default-header

Hartfalen reageert gunstig op carnitine en coënzym Q10

Home Forums Hartfalen Hartfalen reageert gunstig op carnitine en coënzym Q10

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #78705 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    2007 – Patiënten met hartfalen hebben baat bij suppletie met carnitine en coënzym Q10. Dit bleek uit een onderzoek waarbij 62 patiënten met hartfalen (klasse II-IV), in twee willekeurige groepen verdeeld, dagelijks gedurende 12 weken werden gesuppleerd met 2250 mg L-carnitine plus 270 mg ubiquinol of een placebo. Ubiquinol is de gereduceerde vorm van coënzym Q10 en biologisch beter beschikbaar voor het lichaam.

    Aan het einde van de behandelperiode lieten de met carnitine en ubiquinol gesuppleerde patiënten significant betere resultaten zien met de looptest en hadden significant minder last van dyspneu, palpitaties en vermoeidheid vergeleken met de placebogroep.

    Vergeleken met de situatie bij aanvang, lieten alleen de met carnitine en ubiquinol gesuppleerde patiënten een duidelijke daling zien van de ontstekingsmarker interleukine-6 (Il6). Ook lieten ze, vergeleken met de placebogroep, een grotere daling van de concentratie TNF-alfa in het bloed zien. Zowel Il6 als TNF-alfa zijn gerelateerd aan de gedaalde sympathische en parasympathische activiteit bij hartfalen.

    Bron:
    Kumar A, Singh RB, Saxena M, Niaz MA, Josh SR, Chattopadhyay P, Mechirova V, Pella D, Fedacko J. Effect of carni Q-gel (ubiquinol and carnitine) on cytokines in patients with heart failure in the Tishcon study. Acta Cardiol 2007; 62(4):349-54

    Bron: ortho.nl

    #82157 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Lisa

    Ik moet even buiten hetgeen hieronder geplaats zeggen dat ik het echt leuk vind dat je zoveel hulpvolle artikelen plaatst op Hartgenoten.nl
    Ik denk dat veel mensen blij zijn met de informatie die je beschikbaar maakt.
    Een dikke pluim! 😉

    Groetjes Job

    #82158 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Lisa

    Ik moet even buiten hetgeen hieronder geplaats zeggen dat ik het echt leuk vind dat je zoveel hulpvolle artikelen plaatst op Hartgenoten.nl
    Ik denk dat veel mensen blij zijn met de informatie die je beschikbaar maakt.
    Een dikke pluim! 😉

    Groetjes Job[/quote]

    Goh, ik ga er bijna van blozen, maar …. bedankt voor je pluim :cheer:

    #82163 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    niks minder dan terecht! :laugh:

    #82165 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ik ben eigenlijk heel benieuwd, hoe jullie tegen al deze berichten aan kijken. Vandaag lees je dat zus goed is, maar gisteren was het wat anders. Wat de ene dag wordt aangeprezen, wordt de andere dag weer afgekraakt.
    De één roept veel supplementen slikken, de ander zegt niet goed, krijg je kanker van. Ik weet zo zachtjes aan niet meer wat ik moet. Ik hou mij maar vast aan wat mijn arts mij adviseert en probeer mij niet gek te laten maken. Sommige dingen waar ik wel wat in zie, leg ik met voorbehoud voor aan mijn arts en vraag zijn mening er over.
    Ik vind het allemaal zo moeilijk. Probeer zo gezond mogelijk te leven en te eten. Zo veel mogelijk vers, niet roken en niet drinken en verder weet ik het ook niet meer.

    #82166 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Het is af en toe ook echt verwarrend.
    Meestal weet je zelf ook wel wat goed voor je is. Het ene is goed voor dit, maar niet zo goed voor dat. Dan kan je dat weer bestrijden met iets anders, zo kom je dus in een spiraal.
    Dan is het aan jezelf om ergens een grens te trekken, toch?
    Je moet zelf nagaan hoeveel van wat je zelf nodig hebt. Tips en algemene adviezen zijn één ding. Je moet het zelf nog afstemmen op jezelf, anders gaat het niet goed.

    Maar jouw levenstijl is gewoon de beste basis.

    #82171 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Over medicijnen en supplementen:

    De farmaceutische industrie doet al jaren zijn best om het gebruik van natuurlijke supplementen te ontmoedigen (natuurlijke stoffen kunnen niet gepatenteerd worden en leveren farma weinig op): veel positieve wetenschappelijke, onafhankelijke onderzoeken (en het zijn er inmiddels echt veel) worden vaak niet in de officiele (mainstream) media gepubliceerd, maar als er een negatief onderzoek is, wordt het wel met veel tamtam openbaar gemaakt, valt mij steeds weer op.

    Die onderzoeken zijn bij nader bekijken meestal gefinancierd door de farmaboeren en gedaan met een te lage of een veel te hoge dosis (vaak ook nog synthetische) vitamine of mineraal, of met al ernstig zieken als proefpersoon. Dat geeft toch te denken.
    Bij elk wetenschappelijk (medisch) onderzoek is het goed om te kijken naar de opzet (en niet alleen naar de samenvattende conclusie in de krant) en of de onderzoekers en sponsors financieel belang hebben bij een bepaalde uitkomst.

    Ik heb al vele jaren niet veel vertrouwen meer in de reguliere geneeskunde en hun farma-medicijnen. Ik merkte zelf dat de standaard gegeven hartmedicijnen niet goed voor mij waren (ik ben een individu, geen nummer): ik moest ze echter nemen, zeiden de cardiologen, want anders zou ik binnen een paar maanden (in 1996, het is nu 2008) weer een hart infarct krijgen en dat niet overleven. (dat lijk veel op emotionele chantage ….).

    Ik heb mijn eigen therapie gezocht (natuurlijke middelen), want niets doen en op de oude weg doorgaan leek me ook geen optie.

    Na mijn infarct (1996) ben ik in de literatuur gedoken en kwam tot de schokkende ontdekking dat gemanipuleer van medicijnonderzoeken niet zeldzaam is. En een hoge piet van GlaxoSmithKline (als ik het goed onthouden heb) onthulde een paar jaar geleden dat medicijnen maar ongeveer bij de helft van de mensen effectief zijn…… dat weten ze heel goed.
    Ernstige bijwerkingen worden vaak verzwegen. (zie het recente verhaal over antidepressiva die meestal niet beter blijken te werken dan een placebo, maar wel zelfmoord als “bijwerking” bleken te hebben, denk aan Vioxx, de pijnstiller die hartaanvallen veroorzaakte bij talloze mensen: het was al bekend bij farma, maar werd jarenlang gewoon verzwegen)

    Tegenwoordig wordt steeds meer onthuld over de praktijken en medicijnen van big farma, en dat vind ik een goede zaak. (denk aan uitzendingen van TrosRadar en Zembla en op de site Gezonde scepsis is ook veel nieuws te vinden).
    Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

    Mensen kunnen natuurlijk zelf kiezen wat ze willen: medicijnen van de dokter of natuurlijke middelen..
    Bedenk wel dat veel medicijnen diverse belangrijke nutrienten in het lichaam uitputten en zo deels ook nare bijwerkingen geven: dus nutrienten weer aanvullen bij medicijngebruik lijkt mij goed.
    In het voedsel zit gewoon niet meer zoveel als er vroeger wel nog in zat.

    Kritiek op alternatieve geneesmethoden (bv ook de orthomoleculaire – let food (=nutrienten) be your medicine, zoals onze bekende Hippocrates al zei) is vaak dat de methoden niet evidence based zouden zijn: dwz er zijn geen keiharde bewijzen voor effectiviteit en veiligheid. Maar in de reguliere geneeskunde wordt ook vaak niet-evidence-based gehandeld, wat diverse artsen zelf ook toegeven. Het beste bewijs is dat het in de praktijk werkt (al is het niet altijd bij iedereen zo, omdat we nu eenmaal allemaal anders zijn).

    Mijn (vorige, maar nu helaas zieke en vertrokken) cardioloog had er begrip voor dat ik mijn eigen weg wilde zoeken ipv zijn medicijnen nemen.
    Ik mocht wel blijven komen voor controle (ecg, bloedonderzoeken, bijpraten ed).
    De nieuwe cardioloog zei dat als ik geen pillen nam, dat ik dan maar niet meer moest komen. Dat mijn fibrinogeen en CRP (ontstekings-indicaties) te hoog waren (bepaald via mijn natuurarts in het huisartsenlab) interesseerde hem niets: reden: …..daar had hij geen pillen voor, dus wilde hij er niets mee doen, zelfs niet eens noteren in mijn dossier

    Maar …terug naar de supplementen, zomaar in het wilde weg allerlei verschillende supplementen nemen raad ik niemand aan: een goed – en goed gedoseerd – multivitaminen/mineralen supplement bij het eten kan wel.

    Ik laat nu altijd eerst bepalen waar ik een gebrek ….of een teveel aan heb. Ik laat me daarbij leiden door waargenomen symptomen, die mogelijk verband hebben met een tekort. Het is best een hele uitzoekerij (en ik ontdek nog steeds puzzelstukjes), waar niet iedereen zin of tijd voor heeft, maar ik heb het wel gedaan (en ik deel die gevonden info graag met anderen, maar als er geen interesse voor is haak ik wel weer af … geen probleem).

    Zo is ontdekt dat ik te weinig carnitine had: en na aanvullen met 1 tot 2 gram per dag werden mijn jarenlange, erger wordende overslagen (ook lange reeksen PVC’s achter elkaar) eindelijk flink minder. Heb nu nog maar af en toe een overslag. En een in 2005 geadviseerde ICD was weer van de baan.

    Ik had ook een ernstig gebrek aan vitamine D (ontdekt in 2004): ik las toen over Dgebrek en herkende veel van de symptomen. Dus een test aangevraagd aan de huisarts. Ik kreeg wel D binnen via mijn multi, maar dat was blijkbaar te weinig, D vul ik dus apart aan. Het is nu weer op peil en ik controleer het 1 x per jaar via mijn natuurarts.

    Ik had ook magnesium gebrek (IN de cellen) en veel symptomen pasten daarbij: dus ook dat vul ik extra aan.
    Alle drie die stoffen (en nog meer) zijn belangrijk voor een gezond hart en bloedvaten.

    Mijn ijzer was te hoog: dus dat beperk ik in mijn eten (te veel ijzer kan ook harklachten geven). In mijn multi zit dus geen ijzer meer.

    Q10 neem ik zelf, zonder labtest vooraf: Als ik die een paar dagen vergeet, merk ik dat aan mijn hart en aan meer migrainige hoofdpijn.
    Mijn ejectiefractie was aan de lage kant in 2004 (29%), maar ik heb nog altijd geen typische symptomen van hartfalen. Waarschijnlijk door de nutrienten die het hart steunen. ( Maar misschien was de echo niet goed gedaan?)

    Enfin, ik heb even een toelichting gegeven nav het bericht van Tolletje in deze draad. Iedereen kan met de info doen wat hij wil. Ik heb er geen belang bij, behalve dat ik me (als thuiszittende chronisch zieke Lyme patiente) misschien nog een beetje nuttig kan maken …
    Ik wil niemand gek maken, maar alleen bewust maken dat er meer mogelijkheden zijn dan medicijnen alleen en dat gebreken niet goed zijn om mee door te lopen en dat de waarheid niet altijd is wat het lijkt te zijn (What the Bleep do we know).
    .

    Lisa.

    #82174 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Je maakt niemand er gek mee. Een duidelijke uitleg.
    Ik ben zelf erg pro-natuurlijke oplossingen, helaas kan je vaak niet zonder de reguliere medicijnen.

    Onze Klassiek Homeopathisch arts zegt ook altijd; we kunnen vaak veel meer dan reguliere medicijnen. Een nadeel ervan is dat je vaak lang op resultaten moet wachten.Reguliere medicijnen moet je altijd in acht houden.

    Een eerlijk verhaal als je het mij vraagt.

    #83604 Reageer
    crealena
    Deelnemer

    ik vind ook dat het beter is om zo min mogelijk medicijnen in te nemen, behalve die die je echt nodig hebt. Ik denk dat je met gezond verstand en goed en gezond leven best een heel eind kan komen en misschien ook erger kan voorkomen. ik hoop door mijn gezonde levensstijl, goed en gezond eten, niet roken en drinken, trouwens nooit gedaan, en veel bewegen in ieder geval zo gezond mogelijk oud te worden. Als je gevarieerd eet en goed op let en een beetje bijhoudt wat er zoals in gaat kun je erge tekorten denk ik voorkomen . Veel lezen over voeding enz. lekkere recepten uitproberen zorgen er vanzelf voor dat je variatie hebt.En vergeet ook niet een positieve kijk op het leven en accepteren dat je nou eenmaal wat hebt en daar last van hebt of kan hebben. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. groetjes, leny

    #83718 Reageer
    kneusje
    Gast

    Hoi Lisa,

    bedankt voor alle goede uitleg, superduidelijk.:)
    Het verhaal van Carnitine en Q10 had ik al op de site van Pillie Willie gelezen en nu bevestig jij het weer.
    Misschien toch maar eens gaan nemen.:blush:
    Daarnaast neem ik zelf ook al magnesium en vit D (dat laatste op advies van Dr OZ, cardioloog bij Oprah).
    Het magnesium brengt me ook rust waardoor ik beter slaap.

    Hoe denk je over Vit B?
    Dat gebruik ik al jaren als hart-en vaatbeschermer, jaren terug door een oude cardioloog geadviseerd.:cheer:
    Bij controle bleek dat we in mijn familie zelfs een tekort hadden aan Vit B en aangezien er veel hartpatiënten in mijn familie zijn, zou dat ook wel eens mee kunnen spelen….
    Het bleek dat wij veel vit B6 uitplassen en daardoor tekorten hebben.
    Ik ben dus blij dat ik het al een tijdje slik.
    Via Pillie Willie (rare naam maar goede site) ben ik ook GTF chroom gaan gebruiken en ook mijn cardioloog staat hierachter.
    Chroom zorgt voor een betere suikercontrole in het bloed (had vaak Hypo’s) en geeft het hart meer O2…..

    Het lijkt wat veel maar het is allemaal goed te doen, ik gebruikte toch al 2 keer per dag harttabletten dus een paar meer of minder…..

    Groetjes, Eugenie

    #83730 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    kneusje schrijft:
    [quote]Hoi Lisa,

    Hoe denk je over Vit B?
    Dat gebruik ik al jaren als hart-en vaatbeschermer, jaren terug door een oude cardioloog geadviseerd.:cheer:
    Chroom zorgt voor een betere suikercontrole in het bloed (had vaak Hypo’s) en geeft het hart meer O2…..
    Het lijkt wat veel maar het is allemaal goed te doen, ik gebruikte toch al 2 keer per dag harttabletten dus een paar meer of minder…..

    Groetjes, Eugenie[/quote]

    Hoi Eugenie 🙂 ,

    Als je twijfelt aan zomaar gaan nemen van carnitine en Q10 (op zich best begrijpelijk, en het wordt zelden al vergoed), kun je het eerst gewoon even laten testen via je huisarts. Moet kunnen in een huisartsenlab of ziekenhuislab, al staat het mogelijk niet op het formulier (dan zelf er bij zetten).

    Carnitine test je dan als: totaal carnitine en vrij carnitine (was bij mij allebei te laag).
    Q10 heb ik nooit laten testen dus 🙂 , daar heb je niet snel te veel van denk ik 😉 , zeker als men al wat ouder is of als men cholesterolverlagers slikt.

    Vitamine B….. ja, inderdaad ook belangrijk Eugenie. Vooral B12 en foliumzuur (ivm je homocysteine),
    en B1 voor een goede suiker(koolhydraten)stofwisseling.
    Bij hartfalen en suikerziekte is er vaak een (gebleken) tekort aan B1 (thiamine).

    B6 is ook belangrijk ja: dat is echter wel de B-vitamine waar je te veel van kunt binnenkrijgen en dan kan het neurologische klachten geven (toen ik ook een aparte B6 nam steeg het te veel in mijn bloed, dus neem ik alleen nog het beetje wat in mijn B-complex zit). Maar jij kunt wel goed nemen, om het verlies weer aan te vullen …

    Gebrek aan B6….. kun je ook merken aan dat je niet droomt (of ze je niet herinnert) 🙂 Zou je dan veel gaan dromen en misschien wel nachtmerries krijgen bij een teveel aan B6?????? 😉

    Die dokter Oz,:cheer: , de hartchirurg bij Oprah, ja die ken ik ook, en ja , klopt, hij adviseert vitamine D.

    Ach ja, ik neem ook aardig wat supplementen sinds 1996, het lijkt al gauw veel inderdaad, maar ik zie het niet als pillen slikken, maar als deel van mijn dagelijkse voeding. Dat voelt toch anders dan elke dag medicijnen nemen voor mij :silly:

    Chroom zit in mijn multi, maar dat is 50 mcg, ik zal eens kijken of ik toch nog wat extra nodig heb…..

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #83733 Reageer
    Vonne
    Gast

    Gebrek aan B6….. kun je ook merken aan dat je niet droomt (of ze je niet herinnert)

    Goh, dat wist ik niet. Ik droomde niet meer maar sinds kort wel weer en ik dacht dat het door de tryptofaan kwam.
    Maar ik gebruik ook B6, B12, en B complex.

    Ik heb hier al heel wat geleerd. Thanks Lisa !

    Groetjes,Yvonne

    #83740 Reageer
    kneusje
    Gast

    🙂 Hey Lisa,

    bedankt weer voor je duidelijke uitleg.
    Dat van B6 ga ik idd eens uitzoeken, even controleren of ik niet teveel neem.
    🙁 Moet ik wel eerst mijn huisarts overhalen dat te willen testen want ik heb eigenlijk geen goede huisarts.
    Zo slikte ik al jaren Pantozol als maagbeschermer en moest zélf vragen om een B12 test (door de pantozol kan deze vitamine niet goed opgenomen worden in de maagwand) en die bleek dus veel te laag….
    Zo kan ik nog wel even doorgaan, gewoon laksheid……

    Wie is hier nou de arts vraag ik me vaak af…als ik er niet zelf mee kom wie dan?:S

    Nou ja, gelukkig krijgen we veel info via jou en kunnen we beter voorbereidt bij de huisarts:angry: op de stoep staan.

    Dank je wel, Eugenie

    #84287 Reageer
    tygo
    Deelnemer

    Hallo Lisa

    Ik vind de informatie die jij geeft erg goed, alle lof daarvoor, en voor het feit dat je het uitzoekt en het wil delen!

    Zo vond ik dus de informatie over carnitine heel fijn, en vroeg vandaag aan mijn huisarts of hij bereid was om het voor te schrijven.

    Ik vertelde hem het op hartgenoten gelezen te hebben.En dat het op recept vergoed werd.

    Hij vond het geen probleem (had het één keer eerder aan iemand voorgeschreven, 15 jaar geleden zei hij)

    Hij schreeg er (voorlopig) 60 voor, van Megamax.

    Nu belde mijn apotheek op dat ze geen gehoor kregen bij dat bedrijf, dat ik het ook zelf kan bestellen.

    Maar dan krijg ik het niet vergoed. zei ik

    Ik heb Vita info gebeld, (daar hoorde ik dat cardiologen het ook wel eens voorschrijven)
    Maar verder kon die man niets doen voor mij.

    Mijn vraag is, Lisa, welke fabrikant levert goede L carnitine? Zodat ik dat weer aan mijn apotheek kan doorgeven.

    Kennelijk hebben ze nog geen ervaring met carnitine op recept.

    Ik hoop dat je me hierin kunt helpen.

    Groetjes Margreet.

    #84288 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hallo Margreet,

    Bedankt voor je lof :cheer:

    Ik weet dat ooit de (goede) carnitine van Sigma Tau werd vergoed op recept (zeker als het wordt gegeven ivm spierkwesties, maar ik neem aan ook als iemand gebrek heeft aan carnitine? (dat kun je in het lab laten testen)).
    Maar er verandert steeds van alles op vergoedingsgebied …………….

    Er is een internist/infectioloog in Utrecht die een aantal jaren geleden (vloeibaar) Sigma Tau vaak voorschreef (en nog doet vermoedelijk) Dat werd toen vergoed. ME patienten krijgen het ook vaak geadviseerd.

    Ik koop het liever zelf (ben hypergevoelig voor van alles en nog wat, dus nogal kieskeurig wat betreft de additieven (excipients in het Engels) in mijn supplementen 😉 ).

    Maar voor jou….zou het toch moeten lukken met Sigma Tau …
    Zoals bij deze apotheek bijvoorbeeld (net gevonden :cheer: ) Ze vermelden tabletten en ook de drank en dat het alleen op recept te krijgen is (er staat ook iets over vergoedingen).

    http://www.parkapotheekamsterdam.nl/consumed/medicijnen/dit/0/1546/L-carnitine_Drank_Injecties_Tabletten

    Nou, succes met de carnitine jacht , en groetjes,
    Lisa 🙂

    (laat je nog weten of het gelukt is?)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #83730 in Hartfalen reageert gunstig op carnitine en coënzym Q10
Je informatie: