default-header

Hart & UWV

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #80626 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo Medeforumleden, Ik kom graag in contact met lotgenoten die ook de moeilijkheden ervaren van het huidige UWV ondanks hartritmestoornis en hartfalen niet duurzaam afgekeurd moet zelfs 40 uur werken ?

    #93488 Reageer
    Czar
    Lid

    3 jaar geleden gekeurd door een arts van het UWV. Nou ja, gekeurd? Op papier dan. Ik vraag me werkelijk af waarom ik zelf nog moest komen opdraven. De man weigerde stelselmatig me lichamelijk te onderzoeken. Nee, daar was hij niet voor, daarvoor moest ik maar naar de huisarts gaan. Meteen goedgekeurd al heb ik het nog wel voor elkaar gekregen dat het passend werk moest zijn (geen zware lichamelijke werkzaamheden). Ik heb overwogen een bezwaar in te dienen en een klacht tegen de arts. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, want eerlijk gezegd kon ik dat er niet meer bij hebben.

    #93489 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Tja vroeger werd je gelijk afgekeurd als je ook maar iets met het hart had.

    Tegenwoordig wordt het gezien als een reparabel probleem.

    En vaak is het dat ook.

    In 1996 hartinfarct gehad , paar omleidingen en 15 jaar lang 6 dagen per week gewerkt.

    Nu wel volledig afgekeurd in een gesprek van 15 minuten, maar dat is omdat er toch een beetje meer problemen bij zijn gekomen.

    #93490 Reageer
    PieterM
    Deelnemer

    Ben onlangs gekeurd en voor 65% afgekeurd. Krijg nu voor 36 maanden een wia uitkering op basis van mijn loon en arbeidsverleden.

    Echter door mijn hartfalen en hartritmestoornissen vindt een verzekeringsarts dat ik toch gewoon 40 uur kan werken.

    natuurlijk met beperking van zware arbeid, maar enig rust om te herstellen krijg ik niet. Ik ben 55 en heb 40 jaar gewerkt bij 1 en dezelfde werkgever. Echter om zogenaamde economische redenen ontslagen.

    Maar om nu in de wia en dan iva te komen moet je eerst terminal zijn.

    wie heeft hier nog meer last van.

    groetjes Pieter 

    #93491 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Ik kwam gelijk in de Iva arbeidsdeskundige heb ik niet eens gezien gesprek van 15 minuten met de uwv- arts gehad.

    Maar inderdaad Iva is wel het laatste omdat dit nl. volledig ten laste van Uwv komt en Wia mag je ex-werkgever nog flink aan meebetalen vor jaren. Dus dan weet je wel waar ze naar toe willen.

    #93497 Reageer
    henk1956
    Deelnemer

    [quote=PieterM]

    Hallo Medeforumleden, Ik kom graag in contact met lotgenoten die ook de moeilijkheden ervaren van het huidige UWV ondanks hartritmestoornis en hartfalen niet duurzaam afgekeurd moet zelfs 40 uur werken ?

    [/quote]

     

    Dag PieterM,

    Ik heb hartfalen en ritmestoornissen. Ik heb geprobeerd te re-intergreren maar dat liep op alle kanten mis. Ik probeerde mijn conditie op alle mogelijke manieren te verbeteren, maar dat ging niet zo goed. Ik kwam daarmee niet zo heel ver.

    Wat heb ik verder gedaan: (op advies van mijn Vakbond) Bij de cardioloog aangegeven dat ik nog steeds snel moe ben en bijvoorbeeld na 5 minuten wandelen al begin te puffen (kortademig).

    Verder: overige verstoringen in je gezondheid zijn heel belangrijk. Dat heet comorbiteit. Dus als je bijvoorbeeld epilepsie hebt of ook kortademig bent door vroeger te veel gerookt te hebben is dat ook belangrijk.

    De keuringsarts vraagt informatie op bij de cardiolooog. De cardioloog moet dus een goede inzage hebben in je beperkingen.

    Ook een belangrijk gegeven is de LVEF (Linker Ventricul Ejectie Fractie) ofwel het percentage van wat er in gaat en wat er uit gaat (linker ventricul). 60% is normaal, waarden onder de 40% merk je echt. Bij waarden onder de 30% wordt de implementatie van een ICD overwogen.

    Aarzel niet om bij je huisarts meer beperkingen te noemen. Deze heeft ook inzicht in je beperkingen van je hartfalen en kan goed inschatten wat dat voor je betekent.

    Dit alles resulteert in een medisch dossier waar de honden geen brood van lusten.

    In mijn geval: herkeuring aangevraagd, met motivatie. De eerste keuring een paar jaar eerder was 79% Arbeidsongeschikt (AO) met mogelijkheden voor herstel.

    Bij het eerste bezoek aan de verzekeringsarts (VA) van het UWV zei deze na het gesprek dat de artsen tegenwoordig niet zelf direct mogen afkeuring maar dat dit door de Arbeidsdeskundige (AD) moet gebeuren. De AD nam niet de moeite mij uit te nodigen voor een gesprek maar handelde het enge weken later telefonisch af. Na een paar gerichte vragen over mijn mogelijkheden werd ik "ter plekke" 100% duurzaam afgekeurd.

    Ik heb ook van anderen, met geheel andere klachten in grote lijnen hetzelfde verhaal gehoord.

    #93498 Reageer
    henk1956
    Deelnemer

    [quote=..Jacob..]

    Ik kwam gelijk in de Iva arbeidsdeskundige heb ik niet eens gezien gesprek van 15 minuten met de uwv- arts gehad.

    Maar inderdaad Iva is wel het laatste omdat dit nl. volledig ten laste van Uwv komt en Wia mag je ex-werkgever nog flink aan meebetalen vor jaren. Dus dan weet je wel waar ze naar toe willen.

    [/quote]

     

    Dag Jacob,

    WIA: is of IVA of WGA, WGA is met kans op herstel, IVA is 80-100% afgekeurd zonder kans op herstel.

    Tijdens re-integratie (WGA) krijg je een deel van de werkgever en een deel van de UWV. Ikzelf heb gemerkt dat mijn werkgever het deel dat ze mij betaalden vergoed kregen van het UWV. Het UWV heeft dus geen financiele belangen bij gedeeltelijke afkeur. Ze zijn wel politiek gebonden aan het streven zoveel mogelijk mensen weer aan het werk te krijgen, dus niet afkeuren of WGA

    #93500 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Het Uwv heeft er wel degelijk belang bij meer Wga uitkeringen toe te kennen.

    lees het volgende maar eens, in 2014 is die wet gewijzigd.

    http://www.vanzijl-advocaten.nl/juridische-producten/wga-scan/toerekening-wga-uitkering-aan-werkgever.php

    #93501 Reageer
    PieterM
    Deelnemer

    Hallo Medeforumleden,

    Ik wil jullie allen graag bedanken voor jullie reacties in deze, doet me goed.

    Begrijp uit het laatste bericht van Jacob, dat mijn ex werkgever ook meebetaald aan mijn uitkering ? Nou die gaat duren tot de zomer van 2019. WGA.

    Dus toch nog gerechtigheid na onslag na 40 jaar. Zonder enige vergoeding.!

    Probeer nu in de IVA te komen, omdat ik dit aanvecht tijdens een hoorzitting volgende maand.

    Echt het gaat echt niet meer !

    gr. Pieter

    #93502 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Pieter wanneer ben jij ontslagen?

    #93503 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer
    #93504 Reageer
    PieterM
    Deelnemer

    Hallo Jacob,

    In ben in 2014 ontslagen, niet door mijn ziekte maar om economische redenen zeiden ze, Bull Schit dus.

    Maar goed ben direct ziek geworden van dit ontslag en nu na twee jaar Wia wga.

    #93505 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Maar dat had je kunnen aanvechten en misschien nog wel.

    ga eens praten met een advocaat.

    #93507 Reageer
    PieterM
    Deelnemer

    Hallo Jacob,

    is natuurlijk gedaan, echter door goede trouw in het verleden door vaak binnen de organisatie te wisselen tussen de diverse BV's. 

    Was ik vanaf 2010 ineens opnieuw in dienst, omdat ze het dochterbedrijf waar ik op de payrol stond, althans dat dacht ik. Verkocht hadden aan derde partij.

    is voor de wet een andere werkgever, ondanks dezelfde functie. Ja heel vies en doortrapt.

    alleen daar werd ik al ziek van.

    maar goed moet nu echt aan mijzelf denken en werken. Ben als 14 jarig piempje begonnen heb alle stappen doorlopen tot mijn laatste functie opgewerkt als manager vastgoed. En toen werd hij te duur ?

    wil rust na meer dan 40 jaar bloed, zweet en tranen. 

    Gr. Pieter

    #93508 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Ik moest na 26 jaar ook nog het laatste geld ophalen met een advocaat.

    Ken het gevoel zeg maar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
Reageer op: Reactie #119288 in Hart & UWV
Je informatie: