default-header

Hoe lang word je geacht Plavix te blijven gebruiken?

Home Forums Medicijnen Hoe lang word je geacht Plavix te blijven gebruiken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #79293 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik weet niet hoe aan de gedachte ben gekomen maar ik heb ooit opgepikt dat je Plavix tijdelijk gebruikt: 12 maanden na je laatste stent. En nu doen ze bij de hartfalenpoli alsof dit hoogst ongebruikelijk is. Weet iemand of deze regel bestaat?
    Ik heb het nu 1,5 jaar. Ik maak me al een jaar zorgen over hoe het zal uitpakken omdat mijn laatste stents naar mijn idee nodig waren door de ongunstige medicijnencombinatie van Plavix en bepaalde Protonremmers (m’n hartfalen is veroorzaakt door het gedeeltelijk losraken van een stukje aanslag helaas behoorlijk aan het begin van een kransslager dat één klein stukje verstopping had veroorzaakt. De rest van mijn vaten waren uitstekend. Aangezien ik een vrouw ben waarbij een hartaanval toch al niet zo pijnlijk is en door andere kwalen aan veel pijn gewend ben, liep ik er gewoon, maar wel wat langzamer, mee door).
    Toen het na drie maanden Plavixgebruik misging, heb ik wel meteen een andere maagzuurremmer gekregen. Ik heb er helaas naast de stents ook angina pectoris aan overgehouden. Da’s nog beperkender dan het hartfalen an sich.
    Toen mijn cardioloog stelde dat die medicijnencombinatie niet de oorzaak kon zijn, schoot ik in de stress want dan moet die klontervorming in mijn gestel zitten en gezonder leven als ik altijd al doe, is niet mogelijk.
    Ik ga straks maar weer naar de apotheek om nieuwe Plavix te halen want ik ga er niet op eigen houtje mee stoppen. Ik had dit alleen wel graag eerder willen weten, dan had ik me niet zoveel zorgen hoeven maken. Alleen kl%$# van die blauwe plekken. Mijn armen en benen zien er niet uit.

    #85910 Reageer
    Karien
    Deelnemer

    Ik denk voor mij dat het plavixgebruik levenslang zal worden. In 2005 had ik een hartstilstand veroorzaakt door een spasme in de kransslagader.
    In 2009 had ik weer een hartstilstand, oorzaak de binnenste laag van de kransslagader had zich losgelaten en zo de ader verstopt, 3 stents geplaatst. Vanaf 2005 neem ik dus Plavix 1x per dag, ook nog bisoprolol en cardyl.
    Op het moment gaat het allemaal goed met deze medicijnen, ik voel me prima, maar ik weet natuurlijk niet hoe mijn aders er aan de binnenkant uitzien.
    Wel naar van die blauwe plekken, daar sta ik ook vol mee.

    Groetjes, Karien

    #85911 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Karien,

    Dank je voor je reactie. Best wel verhelderend. Bij mij heeft hetzelfde gespeeld misschien is dat de reden. Geen verstopping voor overmatig cholesterol maar een plakje binnenkant dat deels losgelaten had en voor de verstopping had gezorgd. Gelukkig klopte mijn hart netjes door maar ik had er wel te lang mee doorgelopen waardoor een deel van mijn hart niet meer kan meepompen.

    Ik ben best bang om te stoppen want zoals ik al schreef daarna kreeg ik opeens al die nieuwe bijna-verstoppingen. Als het niet door de combinatie plavix – maagbeschermer komt, komt het door mezelf. Maar altijd al die blauwe plekken is ook geen feest al is dat peanuts vgl. met een toename van de invaliditeit. Ik slik voorlopig maar braaf verder. De hartfalenpoli heeft een berichtje naar mijn cardioloog met deze vraag gestuurd. Ik ben benieuwd of het blijven doorgaan beleid is of dat het gewoon vergeten was.

    #85912 Reageer
    Karien
    Deelnemer

    Ja, ik ben ook bang om te stoppen. Ik moet eigenlijk naar de tandarts om 2 taden te trekken, en de cardioloog heeft me gezegd 5 dagen van te voren met Plavix te stoppen en na het trekken meteen weer te beginnen. Ik stel het steeds maar uit. Nou je weet maar nooit, na zoveel jaren Plavix slikken en dan opeens 5 dagen stoppen, is dat niet gevaarlijk?? Of moet ik gewoon maar doen wat de cardioloog zegt ??

    Groetjes,
    Karien

    #85913 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Wanneer je stopt, is het effect van de bloedverdunners niet meteen weg en klontertjes hebben even tijd nodig om zich te vormen. De mensen die bypasses gaan krijgen, zullen ook even moeten stoppen. Ik begrijp je angst maar dat gebit móet in orde. Weet je dat een infectie bij je gebit erg riskant kan zijn?

    #85915 Reageer
    Patrice
    Gast

    Ik ben vorig jaar april na een achterwand infarct gedotterd en door de locatie konden ze geen stent zetten. Ik kreeg wel plavix en moest dit 3 maanden gebruiken. Na mijn infarct in ’06 en ’07 ben ik wel gestent en moest ik daarna gedurende een jaar Plavix gebruiken.
    Ben er daarna mee gestopt en het gaat prima. Gebruik wel ascal cardio 80 mg 1 dd 1. En nog een batterij andere pillen, maar ik maak me niet ongerust dat ik met de Plavix ben gestopt.
    Het is denk ik afhankelijk van je aandoening of je er mee door moet gaan.
    Overleg met je cardioloog. Die zal wel een reden hebben om het te continueren.

    #85916 Reageer
    Kelly Kathleen
    Gast

    Inmiddels heb ik bericht van mijn cardioloog en ik mag er mee stoppen maar ik mag wel de twee andere AscalCardioNeuro o.i.d. en Acenocoumarol blijven gebruiken. Ik heb ‘m vanmorgen nog wel geslikt – ik moet even moed verzamelen en ik denk dat ik morgen met de Plavix stop.
    Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

    #85917 Reageer
    Hetty de G
    Deelnemer

    Plavix staat bij mij tot december, een jaar na mijn hartstilstand, gepland staat op mijn doosje. Moet maandag weer voor controle, best spannend!

    #88134 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    ik kreeg plavix na het dotteren en plaatsen van een stent,die moet ik nu een jaar gebruiken.
    de andere bloedverdunner,acetesylaliezuur?? moet ik echter levenslang gebruiken.
    Ik heb nu voor de maagpijn een maagbeschermer,maar inplaats dat het beter wordt ,wordt het steeds erger.ik lees nu ,dat dit ook niet goed samengaat met plavix.
    gr leny

    #88135 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Volhoudster,

    Welke klachten nemen toe? De maagklachten?
    Het ongunstige effect van de Plavix op bepaalde maagbeschermers is op de extra klontervorming van je bloed, niet op je maagpijn. De andere bloedverdunner is (bijna?)
    altijd. Bespreek dit met je behandelend arts.
    Ik ben nu al tijden van de Plavix af, jaar na de laatste stent, en ik gebruik nu alleen nog een Coumarol via de Trombosedienst en een halfje Ascal Brisper Cardio Neuro als extraatje.
    Wel ben ik een paar maal van maagbeschermer gewisseld omdat mijn maag moeite heeft met al die medicijnen voor mijn hart (tien soorten en niet echt allemaal maagvriendelijk). Onlangs ging het niet goed; steeds erg misselijk en een beetje maagpijn. Een verdubbeling van de dosering loste het op en nu ben ik weer aan het afbouwen naar de basisdosering. Hoe minder ik slik, hoe liever ik dat heb.

    #88136 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    de pijn in de maag neemt toe.
    ik heb ook erg veel medicatie,en ben nogal gevoelig voor de wisselwerking van de vele medicijnen.
    ook ben ik allergisch voor bepaalde stoffen,en voeding,toevoegingen,en conserveringsmiddelen.
    het is een puzzel om de juiste combinatie te vinden.
    Ik had daarnaet de verpleegkundige van de revalidatie aan de tel.ze adviseerde mij om naar de huisarts of cardilooog te gaan.
    morgen eens een overleggen met de huisarts.
    gr leny

    #88138 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Heel verstandig Leny. Een cardioloog of een verpleegkundige van de poli is helemaal bekend met alle mogelijke problemen én de oplossingen daarvoor. Soms kunnen allergieproblemen vermeden worden door een ander medicijn te gaan gebruiken.Zeker het eerste jaar is het een heel gedoe met al die bijwerkingen. Ik ben o.a. goed ziek geweest van de vaatverwijders maar die bijwerkingen duurden maar twee maanden.

    #88144 Reageer
    fhien
    Deelnemer

    Hallo ik in het begin ook ontzettend maagpijn heb maag beschermers gehad en een tijdje dubbele dosis ik heb in het begin vaak warme melk gedronken met een blokje azijn werkt echt verzachtend heerlijk voor het naar bed gaan .sliep ook met het hoofdeinde van het bed iets omhoog i.v.m zuur’
    toch wen je er aan no prtesterrd je lichaam nog ik gebrruik de plavex al 5 jaar na op mijn 42 ste een hartinfact
    ben later twee keer geopereerd (gebrokenbeen ) en moest ook stoppen met de plavex ,gewoon doen wat ze zeggen en vertrouw er op ze zeggen niet zomaar iets

    de melk echt proberen hoor ouderwets maar heerlijk verzachtend

    #88145 Reageer
    fhien
    Deelnemer

    ik schreef aijn zou ik maar niet doen maak er maar anijs van dat is beter ha ha

    #88146 Reageer
    fhien
    Deelnemer

    denk dat het een beetje te laat word blijf fouten schrijven ga lekker naar bed
    gr Fhien

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
Reageer op: Reactie #85915 in Hoe lang word je geacht Plavix te blijven gebruiken?
Je informatie: