default-header

Herstel… periode wat kan je wel en wat niet?

Home Forums Hartkleppen Herstel… periode wat kan je wel en wat niet?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #79079 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo binnen nu een ongeveer 6 weken verwacht ik een nieuwe hartklep te krijgen. (aorta klep) ik lees veel over de operaties en zo maar eigenlijk heel weinig over het herstel na de operatie.

    vanuit praktische redenen ben ik eigenlijk op zoek naar bepaalde antwoorden. wij hebben een druk jong gezin (ik ben 34 jr en heb 6 kinderen)

    Kan ik de baby na afloop snel weer verschonen of mag ik de eerste tijd in het geheel niet tillen. kan ik mezelf snel weer aankleden of heeft dat in het begin wat steun nodig?
    Wie weet hoe snel ik weer wat huishoudelijk werk doen kan. (afwasjes, stofzuigen etc..)

    Mocht het erg lang duren voordat ik echt weer wat kan doen moet ik eens op zoek naar hulp omdat mijn vrouw ook gedeeltelijk werkt en niet alles alleen kan doen.

    Graag hoor ik ervaringen van anderen.

    Groetjes van Rene

    #84702 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Hoi Rene,

    even in het kort..je mag de eerste 8 weken NIET autorijden…niet meer dan 1 kilo met twee handen tillen..en ook niet boven het hoofd met je armen…ivm je borstbeen.
    Verder moet je gewoon rustig aan doen wat je kan doen…
    en na 8 weken ongeveer kan je een revalidatie-traject volgen die zo’n 2/3 maanden duurt.

    jezelf aankleden gaat wel lukken met soms wat handigheden…
    maar een baby optillen word even wat lastiger daar deze meer dan de ene kilo weegt.
    verschonen wel..zelf voel je wel aan hoe en wat…

    #84705 Reageer
    koets67
    Deelnemer

    Hoi Rene,

    Ik ben net 8 weken geleden geopereerd, ook een nieuwe aortaklep gekregen en een stuk van mn aorta is vervangen.
    De eerste 6 weken mocht ik geen auto rijden , en ook niet meer dan 1 kg tillen.
    Nu 8 weken verder ben ik al weer behoorlijk veel aan het doen, het begon al met 5 weken even op de zaak kijken;)
    Dat werd al snel een paar uurtjes “kijken” werken dus, het lekkerste is om zo snel mogelijk je sociale leven en je werk langzaam op te pakken.
    En vooral alles met beleid!!
    Rust zeker als je het nodig hebt en luister goed naar je lichaam, dat werd mij door de thoraxchirurg verteld, je laat het wel uit je hoofd om meer te tillen bijvoorbeeld.
    Ik heb zelf bijzonder veel gehad aan de pre operatieve dag van het lumc, hier werd ik goed voorgelicht over de op hand zijnde operatie.
    En vraag alles wat je belangrijk vind, geen vraag vinden ze te gek.
    Ik ben trouwens man 42 ook nog jong voor zo’n operatie, maar jij dus ook…..
    Houd wel in dat je ook sneller hersteld!!
    Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel …..

    met vr. gr.

    koets67

    #84706 Reageer
    IM51
    Deelnemer

    Hoi Rene,
    ik ben 1 september j.l. geopereerd in Nieuwegein. Voel me inmiddels weer prima. Ik heb een nieuwe aorta hartklep (mechanische) en nieuw stukje aorta gekregen. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis Nieuwegein de volgende instructies: zodra je thuis bent 1 week binnen blijven, ’s middags dutje doen (rust is erg belangrijk!) en zorgen dat er iemand bij je is die in geval van nood kan helpen/bellen. De tweede week mag je naar buiten en kleine wandelingetjes doen, die je daarna kunt opbouwen. De eerste 6 weken na operatie is het verboden om auto te rijden en te fietsen, zwaar huishoudelijk werk te doen zoals stofzuigen, dweilen of zware boodschappen tillen. Ook verboden tijdens de eerste 6 weken is kinderen tillen, hond uitlaten. Licht huishoudelijk werk zoals afwassen, koken of stoffen mag wel. Omdat het borstbeen een tijd nodig heeft om te herstellen mag je beslist niet zwaar tillen de eerste 6 weken na operatie. Als je iets tilt dan moet je ook altijd het gewicht over beide armen verdelen. Dit om de borstbeenhelften op de plaats te houden. Ik zag in de mail van Koets61 dat ze niet meer dan 1 kilo mocht tillen. Mij staat bij dat ik zwaarder getild heb, maar het kan ook zijn dat ik dat pas na 5-6 weken deed. Het duurt ca. 3 maanden voordat het borstbeen weer helemaal genezen is.
    Ik hoop dat je wat kunt met deze informatie. Succes met de operatie en ik wens je een voorspoedig herstel.
    Hartelijke groet, Ine

    #84713 Reageer
    corine
    Deelnemer

    Hoi Rene,
    Ook ik heb een nieuwe aortaklep en nieuwe aortaboog gekregen. Dat is gebeurd op 7 oktober j.l. Ben 3 november bij de cardioloog geweest en ga morgen beginnen met revalideren.Dit is dus pas 5 weken na de operatie. Ik ben ook alweer aan het autorijden. Wel in de buurt en niet zo heel veel keer op een dag. Doe nog wel voorzichtig met het stuuromdraaien. Dat voel je af en toe nog wel. Zelf heb ik ook 6 kinderen (14,9,en 4 van 6). Tillen doe ik nog niet veel,alleen hele lichte dingen en dan met twee armen tegelijk.Doe ook alweer wat meer huishoudelijk werk,zoals stofzuigen(alleen plavuizen),stoffen en voorzichtig een wc schoonmaken. Zo zie je maar weer,iedereen is anders. Alleen heel goed luisteren naar je lichaam.Dat is het allerbelangrijkste.(en natuurlijk ook wel naar je arts;)

    Groetjes van Corine(37jaar)

    #84715 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    zou maar uitkijken met het autorijden voor de 6 weken om is..daar je namelijk niet verzekerd bent als er wat gebeurd!!

    #84717 Reageer
    corine
    Deelnemer

    Bedankt voor de waarschuwing. Heb ik helemaal niet aangedacht.

    Corine

    #84718 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    ik weet het juist zo goed omdat er enorm op gehamerd is…
    bij mijn eerste operatie (1999)had ik een ex die wel een rijbewijs had..
    maar in 2007 was ik de enige met rijbewijs..mijn man heeft hem niet helaas..
    dus we hebben voor de operatie veel ingeslagen vooral voor de dieren zodat we maanden vooruit konden..omdat hij alles op de fiets moest doen…en ik heb zelf persoonlijk gewacht tot mijn week 8…just in case…

    bij mijn eerste operatie is ipv van de dr Ross operatie gebleken dat mijn aorta verwijd was, deze is toen met een tube op de goede dikte gebracht..en ze dachten dat ze er vanaf waren van mijn lekkage…helaas moest ik in 2007 wederom geopereerd worden omdat mijn pompfunctie niet goed was…en mijn hart nog steeds te groot, dus uit voorzorg is er toch een mechanische klep geplaatst…zodat mijn hart-conditie niet verder achteruit zou lopen..
    dus twee keer de gehele procedure mee gemaakt…qua revalidatie en integratie werk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #84718 in Herstel… periode wat kan je wel en wat niet?
Je informatie: