default-header

Intensief sporten met pacemaker

Home Forums Sporten Intensief sporten met pacemaker

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #80358 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik loop sinds ik een pacemaker heb gekregen ivm een AV blok tegen wat problemen aan. Aanvankelijk leek het allemaal goed te gaan en 5 maanden na het plaatsen van de pacemaker liep ik al weer een marathon. Geen pr maar wel mijn tweede tijd ooit bij een vrij pittige marathon dus ik was tevreden.

    Maar nu loop ik de laatste tijd tegen het probleem aan dat is soms van het ene op het andere moment niet meer verder kan. In het algemeen herstel ik dan weer vrij snel en kan daarna vaak ook weer gewoon op tempo verder lopen. Volgens de technicus gaat de pacemaker op sommige momenten dubbel tellen, neemt dus een veel te hoge hartslag waar en neemt dan de boel zelf over op een veel lagere hartslag.
    Het is niet zo dat het bij een bepaalde hartslag misgaat. Want meestal gaat het gelukkig ook bij de hogere hartslagen goed. Maar juist onder wedstrijd omstandigheden komt er met regelmaat de klad in. Dus in hoeverre wedstrijd spanning/stress ook een rol speelt weet ik niet. Is in ieder geval in de hoogte van de hartslag niet zichtbaar want die is dan gewoon zoals die bij dat tempo tijdens trainingen ook is.

    Technicus heeft de instellingen nu veranderd en het is nu afwachten/uitproberen in hoeverre de problemen nu optreden.

    Maximale hartslag staat ingesteld op 180. Dat was ook ongeveer mijn maximale hartslag hoewel die sinds de pacemaker eigenlijk bijna nooit meer boven de 175 is uitgekomen. De laatste keren traden de problemen overigens op bij een hartslag van 160-165 en dat is eigenlijk een marge die ik normaal gesproken ook weer heel lang en zonder problemen vol kan houden.

    Ben benieuwd of hier nog ervaringen zijn met hardlopen met een pacemaker. En dan niet alleen lekker joggen maar ok echt serieus en fanatiek trainen. Zijn er meer mensen die toch tegen problemen oplopen en zo ja wat is er mogelijk aan gedaan. En natuurlijk hoor ik ook graag ervaringen van hardlopers die geen enkel probleem ondervinden.

    #91512 Reageer
    Sam
    Deelnemer

    Helemaal geen ervaringen hier van intensief sporten met een pacemaker?
    Na vele aanpassingen in de instellingen waarvan de laatste zes dagen terug lijkt het nu sinds een kleine week allemaal goed te gaan.

    #91513 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Volgens mij mogen de meeste mensen niet intensief sporten met en pacemaker. Vandaar waarschijnlijk (nog) geen ervaringen van anderen?

    #91514 Reageer
    Sam
    Deelnemer

    Maar er zal toch ook best een grote groep mensen zijn die net als ik een pacemaker hebben vanwege een derde graad av blok en wel gewoon kunnen/mogen sporten.
    Kan me alleen voorstellen als het allemaal probleemloos verloopt je dan niet op een dergelijk forum komt. Helaas op diverse hardloopfora ook geen ervaringen.
    Maar voor nu blijkt het goed te gaan.
    Het steeds wegzakken van de hartslag kwam door de eigen niet altijd even goed functionerende sinusknoop. Nu is de ademhaling sensor ingesteld en die ondervangt het terugzakken van de hartslag. Vervolgens was het nog wel een kwestie van een aantal keren de gevoeligheid van de ademhalingssensor bij te stellen. Ik liep op een gegeven moment mijn rustige duurlopen op een hartslag van 160 waar die normaal gesproken 145 hooguit oplopend tot 150 was. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Maar nu lijkt het verloop weer vrij normaal. Hartslag wel iets te hoog oplopend gedurende de tijd maar dat kan natuurlijk komen door de warmte van afgelopen week. Of gewoon door het feit dat ik er momenteel conditioneel niet echt voor sta.
    (vooralsnog houd ik het maar op de warmte, klinkt mezelf beter in de oren)

    #91516 Reageer
    Anna Ellis_old
    Deelnemer

    Ja hoor…de meeste pacemakerdragers mogen sporten. Alleen geen topsport. Joggen zal geen probleem zijn maar zo fanatiek als jij sport? Heeft de cardioloog er dan niets over gezegd? Waarom bel je niet even naar het ziekenhuis? Kunnen ze je vast een duidelijk antwoord geven…
    Maar fanatiek sporten lijkt me met dit weer (zelfs voor gezonde mensen) niet echt gezond 😉 Kan me voorstellen dat je dan klachten krijgt.

    #91520 Reageer
    Sam
    Deelnemer

    Nee de vraag was niet of ik intensief mocht sporten. En ja daar is de cardioloog van op de hoogte. Heb een vrij geavanceerde pacemaker gekregen om juist nog intensief te kunnen sporten. En de eindeloze zoektocht naar de juiste instellingen van de pacemaker was ook met het oog op het sporten. Omdat mijn maximale hartslag veel hoger staat afgesteld dan gebruikelijk had de technicus daar weinig ervaring mee. En tijdens het hardlopen en vooral wedstrijden heb je veel meer last van abrupte hartdalingen dan tijdens het dagelijkse leven (waar ik ze ook had)
    Vandaar hier deze vraag. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je vragen als eerste bij de behandelend arts neer legt. Maar dat mijn cardioloog en pacemaker technicus weinig ervaring in deze heeft hoeft niet te betekenen dat een ander wel een bron van ervaringen kan hebben. Niet iedereen hoeft het wiel opnieuw uit te vinden. Maar de afgelopen maanden heb ik er bijna wekelijks op de stoep gestaan. zeker bij de technicus, is ook uit mijn voorgaande berichten op te maken.
    Wat betreft warmte en sporten, hier in Nederland worden we maar zelden geteisterd met echte warmte. En vaak is het omgaan met de warmte tijden het sporten een kwestie van goed getraind zijn en verstandig omgaan met vocht ne voeding. Heb letterlijk voor ‘hetere’ vuren gestaan dan de temperaturen van deze week.. Zowel gisteren als vanochtend tussen acht en tien uur getraind en dan is het nog prima om te doen hoor.
    Bovendien was het toen ik mijn eerste bericht plaatste nog helemaal niet warm geweest. Beetje omgedraaide wereld om daar nu de klachten waar ik mijn vraag op baseerde op af te schuiven.

    #91521 Reageer
    Anna Ellis_old
    Deelnemer

    Ok….duidelijk.
    Hoop dat er andere mensen zijn die je vragen wel kunnen beantwoorden.

    groet,

    Annelies

    #91529 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Sam,
    er is nog een mogelijkheid, heb je dat op het pmforum ook gezegd,
    laat je eigen pmtechn. de technicus van de pmfabrikant benaderen
    was een boston geloof ik?
    ik heb een biotronik,heeft ook een speciale sensor, maar resultaten vooralsnog niet bevredigend helaas, er is geen optimale hartversnelling (bij inspanning soms maar 90)
    mijn pm techn. heeft ook echt zijn best gedaan, en heeft toen contact gezocht met pmtechn. Biotronik
    deze is wel een uur beziggeweest om bep.instellingen te veranderen, tijdens fietstest, plus pm uitlezen, plus ecg
    is wel iets verbeterd, moet het er meedoen
    maar wat ik wil zeggen: mijn pmtechn gaf ook toe dat er zoveel mogelijkheden zijn, en dat hij er ook weer van geleerd heeft
    dus……

    #91531 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    …….en als deze pmtechn van boston het ook niet weet, dan weet je voor jezelf dat je alles geprobeert hebt, maar ik hoop voor je dat hij het kan oplossen, hij is perslotte de meest deskundige van je pm

    #91532 Reageer
    Sam
    Deelnemer

    Dat overleg is er inderdaad geweest en op grond daarvan is vervolgens nog een paar keer de instellingen verandert.(heb dus wel wat gedaan met die tip) En ik heb het idee dat het nu allemaal wel goed werkt sinds de laatste verandering in instelling zes dagen terug.
    Het op laten lopen van de hartslag is op zich geen probleem. In principe gebeurd dat nog prima door mijn eigen hart. En op dit moment heb ik nog als soort van achterwacht dat de ademhalingssensor de hartslag omhoog jaagt. Op deze manier zijn ook de eerder beschreven dips te voorkomen. Maar behalve de soort van sport instelling als het zoeken naar de grafiek die het beste bij mijn eigen grafiek paste was er ook de mogelijkheid de gevoeligheid van de ademhaling sensor in te stellen in stappen van 1 tot 16. Aanvankelijk stond die op 11 hetgeen er voor zorgde dat al bij een rustig duurloop tempo hartslag naar 160 op liep. Nu met de instelling op 9 loopt blijft hij net onder mijn eigen hartslag (die gevolgd wordt als die hoger is dan wat de ademhaling sensor berekend). Op het moment dat de eigen hartritme het dan plots even laat afweten krijg ik maar een heel klein verval omdat de ademhalingssensor zorgt dat de hartslag nog redelijk hoog blijft.

    #91533 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Er is bij mij ook overleg geweest, per telefoon en computer, maar is niet hetzelfde als die persoon zelf aanwezig is, denk ik
    er moest toch nog veel aan veranderd worden, dus na overleg, kennelijk waren er toch “blinde vlekken”
    maar goed , het is ook zo ingewikkeld, kennelijk hoor jij, net als ik bij de groep mensen waarbij het lastig instellen is
    daarbij zijn de klachten/beperkingen bij ieder mens weer verschillend
    groetjes

    #91534 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Er is bij mij ook overleg geweest, per telefoon en computer, maar is niet hetzelfde als die persoon zelf aanwezig is, denk ik
    er moest toch nog veel aan veranderd worden, dus na overleg, kennelijk waren er toch “blinde vlekken”
    maar goed , het is ook zo ingewikkeld, kennelijk hoor jij, net als ik bij de groep mensen waarbij het lastig instellen is
    daarbij zijn de klachten/beperkingen bij ieder mens weer verschillend
    groetjes

    #91535 Reageer
    Sam
    Deelnemer

    Ga nu eerst even op wat langere tijd bekijken of het inderdaad allemaal inderdaad goed lijkt te gaan. In dat geval is het ‘probleem’ opgelost. schijnbaar heeft met toch nog niet al te veel ervaring op kunnen doen met intensief sporten met pacemaker.
    Maar ja ziet hier de reactie die je als sporter met pacemaker al snel krijg zelfs op dit topic al verschijnen. Ga gewoon lekker recreatief aan de slag zonder al te scherpe doelstelling. Denk dat vele zich daar dan toch door laten leiden. Wat dat betreft heb ik het geluk dat de cardioloog en de technicus die insteek niet hebben.
    Wat niet kan dat kan niet, want niet verantwoord is dat moet je niet doen, maar dingen maar opgeven omdat het moeite kost de juiste instellingen te vinden daar kan ik niet achter staan. Ondanks dat het de laatste maanden wel een aardig frustratie bron was geworden waardoor ik op het sportieve vlak ook wel even in een mentale dip ben beland.

    #91979 Reageer
    Wandeltheo
    Gast

    Ik wandel meer dan 2000 km per jaar. Met een pacemaker sinds 2007. Ook dit jaar weer de 4-Daagse van Nijmegen, en deelgenomen aan onderzoek van de Radboud Universiteit voor lopers met hartaandoeningen. Hierbij samenvatting:

    Vandaag ontvangen het eindresultaat van mijn deelname aan het inspanningsonderzoek voor hartpatiënten, verricht door de Radboud Universiteit tijdens de laatste Nijmeegse Vierdaagse, Een keurige rapport met naast de algemene bevindingen ook de persoonlijke resultaten van deze 4 dagen. Gemeten werd dagelijks: gewicht, bloed en urine, vochtinname, loopsnelheid en nog wat basisgegevens. De 1e dag met een hartslagmeter. Veel aandacht voor drinkgedrag water- en zoutbalans en uiteraard de belasting van het hart. 119 deelnemers, 2 uitvallers. Gemiddelde leeftijd 65 jaar bij variatie van 25 tot 85 jaar. Het blijkt dat de vochtinname individueel sterk verschilt. Bij een bovengemiddelde jaartemperatuur met veel zon en maxima tussen 22 en 32 graden, nam de hoeveelheid ingenomen vocht nam elke dag toe, de 1 dag gemiddeld 1,7 tot 2,1 liter Op de 4e dag gemiddeld 2,7 tot 3,3 liter. En werden veranderingen in gewichtsverschil per dag gemeten van min 4,2% tot plus 1,4%.
    (bij een afname van meer dan 2% is er te weinig gedronken, ofwel uitdroging. Bij een gewichtstoename is er te veel gedronken)
    Eindconclusie is dat wandelaars met hartaandoeningen vergelijkbare reacties laten zien als gezonde wandelaars. Geen tekenen gezien worden van afname in hartfunctie en er absoluut geen sprake is van een verhoogd risico op gezondheidsproblemen voor wandelaars met hartaandoeningen.
    http://www.vierdaagseonderzoek.nl/…/deelnemersinfo-onderzoek

    #91980 Reageer
    Sam
    Gast

    Hier is kort na de verandering in instellingen waar ik vorige keer ook over schreef de ademhaling sensor in werking gesteld. Met regelmaat viel mijn eigen sinusritme weg hetgeen verklaarde waardoor ik soms onverwachts van het ene op het andere moment stil stond tijdens het hardlopen. Vervolgens was het nog wel een aantal keren een kwestie van bijstellen zodat het oplopen van de hartslag op grond van de ademhaling mijn eigen curve benaderde. Maar inmiddels lijkt het allemaal goed te functioneren. soms wel een lichte terug val naar 160 slagen per minuut om dat het pacen op grond van ademhaling op een maximum van 160 staat ingesteld terwijl mijn eigen hartslag tot 180komt.
    Maar ik kan weer trainen en wedstrijden lopen zoals ik gewend was. 4 weken terug al weer een marathon gelopen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
Reageer op: Reactie #91535 in Intensief sporten met pacemaker
Je informatie: