default-header

ICD en het rijbewijs…..

Home Forums ICD ICD en het rijbewijs…..

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #79251 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik heb al jaren het rijbewijs, categorie B met aanhanger (BE)
    Nu heb ik sinds ruim anderhalf jaar een ICD en als gevolg daarvan een aantekening op mijn rijbewijs, nl. code 100.
    Een tijdje geleden heb ik deze code laten omzetten naar code 101.
    Deze aanpassing houdt in dat je naast in je privé leven ook zakelijk gebruik mag maken, zij het met een aantal beperkende factoren.
    Het letterlijke citaat van het CBR luidt:

    Code: 101 voor de categorie(ën) B,BE
    Tijdens privé-gebruik, en tijdens beroepsmatig gebruik, niet zijnde vervoer van personen of het onder toezicht doen besturen van derden, voor maximaal vier uur per dag.

    Ik was in die periode werkzaam bij een bedrijf waar het zeer sporadisch voorkwam dat ik onder werktijd mensen zou moeten vervoeren. ( Bezoek aan huisarts of iemand naar het ziekenhuis, ritjes van maximaal 10 minuten.)

    Dat mag dus niet volgens de wet.
    Ik ben niet iemand die willens en wetens de wet wil overtreden en zocht in het kader hiervan contact met de belangenbehartigers van ICD-dragend Nederland, de StIN.

    Daar was men vrij resoluut: het staat in de wet, het mag dus niet en er worden geen uitzonderingen gemaakt.

    Via mijn verzekeringsagent de rechtsbijstandverzekering laten inseinen, maar ook zij willen zich hier blijkbaar niet aan branden, want zij nemen mijn verzoek om rechtshulp niet in behandeling omdat zij redeneren dat de betreffende werkgever hiervoor zorg moet dragen.

    Eigenlijk wel een vreemde redenering, het betreft immers mijn rijbewijs dat moet worden aangepast, weliswaar ten behoeve van mijn werkgever.

    Mijn vraag is, zijn er meer mensen die met dergelijke problemen te kampen hebben, en hoe gaan die om met deze kwestie.

    Groeten,

    Erik

    #85721 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb zelf geen ICD..en denk als het zo in de wet staat..dat daar echt niet van af word geweken….je bent tenslotte dan ook niet verzekerd als er wat gebeurd en je vervoert toch mensen..want daar hebben we het nu over..zakelijk gezien dan he..

    met je code 101 mag je wel zakelijk rijden maar dan wel volgens de wet…maximaal 4 uur per dag…en geen personen vervoeren..dus een bestelbusje of zoiets denk ik dan…

    #85722 Reageer
    6sept08
    Gast

    Hoi,

    Op zich snap ik de redenering wel, maar toch.
    Stel: ik ben installatie monteur en rijd samen met een collega naar mijn werk, dan is het privé.
    Maar de werkgever vraagt vervolgens om samen met die collega ergens naar toe te gaan, dan is het werk en mag het niet meer.
    Volgens de letter van de wet zou ik onder werktijd nog niet eens naast iemand mogen zitten en hem laten rijden.
    Privé zou ik bij wijze van spreken in een ruk naar zuid Frankrijk kunnen rijden, zo gauw ik zakelijk de sleutel van het contactslot omdraai ben ik strafbaar.
    De wetgever stelt dat mensen met een icd een grotere kans hebben op levensbedreigende hartritmestoornisen met alle gevolgen van dien.
    Dat klopt, ik heb een dergelijk probleem.
    Echter, niemand is in principe gevrijwaard van een plotse circulatiestilstand.
    Maar bij wie zou je bij wijze van spreken liever in de auto zitten.
    Wat ik in ieder geval zeker weet is dat ik de auto rustig aan de kant kan zetten en het stuur overdragen aan een ander, of anders iemand bellen om verder te rijden…..

    Groeten,

    Erik

    #85723 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    “ja, het zou zomaar ineens mis kunnen gaan”

    om deze reden,
    – vragen verzekeraars extra geld bij verzekering,
    – vragen banken extra zekerheden bij hun kredietverlening
    – zijn Gemeenten uiterst voorzichtig bij het afgeven van vergunningen (evenementen etc)

    een ieder gaat op safe zitten, aansprakelijkheid uitsluiten, alles onder het mom van: stel je toch eens voor dat het mis zou gaan. (dan hebben wij dat goedgevonden)

    Ik ben het helemaal met je eens Erik dat handelen volgens gezond verstand, vaak iets anders inhoudt, maar volgens datzelfde gezond verstand neem ik zonder meer aan, dat jij geen onverantwoorde risico’s zult nemen.
    Maar ja, “in de geest van de wet” of het vastleggen hiervan op papier,
    zijn vaak 2 afzonderlijke begrippen.
    Het is niet anders, we zullen het moeten accepteren.
    Maar kritische kanttekeningen moet je blijven geven.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #85721 in ICD en het rijbewijs…..
Je informatie: