default-header

Hartstilstand? Houd het hoofd koel!

Home Forums Hartstilstand Hartstilstand? Houd het hoofd koel!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79089 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    In dagblad “De Limburger” van woensdag 18 november staat een interessant artikel met betrekking tot een hartstilstand en het vergroten van de overlevingskansen.
    Sinds enkele jaren worden patiënten conform de richtlijnen van de internationale reanimatiecommissie gedurende 12-24 uur na aankomst in het ziekenhuis gekoeld.
    Dit wordt gedaan om de zo veel mogelijk blijvende schade te beperken.
    Nu is er een nieuwe Amerikaanse vinding, de RhinoChill. Dat is een apparaatje dat makkelijk door de ambulanceverpleegkundigen kan worden meegenomen.
    Aan het apparaatje zijn twee staafjes bevestigt waarmee door de neus een vloeistof kan worden toegediend die de hersenen zeer snel kunnen terugkoelen.
    Het is een interessant artikel en wellicht dat het gebruik van het apparaatje in de toekomst veel levens kan redden.
    Wellicht dat het ook digitaal te lezen is, of dat de redactie het artikel kan plaatsen.

    Erik

    #84778 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hallo Erik,

    Interessant ja… de Rhinochill kende ik nog niet
    Misschien vind je het volgende artikel ook wel interessant.

    http://sync.nl/visie-op-de-dood-wankelt-door-nieuw-onderzoek/

    Daar staat:
    Niet het zuurstofgebrek zorgt voor massale celdood, maar juist de reanimatie.

    Dit revolutionaire inzicht opent de weg naar nieuwe levensreddende technieken.
    (oa snelle afkoeling van het lichaam dmv injectie met ijskristallen om het verbuik van zuustof te verlagen, zoals je in het artikel kunt lezen)

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #84785 Reageer
    6sept08
    Gast

    Hoi Lisa,

    Ik heb het artikel wel al eens gelezen hier op het forum.
    Ik heb zelf een ruim vijfentwintig minuten durende reanimatie gehad.
    Er zullen bij mij best wel een aantal cellen zijn gedood, maar met mijn korte en lange termijn geheugen is helemaal niks mis.
    Misschien ben ik de welbekende uitzondering die de regel bevestigd.
    Hoe dan ook, de methode kan er wel weer toe bijdragen dat meer levens kunnen worden gered, en dat is in wezen toch het belangrijkste.

    Groet, Erik

    #84786 Reageer
    Lisa
    Gast

    6sept08 schrijft:
    [quote]Hoi Lisa,

    Ik heb het artikel wel al eens gelezen hier op het forum.

    Groet, Erik[/quote]

    Ja klopt, ik heb de link naar het artikel al eerder ergens geplaatst, maar ik kon het vandaag zelf niet meer terug vinden (dingen opzoeken lukt mij niet in de nieuwe jas).

    Ik begreep uit het artikel dat zuurstof toevoeren voorzichtig moet gebeuren….. langzamer aan dus dan vroeger, anders ontstaat door de plotselinge grote toevoer aan zuurstof de celschade.

    Je kunt het denk ik vergelijken met schade na een infarct, de meeste celschade ontstaat niet tijdens het gebrek aan zuurstof als het vat verstopt zit, maar als de bloedstroom (met weer zuurstof en stoffen die dingen gaan opruimen) zich herstelt.
    Reperfusie-schade noemt men dat.

    Gelukkig is bij jou de celschade toch zeer beperkt gebleven. :cheer:

    Groetjes,
    Lisa

    #84792 Reageer
    6sept08
    Gast

    Hoi Lisa,

    Het betreffende artikel staat bij de topic ” reanimatie”.

    Erik

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #84792 in Hartstilstand? Houd het hoofd koel!
Je informatie: