default-header

Klink vindt het wel meevallen met statines

Home Forums Cholesterol Klink vindt het wel meevallen met statines

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #78629 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    DEN HAAG – Minister Ab Klink van Volksgezondheid vindt dat het best wel meevalt met het voorschrijfgedrag door artsen van
    cholesterolverlagende medicijnen. Volgens Klink schrijven
    artsen relatief weinig van deze statines voor. In elk geval minder dan zou
    moeten volgens hun eigen richtlijnen, liet hij in maart de Tweede Kamer weten.
    De afspraak is dat artsen hun patiënten in vier van de vijf gevallen
    zogeheten statines geven, maar in de praktijk ligt dit op 60 procent.
    Kortom: in drie op de vijf. Dat valt dus best wel mee, blijkt uit een brief aan GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema. Die had naar aanleiding van een uitzending van Tros-Radar en een daarop volgende brief van onze stichting Hartpatiënten Nederland vragen over dit onderwerp gesteld. Uit wereldwijd onderzoek is namelijk gebleken dat vrouwen en mannen boven die 70 jaar, die
    nooit eerder een hartinfarct of beroerte hadden, geen enkele baat bij
    statines hebben. Toch krijgen ze die massaal voorgeschreven. Dat is
    niet alleen duur, het helpt niet, en geeft bovendien vaak heel nare
    bijwerkingen. Die had je niet gehad, als je niet geslikt had. De
    Stichting Hartpatiënten Nederland had daarom om een onderzoek naar de
    cholesterolverlagers gevraagd, maar dat is volgens Klink niet nodig.
    Naar de werkzaamheid van statines is genoeg onderzoek gedaan, vindt de
    bewindsman.
    Hartpatiënten Nederland betreurt de opstelling van Klink, die
    blijkbaar zijn oren laat hangen naar de farmaceutische industrie. Er
    zijn immers aanwijzingen dat statines erg veel nare bijwerkingen
    hebben. Bovendien blijkt uit recente publicaties over de anti-
    depressie-medicijnen Prozac en Seroxat dat die niet beter helpen dan
    placebo’s. Dat blijkt uit niet eerder gepubliceerd, maar in de la
    gestopt wetenschappelijk onderzoek. En dat betekent weer dat
    farmaceutische multinationals hen onwelgevallige onderzoeksresultaten
    geheim houden. Onderzoek door Klink had moeten uitwijzen of iets
    dergelijks geldt voor cholesterolverlagers. Zijn rond die statines
    misschien ook onderzoeken in de la gestopt, omdat de farmaboeren de
    resultaten daarvan liever niet aan de grote klok hangen. Waarom dat
    niet eens uitgezocht? Die kans heeft Klink nu gemist…..

    #81878 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Het gebruik van statines is wel degelijk niet zonder bijverschijnselen. Zelf heb ik de statines (Simvastatine) een tijdje niet meer ingenomen. De reden was om bij mezelf uit te vinden of die zware benen, de pijn in mijn kuiten en de algehele vermoeidheid (vooral in de ochtend), inderdaad van die statines kwam. Een stuk lopen was voor mij een probleem, onderweg stilstaan en de pijn uit mijn benen laten zakken, voordat ik weer verder kon lopen, was heel normaal. Na tien dagen zonder statines, merkte ik dat ik als een kievit, een normale afstand liep, én zonder pijn in de benen. Ik fantaseerde zelfs om weer naar een sportschool te gaan. Maar de angst voor een hersenbloeding o.i.d. bracht mij zover om toch de statines weer in te nemen. Binnen vijf dagen was de pijn weer terug in de benen, vooral de verlammende vermoeidheid was er weer. Nog maar eens de statines laten staan en een afspraak met de dokter gemaakt. (Van mijn cardioloog kreeg ik volkomen gelijk, zij had zelf ook aan de lijve ondervonden dat statines, pijn in de benen veroorzaakte.) Momenteel gebruik ik een ander merk. Helaas zit een leven zonder statines er voor mij niet in. Maar het gaat gelukkig nu iets beter. De pijn in de benen is over, alleen die verdomde vermoeidheid, daar moet ik me zelf overheen zetten en mee leren leven. Statines zijn tabletten waar ze eigenlijk een ‘rollator’ bij kado moeten geven.
    Ceciel.

    #81882 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die dit soort ervaringen hebben. Is het zo, dat ieder mens anders reageert op een bepaald soort statine, of deugen bepaalde statines botweg niet? Zelf ken ik iemand die er al jaren helemaal mee gestopt is, en sindsdien een zeer streng bijna vegetarisch dieet volgt. In goed overleg met zijn cardioloog. Zijn waarden zijn prima, zegt hij. De enige ,,bijwerking” die hij heeft, is dat hij niet meer alles kan eten. En natuurlijk het roken heeft moeten laten. Maar dat is niet helemaal waar, want een jointje op zijn tijd doet volgens hem wonderen. Maar of hij dat tegen zijn cardioloog gezegd heeft….

    #81885 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Henri schrijft:
    [quote]Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die dit soort ervaringen hebben. Is het zo, dat ieder mens anders reageert op een bepaald soort statine, of deugen bepaalde statines botweg niet? …[/quote]

    Ik denk dat de reactie op statinen voor iedereen verschillend is Henri, omdat we allemaal anders zijn en uniek.

    Ik zelf kon ze niet verdragen. Ik heb het een paar weken geprobeerd toen bekend werd dat ik een infarct heb gehad: maar ik kreeg veel nare darmklachten, vermoedelijk door de stoffen zelf in de pil (ik ben overgevoelig geworden voor veel soorten medicijnen, vandaar dat ik voor mij zelf natuurlijke alternatieven heb gezocht die voor mij goed blijken te werken.).

    Ik kreeg geen spierklachten door de statine, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik intussen zelf al Q10 was gaan slikken of ook omdat ik het niet zo lang heb geslikt
    (ik weet niet of men tegenwoordig van de dokter ook Q10 krijgt bij een statine :unsure: ?).
    .
    Statinen remmen niet alleen de produktie van cholesterol, maar ook je Q10 produktie en het hart heeft veel Q10 nodig.

    Q10 gebrek geeft klachten als erge moeheid en spierpijnen. En het gebrek kan op de langere duur zelfs tot hartfalen leiden door chronisch gebrek aan energie (ATP). Je hart is tenslotte ook een spier.
    Voor maken van ATP is oa Q10 nodig. ATP wordt gemaakt in de mitochondrien (de “batterijtjes” in de cellen).
    Voor alles is ATP nodig, ook om ATP te maken is ATP nodig .

    Of je statinen verdraagt of niet, hangt af van bv de leeftijd, de dosis, en de snelheid van het ontgiftingssysteem, het gebruik van nog andere medicijnen, en ook de vulstoffen in de pil die niet iedereen goed kan tolereren..

    Jonge mensen maken meer Q10 dan ouderen (vanaf het veertigste levensjaar neemt de Q10 produktie af). Een beetje remming kan dan nog een lange tijd goed gaan als je jong bent.

    Als (genetisch bepaald) de ontgiftingsenzymen voor statinen te traag werken (het wordt ontgift door het enzym CYP3A4) gaan de statinen stapelen en krijgt men klachten na een tijdje slikken. Als iemand de statinen samen neemt met medicijnen die CYP3A4 remmen krijg je hetzelfde effect: ….stapeling.
    Grapefruit sap remt ook de CYP3A4, vandaar dat je het niet samen met statinen moet nemen.

    Groet,
    Lisa.

    #82476 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Ik twijfel niet meer aan die Pharma maffia.
    Voor mij is het duidelijk.
    Na veel spierpijn in armen en benen, nek/ schouders, gewrichten ben ik gestopt met het innemen van de voorgeschreven Simvastitine.

    Al na een week voelde ik de kracht in mijn spieren weer terugkomen en de pijn bleef weg, ik kan weer alles doen zonder dat lamlendige gevoel, ik kwam nergens meer aan toe door dat rotpilletje.
    Mijn cardioloog had blijkbaar (aan z’n reactie te zien) nog nooit van zulke bijwerkingen gehoord, dacht gelijk nou ben je me voor de gek aan het houden, een beetje cardioloog heeft ongetwijfeld wel eens over zulke vervelende bijwerkingen gehoord. Het staat zelfs in de bijsluiter !!! ¿¿¿ En als ik één ding wil bij de dokter, is het wel om serieus genomen te worden. Nee, je eigen mening en hoe men zich voelt, dat doet er even niet toe, verder dan het hart kijkt zo iemand niet.

    Verbaast me eigenlijk niets dat ie zo denkt want hij is grote voorstander om statines voor te schrijven want volgens zijn opvatting zou iedereen boven de 40 ziek of (nog) niet ziek preventief die zooi moeten innemen. Je zou haast gaan denken dat ie er zelf aardig wat aan verdient toch?

    Maar ik ben eigenwijs, en heb het helemaal gehad met die waanzin, mijn cholesterol was nooit hoog of té hoog geweest, niet voor mijn operatie en nu nog niet. En dat probeer ik ook zo te houden, rook niet beweeg veel en heb geen overgewicht, probeer zo goed mogelijk en bewust te eten. Geloof meer in de Orthomoluculaire therapie dan in die pharmaceutische geldverslindende branche. omgekeerde wereld, de industrie bepaald wat we slikken, niet de dokter.
    Denk dat die Satines ons nog eens aardig gaan opbreken. Gewoon een kwestie van tijd.
    Groet, Leonard

    #82482 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik wil graag nog even reageren op de reacties van het gebruik van statines.
    Volgens mijn huisarts en cardioloog is het dringend noodzakelijk dat ik ‘statines’ blijf slikken, ongeacht mijn reacties. Door de omleidingen die drie jaar geleden zijn aangebracht, moet ik alles doen om te voorkomen dat deze nieuwe aders weer dichtslibben. Mijn cholesterolwaarde moet onder de 3 komen. Met Lipitor die ik nu slik, had ik nog steeds 4.9. Helaas ben ik erfelijk belast. Rook niet, drink weinig en eet zeer gezond.
    Nu aangevuld met Ezetrol proberen ze de waarde verder omlaag te krijgen. Helaas ben ik hier niet gelukkig mee. Angst voor verkeerde bijwerkingen.
    De pijn in mijn benen is gelukkig zoveel mogelijk over, en last van mijn gewrichten had ik voor het slikken van statines ook al. Alleen ben ik ’s morgens nog steeds niet op gang te brengen. Misschien is er iemand die mij raad kan geven of gerust kan stellen. Aan dokters heb je toch niet veel als je vraagt of er bijwerkingen zijn die gevaarlijk kunnen zijn.
    Voor hen telt alleen het resultaat.
    Gr. Ceciel.

    #81363 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Veel sterkte Ariane en ik hoop dat je er toch wel beetje aan gaat wennen.
    Heb er zelf geen ervaring mee nog…en ik begrijp dat het moeilijk is voor je.
    Dat je hart in de nacht zo snel gaat lijkt mij ook vervelend.
    Heb het af en toe ook wel, maar ben blij als het weer normaal slaat.

    Groetjes en liefs
    Cesarina

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #81882 in Klink vindt het wel meevallen met statines
Je informatie: