default-header

Kan hart nog voldoende werken na wegvallen van sumpatische innervatie (HR)?

Home Forums Help?!? Kan hart nog voldoende werken na wegvallen van sumpatische innervatie (HR)?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79022 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Bij mij is een endoscopische thoracale sympathectomie gedaan. Hierbij werd de grensstreng (onwillekeurige zenuwstelsl),die onder andere de spiervezels van de kleine bloedvaatjes in gezicht en hals aanstuurt, doorgenomen en verwijderd. Niet de gehele grensstreng werd doorgenomen,maar enkel de uittredende zijtakken. Deze operatie had niets te maken met hartproblemen (die had ik toen nog niet). Maar als complicatie is mijn hartslag nu bijna altijd tussen de 35 en 38 p/minuut. Een bradycardie door het wegvallen van de sumpatische innervatie van het hart (HR). Ik heb er geen verstand van, maar kan een hart zonder? Volgens de chirurg die mij dus aan iets anders geopereerd heeft (geen cardioloog)is de sumpaticus voor een groot deel weggevallen,maar kan het geen kwaad. Maar het lijkt mij niet gezond dat mijn hartslag nu zo laag is en ik nu altijd moe ben. Hij zegt dat de aansturing van het hart voldoende kan zijn door de vagus, hart zelf en bloedhormonen. Maar ik heb mijn twijffels. Kan iemand mij iets meer vertellen op een simpele manier hierover? Want nu is er ook twijffel over wel of geen pacemaker.

    #84368 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    je zegt: ” Maar als complicatie is mijn hartslag nu bijna altijd tussen de 35 en 38 p/minuut”
    ik neem aan dat dit “in ruststand” is.
    En bij inspanning: loopt ie dan verder op? of ben je gelijk moe?

    uit eigen ervaring weet ik dat een constante lage hartslag, jezelf geen prettig gevoel geeft, maar je zou het voor jezelf moeten afwegen – en dat doe je nu al –
    – kan ik hier mee verder leven,
    – is dit voor mij acceptabel,