default-header

Hartpatient, en dan? Wie heeft er wat advies voor mij?

Home Forums Ritmestoornissen Hartpatient, en dan? Wie heeft er wat advies voor mij?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #79188 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo iedereen,

    Ten eerste mijn complimenten over deze website, ik ben er hartstikke blij mee. Ik ben 20 jaar en heb problemen met boezemritmestoornissen en mijn hartkleppen. Na een telefoontje van de cardioloog ben ik al een heel eind gerustgesteld dat het niet ernstiger is, maar zit nu wel met een paar (misschien domme) vragen.

    Hartpatient, en dan? Moet ik nu per direct met een dieet beginnen? Wie moet ik informeren? Wat mag ik nu niet meer?

    Als iemand hier ervaringen mee heeft en misschien wat informatie heeft zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik heb alleen gehoord dat ik op moet letten met zout, vet etc, en ik niet meer in een attractie mag (zoals waterglijbaan, achtbaan etc). Dit valt natuurijk allemaal reuze mee, maar ik vind het toch wat onduidelijk.

    Ook adviseerde de cardioloog iets van een SOS-armbandje ofzo te kopen, maar zijn daar ook alternatieven in?

    Alvast bedankt en iedereen een hele fijne dag toegewenst!

    Vriendelijke groetjes,
    Ilse

    #85343 Reageer
    Elsje
    Gast

    Hoi Ilse,

    Welkom op de site. Om te beginnen zijn vragen natuurlijk nooit dom! Best heftig als je zo jong te horen krijgt dat je problemen met je hart hebt. Ben nog wel benieuwd naar wat voor klepproblemen, en aan welke klep. Of je moet gaan dieëten, dat weet ik niet. Ik neem aan dat je cardioloog je dat aangeeft. Ik heb zelf op mijn 21ste of 22ste te horen gekregen dat mijn tricuspidalisklep lekte, maar tot afgelopen zomer op mijn 41ste heb ik nooit moeten dieëten. Wel ben ik zelf al zo’n 15 jr geleden geminderd en later gestopt met zout in groente en aardappelen te doen. Dat kan nooit kwaad. Nederlanders gebruiken zowieso al teveel zout, dus wat je minderd is nooit verkeerd. Pas toen ik afgelopen zomer aan de plastabletten ging móest ik op mijn zout gaan letten, en dat was toen dus niet een hele grote verandering. Ook is letten op je gewicht natuurlijk nooit verkeerd, en voldoende beweging daar word je hart ook alleen maar blij van. Doe wat je gevoel je ingeeft om zo gezond mogelijk te leven, en houd je voor de rest aan de richtlijnen van je cardioloog, maar het hoeft echt niet meteen zo te zijn dat je overal rekening mee moet houden hoor! Dat van die attractie’s is mij nooit verteld, maar ik voel ook wel dat dat geen goede actie’s zijn, en zou dat dus ook niet doen. Het staat er trouwens meestal ook wel bij.Ik hoop dat je hier wat mee kan, maar blijf wel lekker genieten hoor!
    Groetjes, Elsje.

    #85967 Reageer
    kleinelies
    Deelnemer

    Hi Ilse,

    Het is al even geleden dat je het berichtje geplaatst heb, maar ik kan me erg vinden in je verhaal.

    Ikzelf heb Familiaire Polymorphic ventricular tachycardia (helaas geven ze er geen ‘normale’ benamingen meer aan ziektebeelden), een erfelijke hartafwijking waarbij hartritme stoornissen optreden bij inspanning van het hart. Dit alles kreeg ik te horen toen ik 14 was. Heel opstandig en lekker puberend toen heb ik mezelf voorgenomen om me er niets van aan te trekken. Nu, bijna tien jaar later zie ik in dat het niet helemaal een goede instelling is geweest. Je verhaal over hartpatient en dan komt me dan ook erg bekend voor. Niemand vertelt je hoe je nu moet leven. Ik kan je als wijze tip geven dat je er zelf moet achterkomen wat voor jouw werkt. Medicatie heeft bijwerkingen, luister naar je lichaam en vooral praat erover.

    je bent niet alleen.

    groetjes, lies

    #85988 Reageer
    Bettilde
    Deelnemer

    Met mijn 60+ heb ik er al heel wat jaartjes meer opzitten dan jullie. Kreeg vorig jaar te maken met hartfalen (vanwege kankermedicijn).
    Ik kreeg een aceremmer (bloedvatverwijdend) en een betablokker (bloedvatvernauwend) plus furosemide voorgeschreven. De betablokker is later afgestoten omdat die mij (die met het fenomeen van Raynaud belast is) juist verder de put in hielp.
    Zelf nam ik ook magnesium, vit. B en C. Mijn cardioloog heb ik hiervan op de hoogte gesteld en die gaf aan, het niet voor te schrijven, maar ook geen bezwaar te hebben.

    Mijn rikketik ging, na het afstoten van de betablokker, al vrij snel weer normaal werken en zes weken later mocht ik stoppen met een deel van de medicatie. (Wat ik overhield was 1x dg 20 mg aceremmer). Ik ben er zelf van overtuigd dat de magnesium bij dit herstel een grote rol heeft gespeeld. Heb namelijk zo’n drie maanden de proef op de som genomen en merkte al gauw dat de ritmestoringen weer meer van zich lieten spreken dan gewenst was, en als ik niet zou handelen het weer de verkeerde kant op zou gaan. Gebruik sinds 2 maanden dagelijks weer magnesiumtabletten en een vit. b complex. ik slaap weer een stuk rustiger.
    Misschien ook voor jullie om eens te proberen?
    Bettilde

    #86077 Reageer
    wilma780
    Deelnemer

    ik heb ook boezemfibrilleren ..is begonnen in september 2009 ..eerst om de 2 maanden nu om de week ..slik 2x 80 mg sotalol en enalapril en 2 verschillen plastabletten ..wat is dat precies voor vit b dat u slikt ..mag dat zonder de arts er iets van te zeggen en hoe moet dat met de trombosedienst want daar moet je alles doorgeven wat je gebruikt .wilma

    #86080 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hallo Wilma,
    Op dit forum staat van alles over vitamines. Omtrent vitamine B, gaat het dan eigenlijk altijd om Vitamine B6 en B12. Eventueel nog wat vitamine B2.
    Maar supplementen moet je gewoon kunnen gebruiken zonder dit te melden aan je arts. Het zit natuurlijk ook in je voeding…..
    Hoe het precies zit met de trombosedienst zou ik niet weten. Ik durf er geen uitspraken over te doen. Maar die supplementen zouden geen probleem moeten zijn.

    Groeten, Job

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #86080 in Hartpatient, en dan? Wie heeft er wat advies voor mij?
Je informatie: