default-header

Herseninfarct en herstel, medicijnen – een paar vragen

Home Forums Herseninfarct Herseninfarct en herstel, medicijnen – een paar vragen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #78856 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Weet iemand sinds welk jaar er na een herseninfarct ook statinen worden gegeven?
    (Vroeger kreeg men vooral en alleen bloedverdunners toch?)

    En of ik ergens iets kan vinden over herstel (in snelheid en mate) na een herseninfarct … en met name dan een vergelijking van herstel van functies tussen personen zonder en met statinen.

    Ik vraag me af of statinen mogelijk het herstel van een verlamming (arm/been) hinderen/beperken door het bij-effect op de spieren en energieproduktie. Bijv, na een eerste, snelle verbetering van mobiliteit in de eerste paar weken, lijkt de voortgang bijna geheel te stoppen, en blijven er klachten bestaan als tintelingen, stijve spieren aan de aangedane kant, en krampen oa. bij het lopen.

    Nog een vraag:
    Zijn blijvende tintelingen (na 4 maanden nog) in de aangedane kant normaal na een herseninfarct? Of zijn ze dat nu en vroeger niet? Komt het door het infarct of door iets anders?

    Ik hoop dat iemand iets kan vertellen (ook ervaringen uit de eigen omgeving, evt via privemail).
    Ik heb wel al gevonden dat statinen ook tintelingen (pins and needles) kunnen geven, en dus ook alleen aan een zijde van het lichaam (bij mensen zonder herseninfarct).

    Groetjes,
    Lisa

    #87765 Reageer
    Lisa
    Gast

    Ik heb hier geen antwoord gekregen op mijn (bovenstaande) vragen (o.a. over herstellen), maar ik heb wel inmiddels elders een paar antwoorden gevonden. Ik zet hier even neer wat ik onder meer gevonden heb:

    Inderdaad hinderen statinen (cholesterolverlagers) het herstel van de beschadigde hersenzenuwen na een herseninfarct, en wel op 2 manieren.

    Ten eerste door cellen die de myelinereparatie moeten (helpen) uitvoeren te blokkeren. (de remyelinatie van zenuwen is van essentieel belang na een herseninfarct)

    Citaat:
    [quote]Treatment with Zocor [= simvastatine] for 5 weeks, but not for 3, impaired remyelination, the authors found. They believe that Zocor achieves this effect by blocking the development of cells responsible for remyelination.[/quote]
    Bron: The American Journal of Pathology, April 6, 2009.
    http://www.readinghospital.org/wtn/Page.asp?PageID=WTN001419
    Cholesterol drug may block nerve repair.

    En daarnaast is ook veel cholesterol nodig voor de reparatie van de beschermende myeline-laag rond de beschadigde zenuwen in het getroffen hersengebied.
    Die myeline bevat veel cholesterol, wel 80% ervan is cholesterol!, en statines verlagen cholesterol sterk.

    Citaat: uit:
    http://www.livestrong.com/article/247636-myelin-sheath-cholesterol/
    [quote]Statins were found to inhibit myelin repair at the sites of injury, presumably by lowering the amount of available cholesterol required to form new myelin

    Dan vraag ik mij nu wel af waarom neurologen toch statines geven na een herseninfarct…..daarmee hinderen of blokkeren ze namelijk het herstel van hun patient.
    Bovendien geeft een laag cholesterol ook nog eens meer kans op het krijgen van een hersenbloeding dan een hoog cholesterol..

    Verder is voor herstel ook nog nodig: vitamine B1 en B12 en omega 3.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Reactie #87765 in Herseninfarct en herstel, medicijnen – een paar vragen
Je informatie: