default-header

ICD en MRI scan

Home Forums ICD ICD en MRI scan

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79631 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Dag!

    Mijn vader is ICD drager. Nu is hij opgenomen in het ziekenhuis, waar hij allerlei diagnostische onderzoeken krijgt vanwege de aanwezigheid van een bacterie in zijn lichaam. Deze bacterie veroorzaakt pijnklachten in de botten. Daarom willen artsen eigenlijk ook nog een MRI scan maken.

    Nu heb ik begrepen dat MRI en ICD een setje zijn, die niet bij elkaar passen. Er zijn nu ICD’s die wel tegen de MRI kunnen, zo begreep ik. En elders las ik in dit forum, dat er ziekenhuizen zijn, die wel een MRI scan kunnen doen, zo lang de te scannen gebieden niet rondom de ICD zelf zitten.

    De artsen hebben voorgesteld, om toch de MRI scan te gaan doen: ze willen elke oorzaak immers uitsluiten. De scan zou van hoofd en nek gemaakt moeten worden en van het bekken.

    Weet iemand:
    1) of dit kan in die gebieden?
    2) hoe dat dan in zijn werk gaat? Men zegt dat de ICD dan op een bepaalde manier beschermd zou kunnen worden?

    Ik hoop van ervaringen te lezen: dat is toch altijd een ander verhaal dan wat een arts je vertelt.

    Alvast bedankt!

    Groet!
    Jeroen

    #87485 Reageer
    zeefjes
    Deelnemer

    Hoi jeroen
    Ik ben geen arts natuurlijk maar wel icd draagster mij is verteld dat dat inderdaad niet kan,maar dat zal vast verschillen mijn advies neem even contact op met de behandelend cardioloog of de icd technisie van je vader.
    Die kunnen vast het juiste advies geven.
    Succes ermee
    groetjes evelijne

    #87487 Reageer
    gerfranc
    Deelnemer

    Dag Jeroen ,

    Zo ver ik weet bestaan er geen sure scan , MRI bestendige ICD’s ! Wel bestaan er MRI bestendige pacemakers ( sure scan van Medtronic )
    Het lijkt mij niet ongevaarlijk om iemand met ’n niet MRI in zo’n scan te leggen ; kans op verhitting van de leads met alle gevolgen van dien ! Alles eerst maar eens goed uitvragen .
    Succes , groeten
    Franc .

    #87489 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Jeroen,

    misschien kun je deze vraag neerleggen bij de Stin (stichting ICD-dragers Nederland).
    Succes.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #87485 in ICD en MRI scan
Je informatie: