default-header

Koken met minder (geen dus) verzadigde vetten.

Home Forums Recepten en tips Koken met minder (geen dus) verzadigde vetten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #78673 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik ben een cholesterol+hoge bloeddruk patient en mijn vrouw en ik hebben heel wat afgekokkereld en geexperimenteerd om aan een goed weekmenu te komen want na 2 hart infarcten komt er een zekere angst voor eten binnensluipen.
    Maandags eten we spagetti met (en dat is een goede tip ) gortdroge uitgebakken rundergehakt van ALDI(in alu verpakking met 4 porties in de koeling). Uitbakken in de wok. Dan 2 gewone blikjes tomatenpuree erbij, een eetlepel Pesto, knoflook en wat water.
    Omroeren, op de spagetti en klaar. Bakje rouwkost erbij en GEEN VET!:P
    Dinsdags gaan we voor gebakken Kabeljouw met wat viskruiden in heel winig olijfolie. Gebakken aardappeljes(in olijfolie uiteraard) en een bak sla met ieder een tomaat erbij. Sla natuurlijk met dressing op waterbasis met kruiden. WEER GEEN VET 😛
    Woensdags en Donderdags eten we gekookte aardappelen met verse groenten en 1 sausijsje of 1 rundervink per persoon. Jus wordt gemaakt van Maggie juspoeder uit een zakje. Het bakvet wordt weggegooid.
    Vrijdags is het Tjap Tjoy dag met witte rijst. 1 prei, 2 uien, bosje bladselderie, halve knoflook, 1 paprika en 1 rode peper + kipfilet in dunne stukjes gesneden. Kook alles in een vergiet in kokend water voor ongeveer 3 minuten en maak ondertussen de wok heel heet. Eerst de olijfolie in de wok en daarna de gekookte groenten en vlees. 3 minuten omscheppen, half zakje tjap-tjoy er bij en 250 ml water, 5 minuten pruttelen en klaar is de tjap tjoy. Gebakken eitje erbij, smullen maar. GEEN VET 😛
    Zaterdag is brooddag met een loempis en zondag is voor een biefstukje met brood of voor een barbeque als het warm is. Zo komen we alle weken door.Geen gestress meer , wat moeten we eten ?
    Misschien heeft iemand er wat aan. Het geeft rust in huis.

    En oh ja, elke morgen beginnen met 2 uitgeperste sinasappelen.

    Succes.

    #81805 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Dag Aqua,

    Ik herrinerde me toevallig dat we een reactie (op de deskundigenpagina – voeding en eetgewoonten) over oliën hebben staan op hartgenoten.nl. daar staat dat het zelfs nog beter is om kokosolie te gebruiken. In sommige gerechten is dat zeer smakelijk.
    misschien kunt u het eens proberen?
    hier staat het [url]http://www.hartgenoten.nl/voeding-eetgewoonten/verkeerde-olie[/url]

    Tevens vind ik het bewonderingswaardig dat jullie zo strak aan dit schema houden. Nu moet ik zeggen dat ik en mijn vriendin ook vaak ongeveer hetzelfde eten op zaterdag. Stukje vlees of vis, roergebakken italiaanse groenten (in Olijfolie natuurlijk 😉 ) en gebakken krieltjes (ook in Olijfolie)

    Ik ben benieuwd of meer mensen uw goede voorbeeld volgen

    #81843 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Nomaals hallo Aqua65,

    Bedankt voor het bericht wat u mij heeft gestuurd, ik plaats het ook gelijk bij, omdat het erg interresant is.

    [i]het allerbeste is arachide olie maar, zowel arachide olie als cocos olie worden geperst in fabrieken waar veel met pindas wordt gewerkt en zoals je weet zijn er mensen die vreselijk allergisch zijn voor alles wat met pindas te maken heeft. Voor alle zekerheid kies ik voor olijfolie omdat dat geperst wordt in het land waar de olijven groeien.

    Groet en blijf gezond.

    Aqua65[/i]

    🙂 🙂

    #81844 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Nomaals hallo Aqua65,

    , zowel arachide olie als cocos olie worden geperst in fabrieken waar veel met pindas wordt gewerkt en zoals je weet zijn er mensen die vreselijk allergisch zijn voor alles wat met pindas te maken heeft. Aqua65[/i]
    :)[/quote]

    Hallo Aqua 65,

    Dat snap ik niet hoor:
    Niet alle kokosolie wordt toch geperst in fabrieken waar ze ook pinda-olie (zoals arachide olie) persen?
    Er zijn bedrijfjes die alleen kokosolie produkten maken.

    En als een produkt sporen van pinda kan bevatten, moet het er toch op staan?
    Of is dat niet verplicht?

    Ik ben zelf dol op kokosolie (heb het spul vorig jaar ontdekt :-)).
    Ik eet het op de boterham of doe het in mijn (zwarte) koffie (dan lijkt je koffie wel een beetje op donkerbruine bouillon, maar ik vind dat best lekker zo :-)).

    Na lezen van veel wetenschappelijke onderzoeken (vorig jaar) werd me wel duidelijk dat je altijd voor de extra virgine (uit verse kokosnoten geperste) olie moet kiezen en nooit de geraffineerde olie die uit gedroogde kokosnoot wordt geperst (en daarna dus altijd moet worden gezuiverd, en ontkleurd met chemische middelen).

    Ik let er ook altijd op dat de kokosnoten “organic” zijn geteeld, dus niet bespoten met pesticiden. Maar dat is vooral omdat ik zo veel mogelijk biologisch voedsel eet.

    Groetjes,
    Lisa.

    #81845 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Lisa schrijft:
    [/quote]

    Ik eet het op de boterham of doe het in mijn (zwarte) koffie (dan lijkt je koffie wel een beetje op donkerbruine bouillon, maar ik vind dat best lekker zo :-)).
    [/quote]

    waar smaakt dat dan naar?
    heeft dat een beetje het stroperige effect als suiker in de koffie? (ik mis dat namelijk een beetje sinds ik geen suiker meer in mijn koffie mag…)

    Vriendelijke groet, Job

    #81846 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]

    waar smaakt dat dan naar?
    heeft dat een beetje het stroperige effect als suiker in de koffie? (ik mis dat namelijk een beetje sinds ik geen suiker meer in mijn koffie mag…)

    Vriendelijke groet, Job[/quote]

    Hoi Job,

    Hmmm……
    Het smaakt naar koffie, met een vleugje kokosaroma (ik proef het nauwelijks), maar het is ook net of je een slok bouillon drinkt omdat het smeuiig voelt op de lippen.

    Ik neem het niet altijd in de koffie …. maar alleen om een extra portie kokosolie te nemen: ik eet de kokosolie namelijk ook als medicijn tegen bacterieen (de olie bevat veel laurinezuur en ook caprylzuur)).
    Maar ik let wel op dat ik niet al te veel neem: want ook al is het een gezond en licht verteerbaar vet, als ergens TE voor staat is het nooit goed he?

    Mis je alleen het stroperige van suiker in je koffie, of mis je ook het zoete van de suiker?

    Groetjes,
    Lisa

    #81847 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hmmm, ik zal het binnenkort eens proberen 🙂

    De smaak van suiker mis ik natuurlijk ook. Ik mis ook de energie die je er van krijgt. Ik drink echt heel erg veel koffie, maar eet niet zo veel. dus nu moet ik ook meer eten 😛

    Groetjes en bedankt voor de info,

    Job

    #81610 Reageer
    Arcos1
    Deelnemer

    Hoi Dick,

    Voel helemaal hetzelfde als hoe jij je voelt naar de buitenwereld.
    Vorig jaar juni heb ik op 31 jarige leeftijd een Aortadissectie gehad, we waren ook zwanger van ons 3de kindje. Heb een spoed OK gehad en ben ons kindje verloren hierdoor. Nu een jaar verder en ook heel veel medicijnen en controles verder kwamen ze erachter dat mijn Aortadissectie komt door een zeldzame bindweefselafwijking. Zoveel klappen in 1 jaar moeten verwerken en ook omdat ik nog jong ben is het begrip voor mijn hartkwaal ver te zoeken. Krijg soms zelfs het gevoel dat ik me aanstel terwijl ik een jaar geleden nog op het randje heb gelegen.. Ongelooflijk.. Voel me ook vaak extreem moe, heb veel last van mijn spieren en ben nog vaak benauwd. Mijn kinderen en mijn man zijn het enigste waarvoor ik wil vechten, denk namelijk soms ook was het toen maar al afgelopen. Probeer positief te blijven maar ook mij valt het zwaar door de buitenwereld. Wens je heel veel sterkte en kracht voor de toekomst Dick.

    #81611 Reageer
    Angelagabriella
    Deelnemer

    Hoi Dick,e

    Ik herken ook veel in jou verhaal.
    Momenteel leef ik ook al een maand in een nachtmerrie, het betreft mijn vader die op 48 jarige leeftijd ook gedotterd is 5 jaar geleden een openhart operatie met 3 bypasses en een nieuwe aortaklep en nu afgelopen donderdag een spoedoperatie van 9,5 uur ik leef momenteel enkel tussen hoop en vrees en in het ziekenhuis niet te vergeten vanavond heb ik een gesprek gehad met de thoraxchirurg die deze spoedoperatie heeft uitgevoerd wat begon met een redelijk gesprek eindigde voor mij vanavond in een hel en weet even niet meer wat ik hier mee aanmoet ik ben al 4 weken aan het googlen en per week komen er steeds meer diagnoses bij de chirurg heeft mij vanavond verteld dat zijn supervisor proffesor in het Lumc de chirurg had verteld dat hij beter van de operatie kon afzien omdat mijn vader dit met geen mogelijkheid zou redden toch besloot de chirurg dit met een collega chirurg toch te proberen 9,5 uur hebben wij letterlijk doodsangsten moeten doorstaan mijn vader bleek een verkalkte aortaklep te hebben die ook nog eens geinfecteerd is met endocardites en een heel stuk verkalkte aorta te hebben ze hebben mijn vader 30 minuten gekoeld tot 18 graden(technisch verhaal) wonder boven wonder is hij er toch doorheen gekomen afgelopen zondag hebben ze hem van de ic overgebracht naar de afdeling cardiologie hier stond iedereen van te kijken het personeel en uiteraard ook de familie dat hij na zo’n zware operatie al naar een gewone afdeling kon eenmaal aangekomen op de afdeling ging het mis mijn vader is tot 3 keer toe weggevallen waarbij ze hem tot 3 x toe moesten defibrilleren dit wil je als dochter echt niet zien toen is hij weer met spoed de ic opgebracht hartritmestoornis hartfladderen is de conclusie
    dit heeft hij echter nooit eerder gehad ook vertelde hij dat aangezien deze gebeurtenis een nieuwe echo is gemaakt gisteren van zijn hart omdat ze dit nader wouden onderzoeken nu kreeg ik vanavond te horen dat zijn hart ernstig achteruit is gegaan en ze hem een inwendige pacemaker willen inbrengen deze week hij heeft nu bij terugkeer op de ic een uitwendige pacemaker ook kreeg ik te horen dat beiden hartkamers links en rechts niet goed meer werken waardoor hij een slechte pompcapiciteit heeft ook werken zijn nieren en lever niet optimaal en is er ook nog eens copd gold 3 ondekt vocht draagt hij ook al 4 weken bij zich waardoor handen en voeten ook erg opgezwollen zijn dit is het verhaal in notendop maar er is nog zoveel meer gebeurd ik ben er kapot van mijn vader is niet alleen mijn vader maar ook nog eens mijn beste vriend ik weet niet meer wat ik moet verwachten ik ben ten einde raad zou jij misschien van informatie kunnen verschaffen of iemand die dit leest met ervaringen kan er nog een hoop zijn of een alternatief ik weet het echt niet meer ik ben eigenlijk de wanhoop nabij ik hoop op een reactie Groetjes Angela.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #81847 in Koken met minder (geen dus) verzadigde vetten.
Je informatie: