default-header

MInimaal Invasieve Aorta Klep Vervanging

Home Forums Technieken MInimaal Invasieve Aorta Klep Vervanging

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #78572 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Lezers,

    Zou graag wat ervaringen van mensen willen horen waarbij de aorta klep vervangen is met gebruik van een minimale invasie techniek. Ieamdn die mij informatie kan verstrekken?

    Gr

    #83582 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dat zou ik ook heel graag willen weten.
    Groetjes
    Cesarina

    #83584 Reageer
    Blaster
    Deelnemer

    Hi Cesarina,

    Inmiddels heeft mijn vrouw in October 2008 een zogenaamde Mini-AVR in het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein doorstaan 🙂 Naar mijn weten een van de enige ziekenhuizen in Nederland waar een aorta klep vervangen wordt door middel van gebruikmaking van de minimale invasieve techniek. De operatie op zichzelf ging prima, de chirurg Dr.Yilmaz kwam als uiterst capabel over en was tevens in het vervolg traject uiterst behulpzaam bij het beantwoorden van vragen.

    Helaas traden er complicaties op na de ingreep zoals een lichte TIA en een hart ritme storing. De TIA werd in onze mening veroorzaakt door een verkeerd ingestelde INR waarde, die bij ontslag (al na enkele dagen) te laag was. Zal wel altijd een discussie punt blijven maar bij een klep vervanging (in dit geval biologisch) dient het INR rond de 3-4 te zijn terwijl later bleek bij ontslag het INR 1.5 was.

    Een hart ritme storing schijnt in een hoog percentage voor te komen na een AVR maar deze storing – die mijn vrouw als zeer onaangenaam ervaarde – is nu sinds de laatste weken door gebruik van de juiste medicijnen in de juiste dosering aan het verdwijnen. Of de storing terugkeert is niet te voorspellen.

    Al met al door de genoemde complicaties een langdurig traject maar het herstel begint te komen.

    Succes, ik hoop dat je hiet wat aan hebt en anders hoor ik het wel

    Blaster

    #83585 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Blaster

    Dankje wel voor je antwoord. Fijn dat je vrouw nu wat herstellende is van de ingreep en alles erom heen.

    Het lijkt allemaal zo ideaal he…geen openhart operatie als het ook via de Mini-AVR kan.
    Maar zoals ik nu ook merk, zitter er ook veel haken en ogen aan.
    Je hebt het over INR waarde. Is dat makkelijk in te stellen? Of zijn daar fouten mee gemaakt? Ik weet niet precies hoe dat werkt.
    En hart ritme storingen heb ik nu al heel erg, dus daar wil il wel vanaf:)
    En dan nog een Tia, ook niet niks.
    Maar aan elke ingreep en zeker aan je hart kunnen dus complicaties voorkomen. Waarvan je alleen maar hoopt, dat het mee zal vallen uiteindelijk.
    Bij mij gaat het om de mitralisklep en ik weet niet of dat ook via de nieuwe methode kan.
    Bij jouw vrouw is het de aorta klep.

    Dankzij jou weet ik nu iets meer en we zien wel hoe het verder gaat.
    Ik sta op de wachtlijst vij OLVG in Amsterdam, maar ik geloof dat mijn cardioloog ook wel een voorkeur heeft voor het Antonius Ziekenhuis en als ik woensdag nog geen bericht heb van het OLVG wilde hij uitwijken naar dat ziekenhuis.
    Als ik het goed begrepen heb.
    Want ja er komt ineens zoveel imformatie op je af en dat is soms wel even moeilijk te verwerken.

    Groetjes ook aan je vrouw
    Cesarina

    #83587 Reageer
    Blaster
    Deelnemer

    Hi Cesarina,

    Even googelen naar INR en je krijgt veel informatie. Onderstaand een wellicht handig stukje.

    Wat is de INR?
    De INR (International Normalised Ratio) is een internationale maat die aangeeft hoe het staat met de stolbaarheid van het bloed. In Nederland worden de meetresultaten weergegeven in INR-waarde. Het voordeel van een internationale maat is dat patiënten die op vakantie gaan de INR-waarde, die bepaald is op de vakantiebestemming, kunnen vergelijken met de INR-waarde van thuis.

    Hoe hoog moet de INR zijn?
    Landelijk worden bepaalde streefwaarden gehanteerd. Hiermee bedoelen we antistollingswaarden die hoog genoeg zijn om de vorming van spontane stolsels te voorkomen. Maar de waarden moeten ook weer niet te hoog zijn, want het bloed moet voldoende stolbaar zijn om ons te beschermen tegen bloedingen bij bijvoorbeeld een verwonding.
    Een INR-waarde van 1.0 is de normale waarde voor mensen die geen antistollingsmiddelen gebruiken. Afhankelijk van de indicatie streven artsen naar een INR-waarde tussen de 2.0 en 4.0.
    Hoe hoog uw persoonlijke INR-waarde moet zijn, hangt onder meer af van de aandoening, uw leeftijd en risicofactoren. Als u antstollingsmedicijnen na een operatie krijgt voorgeschreven, dan geldt er een andere norm dan bij iemand met een kunststofhartklep.

    Waarom schommelen de uitslagen?
    Soms is de uitslag van de INR-waarde niet goed. Dit wil zeggen dat uw INR-waarde te hoog of te laag is. Dat kan komen doordat u teveel of te weinig tabletten hebt geslikt of bij het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen of dranken (zie ook ‘Invloedfactoren’. Ook kan het zijn dat iemand naast de antistollingstabletten andere medicijnen gebruikt die de INR-waarde kunnen beïnvloeden. Verder kan door een ziekte de uitslag worden verstoord.

    De mitraliskleop wordt naar mijn weten ook op de nieuwe methode gedaan, zeker in het Antonius, kijkeven naar de volgende link die duidelijkheid geeft over de operatie

    http://www.azlink.be/Secure/edition3/mitralisklepchirurgie.pdf – –

    Succes

    #83647 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ook ik ben mij aan het orienteren op een hartklepvervanging via de lies. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is het volgende:

    Ik las dat het in Friesland ook al uitgevoerd wordt.
    [url]http://www.medische-innovaties.nl/cardiologie-nieuws/hartcentrum-friesland-implanteert-hartklep-via-de-liesslagader.html[/url]

    Verder heb ik weleens gehoord dat het bijvoorbeeld in Duitsland al veel “normaler” is om de ingreep via de lies uit te voeren. Weet iemand daar iets over?
    [url]http://www.maguza.be/nieuws/p/detail/hartklep-vervangen-via-de-lies[/url]

    En onderstaand schrijven kreeg ik van de hartstichting over dit onderwerp:

    U schrijft niet welke hartklep lekt. De klep die vervangen kan worden via de lies is de aortaklep. De mitralisklep en de tricuspidalisklep zijn voor een operatie ook bereikbaar via een opening tussen de ribben, een zogenoemd ‘sleutelgat’. Hieronder vindt u informatie over een aortaklep vervanging via de lies. Voor informatie over een persoonlijke situatie verwijzen wij u naar de behandelend cardioloog. Algemene informatie over hartklepaandoeningen vindt u de brochure ‘Hartklepaandoening’.. Deze kunt u gratis downloaden of bestellen via de volgende link:
    http://www.hartstichting.nl/webshop/Producten/Producten.aspx?CatID=82 .

    Vervanging van een aortaklep via de lies Deze nieuwe techniek wordt tot op heden alleen toegepast bij patiënten die een verhoogd risico op complicaties hebben bij een openhartoperatie.
    De nieuwe methode is minder belastend voor de patiënt doordat er geen hart-longmachine aan te pas komt en hij of zij niet hoeft te herstellen van een grote chirurgische wond. Bovendien kan de patiënt al binnen twee tot drie dagen na de ingreep naar huis als er geen complicaties zijn en de gezondheidstoestand het toelaat.

    Nieuwe ingreep een uitkomst
    De nieuwe techniek wordt vooralsnog niet voor iedereen gebruikt waarbij een aortaklep vervangen moet worden. Reden hiervoor is dat de lange termijn resultaten van de nieuwe techniek nog niet bekend zijn. Van de gebruikelijke chirurgische methode zijn die wel bekend. Bekend is dat een chirurgisch geplaatste biologische hartklep zo’n 15 jaar meegaat, dat de ingreep zelf een laag risico heeft en bij patiënten tot op hoge leeftijd kan worden uitgevoerd. Er is echter een vrij grote groep patiënten die te ziek is om deze conventionele openhartoperatie te ondergaan, of waarbij de risico’s groot zijn. Er wordt geschat dat het gaat om circa 30% van de hartkleppatiënten in Nederland. Voor deze groep is de nieuwe ingreep een uitkomst.

    De ingreep
    De arts brengt via de lies een katheter in. Hierdoor wordt een ballon naar het hart opgevoerd en in de zieke klep gelegd. Door het opblazen van de ballon wordt de zieke klep tegen de wand gedrukt. Vervolgens geleidt de arts door dezelfde katheter een soort uitvouwbaar buisje met daarin verpakt de biologische hartklep. Deze wordt geplaatst tegen de weggedrukte zieke klep. De nieuwe biologische klep komt vrij als het buisje zich vanzelf ontvouwt en zich ankert in de zieke klep van de patiënt. De patiënt is gedurende de gehele ingreep onder lichte narcose.

    Omdat de katheter een forse doorsnede heeft kan de ingreep niet worden uitgevoerd wanneer de aorta ascendens te sterk vernauwd is. De kans is dan te groot dat de vaatwand zal beschadigen en dat er stolsels
    losschieten.

    Toekomst
    Sinds 2004 worden op kleine schaal aorta-kleppen geïmplanteerd door middel van een katheterbehandeling. Tot mei 2007 vonden deze behandelingen alleen plaats in studieverband. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 500 aortakleppen via de lies vervangen en is het een reguliere behandeling voor patiënten die aan de voorwaarden voldoen. De ingreep wordt in diverse hartcentra uitgevoerd. Wereldwijd zijn er al meer dan 3000 van deze behandelingen uitgevoerd.

    Met toegenomen ervaring is de verwachting dat de praktijk zich gaat richten op wat jongere patiënten en patiënten met een lager operatie risico. Met andere woorden: meer mensen zullen in aanmerking komen voor een behandeling via de lies. Om te komen tot duidelijke richtlijnen is gezamenlijk onderzoek door diverse centra noodzakelijk.

    Vervanging van andere kleppen via de lies Vervanging van de pulmonaalklep via de kathetertechniek wordt in Nederland ook gedaan, maar is nu nog met name geschikt voor kinderen en volwassenen die al eerder via een chirurgische ingreep een nieuwe longslagaderklep (donorklep) hebben gekregen. Na een jaar of tien verkalkt en degenereert deze klep. Door middel van de nieuwe techniek wordt er nu een nieuwe klep in de oude, vernauwde donorklep geplaatst.

    Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met één van de voorlichters van de Informatielijn. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Het telefoonnummer is 0900 3000 300 (lokaal tarief).

    Met vriendelijke groet,

    Quirine Geeraerts
    Voorlichter Informatielijn
    Nederlandse Hartstichting

    Volgens mijn cardioloog hangt het ook af wat er precies met de klep aan de hand is maar daar moet ik hem nog eens over spreken. Snap dit niet helemaal eigenlijk.

    #81173 Reageer
    Beary
    Deelnemer

    De Heer / Mevrouw van der Linde gooit een mooie knuppel in het medicijenen hoenderhok.
    Ik heb vele pharmacheutiese bedrijven bezocht om hun machies te instaleren waarmee ze pilletjes maken.
    Ik heb wel eens gevraagd wat kost de grondstof voor die pil nu?
    Als antwoord kreeg ik dan bijvoorbeeld….. de vulstof kost 1 cent per pil, het medicijn kost bij de hoeveelheid waarin wij dat maken ongever 10 cent de productikosten zijn ongeveer 20 cent dus 31 cent per pilletje.het medicijn koste de verzekering heel wat meer…….
    Dat was nog in de FL tijd dus …………

    #86472 Reageer
    coni
    Deelnemer

    [color=#000080]Hallo, mijn man heeft op 6 januari van dit jaar een nieuwe “mechanische” aortaklep gehad dmv van een “mini AVR” de operatie is begonnen om 13.30 uur en was om 16.00 uur klaar en is voorspoedig gegaan zonder complicaties .. het sneetje wat hij boven aan zijn borstbeen heeft is ongeveer 4 á 5 cm klein en ziet er erg mooi uit. In zijn liezen waar de hart/longmachine door heen is gegaan zitten sneetjes van ongeveer 3 cm maar alle sneetjes genezen erg goed. De operatie is mijn man ( 51 ) wel zwaar gevallen maar dat kwam meer door de pijn na de operatie. Mijn man heeft ook artrose door zijn hele lichaam maar met zijn pijn medicatie heeft hij voor de operatie mee moeten stoppen dus toen mijn man wakker werd uit de narcose had hij dubbel zoveel pijn en dat was niet echt fijn want mijn man heeft een hoge pijngrens dus wanneer hij zegt dat hij pijn heeft dan kan je er van uit gaan dat het echt veel pijn moet zijn. Dus de donderdag, vrijdag en zaterdag waren zware dagen maar vanaf zondag ging het alleen maar bergopwaarts. Dinsdag 11 januari is mijn man overgebracht naar Apeldoorn en daar is hij tot vrijdag geweest en sinds vrijdag is hij dan weer lekker thuis. Mijn man is door dr. Yilmaz geholpen en ik moet zeggen dat dit een ontzettende vriendelijke begrip volle man is zonder poeha en zich niets meer voelt dan zijn patiënten we hebben een heel fijn gesprek met hem gehad en mijn man heeft nog een gesprek gehad voordat hij naar Apeldoorn ging … Ik kan niets anders zeggen dat het allemaal echt voorspoedig is gegaan op een paar kleine dingetjes na … het is mijn man dus wel zwaar gevallen maar dat kwam meer door de pijn dan door de operatie zelf … het herstel na een mini AVR is vele malen sneller dan bij een gewone AVR want er hoeft maar 5 cm borstbeen te helen dus dat scheelt echt wel. De verzorging in Nieuwegein is optimaal en we zijn er zeer tevreden over … ik wens iedereen die nog een operatie moet ondergaan heel veel sterkte en succes .. en het is echt de moeite waard want mijn man knap ziender ogen op … mvg. Nicole [/color]

    #81650 Reageer
    deesje19
    Deelnemer

    Hey
    Misschien is het ook een mogelijkheid om de incisie onder de borst te doen. Dat hebben ze namenlijk bij mij gedaan.
    Mocht je meer willen weten, bekijk dan mijn profiel en hartverhalen.

    Groetjes desiree

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #83584 in MInimaal Invasieve Aorta Klep Vervanging
Je informatie: