default-header

Hartklep Keuze

Home Forums Hartkleppen Hartklep Keuze

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #78671 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hartgenoten!

    Mijn vrouw (68) krijgt op korte termijn een nieuwe aorta hartklep. Zoals bekend is de keuze tussen een bioklep en een kunstklep. Gezien de bekende voor – en nadelen gaat haar voorkeur uit naar een bioklep. De kans is echter groot dat na 10-12 jaar de klep vervangen moet worden en wellicht zelfs al eerder aan slijtage onderhevig zal zijn. Op zo’n moment kan haar lichamelijke toestand dusdanig zijn dat een open-hart operatie problematisch is.

    Ik heb begrepen dat er momenteel – ook in Nederland -geexpirmenteerd wordt met minimale invasie technieken waarbij nieuwe kleppen geplaatst worden door de liesader. Mocht deze techniek zich ontwikkelen tot een standaard voor het vervangen van hartkleppen dan lijkt de keus voor een bioklep voor de hand te liggen.

    Is er onder de lezers van dit forum iemand met een idee omtrent de snelheid van de invoering van de minimale invasie technieken? Zou het voor de hand liggen dat binnen 5-10 jaar dit de normale manier van hartklep vervanging is, of is dat optimistisch gedacht?

    Hoor graag van jullie

    #81794 Reageer

    U moet er wel rekening mee houden dat een dergelijke operatie via de lies niet bij iedereen gedaan kan worden, als de kwaliteit van de vaten slecht is zal dit niet gaan.
    Bovendien kan het ook best zijn dat een bioklep langer meegaat, het is niet per definitie dat iemand na 10, 12 jaar een nieuwe klep moet krijgen.
    En wie weet welke technieken er over 10 jaar bij zijn gekomen, de ontwikkeling gaat vaak zo snel!

    #81795 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Blaster,

    Spannende tijden. Zo’n beslissing nemen valt niet mee en dan komt straks ook nog het wachten op die oproep.

    Ikzelf ben 4 jaar geleden geopereerd. Ik was toen 40 en koos, gezien mijn leeftijd, voor een kunstklep. Ik vond het nadeel van de bioklep, nog eens opnieuw geopereerd moeten worden, zwaarder wegen, dan het nadeel van de kunstklep.

    Ik vind die nadelen nogal meevallen. Tja, ik moet levenslang bloedverdunners slikken, maar met de thuiscontrole en -dosering, valt dat best mee. Ik hoef maar 2 keer per jaar naar het lab voor controle. Zelf kan ik wekelijks of om de 2 weken prikken en indien nodig de dosering aanpassen.
    Verder kun je het getik als nadeel zien, maar dat is net als naast het spoor wonen, op een bepaald moment hoor je het niet eens meer.

    Ik kan me voorstellen dat je op hogere leeftijd niet graag de bloedverdunners wilt gaan slikken, maar hé, er zijn ook nog andere redenen waarom dat wellicht ooit nodig is. Mijn ouders hebben allebei bloedverdunners voor andere redenen.

    Persoonlijk ondervind ik geen nadelen van het hebben van die kunstklep.

    Maar, succes met de keuze en sterkte met het wachten en herstel straks, voor jullie beide.

    #81797 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Onder de rubriek redactioneel hebben wij een hoofdstuk deskundigen opgenomen. Hier is weer een onderverdeling naar hartchirurgie aangebracht. Daar kun je enige info lezen over operatietechnieken.

    #81854 Reageer
    Blaster
    Deelnemer

    Dank voor de reacties. Heeft iemand ervaring met de biologische klep gemaakt van het hartzakje van een rund, ik hoorde dat in het OLVG geclaimd wordt dat deze klep 20 jaar mee zou gaan?

    #83064 Reageer
    carin50
    Deelnemer

    ik ben blij dat ik hier info kan lezen van iemand die een kunsthartklep heeft gekregen.
    ik ben een vrouw van 58 jaar en ineens ben ik hartpatient en krijg ik te horen dat er een nieuwe hartklep moet owrden geplaatst en ik krijg daarbij ook nog een bypass van de kransslagader. mijn hele leven staat ineens op zijn kop en ik ben best wel bang voor de opratie zelf en voor het tikkende geluid daarna. maar ook gezien de leeftijd gaat de voorkeur van de chirurg uit naar een kunstklep. Bovendien wordr as donderdag ook nog een mijn ondergebit getrokken, zal dus een paar weken niet goed kunnen eten voordat ik een nieuw gebit krijg. als er geen complicaties zijn word ik dan na 1 week ongeveer geoprereerd

    ik zou ook graag willen weten hoe het is de eerste dagen na z’on operatie
    groeten
    carin

    #83066 Reageer
    Blaster
    Deelnemer

    Carin, veel sterkte in de komende tijd. Mijn vrouw (68) is recent geopereerd en heeft nu een nieuwe aorto bioklep. De operatie zelf is heel goed verlopen (minimaal invasief in het Antonius te Nieuwegein). Mijn vrouw heeft ook weinig pijn gehad en de pijn die er was kon met panadol opgelost worden! Wel belangrijk vinden wij dat er aandacht wordt besteed aan het juiste INR gehalte van het bloed bij ontslag, dit was hoogstwaarschijnlijk niet goed geregeld waardoor mijn vrouw een TIA heeft moeten doorstaan. Nu opgelost gelukkig. Ook kreeg zij een ritmestoring en deze is gelukkig ook door middel van cardioversie en medicijnen opgelost (tot nu toe – keep fingers crossed). Al met al een paar hectische maanden achter de rug maar met uiteindelijk goed resultaat. Succes en het gaat zeker lukken!

    #83067 Reageer
    CorryR
    Gast

    Ik ben 67 en wacht op een oproep voor een operatie. Mijn aorta klep zal vervangen worden. Van welk materiaal die nieuwe zal zijn is nog niet bekend, maar ik vind het heel fijn hier ervaringen te lezen van zowel de kunstklep als de bioklep. Ik woon in Drenthe en de operatie zal in Enschede gebeuren. Ik denk dat de definitieve keuze bij opname met mij besproken wordt. Afijn, ik wacht maar af…..

    #83070 Reageer
    carin50
    Deelnemer

    dank je wel Blaster:-) geeft weer moed dit alles te lezen. en
    Corrie jij ook succes met wachten, ben blij dat ik mijn verhaal kan delen, heb geen partner en mijn kinderen wil ik hier ook niet teveel mee lastig vallen, ze zijn zelf ook bang.
    ik word ik het catharinaziekenhuis in eindhoven geholpen.
    en bij is het dus ook de aortaklep en dan nog een bijpass, schijnt dar de mitralisklep ook licht lekt maar daar doen ze niks aan dachten ze.
    misschien voelen we ons wel geweldig als de opratie voorbij is. ben het laatste jaar erg moe geweest maar dacht steeds dat ik “sick building sybdriom”had, (slechte wekomgeving). alles wees ook daarop en misschien heeft dat toch wel invloed gehad op de snelle achteruitgang, kan me niet zoveel meer inspannen, zelfs van lopen kan ik soms moe worden. heb dus ook gevraagd of ze de klep die eruitgaat willen onderzoeken op de schimmels en bacterien die in de werkruimte aanwezig waren.

    dank je wel en ik ga dit forum dagelijks lezen om de moed erin te houden:-)
    groetjes carin

    #83108 Reageer
    dinus
    Deelnemer

    hallo karin,ik ben geopereerd in zwolle en heb 6 bypasses en een nieuwe mitralis kunst klep gekregen,na de operatie[van 10 uur]kreeg ik ook nog een hartstilstand[3 dagen later] maar het gaat nu weer heel goed,ik kan haast alles weer en ik werk ook weer voor 3dagen in de week,verder wandel ik veel en lang[vaak 25 a 30 km],soms kun je de klep horen ”rammelen” maar dat hoor je later eigenlijk niet meer of je moet er speciaal naar luisteren.
    voor mij is het ook een ”graadmeter” want als ik in de sauna zit[wat ook weer mag]en ik krijg het zo warm dat ik er uit moet begint de klep te ”rammelen”.
    ja je moet wel altijd bloedverdunners gebruiken maar dat wordt ook een gewoonte,ik prik nu zelf ,voor mij is dat makkelijker omdat ik vrachtwagenchauffeur ben.
    dus wanhoop niet,je kunt er goed mee leven.

    veel sterkte gewenst.

    dinus

    #83109 Reageer
    carin50
    Deelnemer

    dank je wel dinus

    geeft weer moed te horen dat het zo goed gaat na zon grote ingreep, ik word ook steeds rustiger nu ik van alles er overlees en de grootse schrik weg is:-) en dat je weer zo veel kan dat lijkt me geweldig, iets om naar uit te kijken 🙂
    mijn ondergebit is inmiddels preventief getrokken en gehecht maar het gaat prima met het eten nu al, de eerste 2 dagen vloeibaar en kan ik al gepureerd eten
    dus ik probeer nu maar van elke dag te genieten ipv me zorgen te maken of ik wel wakker wordt daarna en het moet toch gebeuren.
    hartelijk dank nogmaals voor je reactie doet me goed:-)
    groetjes carin

    #83714 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo,
    Ik ben eind september 2007 geopereerd en mijn chirurg gaf aan dat waarschijnlijk over 5 tot 7 jaar (toen) deze operatie via de lies standaard zal zijn.
    Ik hoop het maar want ik heb ook een biologische klep.
    Groetjes, Marion

    #81603 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Beste Frenk, ik hoop dat deze hartekreet werkelijkheid mag gaan worden.
    Een warme hartegroet van Annemarie

    #81604 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Frenk, ik heb een berichtje op de Fb pagina van je vrouw gezet. Gr, Annemarie

    #81605 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Hoi Annemarie,ze zegt net tegen me dat je een bericht had geplaatst op haar facebook…onze wens is uitgekomen en dat binnen 1 dag….dankjewel voor je medeleven Annemarie!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
Reageer op: Reactie #83714 in Hartklep Keuze
Je informatie: