default-header

Kan hart nog voldoende werken na wegvallen van sumpatische innervatie (HR)?

Home Forums Help?!? Kan hart nog voldoende werken na wegvallen van sumpatische innervatie (HR)?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79022 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Bij mij is een endoscopische thoracale sympathectomie gedaan. Hierbij werd de grensstreng (onwillekeurige zenuwstelsl),die onder andere de spiervezels van de kleine bloedvaatjes in gezicht en hals aanstuurt, doorgenomen en verwijderd. Niet de gehele grensstreng werd doorgenomen,maar enkel de uittredende zijtakken. Deze operatie had niets te maken met hartproblemen (die had ik toen nog niet). Maar als complicatie is mijn hartslag nu bijna altijd tussen de 35 en 38 p/minuut. Een bradycardie door het wegvallen van de sumpatische innervatie van het hart (HR). Ik heb er geen verstand van, maar kan een hart zonder? Volgens de chirurg die mij dus aan iets anders geopereerd heeft (geen cardioloog)is de sumpaticus voor een groot deel weggevallen,maar kan het geen kwaad. Maar het lijkt mij niet gezond dat mijn hartslag nu zo laag is en ik nu altijd moe ben. Hij zegt dat de aansturing van het hart voldoende kan zijn door de vagus, hart zelf en bloedhormonen. Maar ik heb mijn twijffels. Kan iemand mij iets meer vertellen op een simpele manier hierover? Want nu is er ook twijffel over wel of geen pacemaker.

    #84368 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    je zegt: ” Maar als complicatie is mijn hartslag nu bijna altijd tussen de 35 en 38 p/minuut”
    ik neem aan dat dit “in ruststand” is.
    En bij inspanning: loopt ie dan verder op? of ben je gelijk moe?

    uit eigen ervaring weet ik dat een constante lage hartslag, jezelf geen prettig gevoel geeft, maar je zou het voor jezelf moeten afwegen – en dat doe je nu al –
    – kan ik hier mee verder leven,
    – is dit voor mij acceptabel,
    – verbetert mijn kwaliteit van leven na plaatsing vcan een pacemaker
    – wat voor konsekwenties heeft dit op andere lichamelijke functies

    Je beschrijft de ondergane operatie vrij technisch, ik heb daar geen enkel idee over, maar een cardioloog of internist, zou je hierover toch verder inzicht moeten kunnen verschaffen, lijkt me zo. Ik zou gewoon doorvragen, eventueel een 2nd opinion.

    #86218 Reageer
    Mina
    Deelnemer

    Hallo,

    jouw bericht is wel een jaar geleden gepost, maar ik hoop dat je toch nog online bent op het forum.

    Ik ben eigenlijk blij dat ik eens iemand hoor die dit ook aan de hand heeft. Ook ik heb een sympathectomie ondergaan, voor overmatig zweten, en heb sindsdien last van bradycardie. Volgens de arts die me geopereerd heeft kan dit met elkaar te maken hebben, maar ze hadden dit nog nooit meegemaakt…
    Wat je vraag betreft; de aansturing van het hart kan voldoende zijn op andere manieren. Maar je vermeldt zelf dat je vaak moe bent. Dit is een duidelijk teken dat je weefsels onvoldoende bloedtoevoer krijgen. Vergelijk het met een auto: er is wel brandstof (bloed) genoeg; maar de verbranding in de motor is niet optimaal. Gevolg: de auto gaat niet vooruit.

    Bij mij is dit ook zo; ik ben ’s morgens ok, maar in de loop van de namiddag word ik moe. Ik slaap veel meer als iemand anders van mijn leeftijd. Soms ben ik ook duizelig. Tot nu toe heb ik geen PM laten plaatsen, maar ik begin dit ernstig te overwegen; met een PM zou het vermoeidheidsgevoel er niet meer zijn, wat volgens mij een enorm verschil is.

    Mijn hartslag in rust is ongeveer 44 BPM. Bij zware inspanning krijg ik deze ongeveer tot 110 BPM, hoger gaat niet meer. Dus ook mijn maximale hartslag is begrensd sinds de operatie.

    Hoe zit het met jou? Ga je nog altijd zonder PM door het leven? Ik zou graag jouw verhaal verder horen…

    Groetjes, Mina

    #86606 Reageer
    Af11
    Deelnemer

    Mijn hartslag is ongeveer altijd 75 % in vergelijking met vroeger. Ben bijna altijd moe.
    De cardioloog en ik zijn constant (al 2 jaar) aan het overwegen van wel of geen pacemaker ?
    De chirurg zegt dat ik de eerste en enige ben met deze complicatie. Een bradycardie. Ik betwijffel het.
    Ik ben geopereerd door Coveliers in VU Amsterdam.
    Ik heb ook gereageerd via vrienden.
    Ik denk dat we zeer nuttige info voor elkaar hebben.
    Wil je aub reageren. We kunnen ook bellen.

    Groetjes Danny (Af11)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #86606 in Kan hart nog voldoende werken na wegvallen van sumpatische innervatie (HR)?
Je informatie: