default-header

hartscan

Home Forums Hart- en vaatziekten hartscan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #80066 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Binnenkort krijg ik een scan van het hart.
    Zonder voldoende uitleg heb ik de afspraak gemaakt en nu thuis, lees ik de beschrijving van het onderzoek.
    Wie heeft ervaring hiermee?

    De eerste onderzoekdsdag bestaat uit: inspanning door een fietstest,
    toediening radioactieve stof,
    hartscan.

    Tweede onderzoeksdag bestaat uit: toediening radioactieve stof,
    hartscan.

    Het onderzoek wordt ook wel myocardscintigrafie inspanning test genoemd.
    Daardoor is het mogelijk te onderzoeken of de hartspier voldoende van bloed wordt voorzien.
    Wat mij verontrust is dat er staat dat je het fietsen net zolang moet volhouden tot je het bijna niet meer volhoudt.En dat je dan nog 1 minuut moet doorfietsen.

    Terwijl ik juist door medicatie, waaronder betablokkers e.d. een rustige hartslag moet hebben.
    En dan ineens die flinke inspanning?

    Krijg de neiging het af te zeggen.

    Cesarina

    #89602 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Valt echt mee hoor, mogelijk zweten en ff buiten adem.
    Paar keer dit onderzoek gehad en liever dan bij de tandarts zitten 🙂
    Bovendien halen ze hier voor jou belangrijke informatie uit.

    #89603 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dankje wel voor je berichtje.
    En ja de tandarts is ook geen lolletje :laugh:

    Inderdaad de informatie is belangrijk.
    En ook nodig blijkbaar.
    Had gehoopt eindelijk eens op te knappen
    en dat valt gewoon iedere keer toch weer tegen.

    Hartegroetjes
    Cesarina

    #89604 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Cesarina,

    Het onderzoek is niet voor niets aangevraagd. Ga er vanuit dat je heel goed in de gaten wordt gehouden en mocht het niet goed gaan dat er direct ingegrepen kan worden.
    Heeft dit onderzoek te maken met de verdenking van de pulmonale hypertensie?

    Heel veel sterkte.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #89605 Reageer
    sofie
    Deelnemer

    Hallo Cesarina,
    Ik las dat je nog al tegen het fietsen op zag
    Ik heb hetzelfde onderzoek gehad, maar de fietstest is om medische reden vervangen door inspuiten van Adenosine, dit medicijn maakt de bloedvaten wijder maakt en geeft hetzelfde effect als grote inspanning.
    De naam van het onderzoek myocardscintigrafie inspanningstest Technetium met adenosine
    (misschien even google voor meer informatie?)
    Adenosine wordt per infuus ingespoten, liggend op een bed, daarna de radioactieve stof. Geeft ook wel benauwdheidsklachten, maar je hoeft tenminste niet ook nog te fietsen!
    Na een uur de scan, paar dagen later weer een scan maar dan in rust
    Is vervelend, maar je wordt goed in de gaten gehouden,hoor! Bovendien geeft het onderzoek belangrijke informatie

    Heel veel sterkte!
    groet
    Sofie

    #89607 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Het verschil met of zonder betablockers is dat je eerder moe bent, verder zijn er geen verschillen hoor!
    Zonder betablockers kom ik op hartslag 165 maar met kom ik tot 130. Dus je zal eerder moe zijn en in het begin snel verzuring in je benen.

    Sterkte!

    Tsjerk

    #89608 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Ik heb zo’n zelfde onderzoek gehad ,,en pas daaruit bleek dat er iets mis was.
    Bij inspanning bleek uit de foto’s dat het hart te weinig zuurstof kreeg.
    Er was een vervolg onderzoek nodig om uit te zoeken waar het fout zat ,maar ik kreeg metteen vollop medicijnen mee.
    Het vervolg was een hartcatheterisatie ,en daaruit bleek dat er drie verstoppingen waren ,ik mocht niet meer naar huis en ben enkele dagen erna geopereerd ,drie omleidingen.
    Ik ben erg blij dat dit allemaal op tijd is ontdekt ,anders was er veel kans geweest dat ik dit hier niet had kunnen vertellen.

    De rede dat ik in de onderzoeksmolen ben gekomen was door aanhoudende vermoeidheid en iets te hoge hartslag bij weinig inspanning.

    Alltijd dus doen ,de onderzoeken die ze je aanbieden.
    Zelfs voor de hartcatheterisatie kreeg ik een week bedenktijd ,,dat was voor mij eigenlijk niet nodig ,,als een arts zo’n duur onderzoek wil is dat echt niet voor niks.Maar ik ben nog nooit zo bang geweest als voor dit onderzoek ,,maar het stelde niks voor ,,vervelend maar niet pijnlijk. Ik had bang moeten zijn voor de uitslag ,want die was wel zeer ernstig.
    Risico’s zijn er altijd ,maar doe je niks dan is het risico veel groter. En gaat er tijdens het onderzoek mis ,,je kunt op dat moment op geen betere plaats zijn.
    Tijdens al die onderzoeken zit je aangesloten op een hartmonitor ,,en een aed ligt bijna binnen handbereik.

    Sterkte met de dingen die komen gaan.
    .

    #89609 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Ik heb zo’n zelfde onderzoek gehad ,,en pas daaruit bleek dat er iets mis was.
    Bij inspanning bleek uit de foto’s dat het hart te weinig zuurstof kreeg.
    Er was een vervolg onderzoek nodig om uit te zoeken waar het fout zat ,maar ik kreeg metteen vollop medicijnen mee.
    Het vervolg was een hartcatheterisatie ,en daaruit bleek dat er drie verstoppingen waren ,ik mocht niet meer naar huis en ben enkele dagen erna geopereerd ,drie omleidingen.
    Ik ben erg blij dat dit allemaal op tijd is ontdekt ,anders was er veel kans geweest dat ik dit hier niet had kunnen vertellen.

    De rede dat ik in de onderzoeksmolen ben gekomen was door aanhoudende vermoeidheid en iets te hoge hartslag bij weinig inspanning.

    Alltijd dus doen ,de onderzoeken die ze je aanbieden.
    Zelfs voor de hartcatheterisatie kreeg ik een week bedenktijd ,,dat was voor mij eigenlijk niet nodig ,,als een arts zo’n duur onderzoek wil is dat echt niet voor niks.Maar ik ben nog nooit zo bang geweest als voor dit onderzoek ,,maar het stelde niks voor ,,vervelend maar niet pijnlijk. Ik had bang moeten zijn voor de uitslag ,want die was wel zeer ernstig.
    Risico’s zijn er altijd ,maar doe je niks dan is het risico veel groter. En gaat er tijdens het onderzoek mis ,,je kunt op dat moment op geen betere plaats zijn.
    Tijdens al die onderzoeken zit je aangesloten op een hartmonitor ,,en een aed ligt bijna binnen handbereik.

    Sterkte met de dingen die komen gaan.
    .

    #89612 Reageer
    trucker-Marcel
    Deelnemer

    Hallo Cesarina.

    Ik heb dit onderzoek ook 2 keer gehad maar ik mocht beide keren de metropolol die dag niet innemen! omdat deze de hartslag omlaag brengt dit was de 1e keer niet verteld en werd het onderzoek uitgesteld?
    Ook hebben ze omdat ik het fietsen niet vol kon houden beide keren adenosine via het infuus toegedient hier gaat het onderzoek op deze manier

    S,morgens om 8:00 uur melden dan wordt een infuus ingebracht en ga je op de hometrainer en moet je een bepaalde hartslag halen dan wordt het radioactive goedje ingespoten en moet je idd nog een minuutje doortrappen (bij mij hebben ze dus liggend op een bed de adenosine toegediend en toen de hartslag steeg het spul in gespoten) daarna ga je in de scan. Normaal mag je dan naar huis met het infuus en moet je je s,middags om 16:00 weer melden en dan spuiten ze het in bij rust en ga je weer door de scan en als je je dan goed voelt gaat het infuus eruit en mag je weer naar huis dus alles gebeurt in 1 dag hier en de uitslag kreeg ik een week later.Maar verder heb ik het onderzoek niet als vervelend ervaren

    sterkte toegewenst en hoop voor je dat de uitslag gunstig uitvalt.

    Groetjes Marcel

    #89613 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Dat was wel een heel uitgebreid onderzoek zeg.
    1ding snap ik niet, waarom ze adenosine hebben ingespoten? Dit wordt veelal gebruikt om te entry ritmestoornissen te stoppen.

    #89615 Reageer
    trucker-Marcel
    Deelnemer

    Hallo.

    ik weet alleen dat ik de eerste keer na een tijdje trappen duizelig werd dit gaf ik aan maar er werd gezegd nog even je bent er bijna maar toen ging bij mij het licht uit en lag ik op de grond,Zij hebben me toen op een bed gelegd en na overleg besloten het met die opwekkende stof te doen weet alleen dat het een joekel van een spuit was met rozig gekleurde vloeistof mij werd verteld dat het adenosine was! dit heeft zij toen nog voor mij opgeschreven omdat ik het eigenlijk nog op het net wilde opzoeken(niet dat ik daar altijd wijs uit wordt) en de 2e keer hebben ze mij niet eens laten fietsen mocht gelijk gaan liggen
    Ik werd er wel erg warm en bibberig van dat wel ik heb trouwens wel beide keren 2 dagen in het ziekenhuis gelegen maar normaal mag je hier gewoon een paar uur tussendoor naar huis.

    Groetjes marcel

    #89617 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Ik weet niet hoe het bij andere ziekenhuizen is ,,maar ik kreeg een folder waar uitgebreid in werd beschreven wat er werd gedaan. Ook het fietsen ,of het eventuele infuus.
    De twee onderzoeken waren op twee verschillende dagen.
    Voor het inspannings onderzoek mocht je ook 24 van te voren geen koffie of cola drinken.
    De eigenlijke scan (het foto’s maken) duurt ook ongeveer 20 minuten ,,je moet dan doodstil liggen terwijl er een grote kamera om je heen draaid ,,je bent dan ook aangesloten op een hart monitor door middel van diverse plakkertjes.

    Als je in google Myocardscintigrafie in tikt vind je ook uitgebreide beschrijving en zelfs folders van verschillende ziekenhuizen.

    Groetjes Ad

    #89618 Reageer
    trucker-Marcel
    Deelnemer

    hoy Ad

    Er zal zeker verschil in zitten per ziekenhuis wat het onderzoek betreft dit was in doetinchem en ik heb ook al geen informatiefolder gekregen over het onderzoek en werd ook tijdens de scan/foto,s maken niet aan een monitor aangesloten!
    Maar het onderzoek opzich heb ik niet als vervelend ervaren.
    Ik ervaar toch hier op het forum dat onderzoeken of behandelingen verschillend verlopen in de verschillende ziekenhuizen.

    Groetjes Marcel

    #89620 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Annemarie,

    Dankje wel voor je reactie:)

    Ik hoop wel dat ik ook iets te weten kom over de pulmonale hypertensie.
    Als ik iets weet daarover hoor je het wel.
    Dat onderzoek is door de internist gedaan.
    En nog wat andere testen.
    Dat hoor ik 18 april. Ben benieuwd/

    De hartscan gaat via de cardioloog.
    Hoewel ik nog steeds twfijel 🙁

    Lieve groetjes
    Cesarina

    #89621 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Marcel,

    Ja dat merk ik ook, enkele kleine verschillen in de hartscan.
    Het feit dat bij jou het licht uitging tijdens de scan, daar heb ik nou de meeste moeite mee.
    Best vreemd, want ik onderga de meeste onderzoeken wel zonder problemen.
    Alleen deze hartscan ben ik gewoon bang voor.
    Het feit om flauw te vallen is een soort angst, die ik heb overgehouden aan bepaalde factoren in het ziekenhuis gebeuren.
    Ook na de openhart operatie. Die angst zit er blijkbaar goed in.

    Ik hoop dat je een goede uitslag had?
    Alvast heel erg bedankt voor je antwoord.

    Hartegroetjes
    Cesarina

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #89620 in hartscan
Je informatie: