default-header

Hoofdtelefoons kunnen pacemaker beïnvloeden

Home Forums Pacemaker Hoofdtelefoons kunnen pacemaker beïnvloeden

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78743 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Onderzoek: hoofdtelefoons kunnen pacemaker beïnvloeden

    Een studie onder patiënten met hartklachten heeft uitgewezen dat het gebruik van koptelefoons voor hen mogelijk niet zonder gevaar is: de magneten zouden de werking van pacemakers kunnen verstoren. Dat publiceert de site tweakers.nl vandaag, maandag 10 november.

    De magneten die in koptelefoons gebruikt worden, kunnen storingen in pacemakers en inwendige defibrillators veroorzaken. Dat stelt althans dokter William Maisel van het Beth Israel Medical Center in Boston, waarbij hij zich baseert op een onderzoek dat hij uitvoerde onder zestig hartpatiënten. De resultaten van dat onderzoek werden aan de Amerikaanse hartstichting voorgelegd. De studie onderzocht de invloed van acht koptelefoons op een testgroep van zestig hartpatiënten met een pacemaker of icd. Uit het onderzoek blijkt dat het dragen van een koptelefoon in de nabijheid van een pacemaker of icd de werking van die apparatuur nadelig kan beïnvloeden.

    De magneten zouden de hartritme-hulpmiddelen zelfs kunnen doen stoppen wanneer deze dichter dan ongeveer drie centimeter van de huid rond de geïmplanteerde apparaten worden gehouden. Zo’n situatie zou kunnen optreden wanneer de koptelefoon in een borstzak bewaard wordt of hangend rond de nek wordt gedragen. Bij veertien patiënten, ongeveer een kwart van de testgroep, werden storingen in de werking van de implanten gemeten. Daarbij leken de patiënten met een icd kwetsbaarder dan patienten met een pacemaker: de koptelefoons interfereerden bij dertig procent van de icd-dragers tegen vijftien procent van de pacemaker-dragers. Uit eerder onderzoek zou al gebleken zijn dat de mp3-spelers zelf de werking van geïmplanteerde harthulpen nadelig beïnvloeden.

    #82740 Reageer
    Nicc
    Deelnemer

    Dit heeft mijn cardioloog mij laatst ook verteld. Ipods, mobiele telefoons, headsets enz. kan je maar beter op 10/20 cm. afstand houden geloof ik, anders kunnen ze inderdaad de werking van je pacemaker o.i.d. verstoren.

    Heeft iemand hier ooit wel eens iets van gemerkt? Ik ga het zeker niet uitproberen, maar onbewust vergeet ik het namelijk nog wel eens.

    #83803 Reageer
    Ronaldluijten
    Deelnemer

    Mijn ervaring is dat je een behoorlijk sterke storingsbron nodig hebt, wil die invloed kunnen uitoefenen op de werking van een ICD of pacemaker.
    Koptelefoons van een I-pod zijn volstrekt onschadelijk als je ze in de buurt van een pacemaker / icd houdt.

    #83829 Reageer
    Beary
    Deelnemer

    Toen ik in Hong Kong voorzien werd van een Pace maker
    kreeg ik een soort gebruiksaanwijzing mee.
    Een behoorlijk boekje met veel info en van de fabrikant van
    de Pacemaker zelf.
    Daarin staat heel duidelijk dat Mobile telefoons en koptelefoons,
    MP 2-3-4 spelers en zelfs tandarts boren(electrische dus niet die op lucht)
    de werking van de pacemaker kunnen verstoren mits ze dichter dan 16 centimete
    of tewel 6.25 inch bij U pacemaker komen.
    De mijne zit nog al hoog en mijn telefoon zit in mijn borstzakje en meer dan 16 cm
    verwijderd.
    Ook dragen wij meestal oorstukjes inplaats van Kop telefoons dus ……….
    Voorzichtigheid is goed maar overdrijven ………..niet doen.
    Overigens er zijn Pacemakers die zelfs door de MRI scan kunnen….mijn ega heeft er zo een.

    Beary

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #82740 in Hoofdtelefoons kunnen pacemaker beïnvloeden
Je informatie: