default-header

Inspanningstest op loopband of op hometrainer?

Home Forums Algemeen Inspanningstest op loopband of op hometrainer?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79019 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi allemaal,

    Ik ben een lange afstand loper (vanaf 1995 halve marathons en in 2005 een hele marathon).
    “Wat doe je hier dan” :dry: zullen veel mensen denken. Hartproblemen zitten in de familie en ik bereid me voor…

    Ik heb de laatste 4 jaar helemaal niet meer gelopen en ben nu weer aan het opbouwen om in 2010 weer een hele marathon te lopen, maar ik merk dat het niet meer zo gemakkelijk gaat als een paar jaar geleden:( . Ik voel dingetjes, waar ik me nogal zorgen om maak.
    Nu heb ik me dan eindelijk eens aangemeld voor een keuring met inspanningstest.

    Daar komt mijn vraag: heeft iemand een idee of resultaten van een inspanningstest m.b.v. een hometrainer een goed beeld geven voor iemand die hardloopt?.
    Is de belasting tijdens het lopen niet zwaarder dan met fietsen?

    Alvast bedankt voor jullie input.

    #84360 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hallo Paultje,

    Jammer dat je nog niet eerder een reactie hebt gehad.
    Maar nee, het is niet vreemd dat je hier terecht bent gekomen. Meerderen hier zijn hardlopers en sporters. Een hartprobleem zegt natuurlijk niet per definitie dat je niet flink kunt sporten.

    Zonde dat je de afgelopen jaren niet meer hebt gelopen en goed dat je het toch weer oppakt.
    Vanuit je familiaire achtergrond is het wijs dat je voor een inspanningstest gaat. Het idee van die kwalen kan je namelijk ook beangstigen en je onnodig rot laten voelen. En hopelijk dingen laat voelen die er niet zijn.

    Bij inspanningstesten is er soms ook de mogelijkheid om de test te doen op een Tredmolen (loopband). Maar voor de test is het niet echt belangrijk wat je uitvoert. Het gaat erom dat zichtbaar word op een ECG wat je hart doet. Hoe deze reageert bij inspanning. Dan kunnen ze kijken of er bepaalde afwijkingen zijn.

    Naar mijn mening is lopen zwaarder dan fietsen (ben ook een hardloper) maar bij de test wordt het je ook niet makkelijk gemaakt.

    Succes ermee en ik ben benieuwd naar de uitslag!

    #84393 Reageer
    Paultje
    Gast

    De “dingetjes” die ik voel waren vanmorgen voor de huisarts reden om me door te verwijzen naar een diagnostisch centrum voor longfoto en longfunctieonderzoek, maar ook naar de cardioloog.

    Inspanningstest beter bij een cardioloog dan bij een sportarts waar eigenlijk alleen sporters komen die geen klachten hebben.
    Planning is dus nu dat de cardioloog me op de fiets zet.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #84393 in Inspanningstest op loopband of op hometrainer?
Je informatie: