default-header

Hartfalen en natriumbeperkt dieet

Home Forums Hartfalen Hartfalen en natriumbeperkt dieet

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #80756 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Voor mijn opleiding HBO verpleegkunde ben ik bezig met onderzoek over het effect van een natrium beperkt dieet om complicaties te voorkomen bij hartfalen. 

    Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe u als hartfalen patiënt hier naar kijkt en wat u ervaringen zijn. Is een natrium beperkt dieet goed vol te houden? Merkt u dat het effect heeft? Waar loopt u tegen aan tijdens het dieet? Hoe kunnen verpleegkundige u hiermee helpen? Andere ervaringen omtrent dit onderwerp zijn ook welkom. 

    Ik hoop dat ik reacties krijg. 

     

    Met vriendelijke groet,

    Jose

    #93824 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Jose, 

     

    Ik heb sinds 15 oktober vorig jaar de diagnose hartfalen en toen inderdaad een natrium en vochtbeperkt dieet opgelegd gekregen.

    In het begin vond ik het echt heel erg moeilijk, en miste ik vooral de smaak aan eten, en vond het lastig om goede en lekkere recepten te vinden.

    Ondertussen ben ik er wel wat bedrevener in geworden en dat laten de bloeduitslagen gelukkig ook zien. 

    Het had wel fijn geweest als er de mogelijkheid was geweest om een dietiste via het ziekenhuis te kunnen zien die je echt bijstaat in je weg vinden. 

    Er wordt me nu bijvoorbeeld een kha dieet aangeraden om gewicht kwijt te raken, maar in combinatie met natrium en vochtbeperking vind ik het wel een ontzettend gepuzzel.

    Soms voelt het alsof ik de hele dag bezig ben met wat ik mag eten en drinken, en dat maakt het een stuk minder leuk allemaal. 

     

    Ik hoop dat mijn antwoorden je een beetje geholpen hebben, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

     

    Groetjes Norma 

    (van hartfalen naar winnen)

    #93825 Reageer
    Monique 26
    Deelnemer

    Hallo Jose,

    Ook ik heb hartfalen en volg een natrium beperkt dieet en heb een vochtbeperking. 

    Nu voegden wij al geen zout toe aan het eten en we gebruiken nu ook kruidenmelanges waaraan geen zout is toegevoegd. Gelukkig zijn er steeds meer natriumarme producten te koop. We komen redelijk uit met wat wel en niet verstandig is. Het was wennen, net als koffie drinken zonder melk en suiker. Nu smaakt veel zoute hap mij niet meer . Maar een hapje van een kroket bijvoorbeeld, neem ik eens in de zoveel tijd.

    Maar inderdaad, het voelt alsof je de hele dag met eten en drinken bezig bent.

    Lastiger is het als je uit eten gaat. Dat is vaak een heel gepuzzel. Zoutarm wordt al gauw vertaald naar zoutloos en dan krijg je soms zo'n smakeloze hap op je bord. De betere restaurants lossen dit prima op.

     

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #93824 in Hartfalen en natriumbeperkt dieet
Je informatie: