default-header

koude handen en voeten

Home Forums Hartfalen koude handen en voeten

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #80274 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Mijn opa heeft hartfalen en heeft al enkele jaren last van koude handen en voeten, vooral ’s avonds. Ook al is het warm in de kamer. De laatste tijd wordt dit erger, hoewel de overige klachten stabiliseren en hij zich tamelijk goed voelt. ’s Avonds heeft hij dan witte vingers, soms ook blauw en heeft soms geen gevoel in zijn voeten/tenen. Hij maakt zich hier zorgen over. Zijn bloeddruk is meestal laag, rond 9 of 9,5 (maar hij neemt ook medicatie tegen hoge bloeddruk).

    Is dit ernstig? Kan je hiervan sterven?

    Hij neemt volgende medicijnen:
    1/2 Aprovel (bloeddrukverlager)
    1 Nobiten (bètablokker)
    1/4 tot 1/2 Marcoumar (anti-stollingsmiddel)
    3-4 Cedocard/dag (medicijn tegen angina-pectoris wat er ook voor zorgt dat het hart meer zuurstof krijgt)
    1 Burinex, 1 mg (plaspil) om de 2 dagen
    1 Aldactone (kaliumsparend diureticum)

    Kan iemand ons wat gerust stellen? Zijn er nog mensen die hier last van hebben of iemand kennen die er in die situatie ook last van heeft?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    #90979 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    het kan raynaud zijn, dat heeft te maken met de doorbloeding van de handen/voeten
    ze kunnen idd verkleuren naar wit en blauw, kan zelfs voorkomen bij emotie
    google daar maar eens op, ook kan het komen van de bloeddrukverlager(staat ook in de bijsluiter)
    ik heb zelf ook altijd last van koude handen en voeten, het enige wat helpt is onder de fleecedeken en een electrische voetenzak, kun je kopen bij welzorg, ook wel eens in de aanbieding bij blokker of zo. zelfs de zomerdag heb ik daar last van.
    vlgens mij is het onschuldig, maar ik ben geen dokter hè? bij twijfel altijd even huisarts bellen
    groetjes

    #90980 Reageer
    Biebs
    Gast

    Hier ook altijd koude handen en vooral de laatste maanden is het erger. Ik ga hem hier noteren voor mijn lijstje voor de cardioloog dinsdag.
    Thnx Brandy!

    #90982 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    @biebs, komt ook voor bij reumapatienten…..

    #90983 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    klopt het kann idd raynoud zijn. Ik had het ook, zelfs zo erg dat mn handen en vingers spierwit waren. Mijn tenen waren ook blauw.
    Gevolg was door het slikken van de beta blocker Metaprolol. De normale vaten gaan goed open Maar juist de kleine haarvaatjes worden hierdoor gesloten.
    Maar is niet ernstig alleen erg vervelend, als het wat warmer gaat worden zal dit ook weer verminderen.

    Tsjerk

    #90984 Reageer
    Biebs
    Gast

    Brandy,
    Daarom hier ook genoteerd.

    Tsjerk,
    Gaat het dan beter? Dan mag het van mij morgen wel al zomer worden!

    #90985 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    ik heb de winterdag idd meer klachten, op de scootmobiel zit je natuurlijk ook stil, maar soms in oktober al last van koude handen en voeten, en dan vriest het soms niet eens…
    met vriezend weer kan ik echt niet lang buiten zijn, ben wel eens bijna huilend thuis gekomen vd pijn 🙁
    het is bij mij ook erger geworden, nu al pijn als ik iets uit de diepvries moet pakken…
    heb nu een vriezer die vanzelf ontdooit, dus geen ijs meer “wegbikken”‘
    alle beetje helpen nietwaar? 😉

    #90986 Reageer
    Biebs
    Gast

    Dat uit de vriezer pakken herken ik. Maar zit nu ook met ijskoude handen achter de pc…

    #90987 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    ik ook!! muishand is altijd kouder, en bij jou?

    #90988 Reageer
    Biebs
    Gast

    Is nu een ijsblokje en de andere nog redelijk warm. Voeten wel steenkoud…

    #118890 Reageer
    Jan
    Gast

    Volgens de leverancier van de electrische voeten warmer zijn deze niet geschikt voor hartpatiënten en kinderen.
    Waarom geen idee. Leverancier is C CARE
    Groet Jan

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #118890 in koude handen en voeten
Je informatie: