default-header

Langdurig gebruik van carvedilol kan tot problemen leiden

Home Forums Hartfalen Langdurig gebruik van carvedilol kan tot problemen leiden

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80737 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Na tien jaar spel ik de bijsluiters niet meer maar mijn apotheek bood me recent aan om een maal per jaar de bijsluiters van mijn medicijnen, die ik tegenwoordig in een baxterrol krijg, te geven. Keurig op A4'tjes en met een leesbare lettergrootte. Ik bladerde er wat doorheen, niet specifiek op zoek naar iets. In wezen zou het toch allemaal gesneden koek voor me moeten zijn. Toevallig viel mijn oog op het regeltje 'de volgende bijwerkingen komen vooral voor na lang gebruik… Laat ik met de eerstgenoemde al vele maanden te maken hebben! Licht gevoel in het hoofd. Ik was al een keer naar de huisarts geweest om mijn bloeddruk te laten controleren maar die bleek niet te laag. Ik had geen idee wat er aan de hand kon zijn maar het gevolg is wel dat ik 's morgens vast zit door het frequente toiletbezoek door de plaspillen en aansluitend urenlang met een draaierig hoofd zit en daardoor ook niet naar buiten ga en amper op de fiets durf. 's Avonds ben ik meestal te moe om iets te ondernemen. Ik begon me al zorgen te maken dat ik erg jong aan de rollater moest (ik ben nu 64 jaar).

    Helaas is mijn cardioloog voorlopig nog op vakantie. Morgen bespreek ik dit met de huisarts en in de hoop dat de carvedilol de oorzaak van de duizeligheid is, heb ik alvast de dosering gehalveerd. De eerste jaren gebruikte ik dit middel ook in een lagere dosering. Volgens de mensen van de poli is de dosering medio 2017 verdubbeld. Ik kan me er alleen niets van herinneren. Ik weet wel dat ik wat geklaagd had dat mijn geliefde boswandelingen me te zwaar waren geworden, dat ik na drie kwartier helemaal op was en daardoor maar niet meer ging (en de sportschool is ook verleden tijd). Maar die beperking bij het lopen komt niet door mijn hartfunctie maar vooral door mijn rug en voeten. Die pijn heeft natuurlijk wel een negatief effect op mijn hartfunctie.

    Helaas kan ik van de halvering nog geen nuttig effect door ontdekken. Ik hoop zo dat dit de oorzaak is want daar kan wat aan gedaan worden. Er zal toch wel een soortgelijk medicijn bestaan met dezelfde gewenste effecten op mijn hartfunctie?

    Voor iedereen die ook langdurig carvedilol gebruik, kan het nuttig zijn of er nare bijwerkingen zijn ontstaan. Het is een heel rijtje; geen van alle leuk om te hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Suzan

    Wanneer ik wat meer weet, kom ik dat melden.

    #93806 Reageer
    Kelly Kathleen
    Deelnemer

    Ik weet nu wat meer:

    wanneer je draaierig bent terwijl je stilzit en je je hoofd niet beweegt.ligt de oorzaak niet in evenwichtsorgaan. Hele troost want dat zou betekenen dat ik dan nooit meer mijn zo geliefde boswandelingen kan maken. Bij mij is dat lichte gevoel in mijn hoofd vooral wanneer ik echt stil zit en ik nu juist zoveel stil.

    Alleen kan mijn huisarts nu niets voor me doen. Mijn cardioloog is op vakantie en zo maar mijn medicatie aanpassen, zo'n tien stuks per dag, kan zo maar niet. Ik weet nu ook waar de verdubbeling van de mg van de carvedilol in 2017 was gedaan. Ik mocht geen amiodaron meer gebruiken omdat mijn zicht erg achteruit was gegaan (bijwerking) maar die hartritmestoornissen die weer meer opspeelden waren ook geen feest. De verhoging van de carvedilol remt dit een beetje. 

    Ongelukkig vallen is mijn grootste angst. Zeker nadat een vriend vorig jaar er een hoge dwarsleasie door heeft opgelopen. In overleg met de huisarts ga ik uitzoeken of ik niet ergens een sportgroepje bij een fysiotherapeut kan vinden waar ik weer aan mijn 'souplesse' kan gaan werken.

    Groetjes,

    Suzan

    #93807 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Suzan,

     

    Het kan een tijdje duren voor alle bijwerking van een medicijn zijn verdwenen. Maar gebeurt dit niet dan zou ik zeker met de cardioloog overleggen om te kijken of er andere medicatie kan worden voorgeschreven, zodat u toch weer uw dagelijkse wandeling kunt gaan maken en verder ook weer beter kunt functioneren.

    Het initiatief om bij een sportschool of fysiopraktijk te gaan trainen is alleen maar goed.

    Ik wens u veel sterkte en hoop dat u snel van uw duizeligheid af bent.

     

    Anneliese Wijers-Barten

    St. Hartpatiëntgen Nederland

    #93810 Reageer
    Kelly Kathleen
    Deelnemer

    Goed nieuws: het heeft maanden geduurd maar ik mag stellen dat dat lichte gevoel in mijn hoofd amper meer voorkomt. Super. Ik ben trouwens wel de Carvedilol blijven gebruiken. Ik heb een vrij lage dosering en het is belangrijk voor mijn hartfunctie.

    Groetjes,

    Suzan

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #93807 in Langdurig gebruik van carvedilol kan tot problemen leiden
Je informatie: