default-header

Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)

Home Forums Voeding Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #82327 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ja inderdaad. Maar in bepaalde light producten zitten andere zoetstoffen.
    Volgens mij gebruikt coca-cola aspartaam en pepsi sacharine.
    In B-merken zit vaak sacharine. Minder schadelijk volgens mij.

    #82329 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Melanie schrijft:
    [quote] Jammer vind ik ook eigenlijk dat biologisch eten een stuk duurder is dan bijv huismerk artikelen en dat ik vaak toch zwicht voor goedkope artikelen die misschien minder verantwoord zijn maar wel voor mij betaalbaar zijn.[/quote]

    Ja, we moeten wel blijven eten 🙂 maar dan alles vers. Het is jammer dat biologisch eten veel meer kost, want lang niet iedereen kan dat elke dag betalen helaas.
    Volgens Kassa kwamen Super de Boer en Lidl (en?) aardig goed uit de test wat betreft gifresten op groenten en fruit: misschien moeten we met zijn allen supermarkten met veel giftige groenten meer links laten liggen en naar de betere gaan 🙂

    #82330 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    ja dus mensen gaan light producten gebruiken omdat ze denken dat dat gezonder is terwijl het dus alleen maar slechter voor ze is….. hetzelfde met light sigaretten daar zitten ook meer schadelijke bij-stoffen in ( ik zal het maar even zo zeggen ) en is dus slechter om te roken dan bij wijze van spreken zware shag……

    Zijn mensen dan zo slecht voorgelicht of negeren ze dan massaal dit gegeven?

    #82331 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Wat is slechter? dat is een beetje de vraag.
    Deze zoetstoffen kunnen niet zomaar vervangen worden, het zijn al vervangers voor suiker. Met name voor de slechte eigenschappen van suikers. We hebben niet veel anders…

    Ik vraag me af in welke mate het schadelijk is.

    #82332 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Ja inderdaad. Maar in bepaalde light producten zitten andere zoetstoffen.
    Volgens mij gebruikt coca-cola aspartaam en pepsi sacharine.
    In B-merken zit vaak sacharine. Minder schadelijk volgens mij.[/quote]

    Alle synthetische zoetjes zijn ongezond: in Japan wordt al vele jaren geen aspartaam ed in frisdranken meer gebruikt, maar de natuurlijke zoetstof Stevia.
    Coca cola overweegt (in de VS) ook hierop over te gaan (maar dat moet ik even weer checken).
    In Nederland is deze natuurlijke zoetstof nog verboden (zogenaamd geen bewijs voor veiligheid :silly: , men moet eerst zelf weer het wiel uitvinden door middel van eigen, Nederlands onderzoek).

    Het mag hier wel gebruikt worden voor de huid.
    Stevia wordt al eeuwenlang gebruikt zonder schadelijke effecten (als je het niet overdoseert, want ja, alles wat je te veel neemt is in principe giftig, ook water).

    Met googlen kun je wel meer info over Stevia vinden.
    Het is ook goed tegen caries en je wordt er niet dik van 🙂
    Je hebt maar weinig nodig want het is heel veel zoeter dan gewone suiker.

    #82333 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Melanie schrijft:
    [quote]
    Zijn mensen dan zo slecht voorgelicht of negeren ze dan massaal dit gegeven?[/quote]

    Allebei denk ik … velen denken dat als zoetjes slecht zouden zijn dat de overheid het dan wel verboden zou hebben ter bescherming van de burgers.

    De macht van de suiker/zoetjes industrie is groot.

    #82334 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]Melanie schrijft:
    [quote]
    Zijn mensen dan zo slecht voorgelicht of negeren ze dan massaal dit gegeven?[/quote]

    Allebei denk ik … velen denken dat als zoetjes slecht zouden zijn dat de overheid het dan wel verboden zou hebben ter bescherming van de burgers.

    De macht van de suiker/zoetjes industrie is groot.[/quote]

    Wat je van de overheid natuurlijk ook zou moeten kunnen verwachten.

    @ Job: Ik denk dat hier ook een geval speelt wat is erger de kwaal of het bestrijdingsmiddel. Suiker is dus minder schadelijk dan zoetstoffen muv natuurlijke zoetstoffen blijkbaar.

    #82336 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    We leven in een steeds maffer wordende wereld, alhoewel ik al erg lang bewust oplet op hetgeen ik tot mij neem is het met de dag gekker aan het worden hetgeen je leest en hoort, vandaag mag dit nog, de andere dag is het tegendeel weer een feit. Je hebt er onderhand een dagtaak aan wat je wel of niet nog mag nuttigen.

    Wie of wat mag en kun je nog geloven en vertrouwen ? Wie het weet mag het zeggen.
    Wanneer ik in Kassa zelfs een “deskundige” hoor vertellen dat baby en peutervoeding zelfs niet meer streng gekeurd wordt, (alsof dit niet belangrijk genoeg is?) dan begint mijn bloed een beetje aan de kook te raken.

    Wie macht heeft is het sterkst, de voedselindustrie heeft net zolas ook de Pharma industrie zoveel zeggenschap, dat ons ontzettend veel (dubieuze) troep door de strot wordt geduwd.
    Kocht laatst witte druiven van A.H. zagen er zo lekker uit, snel even een portie afgewassen onder stromend water en lekker weg happen maar.
    Nou,.. het was verschrikkelijk, binnen notime binnenkant van de wangen, gehemelte alles wat er binnen in een mond zit was zowat gevoelloos geworden, en kurkdroog.
    Volgende keer maar liever de Lidle binnenstappen om daar een poging te doen iets gezonds te bemachtigen.

    #82347 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Leonardo schrijft:
    [quote]Kocht laatst witte druiven van A.H. zagen er zo lekker uit, snel even een portie afgewassen onder stromend water en lekker weg happen maar.
    Nou,.. het was verschrikkelijk, binnen notime binnenkant van de wangen, gehemelte alles wat er binnen in een mond zit was zowat gevoelloos geworden, en kurkdroog.
    [/quote]

    Oei….Vervelende ervaring zeg…. en niet normaal.
    Druiven ( de niet-bio) worden vooral bespoten met cryolite (dat is natrium aluminium fluoride) .
    Misschien reageerde je daar op, of op iets anders in de druif kan ook natuurlijk.

    Van mij mogen er snel veel strengere regels komen ivm het gebruik van landbouwgif.

    #82348 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]zoetstoffen […]
    Ik vraag me af in welke mate het schadelijk is.[/quote]

    Je hebt bv een hogere kans op het krijgen van metabool syndroom volgens een onderzoek:

    Metabool syndroom door light frisdrank
    6 februari 2008

    Het drinken van de ‘light’ versie van frisdranken vergroot je kansen op het metabool syndroom. Light frisdranken zijn wat dat betreft slechter voor je dan het eten van gefrituurd voedsel.

    Een ‘westers’ dieet – met veel vetten, suikers en rood vlees – verhoogt je kansen op het metabool syndroom met 18%. Een gezond dieet – met veel groente, fruit, vis en gevogelte – vermindert het risico op dit syndroom niet. Zo ontdekten wetenschappers in Amerika in een onderzoeksgroep van 9500 mensen die negen jaar zijn gevolgd.

    De groep die het meest gefrituurde voedsel at had vergeleken met de groep die het minst gefrituurde voedsel at, had 25% meer kans op het metabool syndroom. Terwijl mensen die elke dag een blikje light frisdrank drinken hun kans hebben verhoogd met 34%, vergeleken met mensen die dat niet deden.

    Het metabool syndroom is een combinatie van vier aandoeningen: een hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en bloedsuiker waardes en obesitas. Deze geven op hun beurt weer een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en suikerziekte.

    Bron: gezondheidsnet.nl / nu.nl

    #82349 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]zoetstoffen […]
    Ik vraag me af in welke mate het schadelijk is.[/quote]

    Over aspartaam is er deze reportage (nederlands ondertiteld, 10 minuten)

    http://video.aol.com/video-detail/de-gevaren-van-aspartaam-e951-natrena-canderel/2928291382

    En de FDA had een lijst van hun bekende ! effecten die ik heb gekopieerd op relfe.com vlak voor die lijst weer verdween van internet:
    hier komt hij:

    Volgens de FDA (die aspartaam heeft toegelaten op de markt) geeft aspartaam
    92
    klachten:

    FDA Lists 92 Symptoms from Nutrasweet (Aspartame)
    (including Death!)

    Note: This information required a Freedom Of Information Act request to
    pry it from the reluctant hands of the FDA.

    Those reactions included:

    Abdominal Pain
    Anxiety attacks
    arthritis
    asthma
    Asthmatic Reactions
    Bloating, Edema (Fluid Retention)
    Blood Sugar Control Problems (Hypoglycemia or Hyperglycemia)
    Brain Cancer (Pre-approval studies in animals)
    Breathing difficulties
    burning eyes or throat
    Burning Urination
    can’t think straight
    Chest Pains
    chronic cough
    Chronic Fatigue
    Confusion
    Death
    Depression
    Diarrhea
    Dizziness
    Excessive Thirst or Hunger
    fatigue
    feel unreal
    flushing of face
    Hair Loss (Baldness) or Thinning of Hair
    Headaches/Migraines dizziness
    Hearing Loss
    Heart palpitations
    Hives (Urticaria)
    Hypertension (High Blood Pressure)
    Impotency and Sexual Problems
    inability to concentrate
    Infection Susceptibility
    Insomnia
    Irritability
    Itching
    Joint Pains
    laryngitis
    “like thinking in a fog”
    Marked Personality Changes
    Memory loss
    Menstrual Problems or Changes
    Migraines and Severe Headaches (Trigger or Cause From Chronic Intake)
    Muscle spasms
    Nausea or Vomiting
    Numbness or Tingling of Extremities
    Other Allergic-Like Reactions
    Panic Attacks
    Phobias
    poor memory
    Rapid Heart Beat
    Rashes
    Seizures and Convulsions
    Slurring of Speech
    Swallowing Pain
    Tachycardia
    Tremors
    Tinnitus
    Vertigo
    Vision Loss
    Weight gain

    Aspartame Disease Mimics Symptoms or Worsens the Following Diseases

    a.. Alzheimer’s Disease
    b.. Arthritis
    c.. Birth Defects
    d.. Chronic Fatigue Syndrome
    e.. Diabetes and Diabetic Complications
    f.. Epilepsy
    g.. Fibromyalgia
    h.. Lupus
    i.. Lyme Disease
    j.. Lymphoma
    k.. Multiple Chemical Sensitivities (MCS)
    l.. Multiple Sclerosis (MS)
    m.. Parkinson’s Disease

    http://www.relfe.com/Aspartame_92.html

    #82351 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    :blink: dit zegt wel genoeg

    #82352 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Interessant……ja ik wist dat light producten en zoetstoffen heel ongezond zijn en slechter dan de gewone variant……terwijl de light producten verzonnen zijn omdat de normale variant ongezond zou zijn. Hoe scheid je dan nog kaf van koren ga je haast denken.

    Lisa ik heb even een vraag heb jij een baan in de voeding ofzo want ik sta telkens perplex hoeveel deskundigheid je laat zien! Een aanwinst voor dit forum!

    #82354 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Melanie schrijft:
    [quote]
    Lisa ik heb even een vraag heb jij een baan in de voeding ofzo want ik sta telkens perplex hoeveel deskundigheid je laat zien! Een aanwinst voor dit forum![/quote]

    Thanks 🙂

    Nee ik heb geen baan in de voeding, en ik ben autodidact, zoals dat heet 🙂
    Ik interesseer mij er voor sinds mijn hartinfarct die uit het niets kwam (in 1996), in de eerste plaats om mij zelf te helpen destijds.
    In het begin moest ik me behelpen met de schaarse boeken over nutrienten en nam ik abonnementen op orthomoleculaire tijdschriften, en daarna kreeg ik internet er bij als grote bibliotheek.
    Het was een ontdekkingsreis met aha erlebnissen, puzzelen en 1 en 1 bij elkaar optellen, wakker worden en tegelijk was/is het ook goede hersengymnastiek :cheer:
    Ik heb niet alle verzamelde kennis paraat (daar is het veel te veel voor), maar ik maak veel uittreksels voor mezelf en kan dus vrij snel dingen weer naar boven halen.

    Ik eindig even met een citaatje ::)

    “de enige bescherming tegen de wereld is een grondige kennis er van”
    John Locke (Engels filosoof)

    #82355 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ik vind t helemaal geweldig hoor!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
Reageer op: Reactie #82334 in Hoe veilig is ons voedsel (in Kassa 11 okt)
Je informatie: