default-header

Knoflook

Home Forums Voeding Knoflook

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #78730 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Knoflook goed en gezond voor bloedvaten

    Aan knoflook worden al duizenden jaren veel gezondheidseffecten toegeschreven, maar wetenschappelijke bewijzen hiervoor ontbraken helaas. Van de heilzame werking op het hart en de bloedvaten is door Amerikaanse onderzoekers nu eindelijk het achterliggende mechanisme ontrafeld.

    Knoflook is al sinds mensenheugenis meer dan alleen een smaakmaker. De oude Egyptenaren, Chinezen, Grieken en Romeinen gebruikten het bolgewas onder meer tegen infecties, wonden, zweren en tumoren. Ook tegenwoordig vermoedt men dat knoflook verschillende positieve invloeden op het lichaam heeft, waarvan die op het hart en de bloedvaten tot nu toe het geloofwaardigst waren. Vroegere studies hiernaar leverden geen eenduidige uitkomsten op, maar een recent onderzoek heeft het begrip van dit medicinale effect een stap dichterbij gebracht. De biologe Gloria Benavides en haar collega’s van de University of Alabama in de Verenigde Staten hebben met behulp van experimenteel onderzoek aangetoond waarom knoflook zo goed voor de bloedvaten is.

    De onderzoekers gebruikten in hun experiment knoflookteentjes uit de supermarkt en persten deze uit om knoflookvocht te verkrijgen. Vervolgens legden ze menselijke rode bloedcellen in deze vloeistof, waarvan de concentratie gelijk stond aan twee knoflooktenen in het bloedvolume van een volwassene.

    Uit de analyses bleek dat de bloedcellen onmiddellijk waterstofsulfide begonnen te produceren, waarbij ze gebruik maakten van zwavelhoudende bestanddelen van knoflook.

    Waterstofsulfide is een molecuul dat in het lichaam als boodschapper dient en de spiercellen in de bloedvatwand doet ontspannen. De bloedvaten worden hierdoor verwijd met als gevolg dat de bloeddruk daalt. Dit maakt knoflook tot een geschikt middel om de kans op ontwikkeling van hart- en vaatziekten te verkleinen.

    Nu ontdekt is dat de zwavelhoudende bestanddelen van knoflook een risicoverminderend effect hebben op één van de belangrijkste welvaartsziekten, bestaat de mogelijkheid om knoflook in de toekomst als supplement te adviseren. Om dit te bereiken, zullen echter nog aanvullende onderzoeken moeten worden uitgevoerd. Tot die tijd zullen de voordelen van gezonde vaten moeten opwegen tegen het nadeel van een slechte adem.

    De resultaten van het onderzoek verschijnen binnenkort in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

    Bron: gezonderafvallen.nl
    23-10-2007

    #82458 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Kijk dat geeft me een excuus om nog wat vaker een broodje kebab te eten met overvloedig veel knoflook saus hahhah 😛
    Helaas heeft dat beruchte broodje ook genoeg slecht eigenschappen. Maar volgens mij valt het nog wel mee. Er zit namelijk ook sla, tomaatjes, rauwkost en een pepertje op… :woohoo:

    #82459 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Kijk dat geeft me een excuus om nog wat vaker een broodje kebab te eten met overvloedig veel knoflook saus hahhah 😛
    Helaas heeft dat beruchte broodje ook genoeg slecht eigenschappen. Maar volgens mij valt het nog wel mee. Er zit namelijk ook sla, tomaatjes, rauwkost en een pepertje op… :woohoo:[/quote]

    :laugh: :laugh:

    En nog een voordeel…. je houdt ook meteen de vampiers op afstand :huh: ..:woohoo:

    #82460 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    En niet te vergeten, de stinkende scheetjes werken dan weer bloeddrukverlagend…:laugh:
    En die zorgen er dan weer voor, tesamen met je adem, voor extra ruimte in de rij, bij de kassa. :woohoo:

    #82462 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Gewoon een paar hhhhhhallo roepen en ze wijken wel voor je 😛
    Ook leuk voor collega’s. Vooral de kwebbelende 😛 die snoer je zo de mond met een antwwwwooord 😛

    #82466 Reageer

    vreemd toch dat alle lekkere dingen zo hun vervelende bijwerkingen hebben

    #82468 Reageer
    evaros
    Deelnemer

    inderdaad, krijg van verse knoflook echt maagpijn… Jammer, want het geeft een gerecht extra smaak, en zo gezond…

    #82470 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    evaros schrijft:
    [quote] krijg van verse knoflook echt maagpijn… Jammer..[/quote]

    Ja jammer…. Ik kan ook niet heel goed tegen knoflook: een beetje kan wel, maar niet te veel, want dan gaan mijn darmen protesteren (heeft wrsch te maken met de zwavel in de knoflook (door gebrekkige zwavelstofwisseling), en iemand kan natuurlijk ook gewoon allergisch zijn voor knoflook!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #82462 in Knoflook
Je informatie: