default-header

Herstel na endocarditis

Home Forums Hart- en vaatziekten Herstel na endocarditis

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80366 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste allemaal,

    Begin februari 2014 is er bij mij een subacute endocarditis geconstateerd. Ik heb. 6 weken in het ziekenhuis gelegen en ben behandeld met gentamicine (2wkn) en penicilline (12 milj eh/dag gedurende 6 weken). Tijdens mijn opname zijn er diverse onderzoeken gedaan en gebleken is dat ik een bicuspide tweeslibbige aortaklep heb. Deze klep lekt matig.
    Na ontslag uit het ziekenhuis was mijn conditie sterk achteruit gegaan. Mijn cardioloog geeft aan dat ik ooit nog in aanmerking kom van een hartklep vervanging. De indicatie hiervoor is het oprekken van mijn hartkamer (eind systolische diameter LV).
    Tijdens een recente echo was deze 55 mm, mijn aorta is niet verwijd. Over 6 maanden weer terug komen voor een nieuwe echo.

    Ik ben 39 jaar en altijd kerngezond en energiek geweest, dat is wel nu wel veranderd.

    Ik heb nog enorm veel last van vermoeidheid, zeg maar gerust uitputting. Na 3 maanden ben ik pas in staat om 50-75% te werken. In de middag een dutje om weer op kracht te komen. Daarnaast heb ik last van vermoeide onderbenen en onderarmen en soms een duizeling.

    Mijn cardioloog geeft aan dat dit bij het herstel hoort, maar kan niet aangeven hoe lang dit kan duren. Persoonlijk krijg ik weleens het gevoel dat het hier geen herstel betreft maar toch eerder ligt aan het lekken van mijn aortaklep.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met een endocarditis en zicht hebben op de duur van herstel.

    #91441 Reageer
    Avalon27
    Deelnemer

    Halloo,

    Ik heb zelf gelukkig geen endocarditis gehad maar ken wel iemand, hij was helemaal niet moe ja de eerste paar werken natuurlijk wel. Ik denk dat dit ook wel kan verschillen per persoon.
    Wat ik wel weet is dat als je een lekkende hartklep hebt erg moe kan zijn. Voordat ik een nieuwe hartklep kreeg moest ik alweer 3 uur liggen als ik net onder de douche geweest was.
    terwijl ik hiervoor echt altijd sportte.
    Duizeligheid hoort hier overigens ook bij! Vermoeide benen en armen horen bij de uitputting hebben ze mij verteld.

    gewoon blijven zeggen hoor tegen de cardioloog!

    sterkte en succes verder

    #91652 Reageer
    boogschutter
    Deelnemer

    Hallo,
    Ook bij mij werd na vier maanden uiteindelijk subacute endocarditis vastgesteld. In maart 2014 aorta kunstklep gekregen en vervolgens 6 weken infuus. Ongelooflijk hoe snel je na deze ingreep beter lijkt te worden. Echter met revalideren blijkt gewoon keer op keer dat je onwijs veel hebt ingeleverd. Zelf altijd veel gesport (voetbal, fietsen en lange duurloop) maar lijkt wel of alle kracht en inhoud verdwenen is. Duurt gewoon allemaal erg lang maar ik merk dat ik voortduren vooruit ga. Revalideer nu vanaf begin juni en werk daarnaast weer voor ongeveer 25 tot 30 %. En heb hier eerlijk gezegd mijn handen vol aan. Maar… ik merk dat het vooruit gaat en ben er van overtuigd dat ik weer volledig aan het werk ga. Dat het allemaal wat langer gaat duren moet ik maar op de koop toe nemen. Ben benieuwd hoe andere endocarditis lotgenoten hun herstel invullen. Ik heb helaas maar weinig mogelijkheid om hierover met iemand te sparren.

    #91760 Reageer
    Joost1975
    Gast

    hallo,

    Inmiddels zijn we weer enkele maanden verder. Gaat, weliswaar erg langzaam, steeds weer stukje beter. Sinds 4 weken weer 100% aan het werk. Wel blijft de vermoeidheid aanwezig, veelal in de vorm van vermoeide armen en benen en ook hoofdpijn vanuit de nek.

    Cardio fitness heeft me enorm geholpen bij het herstel, gedurende mijn ziekte periode 3-4 x per week 1,5 naar de sportschool.

    Al met al is de snelheid van herstel me enorm tegengevallen. Onduidelijk blijft of mijn klacht verband houden met herstel of toch met het lekken van de aortaklep.

    Medio november weer naar de cardioloog.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #91441 in Herstel na endocarditis
Je informatie: