlijk toch wel benieuwd ben naar de ervaringen uit het boek.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #82307 in Motorpech (door Amy Silverstein)
Je informatie: