default-header

klepafwijking zien met cathteteresatie?

Home Forums Algemeen klepafwijking zien met cathteteresatie?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #79008 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi, ik heb een vraag, (had het al bij mijn hartverhaal gesteld maar ik hoorde niets daarover, sorry dat ik het nu hier vraag)

    Ik heb een paar weken geleden een hartcatheteresatie gehad. Gelukkig geen angina pectoris (terwijl de cardioloog bijna overtuigt was dat ik dat zou hebben)
    In april zijn er 2 lekkende hartkleppen geconstateert en pulmonale hypertensie en verwijde boezemkamers. Gelukkig nog geen hartfalen zei de cardioloog. Maar ik moest wel 2 nieuwe hartkleppen. (dit is dus door een echo doppler aan het licht gekomen)

    De open hart-operatie doe ik dus niet vanwege een andere ziekte, waar ik elders al iets over vertelt hebt. Het is een te groot risico voor mij. Maar dat wist de cardioloog die mij voor het eerst zag niet.
    Ik had begrepen dat hij tijdens de catheteresatie de functie van beide hartkleppen ook kon zien en de functie van de hartspier.
    Maar toen ik er naar vroeg zei hij dat het tijdens dit onderzoek niet te zien was:unsure:

    Ik was dus ergens wel teleurgesteld omdat het in het boekje wel stond.

    Waarom ik dit zo graag wil weten? Nadat ik d eerste keer hoorde wat er was en dat ik geopereerd moest worden, vroeg ik, wat als ik het niet doe. Tja, dan kan het zijn dat u over 10 jaar niet meer geopereerd kan worden omdat u dan misschien hartfalen heeft.

    Mijn huisarts heeft later geprobeert om de cardioloog te spreken, lukte niet opdat moment. Heeft toen een andere cardioloog gesproken, die mijn gegevens erbij haalde. Op de vraag van mijn huisarts: wat is de levensverwachting van mijn patient als ze niet geopereerd wordt? Nou, die is dan beduidend korter.
    Dat is een antwoord wat ik niet wil horen.
    Uiteindelijk heeft mijn huisarts mijn eigen cardioloog gesproken, die durfde nu kennelijk niet meer te herhalen wat hij eerst zei.
    Ik begreep uit alles dat hij duidelijkheid zou geven na de catheteresatie. (hij weet dat ik wacht op wat positieve woorden, dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, dat ik toch wel een hele tijd mee kan, maar dan op een heel rustige manier van leven en met medicijnen.)
    Want hij begreep dat ik toch wel in de war was door 2 verschillende uitspraken.
    (en hij kent mijn angst)
    Maar nu weet ik nog niets, ja, 6 oktober, maar dan kan hij me toch volgens mij niets méér vertellen dan hij vlak na de catheteresatie deed: geen angina pectoris, maar de rest blijft wel op het lijstje staan, maar hij kon met dit onderzoek niet de hartkleppen zien. Dat zijn de dingen die hij (weer) zal zeggen.

    De cathteter is via de slagader gedaan, maakt het soms verschil welke ader, om de hartkleppen te zien? Is er iemand die het weet? (mijn huisarts kon me eigenlijk hierover ook niets vertellen.)
    Sorry voor het lange verhaal:blush:

    Groetjes Margreet

    #84237 Reageer
    pien06
    Deelnemer

    Hallo Margreet,

    Ik heb 2 weken geleden een katheterisatie gehad als voorbereiding op een operatie van de mitralisklep die is doorgezakt. Op de slokdarmecho zag de cardioloog dat de klep ernstig lekt, is doorgezakt. Ik kreeg gisteren bericht van de chirurg, daar was ik door de cardioloog aangemeld, dat op de katheterisatie was te zien dat hij niet ernstig maar matig lekt en hij zich afvraagt of een operatie veel verbetering van de klachten zal geven. Dus daaruit maak ik op dat hij op de hartkatheterisatie kon zien hoe erg de klep lekt. Terwijl ik had begrepen dat dat onderzoek vooral werd gedaan om te zien of ik geen andere problemen had mbt de vaten. Ik hoop dat je hier wat mee kan, groetjes, pien.

    #84238 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Hoi Margreet,
    Volgens mij heb je helemaal gelijk. Om naar de hartkleppen te kijken gaan ze de draad via een ader naar binnen brengen. En de slagader wordt gebruikt om naar de kransslagader te kijken. Dat is wat ik tenminste nog weet van mijn laatste catheterisatie.
    groeten,
    Anna Ellis

    #84240 Reageer
    tygo
    Deelnemer

    Dank je wel voor je antwoord hoor Pien.

    Bij mij was ruim 13 jaar geleden al via een echo doppler een miralisklepprolaps geconstateerd, Nu, 13 jaar later (zonder tussencontrôles) via een echo doppler 2 lekkende kleppen. (mitralisinsuffucientie, en tricudalisklepinsufficientie.

    De catheteresatie was ook om te kijken of er geen vernauwingen waren.
    Bij jou konden ze dus wél de klepfunctiezien!? Ik begrijp dan toch echt niet waarom het bij mij dan niet te zien was.

    Dus bij jou bleek het minder ‘heftig’ bij het 2de onderzoek? Dus waarschijnlijk geen operatie?
    Dat lijkt me toch een hele opluchting voor je!

    (ik moet eerlijk bekennen dat ik telkens tegen mijn huisarts zeg dat ik zo hoop dat de cardioloog zich heeft vergist in zijn diagnose, (die van de echo doppler) en dat hij dat tijdens de catheteresatie kon zien) Maar helaas zegt de huisarts dat er geen vergissing is. (en dat zou de cardioloog dan ook wel gezegd hebben.)

    Blijft toch de vraag waarom bij de een wel de hartklepfunctie is te zien en bij de ander niet.

    Groetjes Margreet

    #84242 Reageer
    tygo
    Deelnemer

    🙂 Ik zag jouw reactie pas nadat ik een rectie op Pien gaf.

    Ja, als dat zo is, ben ik weer wat gerustgesteld! Hij ging via de slagader omdat het specifiek om de kransslagaderen ging. Er staat me wel iets bij dat hij zei, dat het niet lukte om een 2de catheter erin te krijgen.

    De cardioloog weet wel dat ik toch niet geopereerd kan worden, (in eerste instantie vond hij dat zeer onverstandig zei hij tegen mijn huisarts) Maar hij begrijpt het nu hopelijk wel beter nu hij iets gehoord heeft van mijn andere ziekte. De kans op een infectie was dan ook al heel groot zei hij.

    Waarom dus toch graag willen weten hoe de hartkleppen functioneren? Omdat een cardioloog zei dat mijn levensduur beduidend korter zou zijn bij niet opereren.
    En ik toe erg bang werd, dus wilde horen dat dat wel meevalt.
    Ik hoop dat je het kunt begrijpen.
    Ik probeer alles een plaatsje te geven. Heb ook een geweldige huisarts die elke week met mij praat.
    Maar ik wacht op iets positiefs van de cardioloog!

    Dank je wel voor je reactie , ben ik echt blij mee.
    Groetjes Margreet

    #84576 Reageer
    Keith
    Deelnemer

    Hallo Margreet,

    Ik heb je verhaal en de reacties met veel aandacht gelezen. Laat ik eerst zeggen, dat ik jouw angst heel goed kan invoelen. Jouw medisch verleden liegt er ook niet om. En de verantwoordelijkheid voor 2 lieve kinderen maakt jouw angst bijna ondragelijk.
    Jouw machteloosheid en de afhankelijkheid van medici, die ook nog verschillende uitspraken doen, sticht alleen maar verwarring.(Communicatie zat tot voor kort niet in hun vakkenpakket.)

    Wat ik echter probeer te begrijpen hoe jij met jouw angst omgaat. Ik lees (citaat): “Dat is een antwoord wat ik niet wil horen.” En: “hij weet dat ik wacht op wat positieve woorden, dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, dat ik toch wel een hele tijd mee kan, maar dan op een heel rustige manier van leven en met medicijnen.”
    Ben jij het type, dat ècht wil weten wat je mankeert en hoe de vlag ervoor staat?
    Ben jij het type, dat zelf op onderzoek (Internet) gaat om te weten te komen, wat jouw hartziekte/afwijking nou precies betekent? (ontstaan, gevolgen, levensverwachting enz..)

    Beschouw dit niet als kritiek. Ik probeer te begrijpen, want wat ken ik jou nou? Slechts van één begripvolle reactie op mijn vraag. (Hiervoor nog mijn dank.)
    Zelf vind ik veel steun in weten!
    Daarom weet ik dat de definitie van wat hartfalen is, moeilijk is te stellen. Meestal komt men niet verder als: Een onvoldoende pompwerking van het hart.
    Daarom weet ik ook, dat klepoperaties pas uitgevoerd worden als “graad 2” is overschreden. (De werking van kleppen wordt ingedeeld in 4 klassen van slecht functioneren. Pas bij 3 en 4 wordt operatie overwogen.) Is jouw klepfunctioneren als graad 1 en 2 ingeschat, dan kunnen medicijnen eventuele verslechtering van de pompwerking van het hart behoorlijk tegenhouden. (By the way; bij mij lekken mitralis- en tricuspidalisklep. Graad 2.)
    Dan nog even over de onderzoeksresultaten. Inderdaad; ook ik loop tegen dezelfde onbevredigende antwoorden op. Of het nu de catheterisatie of de TEE is, met 100% zekerheid blijken ze niets te kunnen zeggen; beelden zijn te vaak te onduidelijk. Ik heb daar treffende voorbeelden van.
    Moraal van mijn verhaal is: Verwacht nooooooit een duidelijke uitspraak. Die verantwoordelijkheid wil/kan een medicus niet dragen.

    Zo kan ik nog een tijdje doorgaan, maar aangezien ik niet weet tot welk type jij behoort en of je daar wel op zit te wachten, stop ik hier met mijn ervaring.

    Veel sterkte, Keith.

    #84577 Reageer
    tygo
    Deelnemer

    Hoi Keith

    Dank je wel voor je reactie op mijn stukje.
    En om er maar mee te beginnen:) nee, ik ben geen type die wil weten wat er precies is, er is al teveel gezegd, vind ik.
    Ik wil niets horen omdat ik met de waarheid niet om zal kunnen gaan. (daarom hoopte ik op positieve woorden van de cardioloog, dat er een vergissing was, enz.)
    Ik heb maar kort op internet gekeken, maar wat ik las, maakte mij letterlijk ziek van angst:blush:
    De operatie was nodig werd er gezegd, en tegen mijn huisarts is gezegd dat ik er heel onverstandig aan deed door geen operatie te willen.
    Ondertussen heeft de cardioloog alles over mijn andere ziekte kunnen lezen, en begrijpt waarom niet. Ook begrijpt hij uit mijn reactie en woorden, dat ik geen enge dingen meer wil horen. Bij de laatste contrôle ging hij daar heel goed mee om. Hield de conversatie luchtig omdat ik daar mee begon.
    Over graden is niet gesproken en wil ik ook niet weten! Ik mag wel hopen op lichte verbetering, zei hij, omdat hopen altijd mag. Maar het zal niet gebeuren. Tja, dat op zich is al eerlijk genoeg. Nou, als het in april dan maar niet verergerd is, dat vind ik dan ook al een wonder.
    Ik ben al lang blij dat mijn cardioloog nu weet dat ik geen mens ben om de waarheid te horen. (heeft mijn huisarts waarschijnlijk ook aan hem vertelt)
    Hij praat gelukkig niet meer over de operatie, puur omdat hij weet dat het toch niet kan, en dat ik er heel erg onzeker van werd.
    Eigenlijk kun je het ook zo stellen: ik vind mezelf laf! Omdat ik bang ben, en ik kan niet meer zo vrij van angst leven als hiervóór!
    Ik had dit alles liever niet geweten!

    Bij mij zijn de lekkende hartkleppen, (ook de mitralisklep en de tricuspidalisklep) geconstateerd door een echo doppler, evenzo als de pulmonale hypertensie

    En ik zie het niet als kritiek hoor Keith:)
    Ik vind het fijn dat jij je beter bij ‘ weten’ voelt, je bent dus iemand die er tegen kunt. (maar waarschijnlijk heb je ook geen verdere belemmeringen die een operatie in de weg staan?)

    En ik wil dus ook geen eerlijke uitspraak van mijn cardioloog. Dat weet hij en respecteert hij nu.

    Lieve groetjes Margreet

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #84577 in klepafwijking zien met cathteteresatie?
Je informatie: