default-header

ik maak mij toch nog wat zorgen

Home Forums Hartkleppen ik maak mij toch nog wat zorgen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80710 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo, 

     

    ik ben 25 jaar en een dik jaar geleden kwam ik bij de dokter en vertelde ik dat ik vooral snachts hartkloppingen heb. Het gevoel dat mijn hart echt uit mijn lichaam wil gaan kloppen… ik voel dit wel vaker nadat ik trappen gelopen heb of na een inspanning maar ik denk dat dit misschien wel normaal is.. Mijn conditie is nooit niet goed geweest. Turnles op school was altijd een drama! 
     

    Ik ben dan tijdje later naar een cardioloog geweest die een echo gedaan heeft bij me. Ze vertelde me dat ik 3 lekkende kleppen heb maar dat ik mij zeker geen zorgen hier over moest maken.. dat dit wel vaker voor komt en het niets abnormaals is. 

    Mijn moeder was niet zo gerust en aangezien mijn broer (heeft down syndroom) geopereerd is aan zijn hartje moet hij om de 2j op controle bij een andere cardioloog en wou ze dat die ook nog eens naar mij keek. 

    Zo gezegd zo gedaan! ze heeft vrij lang gekeken maar kon alles niet zo duidelijk zien omdat mijn hart meer naar  het midden ligt en wat gedraaid.. ze zag zeker 2 lekkende kleppen maar het 3de was of een klep die meer lekte dan normaal of een gaatje (vermoed dat dit over de aortaklep gaat) maar omdat mijn hart anders ligt kon ze dit niet zien met de echo.

    Nu moest ik gaan voor een MRI want zo konden ze zien of het een gaatje was of niet en gelukkig is het geen gaatje maar wel een lek die meer lekte dan normaal.. ze zei niets van gradaties..  dus ze zei om het gewoon in oog te houden  en kijken of de klep komende jaren meer zou gaan lekken.. 

    Ik had eigenlijk gehoopt dat er een oplossing zou komen voor mijn problemen die ik ervaar.. 

    Zoals die hartkloppingen of het voelen van mijn hart overdag.. Ik ben vaak snel moe.. snel in het zweet van niets te doen (als ik ga wandelen met mijn honden). Vaak krijg ik ook even zwart voor mijn ogen als ik van uit rust naar actie ga.. of smorgens vroeg kan ik niet heel snel opstaan want dan voel ik mijn hart heel snel kloppen en voel ik mij eigenlijk een tijd ladder zat.. 

    ik had gehoopt na de onderzoeken dat ik gerust zou zijn maar eigenlijk maak ik mij nu dus nog steeds zorgen.. 

    misschien kunnen jullie mij geruststellen 

     

    groeten 

    #93725 Reageer
    Joanne
    Deelnemer

    Hallo Nssake,

    Heel verstandig van je om met je klachten naar de cardioloog te gaan. Zo te lezen neemt zij alles heel serieus en gaat nog meer onderzoek doen. Jammer dat ze het niet meteen weet, maar zo te lezen gaat zij gedegen te werk. Ik heb geen ervaring met meerdere lekkende hartkleppen. Ik had 1 lekkende klep en die is in 2012 geopereerd. Dat was 5 jaar eerder ontdekt en goed in de gaten gehouden. Dus ik denk dat je even het onderzoek af moet wachten. Probeer in die wachttijd rustig te blijven. Dat is moeilijk omdat je zenuwachtig bent dat ken ik maar al te goed. Maar wel beter voor je hart geloof me. Sterkte en succes daarmee. Met MRI heb ik geen ervaring dus kan je daar weinig vertellen. 

    Groetjes Joanne

     

     

     

     

     

     

    #93727 Reageer
    nyssake
    Deelnemer

    ja ze heeft zeker haar werk goed gedaan.. omdat ze niet goed kon kijken op echo moest ik een mri scann doen omdat ze dacht dat ik een gaatje had! 

    gelukkig blijkt dit niet het geval en zijn het 2 kleine lekken en 1 grotere (ze heeft niets verteld van gradaties) dat ze dacht dat een gaatje was.. 

     

    er is mij nu verteld dat ik gewoon 2j moet afwachten maar feit dat ik mijn hart zo voel kloppen gaan ze niets aan doen blijkbaar.. 

     

     

    #93729 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    De symptomen die je beschrijft kunnen inderdaad voorkomen bij lekkende hartkleppen. Het hart moet n.l. harder werken om het bloed rondgepompt te krijgen. Ook kan het zijn dat je organen niet voldoende zuurstof en voedingsstoffen krijgen.

    Meestal probeert men eerst met medicatie de klachten te verhelpen, maar deze zorgen er alleen voor dat het hart wat minder hard hoeft te werken, de lekkages worden hierdoor niet opgeheven. Als de klachten blijven aanhouden of verergeren zullen vermoedelijk de kleppen uiteindelijk gerepareerd of vervangen moeten worden.

    Tegenwoordig kan men diverse kleppen al vervangen door middel van minder belastende operaties via de zgn. sleutelgatmethode, via de lies of via de rechterkant van het lichaam zodat het borstbeen niet hoeft te worden doorgezaagd. Het herstel na een dergelijke ingreep gaat in het algemeen veel sneller dan vroeger na een openhartoperatie.

     

    Anneliese Wijers-Barten

     

    #93731 Reageer
    nyssake
    Deelnemer

    ik heb ondertussen mijn verslagen kunnen inkijken zo online want uitleg kreeg ik niet van de cardioloog…  

    het is dus  de tricuspidalis klep die graad 2 lekt (wel normaal gebouwd) en de aortaklep (assimetrish gebouwd) lekt minimaal en de mitralisklep ook! Wel hebben ze een systolish ruisje gehoord en hadden ze de indruk dat de sinus coronarius wat verbreed is.

    feit dat ik mij moe voel komt van mijn conditie en niet van mijn hart volgens haar! Het is nu wel ni zo dat ik niets kan ik kan perfect trappen doen maar voel mijn hart dan wel goed hart bonzen in mijn borst/keel/hoofd. Als ik ga wandelen met de honden wat ik daaglijks doe en ik praat dan nog eens bij mijn vriendin dan ben ik snel buiten adem en ik denk dat dat mijn lichaam dit na een tijd wel gewoon word maar het blijft het zelfde.. ook ben ik ergnes voltijds gaan werken en was ik 10 kg afgevallen en kon ik het niet meer aan (ik denk nu dat dit misschien ook wel iets met mijn hart te maken zou kunnen hebben) nu zoek ik iets halftijds omdat ik denk dat ik dat wel vol houden kan 🙂 

     

    ik denk dat mijn kleppen binnen x jaar mischien wel geopereerd moeten worden omdat die ene toch al graad 2 lek.. aangezien mijn hart anders ligt dan anders zal dit via openhart operatie moeten aangezien ze er via de lies niet aan raken.. 

     

     

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #93729 in ik maak mij toch nog wat zorgen
Je informatie: