default-header

Honderden doden extra door opwarmen klimaat

Home Forums Uitlaatdampen Honderden doden extra door opwarmen klimaat

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #78698 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Opwarming van de aarde zal de komende decennia nadelige effecten hebben op de Nederlandse volksgezondheid. Zo zullen er jaarlijks honderden mensen meer dan nu overlijden door hittestress en zal de ziekte van Lyme door tekenbeten toenemen, meldde het ANP op woensdag 17 september 2008.

    Het ANP baseert zich op een rapport van onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum, de Universiteit Maastricht, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Planbureau voor de Leefomgeving.

    De wetenschappers onderzochten de mogelijke gevolgen van klimaatverandering en de afbraak van de ozonlaag. Ze verwachten meer en ernstiger klachten van allergische aandoeningen en meer voedselvergiftiging. Door de verhoogde blootstelling aan ultraviolette straling zal het aantal gevallen van huidkanker en staar waarschijnlijk ook toenemen. Daar staat tegenover dat de sterfte door winterkou mogelijk juist afneemt.

    Volgens de onderzoekers gaat het om honderden sterfgevallen en enkele duizenden ziektegevallen extra per jaar. Vooral ouderen zullen het slachtoffer worden van hittegolven en vervroegd overlijden, aldus het rapport. Al bij temperaturen boven de 20 graden treedt er extra sterfte op. De wetenschappers adviseren richtlijnen te geven voor de bouw van koelere huizen en instellingen. Ze maken zich vooral zorgen over de langere termijn, de tweede helft van deze eeuw.

    Ben ik blij dat ik er dan niet meer ben. Maar evengoed, alarmerende berichten, kortom. Intussen weigeren Amerika en China het verdrag van Kyoto te tekenen. En dat terwijl dat verdrag voor het terugdringen van de luchtvervuiling feitelijk al niet veel voorstelt.

    #82048 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ik weet wel, dat ik de laatste jaren, met angst en beven op zie tegen de zomer en zelfs het voorjaar. De steeds hogere temperaturen zorgen er voor, dat ik mij dan behoorlijk ziek voel. Ik heb last van hartfalen en lig al een aantal jaren op bed. Ik hou van frisse lucht, maar in de zomer is het met warmte voor mij onmogelijk buiten te komen en de ramen open, ik laat het wel uit mijn hoofd. Ja een super geisoleerd huis, maar de warmte krijgen wij er nooit uit. Dus moesten wij grijpen naar een zeer onvriendelijke maatregel voor het millieu en wel de airco. Zo proberen wij het binnen op ongeveer 23 graden te houden.
    Daarbij wonen wij ook nog in een gebied met veel industrie, de Westelijke Mijnstreek in Limburg en met het Roergebied in de achter hoede is het een en al slechte lucht in de zomer. Voeg daarbij de slechte prognose waar U over schrijft, nu dan ben ik ook blij, tegen die tijd hier niet meer te zijn.:S

    #82062 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Al die berichten maken je soms wel een s angstig en het zal inderdaad onze tijd nog wel duren, maar dan onze kinderen en kleinkinderen, voor hen wil je toch ook het beste. Ik hoop dat m.n China en Amerika gaan inzien dat we drastisch maatregelen moeten nemen, dan maar wat minder met de economie.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #82048 in Honderden doden extra door opwarmen klimaat
Je informatie: