default-header

Hartgenoten en tandarts

Home Forums Na een operatie of behandeling Hartgenoten en tandarts

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #78823 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik kom net van de tandarts, kapotte brug laten vervangen door een nieuwe.(met 5kronen; nu met 6 kronen) Kosten 3000 euro, waarvan slechts 20% vergoed.
    Denk je een tandartsverzekering te hebben die 75% vergoed. Jawel, maar met een maximum van zoveel per jaar, en dan nog eens onder aftrek van alle eerder gemaakte tandartskosten. Betekent dus een behoorlijke investering, waar ik wel een tijdje over na heb zitten denken. Dan maar een gebit nemen?

    Ja zonde van al die andere bruggen en kronen die al aanwezig zijn. Kapitaalvernietiging, dus dat doe je niet. Je hebt eigenlijk een keuze. Of toch wel ? Is er wel een alternatief?

    Verder wordt hartpatienten voor een operatie niet zelden gevraag om al hun kiezen eerst te laten trekken. Nagevraagd, dat geld voor jou niet, hoorde ik.
    Toch heb ik nog een enigszins onbehagelijk gevoel van: stel dat !

    Wie kan hier meer over vertellen?

    groetjes,
    Theo

    #83121 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Beste Theo.

    Ik denk, dat het veel afhangt van de toestand van je gebit, maar als je al flink wat kronen hebt, lijkt mij het geen gebit in topconditie.
    Mij is indertijd wel aangeraden, in een rustige periode, had regelmatig toch ontstekingen, om preventief mijn bovengebit te laten trekken. Dit omdat een bacterie die in de bloedbaan komt fataal kan zijn voor hartpatienten. Mocht je een tandheelkundige behandeling nodig hebben, als je een ontsteking hebt, loop je groot risico.
    Ook wordt meestal aangeraden om bij iedere behandeling, b.v. mondhygieniste een kleine kuur antibiotica te halen bij de huisarts. Ik moest ook altijd toestemming hebben.
    Maar wat voor mij gold/geld hoeft natuurlijk niet voor jou te zijn.

    Sterkte met het beslissen.

    Een hartengroet van Geertje.

    #83123 Reageer
    aart 1970
    Deelnemer

    Hoi Theo,

    Nu geloof ik zeker niet dat jij dom bent en ook niet over één nacht ijs gaat, hoe lullig dit ook klinkt, je had de polisvoorwaarden beter moeten lezen. Misschien mag ik dit niet zeggen, ik doe het toch, je kunt de behandeling in een aantal jaren laten vallen, dit is te bespreken met de tandarts lijkt mij. De voorwaarden die een verzekeringsmaatschappy in kleine lettertjes heeft staan , noem ik zoals met veel dingen volksverlakkerij, denk maar aan mooi voorgestelde pensioenverzekeringen.

    Slim of niet slim ik heb geen aanvullende verekeringen, voor iets wat ik toch grotendeels zelf moet betalen, ik heb ook geen pensioenverzekeringen afgesloten, moet ik me immers daar ook nog druk om gaan maken.

    Ja een kunstgebit, kan, scheelt weinig van de huidige situatie als ik dat zo hoor;) , maar zo’n bakje op je nachtkastje lijkt me ook niks hoor, wil je ”s nachts een slokje water drinken en heb je je gebit in je mond, begrijp me aub niet verkeerd als het moet dan moet het.

    Maar ja hoe dan ook en alle gekheid op een stokje, het is zeker iets om over te hebben, het is nogal een geld zeg, maar deed net even mijn mond open voor de spiegel, nou ja daar kan ook menig gezin een jaar van eten dacht ik, heb nog even gevoeld. Yep ze zitten nog vast.

    Succes met je beslissing en ik hoop voor je dat iemand een duidelijk antwoord kan geven op je vraag.

    Met vriendelijke groet
    Rob

    #83124 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    [i][/i]quote, je had de polisvoorwaarden beter moeten lezen. Misschien mag ik dit niet zeggen, ik doe het toch, je kunt de behandeling in een aantal jaren laten vallen

    Beste Rob, jouw “kunstje” was me bekend; maar met goed lezen v/d polisvoorwaarden valt weinig te bereiken. Als je goed gelezen hebt, gaat het hier om de de vervanging van een kapotte brug. Uit een stuk (!) dus moeilijk te spreiden over meerdere jaren.
    Waar ik op doelde; zijn er andere technieken,(implantaten?). Eigenlijk ben ik best tevreden met de overige kunstwerken in mijn mond (allemaal kronen) ziet er eigenlijk best gaaf uit.
    Ik moet er alleen niet aan denken, dat dit er ooit allemaal weer uit zou moeten, vanwege een operatie of zo. Maar mij is verzekerd dat dit alleen nodig is bij kans op infectie, vanwege plaatsing stents, omleidingen, kortom open hart-operatie. In mijn geval (pacemaker, ritmestoornis) zou dit niet mogen voorkomen.

    Beste Tolletje, ook ik heb ooit (op aanwijzen van een cardioloog) antibiotica geslikt alvorens naar de mondhygiëniste te gaan. Ik had op dat moment geen medische klachten. Weer later, bleek dat in het geheel niet nodig te zijn.
    Volgens de laatste berichten, moet ik alleen antibiotica vooraf gebruiken als de tandarts aangeeft dat het een bloedige ingreep kan worden. En voorts moet ik dan vooraf een aantal dagen de bloedverdunners achterwege laten.

    #83125 Reageer
    willem62
    Deelnemer

    Als jij aangifte doet bij de belasting Theo kan je hier je voordeel uithalen. Want er zijn (tandarts)kosten die je af kunt trekken.
    Dus ga is informeren bij de belastingdienst. Succes ermee.

    #83128 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    over de mondhygiëniste……., zeg maar eens, dat dat geen bloederige behandeling is. Ze kunnen nog zo voorzichtig zijn, het is haast altijd prijs. Tevens zitten ze toch behoorlijk te vroeten. Ik moest dus altijd preventief 2 pillen slikken.

    #83129 Reageer
    Marly
    Gast

    Ja Theo, daar weet ik helaas ook alles van. Dus het komt me bekend voor. Ik ben ook heel uitgebreid verzekerd op het gebied van tandheelkunde, omdat we een aantal jaren geleden al veel gedoe voorspelden. Ik heb altijd al pech gehad met mijn tanden. Het probleem bij mij is dat ik nog steeds 4 melktanden heb. Voor 2 daarvan heb ik geen opvolgers, en die andere 2 zitten horizontaal in mijn tandvlees. Vorig jaar ben ik voor het eerst naar een kliniek voor implantologie gegaan, en was het de bedoeling dat ik implantaten zou krijgen. Nu is het plan gewijzigd en heb ik sinds september een beugel, boven en onder. Binnenkort moet ik ook naar de kaakchirurg om die 2 opvolgers uit mijn tandvlees naar beneden te halen, zodat die op de goede plaats komen. Nou ja ik heb het er natuurlijk allemaal voor over, zodat ik een mooi gebit krijg haha.

    Maar vandaar dat het me bekend voor komt wat jij zegt, Theo. Ik ben dus zo uitgebreid mogelijk verzekerd, maar dan kom je er idd achter dat er een maximum bedrag aan is gekoppeld. En tja, wat is € 1500 als je regelmatig naar de tandarts moet, altijd gaatjes en dus vullingen en verdovingen krijgt, en elke maand naar de orthodontist… Nou ja 😛

    Maar Theo, heb je al geinformeerd over de mogelijkheden van implantaten, of niet? Zijn helaas ook vaak erg duur, maar volgens mij zijn de resultaten vaak wel erg goed.

    Groetjes Marly

    #83130 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Beste hartgenoten,
    Voor de goede orde: De kapotte brug is inmiddels al vervangen, de beslissing was vorig jaar al genomen (en ook betaald) maar gezien de lange wachttijd. En gebeurt in 2 behandelingen, inmiddels al 3 want de 1e brug paste niet, dus moet alles weer over nieuw. Lig je daar 2uur met opengesperde kaken. Ach ja, er zijn ergere zaken!

    Maar voor ik deze beslissing nam, heb ik wel dagen met (financiële) buikpijn rondgelopen. Bedenk dat ook de kapotte brug (meer dan30jaar oud) destijds veel geld gekost heeft. Als dit het enige punt was geweest, had ik zeker gekozen voor de optie: gooi alles er maar uit, maar hiernaast zijn nog meerdere bruggen en kronen aanwezig (in perfecte staat) dus zou dat zonde geweest zijn. Heb geprobeerd second opinion te krijgen, maar dit betekent: andere tandarts opzoeken; dure entreegelden betalen; wat wel vergoed wordt, maar gaat ook weer in mindering van je maximum. Ik heb gehoord over goedkope en goede behandelingen in Hongarije, er zijn zelfs speciale tandartsvakantievluchten naar Turkije, maar het gewonnen voordeel gaat weer op aan reis-en-verblijfkosten. En over mijn eigen tandarts ben ik eigenlijk best tevreden.

    Wat me erg stoort is dat je eigen verzekeraar, geen praatpaal is en enkel denkt te kunnen volstaan met het verstrekken van lijstjes uit het telefoonboek. “Ja meneer, second opinion wordt vergoed” Sigaar uit eigen doos! Dus nog eens overleggen met eigen tandarts, wat betekent: weer een nota, voor foto’s en consult. Kijk deze info (met alternatieven) had ik van mijn verzekeraar verwacht. Maar dat zijn tegenwoordig alleen maar callcenter agents en alleen als zodanig opgeleid.
    De fiscale mogelijkheden ga ik zeker nog proberen.

    #83132 Reageer

    Ik zou ook niet te veel vertrouwen op kronen en bruggen etc. uit Oosterse landen etc., vaak is de kwaliteit minder, en wat als het niet direct past, hier kun je de prothese terugsturen naar de tandtechnicus, maar wat doe je als je in Turkije zit en je moet de volgende dag met het vliegtuig terug en je kroon past niet, of je tandarts laat een krron uit china komen en deze past niet??
    Ik betaal dan toch liever iets meer voor een goede kwaliteit en garantie

    #83133 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Anneliese, je slaat de spijker op de kop. Hoewel ik een weekje Turkije zo in de winter heel aantrekkelijk vond en hoewel een goede kennis, vol lof is over haar behandeling in Hongarije, moet ik er toch niet aan denken zoiets in Turkije te laten doen. Inderdaad je zult maar terug moeten, omdat iets niet goed is.

    Hartgenoten, allemaal bedankt voor het meedenken, maar ik weet nog steeds niet of ik het goed gedaan heb en heb nog steeds zo’n onbestemd gevoel van; ik zit straks met een heel kapitaal in mijn mond, naast een kleine vergoeding v/d verzekeraar hoop ik nog iets v/d fiscus terug te krijgen,(weet ik pas achteraf) maar dan toch! Stel dat – wat ik niet mag hopen- er alles ooit weer uit moet. Ik heb ook al eens door de kaakchirurg een ontsteking laten verwijderen, onder een kroon. “je krijgt geen garantie dat het niet terug komt, zei hij”

    Ik vermoed dat meer mensen met deze vraag worstelen: ” doe ik het goed”
    Zijn er speciale alternatieven denkbaar? Van implantaten weet ik te weinig van, en aan allerlei losse hulpstukjes moet ik ook niet aan denken. Het genieten van een lekkere maaltijd, zou je bijna vergaan.

    Hoe dan ook, dank voor het meedenken, en….blijf je gebit goed verzorgen.

    #83134 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Theo, jij schrijft, dat je er niet aan moet denken met hulpstukjes van een maaltijd genieten, maar wel liever met een kunstgebit, dan helemaal niet meer, omdat een ontsteking mijn hart heeft aangestoken en ik ben overleden. En het kan even duren, maar alles went hoor, gewoon er voor gaan en optimistisch blijven. Ik had ene voordeel, heb een maand lang min of meer vloeibaar moeten eten en heb het hele assortiment van M#N@ leren waarderen en dat als diabeet, maar met wat rekenwerk kwamen wij ook daar weer uit.
    Sterkte

    #83135 Reageer
    aart 1970
    Deelnemer

    Hé lieve Geertje,

    Even voor alle duidelijkheid, ik lees zo even de verhaaltjes na en constateer, dat in ieder geval ik, er een beetje de draak mee heb gestoken, waarvoor ik aan jou en alle andere medehartgenoten die dit lezen en zich hieraan hebben gestoord, mijn excuus wil maken.

    Ik heb immers makkelijk praten, gelukkig heb ik naast enige kronen en een brug, nog veel van mijn eigen tanden, die tot heden in goede staat zijn.

    De keuze zou voor mij, heel simpel en doeltreffend zijn , als ik er voor moest kiezen tussen, of hemelen of een kunstgebit, dan koos ik toch voor het laatste.

    Zonder dat ik denk dat ik Theo moet verdedigen, hij kan ook zelf zijn woordje doen, denk ik dat een ieder die nog dingen heeft in het leven deze dingen graag wil behouden, zolang het kan !!! Je moet er natuurlijk ook wel de middelen voor hebben om nieuwe overigens ook kunsttanden, te financieren.

    Tegen Theo zou ik nog wel willen zeggen, toen ik nog heel klein was, heb ik zonder tandjes altijd heerlijk gegeten hoor.

    Lieve groet,
    Rob

    #83136 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Lieve Geertje en beste Rob,

    Ja: dom-dom-dom van mij, om die “hulpmiddeltjes” af te wijzen. Ik heb zelf ook naaste familieleden gekend die oh zo dankbaar waren voor de hun aangereikte hulpmiddelen en vloeibare voeding. Ik had en heb daar nog steeds alle bewondering voor en denk dan: zou ik het ook kunnen in hun situatie? Ik bedoel zo optimistisch blijven. Ik wil het alleen maar hopen.

    Ik denk, dat ik zelf nog te verwend en gehecht ben aan: “alles nog te kunnen” en er (nog)niet aan wil, dat ik ook stilletjes aan het kwakkelen kom met van alles en nog wat. Zoiets van: de ver-van-mijn-bed-show. Daar is mijn ( jonge B) lijf nog niet aan toe.

    Goh Rob, dat jij je dat nog kunt herinneren (zonder tandjes) Ik moet heel diep graven om daarover na te denken. Een kwestie van beginnende dementie?

    #83137 Reageer
    aart 1970
    Deelnemer

    Je bent een kanjer Theo !!!

    En over de dementie, meestal is het het korte termijn geheugen, dus het zal met jou nog wel meevallen denk ik!!!!:) 🙂 🙂

    Dat houd dus in dat, jeetje help help!!!!:unsure: :unsure: :unsure:

    #83138 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Nu dat korte termijngeheuge kan ook goed aangetast worden door de hartlongmachine of een hartstilstand. Heb ze beide gehad en als ik iets niet meer weet, gil ik, brengt mijn toestand met me mee en vind het wel best, er zijn ergere dingen toch!
    Mijn man zegt wel eens, dat heb ik je net verteld……., zeg ik, o ja joh, vertel……!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
Reageer op: Reactie #83136 in Hartgenoten en tandarts
Je informatie: