default-header

kortademigheid na dotteren

Home Forums Hartinfarct kortademigheid na dotteren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #80310 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Ik ben nieuw hier maar wil toch even mijn verhaal met jullie delen.
    Op 14–02-2014 werd ik met spoed naar het ziekenhuis in Venlo gebracht met een hartinfarct dat meteen gedotterd moest worden en waar een stent is geplaatst.

    Na een week in het ziekenhuis van Roermond mocht ik naar huis om verder te herstellen en te gaan starten met hartrevalidatie.
    Maar wat blijkt ik wordt steeds kortademiger ik heb het idee dat ik meer achteruit ga dan dat ik aan conditie win.
    Medicijnen zijn al aangepast zodat een bijwerking hiervan wordt uitgesloten.

    Hebben jullie soort gelijke ervaringen of weten jullie een oplossing in deze?

    Groetjes Joske

    #91127 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Hallo Joske.
    Bij iedereen gaat het herstel en conditie opbouwen anders ,dus daar moet je nooit mee gaan vergelijken.
    De ene dag ga je een stap voorruit en de andere dag soms 2 stappen terug.
    Heb geduld en als je het niet vertrouwd bespreek het met je arts.
    Ik neem aan dat de revalidatie nog bezig is en dat daar ook de resultaten van je vorderingen met deskundige worden besproken.
    Succes met revalideren.
    Groetjes Ad

    #91128 Reageer
    joske14
    Deelnemer

    Hoi Ad,
    Bedankt voor je reactie.
    Maar als de conditie niet vooruit lijkt te gaan dan heeft dit ook een negatief effect op je gemoedsrust.
    Je vraagt je af komt het ooit nog wel goed.
    Ik ben halverwege de 50, ik moet dus nog ruim12 jaar werken, maar komt dat er nog wel van.
    Zal ik voldoende herstellen om mijn werk weer te kunnen uitvoeren.
    Natuurlijk zit ik nog in het revalidatieprogramma en bespreek ik dit met de therapeuten.
    Maar graag hoor ik ook ervaringen van lotgenoten.
    Ik weet ook dat ik nu eerst moet werken aan mijn herstel, en dat ik niet te veel energie moet steken in piekeren over zaken in de toekomst.
    Maar toch hoe zet je die knop om? Per slot van rekening heb je het ook over de toekomst van je gezin.

    #91129 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Joske,

    Ik denk dat het nu heel belangrijk voor je is niet te veel en te snel te willen. En zoals Ad schrijft, bespreek je zorgen met je arts (of met hartgenoten).
    Ik begrijp heel goed je zorgen voor de toekomst, zeker als je een gezin hebt. Wij zitten in een soortgelijke situatie maar zijn al een stukje verder in het proces. Zaak is om niet te ver vooruit te kijken, komt tijd komt raad. Die ervaring hebben wij in ieder geval. Probeer nu zoveel mogelijk positieve energie in je herstel te stoppen.

    Heel veel succes met revalideren.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #91130 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    ook gerookt?

    #91131 Reageer
    joske14
    Deelnemer

    @jacob

    Ik heb inderdaad gerookt. 40 jaar waarvan de laatste jaren 40 tot 50 sigaretten per dag.
    Ben nu ruim 6 weken gestopt, zonder hulpmiddelen. Gaat redelijk heb nog wel moeilijke momenten. Maar houd het nog steeds vol. Ben hier best trots op.

    #91132 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Ga eens voor een spirometrietest naar de huisarts.
    Moet je maar eens “mijn verhaal” lezen door er op te klikken, staat direct onder mijn bericht en bedenk daarbij dat ik ook meer als 40 jaar stevig gerookt heb.
    Top dat je er van af bent, mij na diverse pogingen dus niet gelukt.
    Die kortademigheid had ik dus ook na mijn laatste infarct en dotterbehandeling.

    #91133 Reageer
    joske14
    Deelnemer

    Spierometrietest is door de longarts gedaan. Dit is een vast onderdeel als je gebruik maakt van de stoppen met rokenpoli. Maar ja ik was al gestopt. De stoppen met rokenpoli is er eigenlijk voor mensen die willen gaan stoppen. De stoppen met rokenpoli helpt me alleen met gesprekken over hoe de moeilijke momenten te overbruggen. Dus een stok achter de deur.

    @jacob
    je schrijft “die kortademigheid had ik ook …” begrijp ik het goed dat je nu niet meer kortademig bent ?
    Ik werd wel even stil van je verhaal.

    #91134 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Kortademigheid heb ik nog steeds, kan ook niet anders met minder dan 50% longfunctie.
    In december dus weer 3 moeilijke vernauwingen gedotterd en stents gekregen en heb het idee dat het iets gemakkelijker geworden is vooral met traplopen.

    En hoe was je longfunctie na 40 jaar roken?

    #91135 Reageer
    joske14
    Deelnemer

    Longfunctie was gezien ook mijn overgewicht niet al te verontrustend.

    #91136 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Kan dus ook een beetje van beide zijn dus longen en hart.
    De vraag blijft of je nog meer vernauwingen hebt die dit dus ook nog eens kan versterken.
    Maar ik denk dat je nog in het onderzoeks-traject zit?
    En voor de komende tijd, maak je niet druk en neem de tijd om te herstellen.

    #91137 Reageer
    joske14
    Deelnemer

    Na het dotteren en plaatsen van de stent, is met contrastvloeistof meteen gekeken naar eventuele andere vernauwingen. Volgens de arts was dit niet het geval.
    Ik ben gisteren gestart met de fysio hartrevalidatie.
    Ik zal dus, ook gelet op jullie reacties, geduld moeten hebben en de tijd nemen om te herstellen.
    Tussen je oren en in rust voel je je best een hele peer en denk je de wereld aan te kunnen.
    Maar zodra je je een beetje gaat inspannen wordt je meteen terug gefloten.
    Het is dus vinden van een evenwicht tussen wat je wil en wat je kan.

    #91138 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Je hart heeft ook schade opgelopen door het infarct en de pompfunctie zal nu ook lager zijn, dat kan de komende tijd ook nog aanzienlijk herstellen.
    Laat het allemaal eerst maar eens rustig op je afkomen en neem de tijd, laat je niet pushen door je baas en de arbo.
    Jouw longfunctie is redelijk maar niet helemaal ok dus en dat in combinatie met je hart is waarschijnlijk de oorzaak voor je kortademigheid.
    Probeer na de revalidatie een beetje te sporten en je conditie te verbeteren dan verdwijnt je kortademigheid ook wel grotendeels.

    #91139 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Je hebt post.

    #91702 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi,
    blij dat ik iemand gevonden heb die hetzelfde heeft als ikzelf.
    Ik heb in mei een infarct gehad en ben daarna met 6 weken tussentijd in 2 aders gedotterd met een stent. Natuurlijk krijg je een vracht medicijnen met allerlei bijwerkingen. In middels is de bètablokker vervallen ivm bijwerkingen.
    Op dit moment zit ik in het traject van nazorg en over een paar weekjes begint de fysio.
    Waar ik op dit moment de meeste problemen mee heb is de kortademigheid.
    Ik ben dus nu al ruim 3 1/2 maand gestopt met roken en volgens de fysiotherapeut heeft het niets met mijn conditie te maken.
    Volgens de cardioloog (die ik in al deze tijd meer 2x 10 minuten heb mogen spreken) is mijn hart prima in orde en ook mijn longen zijn goed volgens hem.
    Ik heb echt veel minder adem als met 40 sigaretten per dag en slechte aders.
    Ik heb het idee dat er tijdens de tweede dotter behandeling iets niet helemaal goed is gegaan. Het duurde meer dan een uur en ik had verschrikkelijk veel pijn tijdens en na de behandeling. Er werd ook troponine in mijn bloed gevonden en dat duid er toch op dat er schade is opgetreden. De cardioloog doet dit af met “waar gehakt wordt vallen spaanders” en gaat er verder niet op in.
    Ik weet het niet meer maar wordt er wel moedeloos van.

    Ruud

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
Reageer op: Reactie #91128 in kortademigheid na dotteren
Je informatie: