default-header

hartpompfunctie

Home Forums Hartfalen hartpompfunctie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #78820 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Kan iemand mij vertellen wat het inhoud om een pompfunctie van 20% te hebben.

    #83116 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Auktje, ook namens mij bedankt voor de uitleg.
    Had ook nooit goed begrepen hoe het in elkaar zat.
    Het is mij nu veel duidelijker.

    #83144 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Heel vriendelijk bedankt voor de uitleg over de EF.
    Dit geeft mij iets meer licht in mij eigen gezondheid
    Had bij spoedopname in het ziekenhuis 15% nu bijna driemaanden later ben ik opgeklommen naar 41 %.
    Ook het Hartfalenstofje is van 45000 gezakt naar iets van 1600 ja scheelt weer een nul hihih
    Zo dit helpt dus enorm veel deze uitleg.

    #83152 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Navacia schrijft:
    [quote]
    Ook het Hartfalenstofje is van 45000 gezakt naar iets van 1600 ja scheelt weer een nul hihi[/quote]

    Hi Navacia,

    Hoe heet/wat is dat hartfalenstofje??

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #83154 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote] Twee patiënten met dezelfde EF, maar met verschillende training van spieren, zullen dus een verschillende mate van hartfalen hebben.
    Ook medicijngebruik voor hartfalen zal het getal beïnvloeden.
    [/quote]

    Hallo Auktje,

    Bedankt voor je EF info …ja, klopt, want we zijn allemaal anders …….ik kom mensen tegen (op internet) met een EF van onder de 20 die toch nog goed uit de voeten kunnen en nog lang leven. Ik had in 2004 een EF van 27-29%, maar had nooit gemerkt dat ik “officieel” hartfalen had. Maar is het niet soms ook een momentopname? Misschien was mijn EF zonder overslagen (die ik om de paar slagen had tijdens de echo) wel hoger geweest?
    Ik had toen ook een gebrek aan carnitine (wat ik toen nog niet wist) en door (later)toevoegen van carnitine aan mijn supplementen (mijn “hartmedicijnen” 🙂 , dat waren toen oa Q10 en magnesium) is mijn hartritme eindelijk weer rustig geworden. Wat een zaligheid……
    Heb nog wel wat overslagen hoor, maar het is niets vergeleken bij hoe het een paar jaar geleden was.
    Werd er helemaal gek van zoveel overslagen had ik, dag in dag uit,… het kan een mens flink uitputten, dus ik was zeer blij met mijn ontdekking van de carnitine (en nog steeds :cheer: ) .

    Groetjes,
    Lisa.

    #83155 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]Navacia schrijft:
    [quote]
    Ook het Hartfalenstofje is van 45000 gezakt naar iets van 1600 ja scheelt weer een nul hihi[/quote]

    Hi Navacia,

    Hoe heet/wat is dat hartfalenstofje??

    Groetjes,
    Lisa :)[/quote]

    Hoi Lisa.

    Ja hoe dat precies heet is mij nog niet verteld, alleen dat het hartfalenstofje goed aan het verminderen is.
    Wat is dat stofje?
    Dat stofje maakt je hart aan, en die is goed zichtbaar in je bloed.
    Bij elke bloed afnamen worden die stofjes geteld, hoe beter je hart wordt hoe minder van die stofjes heb je.
    Ik kijk elke keer weer op die grafiek en wow dit gaat zo mooi.:cheer:

    Jij zelf gaat dus heel erg goed lees ik, dat je geen overslagen meer heb.
    Dit heb ik dus nog dagelijks 🙁

    groeten, Nel 😉

    #83156 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Navacia schrijft:
    [quote]
    hoe dat precies heet is mij nog niet verteld, alleen dat het hartfalenstofje goed aan het verminderen is.
    [/quote]

    He wat jammer nou 🙁 …. weet iemand anders hier de naam van het stofje misschien??

    Maar wel heel fijn voor jou dat het stofje minder is geworden!! …proficiat :cheer:

    [quote]Jij zelf gaat dus heel erg goed lees ik, dat je geen overslagen meer heb.
    Dit heb ik dus nog dagelijks 🙁 [/quote]

    Ja, qua overslagen ga ik goed :cheer: …. hoop dat je er snel ook van af komt, ze zijn dan wel niet bedreigend die gewone soort overslagen (die iedereen wel eens heeft, ook zonder iets te merken), maar wel heel irritant he.

    Groetjes,
    Lisa 😉

    #83157 Reageer
    angeren1
    Deelnemer

    Hallo die carnitine wat is dat precies voor een spul, en helpt het ook tegen ritmestoringen van het hart ?
    groeten piet.

    #83158 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    angeren1 schrijft:
    [quote]Hallo die carnitine wat is dat precies voor een spul, en helpt het ook tegen ritmestoringen van het hart ?
    groeten piet.[/quote]

    Hallo Piet,

    Mij hielp het zeker, maar of het ook alleen helpt (dwz niet in combinatie met andere voedingsstoffen, zoals bv magnesium) kan ik je niet zeggen. Het ligt er aan waar men gebrek aan heeft. Ik had (ook) een gebrek aan carnitine, dus was dat wrsch ook een van de oorzaken van mijn ritmestoringen.

    L-Carnitine is een aminozuur, het zit in vlees (carne) en vis en het is nodig voor alle spieren (ook je hartspier dus), carnitine is nodig voor een goede vetzuren stofwisseling en produktie van energie (ATP), waar ook je hart heel veel van nodig heeft.

    Cardioloog Sinatra (VS) geeft bv zijn hartfalenpatienten carnitine, Q10, magnesium en nog een bepaalde suiker (d-ribose): al deze nutrienten zijn nodig om energie te kunnen maken.

    Wat de slager over carnitine weet 🙂 ……..
    :
    Een Stof in vlees maakt 100-jarige kwieker
    ROME – L-carnitine, een natuurlijk ingrediënt van vlees, maakt honderdjarigen gespierder en kwieker. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Catania.

    Een groep van 66 eeuwlingen werd onderzocht. De ene helft kreeg supplementen met L-carnitine, de andere helft placebo’s. Aan het einde van het onderzoek bleek de groep die L-carnitine had geslikt drie kilo meer spiermassa te hebben ontwikkeld dan de placebogroep. Daarnaast was hun vetmassa met 1,6 kilo afgenomen. De placebogroep bleek zes ons meer vetmassa te hebben gekregen.

    Ook bleken de oudjes die L-carnitine hadden geslikt fitter te zijn geworden. Bij wandeltesten bleken zij minder moe dan hun leeftijdgenoten.

    Bron: Meat & Meal (Slagerswereld.nl)

    Nog wat over carnitine (van wikipedia):
    “L-carnitine komt vrijwel uitsluitend in dierlijke producten voor (carnis = vlees). Het lichaam maakt zelf in de nieren en de lever carnitine aan uit de aminozuren lysine en methionine, met de hulp van vitamine C. Een vegetarische voeding is vaak arm aan lysine en methionine. Daardoor kunnen tekorten ontstaan bij pure vegetariërs. L-Carnitine wordt al sinds het eind van de tachtiger jaren van de vorige eeuw toegevoegd aan zuigelingenvoeding.”

    L-carnitine speelt een belangrijke (therapeutische) rol bij hart en vaatziekten in het algemeen (ook bij ritmestoringen en zuurstoftekort).

    Of men een tekort aan carnitine heeft is gemakkelijk ook te bepalen via een bloedonderzoek in het lab (vrij carnitine, totaal carnitine en (ik dacht ook) acetylcarnitine). In dat geval is suppletie natuurlijk zeker aan te raden (bij spierkwalen wordt het ook (mits op recept) vergoed door de verzekering). Ook als er geen carnitine tekort is, kan het nog wel zo zijn dat men niet genoeg heeft (voor iedereen is de behoefte anders): hoog-normale waarden carnitine zijn voor veel mensen de ideale waarden.

    Propionyl-L-carnitine helpt bijvoorbeeld ook goed bij etalagebenen (= looppijn door vernauwde bloedvaten in de benen). Gewone L-carnitine helpt ook, maar iets minder dan de propionyl vorm.

    Groetjes,
    Lisa 😉

    #83159 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Ja Lisa 😉

    Ik ga ervoor om zo snel mogelijk weer het gewone leven (als je het nog zo mag noemen) op te pakken.
    Hoop ook echt dat mijn hart weer wat regelmatige gaat kloppen.
    Ben dus wel op een zeer goede weg al.
    En gisteren heb ik mij zelf getest, door eens lekker op het strand te wandelen en een duin op te klimmen.
    Dit laatst kon ik alleen met hulp.
    Maar ben toch al tot halver wege gekomen, 😆

    groeten. Nel :cheer:

    #83160 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Navacia schrijft:
    [quote]Ja Lisa 😉
    Dit laatst kon ik alleen met hulp.
    Maar ben toch al tot halver wege gekomen, 😆
    groeten. Nel :cheer:[/quote]

    Jah goody, ….en je bereikt de top nog wel Nel :laugh:

    Waar is trouwens die carnitine link (met veel info) van je gebleven die ik net zag?

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #83161 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Jij was zo enorm vlug Lisa haha dat ik dacht het meeste staat er al 😆
    En de top bereiken zal wel een poosje moeten wachten, ik kom niet zo vaak aan het strand. 😉
    Maar gisteren was ook wel bijzonder mooi weer ervoor hihih

    Piet voor jou opgezocht http://vita-info.nl/carnitine.htm

    groeten, Nel

    #83168 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote] Hiermee bedoel ik dat het logisch zou zijn dat het slechter was geworden, maar dat ik dat door training heb voorkomen.
    Wel zei mijn cardiologe enige tijd geleden tegen me dat het percentage verder ook niet veel zei over je mogelijkheden. De een kan met datzelfde percentage EF wel 40 uur per week werken en de ander (ik bijvoorbeeld) nog geen 20 uur. Waar dat aan ligt weet men niet. [/quote]

    Hoi Auktje,

    Ja lijkt mij ook heel goed mogelijk dat je door de training achteruitgang hebt voorkomen.
    Hoeveel iemand kan met een lage EF hangt denk ik ook af van de oorzaak en hoe goed iemand energie kan maken: direct na een infarct (hart, hersenen) zie je die produktie flink kelderen en als de grondstoffen niet weer worden op peil gebracht om snel nieuwe energie (=ATP) te kunnen maken, dan blijft alles op een laag pitje staan en blijft dus snelle vermoeidheid bestaan (door het gebrek aan de nutrienten dus).

    [quote]Momenteel doe ik mee aan een medicijnenonderzoek waarbij het niveau versuikerde eiwitten moet worden verlaagd door het nieuwe de medicijn (bij mij niet; ik slik naar ik aanneem een placebo, snik, snik), waardoor de vermoeidheid van hartfalenpatienten flink minder moet worden. Zie voor nadere uitleg mijn hartverhaal: Van slikker tot tester, deel 1
    Binnenkort zal ik een deel 2 met mijn ervaringen tot nu toe schrijven.
    [/quote]

    Misschien heb je toch geen placebo hoor :unsure: : ik las elders namelijk dat je geen koude voeten meer hebt nu???? Betere doorbloeding gekregen?????

    Groetjes,
    Lisa 😉

    #83171 Reageer
    angeren1
    Deelnemer

    Bedankt Lisa voor de uitgebreide toelichting.

    groetjes Piet.

    #83172 Reageer
    angeren1
    Deelnemer

    Zojuist te horen gekregen van de cadialoog dat ze een ICD gaan plaatsen, maar toch allemaal bedankt voor de tips, en ik ga zeker meer gebruik maken van dit forum,

    groetjes Piet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
Reageer op: Reactie #83154 in hartpompfunctie
Je informatie: