default-header

Harteloosheid onder managers neemt toe

Home Forums Hartluchten Harteloosheid onder managers neemt toe

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #78631 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Veel van de naar schatting tien miljoen miljonairs in de wereld lijden aan een tot nog toe onbekende ziekte: wfs. Die leidt ertoe dat ze uit verveling gekke bokkensprongen maken en met personeel schuiven, alsof het om strategopoppetjes gaat. Zo maar, voor de kick.

    Wealth Fatigue Syndrome oftewel WFS is een nieuwe ziekte, ontdekt door econoom Manfred Kets de Vries, ‘managementgoeroe’ en directeur van het Franse INSEAD Global Leadership Centre. De ziekte heerst uitsluitend onder de zeer rijken op deze wereld, de miljonairs. WFS is volgens deze man, die bij zijn adviezen aan topmanagers en rijken vaak psychologische en psychiatrische invalshoeken kiest, te vertalen als rijkdommoeheid, met symptomen als depressie, paranoia en eenzaamheid.

    Het NRC van zaterdag 5 juli besteedde voor het eerst aandacht aan dit syndroom. Kets de Vries laat het NRC weten, dat rijken meestal ware narcisten zijn. In hun isolement verliezen ze gaandeweg elk contact met de realiteit. Ze concurreren vooral met andere rijken, onder meer door de aanschaf van nog grotere boten. Narcistische managers gaan uit pure verveling de mafste dingen doen. Ze gaan bijvoorbeeld voortdurend schuiven met werknemers, of hen lukraak ontslaan. Voor de kick. „Ze vervelen zich. Reorganiseren wordt dan een spelletje voor ze. Ze doen het alleen om geprikkeld te blijven”, aldus Kets de Vries in het NRC.

    Natuurlijk gaat dit gepaard met de meest schoonschijnende redeneringen, argumenten en rationalisaties. Ze houden hun werkelijke motieven voor de buitenwacht geheim. Goed om dat in ons achterhoofd te houden, bijvoorbeeld als we kijken naar allerlei onverklaarbare reorganisaties.

    Overigens hebben deze narcisten niet alleen elk contact met de buitenwereld en de maatschappelijke realiteit verloren. Ze hebben ook geen contact meer met zichzelf. Elke menselijkheid is hen vreemd. En dan te bedenken dat wij van dit soort lieden afhankelijk (kunnen) zijn! Ook dat is kapitalisme. Uiteindelijk gaat de maatschappij aan dit soort freaks te gronde. Met zo’n volk kan de concurrentie met nieuwe economieën als China of India natuurlijk nooit gewonnen worden. Ik zie paralellen met de ondergang van het Romeinse Rijk. Daar zag je ook dat die samenleving te gronde ging aan hebzucht, narcisme, perversie en zedeloosheid. De vraag is niet of de westerse economie door dit soort harteloosheid onderuit gaat, maar wanneer dat gebeurt….

    #82072 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Als ik naar Amerika kijk, waar de financiële crisis heeft toegeslagen, vraag ik me af of het niet al zover is.
    Zullen die rijken nu echt zo vreselijk gelukkig zijn met zichzelf? Kijken die nooit eens achterom naar de consequenties van hun daden?
    Ik vraag me af wat die aan hun kinderen of kleinkinderen zullen vertellen als er geen vis meer in de zee zwemt omdat die leeggevist is, geen dier meer op te verorberen valt omdat ze door ziektes zijn uitgeroeid, de grond intussen zo vervuilt is dat er geen gewassen meer groeien en ze er achter komen dat je geld niet kunt eten!

    #81375 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Lieve Annemarie,

    Goed dat je dit schrijft!
    Hoe hard het gelag voor ons allen ook vaak is, ik kan je verhaal volledig onderschrijven! Ook voor artsen is het lang niet altijd eenvoudig, en er zijn toch nog veel artsen die daadwerkelijk begaan zijn met hun patient. De overheid maakt dat het vaak een moeizaam en zorgelijke Gezondheidszorg in ons land wordt.

    Lieve groeten,
    Elsje.

    #81376 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Lieve Elsje en Lotje,

    Dank voor jullie reacties. Ik heb mijn best gedaan om beide kanten te belichten.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81374 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dat heb je zeker gedaan Annemarie.
    Met die gedachten gaan we de Kerstdagen en het nieuwe jaar in.

    Cesarina

    #81373 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Lieve Annemarie

    Ik wens je een hele fijne kerst met veel warmte en liefde ,maar dat is er wel denk ik ,
    Je verhaal was verdrietig ,maar ook heel mooi
    Je gelooft in het leven .

    Mijn tekst staat op de muur

    Herinner je gister
    Droom over morgen
    Maar leef vandaag

    En dat doe je zeker leven

    En dat probeer ik ook na alles wat ik heb mee gemaakt
    Want er zijn nog heel veel mooie dingen .

    Warme groet van jacq

    #81384 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Lieve Jacq,

    Je reactie ontroert me. ‘Hoop verloren is alles verloren’, toch?

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81385 Reageer
    Anoniem
    Gast

    @Jacq,
    Voor jou natuurlijk ook sfeervolle kerstdagen en in alle opzichten een mooi 2013.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81386 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Dank je wel Annemarie,ik heb als jong meisje van 21 een hartoperatie ondergaan,toen die tijd was dat een moeilijke operatie
    Nu is het half uurtje werk ,toen 8 uur en gevochten voor mijn leven,wat ik niet wist ,na 8 dagen werd ik wakker.

    50 jaar sept 2011 ,mijn man was in Spanje op 8 december 2011 ,we waren met elkaar aan het praten via Skype.
    Ik zei tegen hem ik heb nog 2 heerlijke olie bollen en was ze aan het eten,
    Ik lag al in bed……..gelukkig
    De olie bollen waren heet en kreeg een gevoel vangarmen in je keel en borst ,heb je vast weleens gehad te heet gegeten.
    Maar het bleef hangen en wer steeds heter .
    Ik zei tegen mijn man ,ik voel me helemaal niet goed.
    Hij zei bel de huisarts dan,maar ik zei nee ik bel 112

    5 uur in een hartinfarct gezeten,gedotterd wat fout ging ,ze lieten wat rotzooi in 2 kleine vaten vallen ,wat ze ook weer op moesten ruimen,bij 1 gelukt ander niet ,die zit dicht.
    Geluk is dat het een klein vat is en afsterft.
    Ze hebben een stens geplaatst.maar een assistent maakte toen al een opmerking dat Links ook er slecht uit zag.
    60/% zat daar dicht,ik schrok ,maar dacht maak eerst die rechterkant maar open.

    Voelde me zeer angstig na infarct en na 6 weken ging ik in Spanje wonen
    Vaak daar ziekenhuis gezien,de eerste was net een concentratie kamp .
    Lag met 35 mensen op zaal bed aan bed
    2 de x privé ziekenhuis genomen ,in ons begrippen is dat ergggggprive ,maar hier is het gewoon net zoals in Nederland.
    We zijn goed verzekerd en nog extra voor buitenland

    Ik had met test mee gedaan,ze hadden stens met medicijnen in mijn geplaatst en zou na 9 mnd gaan kijken hoe dat eruit zag

    Toen hadden ze niet verteld dat je er aan kan overlijden ,dus vond het allemaal erg angstig.

    8 december had ik geen keus met dotteren ,maar nu wel .
    Met alleen kijken heb je kans op weer een hartinfarct of hartstilstand en daar kies je niet voor .

    Midden in de infarct vragen ze of je mee wil doen met die test ,dan wordt er ook nog geloot,maar ze vertellen er niet bij dat je er aan kunt overlijden.

    Dus ik zag ervan af ,van die test ik had te veel gehad vond ik .
    Ik liep al 2 jaar met druk op borst ,en artsen maar zeggen het is je maag…..

    Van allerlei testen gehad ….fietsen enz maar wees niks uit na infarct.

    Tot mijn cardioloog hoorde dat ik niet met test mee deed werd ik in Spanje gebeld ,hij wilde me zien
    Want had film bekeken van aderen en hij zei we gaan je 2 stens erbij zetten

    Ik zei ja en kunnen jullie gelijk de test doen,want dan ben je binnen.
    Nee zei hij ,we vergeten die test,maar goed ben 16 oktober 2012 gedotterd,wat was ik zenuwachtig,je hoopt toch maar dat er niks gebeurt.
    Nou er gebeurde ook echt niks …….geen stens gezet ,had geen zin,rechts was nog mooi open en zag er goed uit

    Maar ik was in die mnd er niet beter op geworden ,,,,,,,eerder slechter vandaar dat me cardioloog me ook wilde helpen met stens.

    Ze zagen dat het er niet uit zag ,ik kon ook nog maar 10 meter lopen en moest dan weer rusten

    Van 60%was het nu bijna 90 % wat dicht zat ,vandaar dat ik niks kon

    29 oktober een openhart operatie met 2 omleidingen .
    1 dec ben ik weer terug in Spanje ,me man heeft me gehaald
    Ik ben nu herstellend ,van de week griep gehad ,veel doet me nog zeer maar elke dag beetje beter

    Voor 30 jaar terug hebben ze spieren door gesneden aan linkerkant is de tast van de huis weg
    Mooi voel je niks ,is niet waar en wel waar lijkt als of het 2 x zo hard aan komt.

    Nu weer spieren doorgesneden en is alleen maar meer geworden .
    Ik heb het een plek gegeven en dit krijgt ook een plekje .

    Het is een heel impact voor mij als vrouw om toch bijna tot je keel open gesneden te worden
    Litteken 25 cm naar beneden en. 3 grote gaten waar slangen in hebben gezeten

    Ik ben 20 kilo aangekomen in half jaar door prednison ,omdat ze niet wisten wat ik had ,maar vele nare dingen kreeg.

    Dit moet ik ook maar eens kwijt zien te raken wat erg lastig wordt.

    Maar maar maar ………….ik ben.nu 51 jaar heb een schat van een man en elke dag genieten we van elkaar dat ik er nog ben

    Zeker soms moet ik gewoon huilen,maar dan komt de lach er weer door door dat mijn man mijn kan oppeppen.

    We hebben een jonge pub gekocht en daar genieten we samen van en natuurlijk van het mooie Spanje ,waar we midden in de bergen wonen.

    Annemarie ben je patiënt of getrouwd met een patiënt

    Ik wil zeggen angst zit er bij de patiënt goed in ,maar zeker ook bij de man of vrouw die er mee getrouwd is

    Nu naar bijna 2 mnd operatie is mijn angst weg
    Als ik ga kan ik het toch niet tegen houden
    Maar dat mag me leven niet gek maken

    Dus we genieten samen,me man werkt hard hier maar de vrije tijd hebben we samen

    En ik ben toch maar gered door de artsen,want ik leef met me makkenmenten
    En de volgende x als ik het niet zou redden,weet ik zeker dat ze hun best hebben gedaan voor mij.

    Ik hou te veel van het leven om het te vergooien met alleen maar afzien naar artsen en verdriet wat ik zeker heb.

    Warme groet van Jacq

    #81380 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Annemarie een heel warme kerst en een vooral gezond 2013 wat het alle belangrijkste is

    Jacq

    #81381 Reageer
    Roland
    Gast

    @Jacq,

    Ik heb je via jouw profiel een privé berichtje gestuurd maar vraag me af of jij dit ontvangt. In je profiel staat geen profielnaam en volgens mij heb je die nodig om in te loggen om berichtjes te openen. Ook om te reageren op forumberichtjes moet je ingelogd zijn. Het viel me op dat jij ‘anoniem’ op hartverhalen reageert. Overigens ben ik ook 51 en hartpatiënt (en long-en leverproblemen).

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81382 Reageer
    nesia52
    Deelnemer

    Hallo -Annemarie, ik heb in maart een infarct gehad, ben gelijk gedotterd en 2 stents gezet, midden in de nacht, de cardioloog is er voor uit zijn bed gebeld, maar hij kwam wel , en door hem heb ik weinig schade aan het hart, ik doe alles weer, dank zij mijn cardioloog, een schat van een man, zo zie je maar, er zijn ook goede artsen,
    Ik wens jou hele fijne kerstdagen, en hopelijk een beter 2013.
    Lieve hartegroet Nesia.

    #81383 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Nesia,

    Wat fijn dat het met jou goed gaat. Houden zo! Ook in het nieuwe jaar.

    Maak er de komende dagen iets moois van.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81378 Reageer
    jacq50
    Deelnemer

    hoi annemarie

    iets is er fout gegaan heb een nieuwe aangemaakt ,want stond eerst gewoon met mijn naam erop ,kun je het nu nog doorsturen naar mij

    warme groet Jacq

    #81379 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Jacq,

    Ik heb het pb-tje opnieuw verstuurd, nu naar jacq50.

    Hartegroet,
    Annemarie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
Reageer op: Reactie #81381 in Harteloosheid onder managers neemt toe
Je informatie: